مرکزاطلاعات فنی امورگمرکی


دانشگاه مجازی گمرک(بزرگترین مرکزاطلاعات کلاسیک گمرک)

عمق مذاکرات در خیابان‌های ایران است
عمق مذاکرات در خیابان‌های ایران است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اینکه آیا حضور مردم در ۱۳ آبان تأثیر منفی در مذاکرات نخواهد گذاشت، گفت: عمق مذاکرات در خیابان‌های ایران است.

به گزارش تسنیم، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به تشریح و بررسی ابعاد مختلف سالروز ۱۳ آبان پرداخت و تقارن این روز با ایام محرم را معنادار خواند و گفت: این تقارن نشان می‌دهد که انقلاب ما حسینی است و حسینی‌وار ایستادگی کردیم. اگر این ایستادگی را نداشتیم نمی‌توانستیم روی پای خود بایستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا استکبارستیزی روند تصاعدی خود را داشته است، اظهار داشت: ملت ایران ملتی منطقی، مؤدب، غیرماجراجو و به‌عبارتی غیرشرور است و از موضع انصاف برخورد می‌کند. ما در این ۳۵ سال به هیچ کشوری حمله نکردیم، اما به ما حمله کردند، ترور نکردیم اما ترور کردند، بااین‌حال از مقاومت حمایت کرده‌ایم. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ۱۳ آبان را تکمیل‌کننده انقلاب دانست و با بیان اینکه ملت دنبال بهانه‌ای می‌گشت که مقابل آمریکا بایستد، خاطرنشان کرد: از ۲۲ بهمن ۵۷ تا ۱۳ آبان حوادثی در داخل کشور اتفاق افتاد که آمریکا در اکثر آن حوادث دخالت داشت.

رضایی ادامه داد: آمریکا اقدامات خود را همچنان در خصوص ملت ایران انجام می‌دهد که تحریم‌های اقتصادی آخرین اقدام آنها است. ازاین‌رو معتقدم استکبارستیزی در شعار ملت ایران منطق سیاسی و عقلانی دارد. وی با بیان اینکه در گذشته امنیت و دفاع ایران بخشی از امنیت و دفاع آمریکا بود، اظهار داشت: ما در آن دوره به ژاندارم منطقه تبدیل شده بودیم و برخی معتقد بودند که اگر رابطه با آمریکا قطع شود دیگر نمی‌توانیم روی پای خود بایستیم از‌این‌رو صدام حسین مطمئن بود که ارتباط ایران با مادر خود قطع شده است و نمی‌تواند روی پای خود بایستد به همین جهت به ایران حمله کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اما نیروهای درونی ما وارد عرصه امنیت ملی شدند به‌طوری که از هواپیماها عکس و فیلم می‌گیرند و موشک چندصد کیلومتری داریم. همه اینها از دل بازگشت به نیروی درونی در زمان جنگ اتفاق افتاده است. رضایی تأکید کرد: ما امنیت ملی را بازیابی کردیم البته این امنیت ملی ویژگی‌هایی دارد که در این راستا باید به انسجام داخلی، رهبری و پیشرفت‌ها اشاره کرد. ما در زمینه پیشرفت‌ها در حوزه‌های سیاسی و امنیتی موفق عمل کردیم اما در مسئله اقتصادی عقب افتاده‌ایم.

وی اظهار داشت: البته ما به نیروهای درونی تکیه کردیم و توانستیم امنیت ملی پایدار را درست کنیم.

مجری برنامه از رضایی پرسید: حماسه سیاسی در ۲۴ خرداد با حضور حداکثری مردم شکل گرفت، بنابراین چه راهکاری را باید برای تحقق حماسه اقتصادی در نظر بگیریم؟ که رضایی این سؤال را مهم عنوان کرد و افزود: باید این سؤال را از هم بپرسیم که چرا نمی‌توانیم از فرصت تحریم‌ها برای شکوفایی اقتصاد استفاده کنیم. بر این باورم که می‌توانیم تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که تحریم‌ها علیه ایران ظالمانه است و خساراتی را وارد می‌کند، البته نباید این‌طور فکر کرد که اگر فردا تحریم‌ها برداشته شد کشور گلستان می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان با اقتصاد پیشرفته ایران ما نباید تحریم می‌شدیم، گفت: حال که تحریم شدیم باید فکر اساسی برای اقتصاد کنیم. اقتصاد، باید تحریم‌ناپذیر باشد. وی تصریح کرد: باید تحرک و پویایی درون‌زایی را در اقتصاد درست کنیم، فعلاً این اقدام را انجام ندادیم.

رضایی با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است، گفت: ما در مجمع در حال تنظیم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هستیم. براین اساس مؤلفه‌های آن تعریف شده است، خدمت رهبری رفته و ایشان اصلاحاتی را انجام داده‌اند که ما در حال مشورت هستیم و پس از نهایی شدن آن را خدمت رهبری ارائه می‌دهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما به‌فکر مشارکت گسترده مردم در صحنه اقتصادی هستیم. بنابراین باید بگویم اقتصاد مقاومتی سابقه علمی و تجربی دارد. وی در ادامه به مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ اشاره کرد و با بیان باید با یک دست مذاکره و با یک دست به‌فکر شکوفایی و اقتصاد مقاومتی باشیم گفت: این دو دست مکمل هم هستند.

رضایی گفت: اگر در مذاکرات به نتیجه برسیم برای ما سود خواهد بود و اگر به نتیجه نرسیم حداقل این خاصیت را دارد که دنیا می‌فهمد ملت ایران اهل مذاکره است و قصد خاصی هم نداریم تا از روابط بین‌الملل استفاده کنیم. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به حضور پرشور مردم در مراسم ۱۳ آبان اشاره کرد و گفت: این راهپیمایی نشان داد که مردم انگیزه‌شان برای ایستادن روی پای خود بیشتر شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: اگر هم به نتیجه برسیم موانع اقتصادی ایران برطرف می‌شود البته برطرف شدن موانع هم کافی نیست، در اینجا من یک سؤال را مطرح می‌کنم که اگر تحریم‌ها برداشته شد ما برای بیکاری و تورم چه‌کارهایی را انجام می‌دهیم. باید به‌سمت اقتصاد مقاومتی برویم، معتقدم با اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم می‌توانیم به شکوفایی برسیم.  رضایی اظهار داشت: اگر به پیشرفت‌های بسیار خوبی دست یابیم طرف مذاکره‌کننده به این نتیجه می‌رسد که تحریم‌ها اثری نداشته و ندارد. اما اگر ببینند گرانی همچنان است بیشتر فشار می‌آورند.

مجری برنامه از رضایی سؤال کرد آیا حضور گسترده مردم در ۱۳ آبان تأثیر منفی در مذاکرات نمی‌گذارد که رضایی در پاسخ گفت: خیر، چرا که سیاست گذشته ایران همواره منطقی بوده است. مردم در راهپیمایی ۱۳ آبان نشان دادند که همچنان روی ارزش‌ها و منافع ملی ایستاده‌اند. همچنین به خارج از کشور نیز نشان دادند که ما اهل مذاکره هستیم و مذاکره می‌کنیم، ضمن اینکه عمق مذاکرات در خیابان‌های ایران است.

وی گفت: آقای ظریف نماینده گروهی است که از ژنو امتداد دارد و به خیابان‌های ایران نیز می‌رسد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که سیاست خارجی ایران مردمی و نه جناحی است. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه راهپیمایی ۱۳ آبان علایم صحیحی به مذاکره‌کنندگان خواهد داد، اظهار داشت: ملت ایران حرف حسابش در مذاکرات این است که بر منافع ملی تأکید می‌کند.

رضایی در خصوص اینکه دغدغه دولت اشتغال است و چگونه باید برای این مسئله تدبیر کرد، گفت: برای مسئله اشتغال ما با دو رویکرد کلان و جزئی روبه‌رو می‌شویم. در کارهای ملی باید محیط کسب و کار را برای اقتصاد فراهم کنیم. البته در داخل موانعی برای تولید وجود دارد که باید این موانع نیز برطرف شود. در زمینه کارهای جزئی باید مثالی بزنم، ما دانشجویان و فارغ‌التحصیلان زیادی داریم که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند اما مهارت لازم به آنها داده نمی‌شود. بر این اساس باید برای نظام آموزشی فکری کرد، ما سرمایه داریم، اما ناکارآمد است. نیروی انسانی داریم اما مهارت لازم را ندیده است. باید برای این مسئله اقدامی جهادی و علمی کرد که به‌نظر من شدنی است.

وی در پاسخ به این سؤال که دیپلماسی چگونه باید به پیش رود که به اقتصاد مقاومتی کمک کند، گفت: ما باید موقعیت خود را امروز در مذاکرات خوب تحلیل کنیم، ما دیگر ایران دیروز نیستیم، در اشل بالاتری قرار گرفته‌ایم باید به این مسئله بیندیشیم که چرا آمریکا، رئیس‌جمهور ایران را تحویل می‌گیرد، چرا مسئولان کشورهای دیگر مدام می‌خواهند تلفنی با روحانی صحبت کنند اگر ما دیروز در صحنه بین‌الملل حضور نداشتیم و در صحنه جنگ پیروز نمی‌شدیم کسی ما را تحویل نمی‌گرفت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مسئله سوریه، عراق، لبنان، فلسطین و بحرین بدون ایران حل نمی‌شود، اظهار داشت: این ارزش ایران را نشان می‌دهد، ارزش ایران بیش از گذشته شده است فلذا در روابط بین‌الملل به حضور ایران نیاز دارند. رضایی همچنین گفت: معتقدم باید بخشی از مذاکرات برای مردم گفته شود تا تبلیغات منفی روی مردم اثر نگذارد. وی تأکید کرد: ما در مذاکرات تاکتیکی برخورد نمی‌کنیم اما این آمریکایی‌ها هستند که تاکتیکی برخورد می‌کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شاهد تغییر لحن از سوی برخی از کشورها هستیم، و چگونه می‌توان این تغییر لحن را تحلیل کرد؟ افزود: برخی از تغییر لحن‌ها منصفانه و برخی فریبکارانه است. آنهایی که نگاه صادقانه دارند معتقدند در ایران دموکراسی وجود دارد.

رضایی ادامه داد: آیا پشت لحن کشورهایی که آرام هستند یا می‌خواهند خود را آرام نشان دهند، صداقت وجود دارد یا نه؟ ملت ایران بار دیگر آنها را آزمایش می‌کند، امیدواریم آمریکا در این آزمون نمره متوسط و یا حداقل بالای ۱۲ بگیرد تا نشان دهد صداقت دارد. وی همچنین با بیان ما در آمریکا طرفدارانی را داریم اما لابی نداریم افزود: کشوری همچون عربستان ۸۰۰ میلیون دلار خرج می‌کند تا لابی در آمریکا داشته باشد، در حالی که ما این طرفداران را در آمریکا داریم اما از ظرفیت خود استفاده نمی‌کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه مبارزه تمدن بین اسلام و غرب جریان دارد، افزود: معلوم نیست که اگر این مناقشات تمام شود رئیس‌جمهور بعدی به عهد و نظر خود پایبند خواهد بود یا نه؟ گیریم امشب مسئله تحریم‌ها حل شد، معلوم نیست رئیس‌جمهور بعدی به نظر خود پایبند باشد.

رضایی با بیان اینکه ملت از تیم مذاکره‌کننده حمایت کرده و خواهد کرد، افزود: امیدواریم به دستاوردهایی برسیم اما آنچه مسلم است این است که نیرویی پشت صحنه مقابله می‌کند و نمی‌خواهد ایران پیشرفت کند. باید بدانیم که آنها نیازمند مذاکره با ایران هستند به همین جهت نباید فریب آنان را بخوریم. وی در پاسخ به این سؤال که چه اقدامی می‌توان انجام داد تا به صداقت آمریکایی‌ها پی برد، افزود: نباید این‌طور فکر کرد که جامعه آمریکا در اختیار دولت‌مردان آمریکاست. البته آنها با تبلیغات سعی می‌کنند که این اقدام را نشان دهند اما همین که وارد جامعه آمریکا می‌شویم، می‌بینیم امکانات فراوانی برای ملت ایران وجود دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان البته ما علائم تغییر را می‌بینیم، افزود: آمریکا به‌سمت آدم شدن حرکت می‌کند که در این راستا می‌توان به جنبش وال‌استریت و درخواست مردم برای رویکرد تغییر اشاره کرد. شعار اوباما در انتخابات تغییر بود و مردم با همین شعار به او رأی دادند، پس این نشان می‌دهد که مردم آمریکا تغییر می‌خواهند و تغییر آنها همچنان سر جای خود هست.

رضایی تأکید کرد: هرگاه آمریکا آدم شود، ملت ایران رفتار خود را با آن تغییر می‌دهد. آنها در اولین اقدام دارایی‌های ایران را آزاد کنند، تحریم‌ها را بردارند و یک قدم به جلو بیایند ببینند چه پاسخی از سوی ملت ایران دریافت خواهند کرد. همه این اقدامات نیاز به مذاکره ندارد، ما در گذشته به جلو آمدیم و اقداماتی را در مسئله افغانستان و عراق انجام دادیم، اما گامی از سوی آمریکا برداشته نشد و این کشور روبه‌جلو حرکت نکرد. وی با بیان اینکه آمریکا کاری که با خاتمی کرد، با روحانی نکند، افزود: وزیر سابق انگلستان حرف خوبی دارد، او می‌گوید: ما می‌خواستیم مسئله هسته‌ای را حل کنیم، اما آمریکا فرشی که زیر پای خاتمی بود کشید، آنها از روحیه انسانی خاتمی سوءاستفاده کردند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: علی نویدی شماره خبر: 987 زمان: 9:25 تاريخ: سه شنبه 14 آبان 1392برچسب:عمق مذاکرات در خیابان‌های ایران است, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب



CopyRight| 2013 , ali navidi , All Rights Reserved
Powered By a.navidi@ymail.com | Template By: alinavidi



منوي اصلي

درباره سايت



برچسب هاي وب



کشورهاي جهانی بازديد کننده سايت


جاوا اسکريپت-اچ تي ام ال


جستجوگرسايت

Google

موضوعات وب


لینک های مفید



نويسندگان


آخرين مطالب



لینک دوستان


پيوندهای روزانه


لینک های مفید





سايت اشعار مديريت سايت


















امکانات وب



اخبار لحظه اي


جستجودراين سايت جستجودراينترنت