مرکزاطلاعات فنی امورگمرکی


دانشگاه مجازی گمرک(بزرگترین مرکزاطلاعات کلاسیک گمرک)

خزانه واقعا پر است یا خالی؟
روز گذشته، رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد‌ به انتقاد از وضعیت اقتصادی دولت پیش پرداختند و از خالی بودن خزانه کشور سخن گفتند؛ حرفی که وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد در پاسخ به آن گفت که حاضر به مناظره با مسئولان اقتصادی است.
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴ - 29 October 2013
جدال بر سر خزانه مهم‌ترین تیتر روزنامه‌های امروز ایران است. سخنان روز گذشته رئیس جمهور و وزیر اقتصادش، پاسخی بود به سخنانی که شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد گفته بود و روزنامه‌ها هم امروز پی آن را گرفته بودند.

سخنان روحانی‌ در چهارمین کنگره سراسری «خانه کشاورز» انتقاد گسترده‌ای را متوجه دولت قبلی کرد. حرف‌های روحانی درباره درآمدهای فراوان نفتی دولت احمدی‌نژاد و چندین و چند موضوع دیگر، باعث شد تا در روزهای آتی هم شاهد سخنانی در این باره باشیم. چه اینکه کیهان تیتر امروز خود را به شمس‌الدین حسینی اختصاص داده که می‌گوید: «خزانه خالی نیست‌؛ حاضرم با مسئولان مناظره کنم» همین آمادگی حسینی در روزهای آتی اخبار دیگری از وضعیت خزانه را مشخص خواهد کرد.


به گزارش «تابناک»، از سخنان اقتصادی رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد که بگذریم، سخنان آیت‌الله ‌هاشمی در ديدار شركت‌كنندگان در همايش رؤساي واحدهاي علوم پزشكي دانشگاه آزاد اسلامي هم بازتاب گسترده‌ای در صفحات روزنامه‌های امروز داشت. به هر حال این‌ روزها سخنان آیت‌الله ‌هاشمی واکنش‌های فراوانی را بر‌می‌انگیزد و باید دید که حرف‌های روز گذشته او چه واکنشی ‌به همراه خواهد داشت.

روزنامه ابتکار، تیتر و عکس یک خود را به این موضوع اختصاص داده و در گزارش «مقابل افراطي‌ها هشيار باشيد» می‌نویسد: «‌آيت‌الله ‌هاشمي رفسنجاني شهامت دولت يازدهم براي فعال كردن ديپلماسي پويا را ستودني دانست و گفت: افراطيون همه هنر خويش را براي جلوگيري و مانع‌تراشي در كارهاي دولت بكار مي‌برند و عقلا بايد هوشيار باشند كه منطق اداره جامعه در شرايط فعلي، سياست خارجي مبتني بر عزت، حكمت و مصلحت است. ایشان در ادامه افزودند: مردم كه دريچه‌اي براي اميدواري انقلاب باز كرده‌اند، از دستاوردهاي آن محافظت و از دولت منتخب خود حمايت مي‌كنند. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأكيد بر اهميت روابط جهاني در دنياي كنوني گفت: نمي‌توان در دنياي معاصر بدون تعامل سازنده و ديپلماسي فعال به مسير خود ادامه داد‌».

سفر عباس عراقچی به وین برای شرکت در دوازدهميـــن دور مذاكرات ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، موضوعی بود که تهران امروز در صفحه نخست خود به آن پرداخته است، به ویژه این که عراقچی در این سفر با آمانو هم دیدار کرده بود.

تهران امروز در گزارش خود می‌نویسد: «دوازدهميـــن دور مذاكرات ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز گذشته در شهر وين پايتخت اتريش برگزار شد. اين مذاكرات در راستاي حل كردن مباحث حقوقي ميان ايران و آژانس است.پيش از برگزاري اين دور از مذاكرات، سيدعباس عراقچي معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه و عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي با يوكيا آمانو مديركل آژانس ديدار و گفت‌وگو كرد. عراقچي درديدار با آمانو رويكرد جديد ايران در مذاكرات با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را مطرح كرد.وي همچنين درباره آخرين وضعيت مذاكرات ايران و گروه 1+5 با يوكيا آمانو به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

عراقچي پس از ديدار با آمانو و در جمع خبرنگاران گفته است: «اكنون زمان آن است كه رويكرد جديد براي حل سوالات موجود ميان ايران و آژانس به كار برده شود و هردو طرف به همكاري بيشتر در آينده متمركز شوند‌». وي همچنين گفته است: «بازرسان آژانس بايد نقشي بر عهده داشته باشند كه تضمين كنند كه ماهيت برنامه هسته‌اي ايران صلح‌آميز است و صلح‌آميز باقي مي‌ماند‌».به گزارش رويترز، عراقچي گفته است: «در اين ديدار گفت‌وگوهاي بسيار مفيدي با آقاي آمانو داشتم‌».

برگزاری شب سایه توسط مجله بخارا هم دیگر موضوعی بود که روزنامه‌های صبح امروز به آن پرداخته بودند. «سرانجام "سایه" آفتابی شد»، تیتر امروز شرق بود که در گزارش آن می‌خوانیم:‌ «ما آدم‌های ساده‌ای هستیم که از پشت کوه آمده‌ایم‌»؛ این جمله یکی از معدود جملاتی بود که هوشنگ ابتهاج در مراسم بزرگداشت خودش گفت؛. شاعری که برای معرفی‌اش نیاز به قید و صفت‌های زیادی جز شعرهایش نیست. شاعری که تنها این جمله شهریار برایش کافی است وقتی گفت: «سایه تمام غزل بعد از من است‌‌».

یکشنبه پنجم‌ آبان ‌ماه، ‌سالن مجموعه موقوفات استاد محمود افشار و مجله بخارا، میزبان میهمانان نامداری بودند؛ میهمانانی که به یکی دیگر از شب‌های بخارا که به نام هوشنگ ابتهاج نام گرفته بود، آمده بودند. در میان این میهمانان شاعر «ارغوان» از همه شاخص‌تر بود.

سایه در این سال‌ها کمتر در مراسم رسمی شرکت می‌کند؛ اما به این مراسم آمده بود که تا خودش را چنین توصیف کند: «شناختن من کار مشکلی نیست. ما آدم‎های صاف و ساده‎ای هستیم که به معنای واقعی از پشت کوه آمده‎ایم. این کوه بلند البرز ولایت مرا از ولایت خیلی‎ها جدا می‎کند. آدم‎های ساده شناختنشان هم ساده است. بعضی‎ها بی‌خود زحمت می‎کشند که نکته‎هایی پیدا بکنند و بگویند. نگفته هم معلوم است. چیز مهمی نیست. ولی خب من موافقم و این روزها هرچه گفتم، از باور خودم گفتم و با صداقت خواهم گفت‌».

توقیف روزنامه بهار هم بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های صبح امروز داشت. کیهان در ستون گفت‌و‌شنود و اخبار ویژه خود، خبری با این مضمون منتشر نموده که رئیس اداره سوم ساواک در یکی از کتاب‌های خود از نویسنده مقاله روزنامه بهار تشکر کرده و رسالت سخنان جنتی را درباره توقیف این روزنامه منتشر نموده است.

در ستون گفت‌وشنود کیهان می‌خوانیم: «گفت: اسناد موجود نشان می‌دهد که نویسنده مقاله موهن روزنامه بهار، یار غار رئیس اداره سوم ساواک بوده است.
گفتم: همین سرلشکر منصور قدر، سفیر رژیم شاه در لبنان، در مقدمه کتاب خود از «مساعدت‌های بسیار ارزنده علی‌اصغر غروی» تشکر و قدردانی کرده است.

گفت: عضو نهضت آزادی هم که بوده است و به نفع وهابی‌ها و سلفی‌ها هم که فعالیت کرده است و... .
گفتم: در مجلس خواستگاری، مادر داماد به مادر عروس گفت؛ کبریت دارید؟ داماد می‌خواهد حشیش بکشد. مادر عروس با تعجب گفت؛ مگر معتاد است؟ مادر داماد گفت؛ نه! عرق خورده هوس حشیش کرده! پرسید؛ عرق‌خور هم هست؟ گفت؛ نه! در قمار باخته بود، ناراحت شده بود! پرسید؛ پس قمارباز هم هست؟ و راه افتاد که برود. مادر داماد گفت؛ می‌ر‌وی کبریت بیاوری؟ مادر عروس گفت؛ میرم آرپی‌جی بیارم بزنم توی ملاج این هیولا...!»

اما ابتکار هم در سرمقاله‌ای با تیتر «همچنان در بر همان پاشنه سابق مي‌چرخد؟» ‌می‌نویسد: «توقيف روزنامه بهار اولين برخورد با مطبوعات در دوره دولت يازدهم لقب گرفته است. از قضا اين توقيف در موعد 100روزه استقرار تفكراعتدالي در پاستور و در دوران ارزيابي وضعيت كشور و به عبارت بهتر در دوره ماه عسل دولت روحاني اتفاق افتاده است. تصميم براي توقف فعاليت اين روزنامه هم نه از سوي دادستاني و قوه قضائيه بلكه توسط هيات نظارت بر مطبوعات مستقر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صورت گرفته و تصميم نهايي را همزمان با نماينده دادستاني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اختيار رسانه‌ها قرار داد و يادآوري كرد كه «اين روزنامه‌ در يك سال گذشته، چند مورد تخلف و تذکرات کتبي داشته اما اين روزنامه توجهي نکرده است. بنابراين مجموع نظرات اعضاي هيأت نظارت بر مطبوعات، به توقيف اين روزنامه انجاميد‌‌».

نوع بيان آقاي وزير احتمالا به صورت كاملا اتفاقي شباهت زيادي به اظهارات وزراي پيشين ارشاد و فرهنگ اسلامي در دولت‌هاي نهم و دهم در مواقع توقيف يك نشريه دارد. انگار بر خلاف خوش بيني‌هاي اوليه ناشي از تغيير دولت و راي حداكثري مردم به رويكرد اعتدال و اصلاحات حداقل درعرصه اطلاع رساني و مطبوعات چيزي عوض نشده است و چنين اتفاقي در چنين مقطعي (سه ماهگي دولت) نشان مي‌دهد كه شايد قرار است در همچنان بر همان پاشنه هشت سال گذشته بچرخد‌».



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: علی نویدی شماره خبر: 955 زمان: 11:53 تاريخ: سه شنبه 7 آبان 1392برچسب: خزانه واقعا پر است یا خالی؟ , موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب



CopyRight| 2013 , ali navidi , All Rights Reserved
Powered By a.navidi@ymail.com | Template By: alinavidi



منوي اصلي

درباره سايت



برچسب هاي وب



کشورهاي جهانی بازديد کننده سايت


جاوا اسکريپت-اچ تي ام ال


جستجوگرسايت

Google

موضوعات وب


لینک های مفید



نويسندگان


آخرين مطالب



لینک دوستان


پيوندهای روزانه


لینک های مفید





سايت اشعار مديريت سايت


















امکانات وب



اخبار لحظه اي


جستجودراين سايت جستجودراينترنت