مرکزاطلاعات فنی امورگمرکی


دانشگاه مجازی گمرک(بزرگترین مرکزاطلاعات کلاسیک گمرک)

اقتصادهای مهم جهان از چه ابزاری برای مبارزه با قاچاق کالا استفاده می کنند؟
اقتصادهای مهم جهان از چه ابزاری برای مبارزه با قاچاق کالا استفاده می کنند؟

کاربرد ابزار الکترونیک در کاهش قاچاق

کاربرد ابزار الکترونیک در کاهش قاچاق

کشورهای مختلف فعال در زمینه مبارزه با قاچاق کالا، تلاش کرده­اند که ابزار مورد استفاده قاچاقچیان را نیز شناسایی کنند و به دقت مراقب آنها باشد. عمده­ ابزار و روشهای مورد استفاده برای قاچاق کالا، انواع وسایط نقلیه موتوری اهم از موتور لنچها و شناورهای سنگین، اسناد مثبته گمرکی، مجوز قطعات منفصله صنایع، اظهارنامه های گمرکی یا تجارت ظاهراً قانونی، اسناد حمل کالا، استفاده از اسناد جعلی و مشخصات ساختگی، طبقه­بندی نکردن کالاها، ارز­گذاری زیر قیمت، استفاده از بنادری که معاف از پرداخت عوارض گمرکی هستند و کمبود و نقص در انبارهای رسمی گمرک و انتقال کالاها است.

کشورهای جهان تلاش کرده­اند که ابتدا عوامل موثر بر قاچاق کالا را دریابند و سعی کنند که با کاهش این عوامل، قاچاق کالا را کاهش دهند. مهمترین عوامل موثر بر قاچاق کالا، عبارتند از پایین بودن ریسک قاچاق، پیچیده بودن مقررات واردات و صادرات، بیکاری و فقر در مناطق حاشیه­ای، فساد اداری، تمایل به نقض قانون و بار تعرفه­ای واردات کالاها.

 

همچنین کشورهای مختلف فعال در زمینه مبارزه با قاچاق کالا، تلاش کرده­اند که ابزار مورد استفاده قاچاقچیان را نیز شناسایی کنند و به دقت مراقب آنها باشد. عمده­ ابزار و روشهای مورد استفاده برای قاچاق کالا، انواع وسایط نقلیه موتوری اهم از موتور لنچها و شناورهای سنگین، اسناد مثبته گمرکی، مجوز قطعات منفصله صنایع، اظهارنامه های گمرکی یا تجارت ظاهراً قانونی، اسناد حمل کالا، استفاده از اسناد جعلی و مشخصات ساختگی، طبقه­بندی نکردن کالاها، ارز­گذاری زیر قیمت، استفاده از بنادری که معاف از پرداخت عوارض گمرکی هستند و کمبود و نقص در انبارهای رسمی گمرک و انتقال کالاها است. در زمینه کاهش قاچاق کالا، کشورهای جهان از مجموعه اصلاحات تجاری و نیز سد ابزارها و روشهای قاچاق، برخی را برگزیده­اند که در زیر به برخی از آنها اشاره می­شود.

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا تلاش کرده است که بین پلیس و گمرک در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خصوص مبارزه با تقلب و قاچاق کالا ارتباط دائمی برقرار شود و برای پلیس این امکان ایجاد شده که با همکاری گسترده از جمله تعقیب و بازرسی فرامرزی و تحویل کنترل شده کالا در مبارزه با قاچاق استفاده کند. بدین ترتیب کنترل مرزها و ممانعت از فعالیتهای تجاری مشکوک در مرزهای خارجی را میسر ساخته و صاحب کارخانه یا تجارتخانه­ای که دارای مارک یا علامت تجاری مشخصی است، امکان آن را دارد که به میل و درخواست خودش به پلیس اعلام کند تا در یک زمان معین نسبت به توقیف یکی از کالاهای تولیدی خودش اقدام کند. این نحوه کنترل در اتحادیه اروپا از سال 1994 شروع شده است  برای اجرای این مأموریت در اروپا، پلیس اروپا ایجاد شده که در سطح اروپا مبادرت به ایجاد پایگاههای اطلاعاتی به نام شبکه­های اطلاعاتی ضد قاچاق و تقلب کرده است؛ به طوری که تمام این پایگاه ها در سطح اروپا با یک دیگر همکاری و تبادل اطلاعات دارند. در

سال 1998 کمیسیون اروپا مشاوره وسیعی را در خصوص قاچاق و تقلب مطرح کرد به طوری که بعد از پیمان ماستریخت، کمیسیون اروپا در یک سیاست جدید ضد قاچاق متعهد شده است که با تعیین و انتخاب یک سیاست  وسیع در این راستا اقدام کند. این اقدام به واسطه بهبود امکانات قانونی مشترک بر توسعه کیفری برای حمایت از مردم و عبارت است از همکاری با بازرسان حرفه ای و خبره با فنون تحقیقات مالی و کارشناسی دعوی کیفری. این سازمان درونی ضدقاچاق در کمیسیون اروپا همکاری بین مسؤولین کشور را تسهیل کرده و برای یک سیاست مشترک، مستمر و تنگاتنگ با هدف ایجاد نتایج محسوس در سطح عملی و قانونی تعریف شده است.

برای اجرای این سیاست، کمیسیون اروپا باید دائما سیاست جمع آوری خود را بهبود بخشد و اطلاعات موثق را ضبط و از آن ها بهره برداری کند تا بتواند فعالیت­های مبارزه با قاچاق را چه در سطح اجرایی و چه راهبردی بهتر هدایت کند.

به سبب وجود مشکلات متعدد در داخل بازارهای اروپا و نیاز شهروندان به کالا،  درباره مبارزه علیه تقلب و قاچاق کالا در بازارهای داخلی،  کمیسیون اروپا کتابی را تحت عنوان «کتاب سبز»  منتشر کرد. این ابتکار موجب شد تا حرکتی در جهت آگاه سازی افراد و مشارکت آنان با پلیس ایجاد شود. کتاب سبز خطاب به تمام افراد و کارخانجات، سازمانهای دولتی نوشته شده و سه هدف را پی گیری می­کند که عبارتند از ارزیابی وسعت و تأثیرات اقتصادی تقلب و قاچاق کالا بر بازارهای داخلی اروپا، ارزیابی تأثیر قانون مبارزه با قاچاق را در زمینه مالکیت کالاها و شناسایی راه حلهایی که م­ تواند در این راستا مفید واقع شود.

انگلستان

سازمان مبارزه علیه قاچاق و تقلب در انگلستان زمین­ ای را فراهم آورده تا پلیس، گمرک و مسؤولان اقتصادی و تجاری کشور با یکدیگر همکاری داشته باشند و راهبردهایی را برای مبارزه اتخاذ کنند. این سازمان همانند اتحادیه اروپا از پایگاههای اطلاعاتی استفاده می­کند که آنها را سیستم رایانه ای محلی می ­نامند. این سیستم اطلاعات سطح کشور را دسته بندی می­کند تا از آنها برای مبارزه با قاچاق کالا استفاده کند. طبق قوانین اتحادیه اروپا، اگر کالاهایی که مشمول عوارض گمرکی هستند، به طور شخصی از یک کشور عضو اتحادیه اروپا به کشور عضو دیگر وارد شود، در صورتی که فرد این واردات را با اهداف تجاری انجام دهد، این کالاها توقیف خواهد شد . انواع فاکتورهایی که باید توسط پلیس گمرکی برای تعیین این که آیا کالاهای وارداتی به منظور تجاری است یا نه، فهرست شده­اند و مسافرانی که قصد سفر در این قاره را دارن، با د این فهرست را مدنظر داشته باشند تا از خرید این کالاها بیش از حد تعیین شده در قانون جلوگیری کنند. برای حل مشکل مسافرانی که کالاهای آن ها توقیف شده است، اداره گمرک راهنمایی­هایی را منتشر کرده است تا آ ها بتوانند از طریق روند کار، شکایت داخلی و نیز از طریق حاکم و دادرس پارلمانی، به موضوع خود رسیدگی کنند. البته هر دو مورد گفته شد،  در روند شکایت مستقل از گمرک است.

در واردات انگلستان از دو اصطلاح «استفاده شخصی» و «مصرف شخصی» به طور گسترده استفاده می­شود و در مباحث مربوط به این موضوع به جای یک دیگر به کار می­روند و بسیاری از مسافران در این مورد که آیا آنها اجازه خرید این کالاها را به عنوان مثال برای مراسم عروسی که به عنوان مصرف شخصی محسوب می­شود دارند یا نه، یا این که آیا آنها باید تمام آن کالاهایی را که خریده­اند مصرف کنند تا از عوارض گمرکی معاف شوند، دچار سردر گمی شد­ه­اند. هرگاه گمرک قاچاقچیانی را که به قصد عدم کسب منفعت اقدام به این کار کنند دستگیر کن، وسایل نقلیه و کالاها توقیف می­شود ولی در بار اول و در ازای پرداخت مالیات، همه کالاهای وسیله نقلیه آزاد خواهد شد ولی برای تخلفات بعدی، درجات سخت تری در مورد آزادسازی نکردن وسیله نقلیه به اجرا در خواهد آمد. با این حال، گمرک این حق را دارد که بر اساس شرایط هر فرد، در آزادسازی وسیله نقلیه تخفیف قائل شود یا آن را سخت­تر کند. این سیاست به گمرک اجازه می­دهد که به دیدگاه موفق خود در ضربه زدن به کسانی که قصد قاچاق کالا برای کسب سود را دارند، ادامه دهد و هم چنین مجازات مناسب و واقعی برای کسانی که قانون شکنی می­کنند، اگر چه بدون قصد کسب منفعت باشد، اعمال کند. این سیاست هم عادلانه و هم متوازن است.

ترکیه

دستگاههای دست اندر کار با قاچاق کالا در کشور ترکیه عبارتند از معاونت امور گمرک نخست وزیری، اداره کل نیروی انتظامی گمرک ترکیه، پلیس ملی ترکیه، ژاندارمری ترکیه، فرماندهی گارد ساحلی ترکیه و هیأت بازرسی گمرک. سازمان گمرک ترکیه به صورت یک معاونت در نخست وزیری فعالیت می­کند. ستاد مرکزی معاونت گمرک در آنکارا واقع شده و مسؤولیت اصلی آن، پیشگیری، کشف و بازرسی در جرائم سازمان یافته و قاچاق کالا است. هدف از ایجاد معاونت امور گمرکی در نخست وزیری، همان سازماندهی و هماهنگی بهتر امور گمرکی و مبارزه مؤثرتر با قاچاق کالا می باشد. اداره کل نیروی انتظامی گمرک ترکیه هم واحدی شبه نظامی – قانونی است که در معاونت امور نخست وزیر گمرک است و مسئول مبارزه با قاچاق کالا در ترکیه است.

در این کشور قانون مبارزه با قاچاق کالا در قالب یک مصوبه و مطابق با آخرین استانداردها و مصوبات اتحادیه گمرک اروپا تنظیم شده و فعالیتهای گمرکی این کشور همسو و منطبق با مقررات حاکم بر گمرکات اعضای اتحادیه اروپا است.

آفریقای جنوبی

راههای مقابله با قاچاق گمرکی در آفریقای جنوبی به چند شکل صورت می­گیرد که شامل کاهش مدلهای ورودی کالا، کنترلهای پستی گمرکی، مقابله با تخلفات تجاری و قاچاق کالاهای غیر قانونی، افزایش کنترل مالیات بر ارزش افزوده و مدیریت افزایش خطر است.

یکی از واکنشها نسبت به اقدامات قاچاقچیان، کاهش مدخلهای ورودی کالاها است که آفریقای جنوبی انجام داده است. گمرک این کشور توانسته تعداد نقاط ورود کالاهای تجاری از 96 نقطه به 36 نقطه کاهش دهد که از این تعداد، 19 پست مربوط به پستهای مرزی زمینی، 10 پست مربوط به فرودگاههای بین المللی و 7 پست نیز مدخلهای ورودی دریایی بودند و بر کالاهایی که به این کشورها صادر می­شدند، کنترل فیزیکی داشت که نتیجه آن

کاهش تخلفات مربوط به مالیاتهای بر ارزش افزوده بود. به منظور کاهش زیانهای مربوطه، طرحی انگیزشی برای مالیاتهای بر ارزش افزوده کالاهای صادراتی که شامل صادرات به کشور های دیگر می شود، صورت داده شده است.

همچنین گمرکات نسبت به سوء استفاده کنتر های پستی، کنترلهای گمرکی در پایانه پستی برای ارزیابی و توقیف کالاهای غیرقانونی در بسته های ورودی یک برنامه مبتنی بر دیسک را برقرار کرده است. برای مقابله با تخلفات تجاری، قاچاق و دیگر مواد خطرناک، اقداماتی نظیر تجهیزات بازرسی غیر مداخله کننده، اسکنرهای مجهز توسط شبک­ های حمل و نقل و در نواحی بندر، نصب دوربین اشعه ایکس و نظایر آن، انجام شد. رایانه­ای کردن اسناد برای جمع ­وری مالیات بر ارزش افزوده بر روی کالاهای وارداتی از کشورهای دیگر توسط گمرک کشور آفریقای جنوبی آغاز شد که منجر به افزایش درآمد سالانه و بهبود اقدامات صورت گرفته در مورد واردات و صادرات کالاهای ممنوع و غیر قانونی شد. نقاط جمع­آوری مالیات به مرزها انتقال داده شد و این باعث شد تا جمع­آوری به طور مؤثرتری صورت پذیرد. این کار هم چنین باعث کاهش زیانهای مربوط به سفرهای رفت و برگشتی کالا ها به کشورهای دیگر بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شد.

در مدیریت ریسک نیز واحد ویژه که از سگهای یابنده، افسران اجرایی سیار و ابزارهای بازرسی غیرمخل تشکیل شده است، از اطلاعات استفاده می­کند و  تکنیکهای مدیریت بحران را افزایش م­ دهد تا بدین سان بتواند عملیات اجرایی گمرکات را هدفمند کند.

هند

سازمان های درگیر در کار مبارزه با قاچاق کالا در هند شامل شورای مرکزی گمرکات  و مالیات هند، اداره اطلاعات درآمد هند، گارد ساحلی هند و نیروی انتظامی امنیت مرزهای هند می­شود. شورای مرکزی گمرکات و مالیات هند از سازمانهای وابسته به شورای مرکزی درآمد است که زیر نظر وزارت دارایی هند قرار دارد. مبارزه با قاچاق کالا در درجه اول وظیفه این شورا است که دارای 34 شعبه، 23 دفتر منطقه­ای و 11 دفتر مبارزه با قاچاق کالا است.  گمرک هند از اعضای فعال گمرک جهان است و بسیاری از موافقت­نامه­ها و معاهدات بین­المللی را پذیرفته است. ساختار سازمان شورای مرکزی گمرک ها و مالیات هند از 10 اداره و سازمان تشکیل شده است. 

در سال 1953 با توجه به احساس نیاز شدید به جمع­آوری اطلاعات مربوط به تخلفات گمرکی و برخورد با متخلفان، اداره با عنوان اداره مرکزی اطلاعات درآمد هند تشکیل شد. وظیفه این سازمان مبارزه با قاچاق کالا و فساد اداری در تشکیلات گمرک بود. در سال1957 ، با توجه به گسترده­تر شدن مبادلات تجاری هند با کشورهای دیگر و متنوع و پیچیده شدن تخلفات گمرکی، اداره اطلاعات درآمد هند تشکیل شد. همچنین گارد ساحلی هند در سال 1978 به منظور صیانت از مرزهای آبی این کشور تشکیل شد که یکی از وظایف آن، کمک به اداره گمرک و دیگر سازمانها در مبارزه با قاچاق کالا است. یکی از وظایف نیروی انتظامی امنیت مرزهای هند هم در زمان صلح، جلوگیری از ورود و خروج کالای قاچاق از طریق مرزهای زیرزمینی به این کشور است.

چین

مسؤولیت کشف مواد قاچاق در کشور جمهوری خلق چین به عهده واحدهای مختلف گمرکی، پلیس مبارزه با قاچاق، ادار­ه­ها و واحدهای پلیس امنیت عمومی و مرزی، اداره­های صنعت و تجارت، اداره­های مالیات و اداره­های مربوط به دخانیات نهاده شده است. گمرکات و واحدهای وابسته به آن مثل واحد نظارت و کنترل، واحد تحقیقات، پلیس مبارزه با قاچاق و نهادهای قضایی در کار تحقیقات، پیگیری و مجازات دارای مسؤولیت هستند و بالاخره وزارت امنیت عمومی و واحدهای وابسته مثل واحدهای پلیس مرزی، واحدهای پلیس محلی و پلیس مسلح خلق، نقش پشتیبانی، انتظامی و پلیسی ر ا ایفا می­کنند.

در چین قانون گمرک و آیین نامه اداری آن، عمد­ ترین موارد قانونی را تبیین کرده و بخشی از قوانین مربوط به قاچاق کالا نیز  در قانون جزایی این کشور آمده است. چین در تجهیز گمرک به ابزارها و نرم افزارهای یارانه­ای و امکانات شبکه­ای اهتمام داشتهاست  و با بهره­گیری از آن کارایی، دقت و سرعت انجام کارها را بالا برده و قابلیتهای اعمال کنترل و کسب اطلاعات را تسهیل کرده است. اعمال کنترل به تجارت کالاهای نیم ساخته، کنترل بر ممیزی­های موردی، استفاده از فنون مدیریت خطرپذیری و ترخیص یک پارچه کالا، از موفقیتهای قابل ذکر گمرک چین در این زمینه است.

 

 

راهکارهای مورد استفاده در تسهیل تجارت فرامرزی

راهکارها

تعداد کشورهای استفاده کننده

امکان ثبت الکترونیکی داده­ها

39

ساده­سازی رویه­های گمرکی

36

EDI (تبادل الکترونیک اطلاعات)

29

بهبود و ارتقای زیرساختها

25

تحول مدیریت

23

بازرسی

23

تمرکز فعالیتهای فرایند تجارت

16

تحول بانکداری

11

آسیکودا (سیستم پردازش خودکار اطلاعات گمرکی)

9

بهبود و ارتقای تجهیزات

8

همکاری دوجانبه

8

آموزش

6

GPS

1

نقل از سایت پایش



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: علی نویدی شماره خبر: 1198 زمان: 11:52 تاريخ: پنج شنبه 3 مهر 1393برچسب:اقتصادهای مهم جهان از چه ابزاری برای مبارزه با قاچاق کالا استفاده می کنند؟, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب



CopyRight| 2013 , ali navidi , All Rights Reserved
Powered By a.navidi@ymail.com | Template By: alinavidi



منوي اصلي

درباره سايت



برچسب هاي وب



کشورهاي جهانی بازديد کننده سايت


جاوا اسکريپت-اچ تي ام ال


جستجوگرسايت

Google

موضوعات وب


لینک های مفید



نويسندگان


آخرين مطالب



لینک دوستان


پيوندهای روزانه


لینک های مفید





سايت اشعار مديريت سايت


















امکانات وب



اخبار لحظه اي


جستجودراين سايت جستجودراينترنت