مرکزاطلاعات فنی امورگمرکی


دانشگاه مجازی گمرک(بزرگترین مرکزاطلاعات کلاسیک گمرک)

شیوه های مختلف رانت خواری در کشور

شیوه های مختلف رانت خواری در کشور

زمانی که ارز در ایران دو نرخی یا سه نرخی بود رانت خواران با بهره گیری از امتیازات ویژه ارز را به نرخ ارزان می خریدند و با نرخ گران می فروختند. اکنون نیز رانت خوران در حوزه های دیگر اقتصادی فعال هستند. واردات کالاهای مختلف به کشور از مبادی غیررسمی انعقاد قراردادهای بزرگ اقتصادی با استفاده از امتیازات ویژه و... از جمله فعالیت های اقتصادی رانت خواران است که سود کلانی عاید آنها می سازد حاکم شدن نظام رانتی بر اقتصاد کشور زیان های غیرقابل جبران در پی خواهد داشت.
نظام رانتی، اقتصاد بازار و کارآفرینی را به حاشیه می راند و به تولید آسیب می رساند و به همین دلیل موجب کاهش ثروت عموم می شود در یک نظام رانتی اقتصادی، درآمدها، بیشتر صرف هزینه های جاری می شود و سرمایه گذاری های عمرانی که موجب ساخته شدن آینده ای روشن برای کشور می گردد مورد بی توجهی قرار می گیرد. پیامد حاکمیت اقتصاد رانتی در کشور افزایش شکاف طبقاتی و ایجاد جامعه ای دو قطبی است. در این جامعه دو قطبی که دو بخش آن با دره عمیقی از هم جدا می شوند، در یک طرف ثروتمندانی انگشت شمار قرار دارند که هر روز ثروتشان افزایش می یابد و در طرف دیگر، شاهد حضور بخش اعظم جامعه هستیم که فقر و وضعیت نامساعد اقتصادی، هر روز بیش از گذشته گریبانگیر آنان می شود و حاصل این فقر بروز معضلات مختلف اجتماعی و مفساد فراوان است البته این تنها پیامد داخلی حاکمیت نظام رانتی بر اقتصاد کشور است در عرصه بین المللی توزیع رانت در اقتصاد کشور فرصت بهره گیری از موقعیت های جهانی شدن را از کشور می گیرد موجب ناکارآیی منابع اقتصادی می شود و به همین دلیل کشور از جذب سرمایه های خارجی و حضور فعال در اقتصاد جهانی از جمله از طریق صادرات محصولات داخلی به کشورهای دیگر محروم می گردد رانت خواری موجب عدم تقسیم دقیق و عادلانه فرصت های شغلی، امتیازات اقتصادی و سرمایه های مادی می شود که حاصل آن فرار مغزها از کشور و محروم ماندن از سرمایه های فکری و اقتصادی موجود در کشور است برای رفع این مشکلات باید اقداماتی فوری انجام داد تا اقتصاد کشور با باز شدن منافذ و روزنه های خود فرصت تنفس پیدا کند. بهترین راه برون رفت از نظام رانتی در ایران کاهش وابستگی دولت به در آمدهای نفتی است چرا که در این صورت فرصتهای برابر اقتصادی بین فعالان اقتصادی بخشهای دولتی و خصوصی ایجاد می شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: علی نویدی شماره خبر: 1183 زمان: 12:23 تاريخ: چهار شنبه 28 خرداد 1393برچسب:شیوه های مختلف رانت خواری در کشور, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب



CopyRight| 2013 , ali navidi , All Rights Reserved
Powered By a.navidi@ymail.com | Template By: alinavidi



منوي اصلي

درباره سايت



برچسب هاي وب



کشورهاي جهانی بازديد کننده سايت


جاوا اسکريپت-اچ تي ام ال


جستجوگرسايت

Google

موضوعات وب


لینک های مفید



نويسندگان


آخرين مطالب



لینک دوستان


پيوندهای روزانه


لینک های مفید





سايت اشعار مديريت سايت


















امکانات وب



اخبار لحظه اي


جستجودراين سايت جستجودراينترنت