مرکزاطلاعات فنی امورگمرکی


دانشگاه مجازی گمرک(بزرگترین مرکزاطلاعات کلاسیک گمرک)

قاچاق سوخت آبزیان را هم به مخاطره انداخت
  قاچاق سوخت آبزیان را هم به مخاطره انداخت

این روزها نفس ساحل خلیج فارس به شماره افتاده و دیگر از حوضچه های پرورش میگو و ماهی خبری نیست و پول حاصل از قاچاق سوخت چنان حائلی به روی دیدگان ساکنان این سواحل گشوده که این جان دادن ها را نمی بینند.

 

چندی است که به واسطه اختلاف قیمت فرآورده های نفتی در آن سوی آبهای جنوبی کشورعده ای سودجو که به جز منافع به چیز دیگری نمی اندیشند اقدام به قاچاق انواع سوخت به روش های گوناگون می کنند که همین روش ها هر کدام به طریقی موجب برهم خوردن اکو سیستم منطقه و نابودی پرورش گاه‌های آبزیان شده است .

دیگر مانند گذشته از خورهای زیباو سواحل پاک جنوب خبری نیست بلکه تا دوردست ها و حتی در عمق دریا آنچه چشم ها را حتی غیرمسلح آزارمی دهد جایگزینی لوله های حمل سوخت قاچاق به جای تورهای ماهیگیری و لنج های حامل قاچاق سوخت است که اندک زمانی قبل خانه صیادان و تورهای دست باف زنان این خطه به شمار می رفت.

 این سود جویی ها تابدآنجا پیشروی کرده که بومیانی که دریا میراث اجدادیشان بود اکنون آن را به حوضچه های سوخت قاچاق تبدیل کرده و دیگر به زیبایی آن نمی اندیشند.

این رخدادها بهانه ای برای پیگیری وضعیت آبزیان و محیط زیست منطقه از مسوولان ذیربط شد تا با آنان به گفت و گو بنشینیم .

مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: با هشدار اینکه ادامه روند آلودگی دریا و خوریات همچنین فعالیت های تکثیر و پرورش آبزیان و صید و صیادی را با خطرات جدی مواجه می سازد،گفت: آلودگی های ناشی از قاچاق سوخت یکی از عوامل مهم در کاهش صید میگوی سال جاری است.

به گزارش اقتصاد پنهان، «سید پرویز محبی» با هشدار اینکه ادامه روند آلودگی دریا و خوریات همچنین فعالیت های تکثیر و پرورش آبزیان و صید و صیادی را با خطرات جدی مواجه می سازد،گفت: آلودگی های ناشی از  قاچاق سوخت یکی از عوامل مهم در کاهش صید میگوی سال جاری است.

محبی تصریح کرد: اقدامات لازم در رابطه با کاهش آلودگی منابع آبهای سطحی ، زیرزمینی ، خوریات وآبهای ساحلی دراستان هرمزگان برای پایداری صید و همچنین سود دهی و بقای پرورش آبزیان در استان ضرورت دارد که این مهم مساعدت و همکاری تمامی دستگاه ها و مردم استان را طلب می کند.

وی افزود: استان هرمزگان با توجه به برخورداری از منابع غنی دریایی از دیرباز بعنوان قطب مهم شیلاتی همواره مورد توجه بوده است و در توسعه استان نقش مهمی داشته است که این مهم در صورت ادامه روند آلودگی ها به مخاطره می افتد.

محبی با اشاره به اهمیت پایداری صید ،تولید و همچنین بقای آبزیان برای نسل آینده گفت:لازمه جلوگیری از آلودگی دریاها و حفظ ذخایر ارزشمند آبزیان،همدلی و همگامی متحدانه مردم و مسئولین در این زمینه است.

مدیر کل شیلات هرمزگان با اشاره به اینکه محیط زیست دریایی از سیستم های متنوعی تشکیل یافته است که هر یک به نوعی از آلودگی ناشی از نفت تأثیر می‌پذیرند گفت: ترکیبات نفتی در اشکال و غلظت های مختلف اثرات متفاوتی بر پیکره محیط زیست دریایی برجای می‌گذارند.

 

**ذخایر ارزشمند آبزیان خلیج فارس  بیش از هر زمان دیگری در معرض خطر است

محبی با بیان اینکه سرازیرشدن انواع پساب‌های صنعتی به‌ویژه نفت و فرآورده‌های نفتی ، سموم، آلوده شدن دریا توسط پدیده شوم قاچاق سوخت ، یکی از بزگترین نگرانی های صیادان و پروش دهندگان آبزیان در حال حاضر است گفت:اکنون ذخایر ارزشمند آبزیان خلیج فارس بیش از هر زمان دیگری در معرض خطر است که برای صیانت و حفظ این ذخایر و جلوگیری از انقراض نسل برخی از این‌گونه‌ها نیازمند عزم ملی و بین‌المللی کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارس و دریای عمان هستیم.

 

**پییشگیری بهتر از درمان است

مدیر کل شیلات هرمزگان با اشاره به اینکه همواره پییشگیری بهتر از درمان است تصریح کرد :درحال حاضر هنوز فرصت برای جلوگیری از این تخریبات وجود دارد و بایستی هرچه زودتر برای این مهم چاره اندیشی گردد که در غیر این صورت خسارات و لطمات وارده هزینه های هنگفتی در پی خواهد داشت و ممکن است نسل آینده تنها تصاویر باقی مانده از آبزیان خلیج فارس را ببینند.

در ادامه معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان با اشاره به اینکه خور منطقه‌ای است که در آن، آب اقیانوس‌ها باآب‌هـای مناطق دیگرکه دارای  خواص مختلفی هستند در هم آمیخته و یکی می‌شود اطلاق می گردد گفت: از آنجائیکه آب موجود در خوریات با آبهای آزاد در ارتباط است و در نهایت این آب در مزارع تکثیر و پرورش میگو مورد استفاده قرار می گیرد این آلودگی ها تاثیر بسزایی در مزارع  تکثیر و پروش آبزیان دارد.

 

**تاثیر آلودگی خوریات بر تکثیرو پروش آبزیان دوچندان است

«علی کریمی» در ادامه با اشاره به اینکه مواد غذائی در این خوریات به وفور یافت شده و در نتیجه قدرت تولید بیولوژیکی در این خوریات در بالاترین حد خود قرار دارد گفت: این ویژگی منجر به وجود آمدن مناطق مستعد برای پرورش آبزیان شده است که به مراتب آلودگی های این مناطق نیز تاثیرات دو چندانی در تکثیرو پرورش آبزیان دارد.

وی با اشاره به اینکه میگو یکی از ثروت‌ها و منابع طبیعی خلیج فارس است و یکی از با ارزش‌ترین ذخایر این خلیج به حساب می‌آید گفت: این موجود آبزی از لحاظ بیولوژیکی نیز دارای نقش مهمی در اکوسیستم آبی بوده و از مهمترین آبزیان در چرخه تعادل بیولوژیکی خلیج فارس به حساب می‌آید که مخاطره آن می تواند چرخه تعادل بیولوژیکی خلیج فارس را نیز به مخاطره می اندازد.

 

**آلودگی دریا مخاطرات اجتماعی نیز به همراه دارد

همچنین سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری استان هرمزگان نیز با بیان اینکه  در استان هرمزگان بالغ بر 28هزار نفر از طریق صید و صیادی مشغول به کار هستند و جامعه بسیار گسترده تری از طریق غیرمستقیم و مشاغل وابسته از راه دریا و نعمات آن امرار معاش می کنند گفت: بی شک آلودگی دریا و در نتیجه کاهش صید و در آمدها این مشاغل و خانواده های آن ها را نیز با مخاطرات اجتماعی همراه می سازد.

«عبدالمجید مقصودی» اظهارداشت: نفت و آلودگی های سوختی ناشی از سرازیر شدن سوخت به دریا و به واسطه فعالیت های غیر قانونی می‌تواند در اثر ازبین بردن اکوسیستم آبزیان و صدمه زدن به  آنها از جمله خفگی یا تحریک سلولهای مخاطی دستگاه تنفس موجب آلودگی آبزیان و حتی مرگ و میر آبزیان شود که در نتیجه علاوه بر کاهش صید می تواند در سلامت آبزیان مصرفی نیز موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: در فعالیت صیادی نیز ادوات صید در آب‌هـای آغشته به مواد نفتی نیز تحت تأثیر این مواد قرار می‌گیرند ومتاسفانه تورهای صیادی در مناطق آلوده به نفت به تدریج آغشته به مواد نفتی می‌شوند که در نتیجه آن، علاوه بر صدمه زدن به تور، محصول صید را نیز ممکن است آلوده سازد.

 

**آلودگی دریا آبزیان را فراری می دهد

مقصودی افزود:همانگونه که در روی خشکی انسان ها و جاندارن نمی توانند در محیط آلوده زندگی کنند و به ناچار آن محیط را ترک می کنند آبزیان نیز در اکوسیستم آلوده نمی توانند داوم بیاورند و حتی در صورت زنده ماندن از آن محیط مهارجرت و یا به عبارتی فرار می کنند.

«مریم احسان پور» کارشناس ارشد محیط زیست نیز با تاکید بر تاثیرات مخرب آلودگی های نفتی بر روی آبزیان گفت: بیشترین اثر آلودگی نفتی از لحاظ اقتصادی ضرر و زیان وارده به بستر دریا است که آلودگی رسوبات شنی، ماسه‌ای، مرجانها، گیاهان آبزی، تخم آبزیان، زیستگاه میگو، لابستر، خرچنگ و یا حتی قفس و آلات صید در صورت آلودگی بستر دریا انکارناپذیر است.

 

**طیف گسترده ایی از آبزیان در مناطق آلوده با خطر روبرو هستند

این کارشناس ارشد محیط زیست ادامه  داد: این موضوع در مورد مناطق حساس و کم عمق فلات قاره خصوصاً در خلیج فارس بسیار پراهمیت است و باید توجه داشت که غنای بیولوژیک بستر در خلیج فارس فوق‌العاده بوده و میزان بالای کلسیم(حدود 15%) نشان از فعالیت بیولوژی فوق‌العاده در این منطقه دریایی دارد که نهایت این موضوع نشانگر این است که طیف گسترده ایی از آبزیان در مناطق آلوده با خطر روبرو هستند.

پدیده شوم قاچاق سوخت که این روزها مشغول به غارت سرمایه ملی است از آن طرف با نابود کردن آبزیان و تخریب زیستگاه های آبزیان ادامه حیات آبزیان را در خلیج فارس به مخاطره انداخته است. طبق تحقیقات انجام شده عوامل مختلفی در زمینه ورود آلاینده های نقتی به دریا دخیل هستند که متاسفانه اقدامات کمی در رابطه با جلوگیری و یا کاهش این آلودگی ها صورت گرفته است.

پدیده شوم قاچاق مواد سوختی با وارد کردن آلودگی های نفتی در هنگام تخلیه ،بارگیری، انتقال و همچنین با تخلیه محموله خود در هنگام خطر به دریا با سایر آلوده کندگان محیط زیست از قبیل صنایع بزرگ،فاضلاب های شهری و..همگی شمشیر علیه آبزیان و محیط زیست دریایی کشیده اند.

در این میان آلودگی های یاد شده به ویژه آلودگی های ناشی از قاچاق سوخت در خوریات استان هرمزگان از عوامل مهم به خطر افتادن زالد و ولد آبزیان به ویژه میگو است.

استان هرمزگان با بیش از 1400 کیلومتر نوار ساحلی و بیش از 28 هزار نفر صیاد رتبه اول صیادی به خود اختصاص داده و همین طور از پرچمداران تکثیر و پروش آبزیان  کشور است که بقای این مشاغل وابسته به عدم آلودگی دریا ها است.

انتهاي خبر //  اقتصاد پنهان  ::::  کد خبر 7088     زمان مخابره: 1/11/1392   16:56



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: علی نویدی شماره خبر: 1116 زمان: 20:46 تاريخ: پنج شنبه 22 اسفند 1392برچسب: قاچاق سوخت آبزیان را هم به مخاطره انداخت, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب



CopyRight| 2013 , ali navidi , All Rights Reserved
Powered By a.navidi@ymail.com | Template By: alinavidi



منوي اصلي

درباره سايت



برچسب هاي وب



کشورهاي جهانی بازديد کننده سايت


جاوا اسکريپت-اچ تي ام ال


جستجوگرسايت

Google

موضوعات وب


لینک های مفید



نويسندگان


آخرين مطالب



لینک دوستان


پيوندهای روزانه


لینک های مفید





سايت اشعار مديريت سايت


















امکانات وب



اخبار لحظه اي


جستجودراين سايت جستجودراينترنت