تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
نابود کردن بابک زنجانی، دردی از دردهای اقتصاد ایران را دوا نخواهد کرد
رئيس مركز تجارت جهاني ايران پیشنهاد کرد
وی را مجاب کنیم تا مثلاً ظرف مدت یکی دو سال آینده حدوداً 20 الی30 هزار شغل در داخل کشور ایجاد کند و یا این کار و آن کار بزرگ اقتصادی را هم انجام دهد.

 

گروه اقتصادی - محمدرضا سبزعليپور رئيس مركز تجارت جهاني ايران در سومین نشست جهانی شدن و موانع پیش رو در جمع تعدادی از مدیران بخش خصوصی اظهار داشت: پیشرفت و توسعه، نهایت آمال و آرزوهای غالب کشورهای در حال توسعه میباشد اما متأسفانه برخی هرچه تلاش میکنند به در بسته خورده و با بی اعتمادی و نا امیدی شهروندانشان روبرو میشوند.

به گزارش بولتن نیوز، در جهان امروز، اوضاع اقتصاد در حال بهبودی است و رفته رفته وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد. لکن اگر ما هم بنوعی بتوانیم از پس مشکلاتمان برآئیم مطمئناً درکنار کشورهایی نظیر ...
ادامه مطلب را اینجا (صفحه اقتصادی) در بولتن نیوز بخوانید.


برچسب ها : ,,,
ارائه سیم کارت ارزان به دانشجویان

ارائه سیم کارت ارزان به دانشجویان

سیبنا: سخنگوی شرکت مخابرات ایران گفت: سیم کارت ویژه دانشجویان طراحی شده است و با پایین ترین قیمت به دانشجویان ارائه می شود.

سیبنا: سخنگوی شرکت مخابرات ایران گفت: سیم کارت ویژه دانشجویان طراحی شده است و با پایین ترین قیمت به دانشجویان ارائه می شود.

داود زارعیان با اشاره به اینکه این سیم کارت از سوی شرکت ارتباطات سیار صادر شده است، افزود: قیمت این سیم کارت ها پنج هزار تومان است که سه هزار تومان شارژ اولیه دارد و دارای 60 پیامک رایگان، 60 دقیقه مکالمه رایگان و 60 مگابایت اینترنت رایگان نیز است.

وی همچنین افزود: تعرفه این سیم کارت اعتباری مانند تلفن های دائمی 599 ریال است و در مکالمات شبکه دانشجویی یعنی دانشجو به دانشجو 15 درصد تخفیف به آن تعلق می گیرد. زارعیان گفت : این سیم کارت ها از چهارشنبه گذشته در دفاتر مشترکان توزیع شده و دانشجویانی که سن آنان بین 18 تا 26 سال است می توانند با ارائه کارت دانشجویی و کارت ملی، این سیم کارت ها را دریافت کنند .


برچسب ها : ,
ایران از فهرست وام گیرندگان بدحساب بانک جهانی خارج شد

ایران از فهرست وام گیرندگان بدحساب بانک جهانی خارج شد

بانک جهانی با خارج کردن نام ایران از فهرست وام گیرندگان بد حساب، اعلام کرد جمهوری اسلامی مبالغ معوقه وام خود را پرداخت کرده است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، بانک جهانی همچنین اعلام کرد: واحد وام این بانک ، «بانک بین المللی بازسازی و توسعه »، درپی پرداخت همه اقساط معوقه این وام ها، همه وام های ارائه شده به جمهوری اسلامی ایران را از وضعیت غیر قابل اجرا به وضعیت اجرایی تغییر داد. بانک جهانی 16 ژوئیه، زمانی که جمهوری اسلامی پرداخت قسط 79.1 میلیون دلاری از وام حدودا 700 میلیون دلاری را شش ماه عقب انداخت، ایران را در وضعیت غیر قابل اجرا قرار داد.


برچسب ها : ,
روایت اقتصاد/سوغات نیویورک

روایت اقتصاد/سوغات نیویورک

    سوغات نیویورک

    محمد طاهری*

روزنامه بهار نوشت:

    پیش از برگزاری سفر دکتر روحانی به نیویورک و برگزاری نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 دستاوردهای سفر و پیش‌بینی سمت‌وسوی ملاقات‌ها بارها در بوته نقد و نظر کارشناسان قرار گرفت و مطالب بسیاری در این باب بیان شد. اصل مهم «اعتمادسازی» افکار عمومی جهان توسط رییس «دولت تدبیر و امید» مهم‌ترین وظیفه دولتی بود که با شعار «اعتدال» روی کار آمده و بر همین اساس همه چشم‌ها در انتظار نحوه دیدار و مذاکرات مقامات ایران با مقامات آمریکا و سایر کشورهای اروپایی بود تا دستاوردهای این سفر برنامه‌های آتی سیاست خارجی ایران و رویکرد سیاسی کشورهای جهان با ایران را رقم زند. خوشبختانه سفر دکتر روحانی و تیم همراه به نیویورک با کوله باری از نتایج مثبت و قابل توجه به پایان رسید. براساس اخبار منتشر شده در حالی‌که رییس‌جمهوری‌اسلامی ایران در حال حرکت از محل اقامت خود به سمت فرودگاه برای خروج از نیویورک بود، تماس تلفنی از سوی رییس‌جمهوری آمریکا با دکتر روحانی برقرار شد و روسای جمهوری دو کشور 15 دقیقه با هم صحبت کرده‌اند. به گفته اوباما، او پس از گفت‌وگو با همتای ایرانی خود به این نتیجه رسیده که دو کشور می‌توانند به یک توافق جامع برای پایان دادن به مناقشه هسته‌ای دست پیدا کنند. اوباما گفته راه رسیدن به توافق با ایران دشوار است ولی با روی کار آمدن دولت جدید در این کشور یک فرصت استثنایی برای پیش بردن گفت‌وگوها پدید آمده است. دکتر روحانی نیز نتایج سفر و گفت‌وگو با اوباما را مثبت ارزیابی کرده و از آن راضی است. در پایان مکالمه تلفنی نیز حسن روحانی با بیان  «have a nice day» روز خوبی را برای رییس‌جمهوری آمریکا آرزو کرده که باراک اوباما به زبان فارسی با رییس‌جمهوری کشورمان خداحافظی کرده است. این گفت‌وگوی صمیمی و ساده که البته حاوی مذاکرات مهم و کلیدی سیاسی بوده بیانگر مثبت بودنِ جلسه روز قبل میان وزرای خارجه دو طرف و نتایج جلسه 1+5 است. به بیان دیگر این مذاکره در شرایط فعلی، یک تعامل مثبت و سازنده بین دو کشور به حساب می‌آید که در پی ملاقات آقای ظریف با جان کری وزیر خارجه آمریکا حاصل شده و مجموع این تعاملات دارای اهمیت بسیاری است. در مجموع برآیند مذاکرات و نحوه دیدارهای مقامات دو کشور پس از 35 سال می‌تواند نخستین گام‌ها در راستای حل مشکلات و رفع سوءتفاهمات بین دو کشور تلقی شود.

    اما برآیند این سفر و مجموع مذاکرات و ملاقات‌ها دارای دو روی سکه است. یک روی این سکه شکستن یخ‌های رابطه و حل سوءتفاهمات بین ایران و آمریکا در سه دهه گذشته و اعتماد‌سازی افکار عمومی جهان و کشورهای اروپایی است که ظاهرا چنانچه از نتایج این سفر برمی‌آید این اهداف تا حد بالایی حاصل شده است. چنانچه مذاکرات 1+5 و ایران برای اولین‌بار در هشت سال گذشته، در سطح وزیران خارجه تشکیل شد. درنهایت اشتون و ظریف به توافق رسیدند که دور بعدی مذاکرات وزرای خارجه ایران و 1+5 در ماه اکتبر در ژنو برگزار شود. دیدار جداگانه «جان کری» وزیر خارجه آمریکا با «محمدجواد ظریف» در حاشیه نشست وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 نیز انجام شده و «جان کری» اذعان داشته که «همه ما خوشحال بودیم که ظریف به جلسه آمد و سخنانی مطرح کرد که هم لحن و هم نگاه آن با گذشته تفاوت زیادی داشت.» به علاوه دکتر روحانی در این سفر با روسای جمهوری فرانسه، اتریش، نخست‌وزیر پاکستان، تونس، رییس‌جمهوری ترکیه، لبنان، سریلانکا، کفیل ریاست‌جمهوری عراق، دبیرکل سازمان ملل و معاونانش، نخست‌وزیران اسپانیا و ایتالیا و همچنین وزیر خارجه آلمان و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه و جمعی از ایرانیان مقیم آمریکا هم دیدار کرده است. در مجموع تمام دیدارهای یاد شده از سوی موافقان رفع کدورت‌ها و سوءتفاهامات بین ایران و جامعه بین‌المللی صورت گرفته اما آنچه مسلم است بسیاری از کشورها که منافع خود را در دشمنی ایران با آمریکا دنبال می‌کنند از دستاوردهای این سفر و روند برنامه‌های آتی خشنود نخواهند بود و این همان روی دیگر سکه روابط و تعاملات فعلی ایران با جهان است. متاسفانه این دست از کشورها نه تنها از دوستی و نزدیکی بین ایران و آمریکا خشنود نیستند بلکه خشمناک هم هستند. کشورهایی که از این دشمنی ساختگی سودهای فراوانی به نفع اقتصاد خود به دست آورده و همواره درصدد ضربه زدن به موقعیت ایران در منطقه بوده و هستند. بدون شک بهبود روابط ایران و آمریکا موانع بسیاری را از سر راه رشد اقتصادی، سیاسی و منطقه‌ای برداشته و نقشه راه منطقه را دستخوش تغییر خواهد کرد. به عنوان نمونه تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از نزدیک‌شدن روابط تهران- واشنگتن از این دست است تا آنجا که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال ممانعت از نزدیکی روابط تهران- واشنگتن قصد ملاقات با اوباما و مذاکره در این‌باره را در برنامه کاری خود داشت.

    گذشته از ممانعت‌ها و تلاش‌های رژیم صهیونیستی، واکنش بعضی از کشورهای منطقه و همسایگان نیز در این حوزه قابل تامل است که باید با توجه و ظرافت بیشتری دنبال شود.

    در همین راستا بهبود روابط بین ایران و آمریکا، شاید با استقبال خوبی از سوی بعضی از کشورهای همسایه خلیج‌فارس نیز مواجه نشود و شاید این کشورها همچنان به دنبال ناامنی در منطقه باشند تا از این آب گل آلود بهره لازم را به دست آورند. این در حالی است که وجود منطقه‌ای عاری از تنش با برداشتن موانع و مشکلات و یکپارچه کردن اقتصاد، بیشتر به سود کشورهای منطقه بوده و درنهایت این کشورهای همسایه که همواره به‌دنبال هژمونی و برتری‌جویی در منطقه هستند و متصورند که وجود آشوب و ناامنی در منطقه به نفع آن‌هاست، سخت در اشتباهند.

مسیر عداوت و جنگ طلبی و آشوب، راهی است که پیش از این توسط بسیاری از کشورهای اروپایی پیموده شده و به نتیجه نرسیده است. کشورهای اروپایی بعد از دو جنگ جهانی اول و دوم متحمل ضربه‌های بسیاری شده و در نهایت مجبور به ساماندهی اتحادیه اروپا شدند و امروز با اتکا به این اتحاد به قدرت برتر جهانی رسیده‌اند. در این بین این سوال مطرح است که آیا کشورهای منطقه از جمله کشورهای همسایه ایران با وجود ثروت‌های خدادادی و زیرزمینی منطقه نمی‌توانند با تشکیل یک اتحادیه واحد نظیر اتحادیه اروپا به قدرت دیگری در منطقه تبدیل شوند؟! اینک که با تدبیر دولت تدبیر و امید، گام‌های نخستین برای برقراری رابطه با آمریکا و رفع سوءتفاهمات و اعتمادسازی افکار عمومی جهانیان برداشته شده، وقت آن رسیده که کشورهای منطقه نیز به دور از تنش‌های قومی، مذهبی، سیاسی و... . به سوی آرامش و آسایش گام بردارند. و این وظیفه خطیر دولتمردان کشورهای منطقه است که بسترهای لازم را برای ایجاد روابطی از این دست فراهم آورند.

به نظر می‌رسد دولت تدبیر و امید با جلب اعتماد جهانی از یک‌سو و تاکید بر دوستی با کشورهای منطقه و به‌‌ویژه کشورهای همسایه خلیج‌فارس در حال گام برداشتن به سوی اتحاد اقتصادی- سیاسی و... در منطقه است. آنچه مسلم است دستی که از روی دوستی و مودت با حسن‌نیت به سوی همسایگان دراز شود بدون پاسخ نخواهد ماند. کلام آخر آن‌که برقراری رابطه و جلب اعتماد و حسن‌نیت با کشورهای منطقه و به‌ویژه کشورهای همسایه خلیج‌فارس، در شرایط حساس امروز که گام‌های نویدبخش ارتباط با آمریکا و غرب در حال برداشته شدن است، آن روی سکه روابط امروز دیپلماتیک ایران است که باید با حساسیت بیشتری مورد تامل دولتمردان دولت «تدبیر و امید» قرار گیرد تا مبادا نزدیکی تهران – واشنگتن ناخواسته بذر ترس و تهدید در دل همسایگان بکارد. بلکه باید از این فرصت برای ایجاد اتحادی در منطقه استفاده کرد و از مزایای اقتصای، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... آن سود جست.

 


برچسب ها : ,
هشدار اوباما!

هشدار اوباما!
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه به نمایندگان کنگره این کشور هشدار داد در صورتی که در آخرین لحظات پیش از آغاز سال مالی جدید در روز سه شنبه، درباره بودجه آینده به توافق نرسند، اقتصاد آمریکا را به خطر می اندازند.
به گزارش خبرگزاری آلمان از واشنگتن، اوباما گفت: «ما مسائل را با هم ترکیب نمی کنیم، قطعا ما اجازه نمی دهیم سیاست های داخلی غیرمرتبط با بودجه، نه فقط موجب ویرانی اقتصاد ما بلکه اقتصاد جهان شود.
این اظهارات در حالی مطرح شد که دولت آمریکا در صورت توافق نکردن دو مجلس کنگره درباره بودجه دولت،از نیمه شب سه شنبه مجبور خواهد شد برخی فعالیت هایش را به علت فقدان منابع مالی متوقف کند.

تهران / واحد مرکزی خبر / اجتماعی 1392/07/09


برچسب ها : ,
جزئیات ابطال تحریم‌های اروپا علیه کشتیرانی ایران
جزئیات ابطال تحریم‌های اروپا علیه کشتیرانی ایران

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با شبکه العالم، به بررسی روند ابطال تحریم های اروپا علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پرداخت

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمد حسن داجمر گفت: این تحریم ها از نوامبر 2008 آغاز شد که هشت مورد از آنها توسط اتحادیه اروپا و دو مورد توسط انگلیس تصویب شده بود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تحریم ها از نظر حقوقی بی پایه و اساس بود کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال های اول تلاش کرد که از طریق دیپلماتیک این مساله را حل کند، اما وقتی به نتیجه نرسید تقریبا از دوسال بعد یعنی در سال 2010 شکایتی را در دادگاه اروپا ثبت کرد و مستنداتی را ارائه داد.

داجمر در برنامه "رأی و قضیه" شبکه العالم ادامه داد: سه سال پس از طرح شکایت ما شش لایحه رد و بدل شد. سه لایحه از طرف ما و سه لایحه از طرف آن ها و به علاوه برخی مستندات تقریبا از ماه آوریل با تشکیل جلسه رسمی دادگاه مستندات دو طرف مورد بررسی قرار گرفت و همین چند روز پیش حکم دادگاه صادر شد که خوشبختانه دادگاه مستنداتی را که ما ارائه دادیم پذیرفت و استنادات طرف مقابل را بی اساس دانست و بدین ترتیب حقانیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ثابت شد.

ابطال ادعاها و اتهامات با مستندات و مدارک

وی تأکید کرد: در نهایت ثابت شد که کشتیرانی ایران مطابق با قوانین و مقررات بین المللی کار کرده و استانداردهای بین المللی را رعایت کرده است.

داجمر با اشاره به ادعای طرف مقابل مبنی بر اینکه کشتیرانی عامل سپاه و عامل دولت ایران است، خاطرنشان کرد: مستنداتی ارائه کردیم که ثابت می کند کشتیرانی شرکتی است که در بورس تهران سهام آن عرضه می شود و سهامداران خصوصی بسیار دارد و سپاه در مدیریت آن هیچ نقشی نداشته است.

وی ادامه داد: ادعای دیگری که داشتند این بود که کشتیرانی در حال همکاری در زمینه های موشکی و هسته ای است که در این جا هیچ سند و مدرکی ارائه نکرده بودند. ما هم مستنداتمان را ارائه کردیم که این ادعا هیچ پایه و اساسی ندارد.

حکم دادگاه با دو حالت روبرو است

داجمر اظهار داشت: دو حالت امکان دارد اتفاق بیفتد، یا این که آنها اعتراضی به حکم نکنند که طبیعتا بعد از 70 روز این حکم اجرایی می شود یا این که در این مدت از حق استیناف خود استفاده می کنند که طبیعتا دادگاه تجدید نظر، استنادات جدید آن ها را مورد بررسی قرار می دهد و حکم نهایی را صادر می کند.

او تأکید کرد: آن ها هرگونه اسناد و مدارکی را که می توانستند ارائه کنند به دادگاه بدوی ارائه داده اند و قاعدتا اگر دلیل محکم تر و محکمه پسندتری داشتند، ارائه می کردند.

برای رد ادعاها دست ما پر است

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر هم مستنداتی ارائه کنند ما برای رد استنادات آن ها دستمان پر است و امیدواریم اگر دادگاه تجدید نظر هم تشکیل شد، درصورتیکه در آن دادگاه مسائل سیاسی آن نفوذ نکند بسیار امیدواریم که حکم نهایی به نفع کشتیرانی جمهوری اسلامی صادر شود. البته تا به حال آن ها اعتراضی به حکم نکرده اند.

دلیل تأخیر در صدور حکم دادگاه اروپایی

داجمر اظهار داشت: در مرحله قبل هم از طرف خود اتحادیه اروپا و هم از طرف های دیگر فشارهای سیاسی زیادی وجود داشت، و تاخیر بسیار زیادی که در صدور این حکم صورت گرفت ناشی از همین فشارهای سیاسی بود به صورتیکه دادگاه پرونده ما را در اولویت بررسی قرار نداد.

وی ادامه داد: دادگاه اروپا با صدور این حکم سعی کرد تا استقلال خود را به نحوی نشان دهد؛ امیدواریم که در مرحله تجدید نظر هم این استقلال دادگاه اروپا که اعتبار مهمی برای اتحادیه اروپا به شمار می رود، پا برجا باشد و ما شاهد رای مستقل و بی طرفانه دادگاه باشیم.

داجمر تأکید کرد: در شرایط فعلی تغییری در خطوط کشتیرانی نداده ایم و کشتی ها ما در همان خطوطی که با کشورهای دیگری که تجارت ما با آن ها رشد کرده است در تردد هستند، ولی طبیعتا درصورتیکه اروپا تحریم ها را لغو کند، مجددا خطوط خود را به مرور به اتحادیه اروپا فعال خواهیم کرد.

ظرفیت کشتیرانی ایران

داجمر در خصوص ظرفیت و توانایی‌های شرکت کشتیرانی ایران گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت های تابع آن در شرایط فعلی حدود 165 فروند ناوگان دراختیار دارد که ظرفیت حدود شش میلیون تن دراختیار ماست. این کشتی ها در زمینه های مختلف فعالیت می کنند که عمده آنان کشتی های فله بر هستند که برای انتقال کالاهای اساسی مانند گندم ، خوراک دام ، زغال سنگ و سنگ آهن و غیره از آن ها استفاده می شود.

داجمر اظهار داشت: ما در دریای خزر هم ناوگان قابل توجهی داریم که کشورهای اطراف دریای خزر را با ایران ارتباط می‌دهد. در خلیج فارس هم که کشتی های مسافربری و کشتی های باری و مسافربری و کشتی های تانکر داریم که برای حمل کالاهای شیمیایی و نفتی و فرآورده های نفتی از آنها استفاده می شود. البته شرکت اصلی که ایران در زمینه های نفتکشها عمل می کند، شرکتی مستقل است که زیر نظر وزارت نفت است و ما به طور تکمیلی در برخی جاها در زمینه های نفتی هم سرویس می دهیم.

نحوه مقابله با تحریم بیمه کشتیرانی

داجمر در خصوص تأثیر تحریم ها بر روند بیمه شدن کشتی ها گفت: بعد از آن که کشتی های ایرانی از بیمه شدن توسط شرکت های بیمه تحریم شدند، ایران برای تاسیس یک بیمه مخصوص کشتی ها اقدام کرد که به آن بیمه (P&I) گفته می شود. ما برای اولین بار درایران صاحب این بیمه شدیم که با حمایت وسپرده یک میلیارد دلاری دولت نزد بانک مرکزی، این بیمه در کشورهای مسیر تردد کشتی های ایرانی مورد پذیرش قرار گرفت و ما توانستیم تحریم را خنثی کنیم.

داجمر تأکید کرد: اکنون این بیمه سابقه خوبی پیدا کرده و بعد از لغو تحریمها هم می تواند به کار خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: کشتی رانی ما در حال حاضر بزرگ ترین ناوگان تجاری در منطقه خاورمیانه است و مجموعه فعالیت های مختلف را دارد.

داجمر گفت: طبیعتا اگرتحریم ها برداشته شود ظرفیت و پتانسیل توسعه کشتی رانی بسیار بالاست مخصوصا که بیش از 4000 دریانورد در کشتی رانی فعالیت می کنند و موسسات آموزشی برای تربیت دریانورد و نیز زیرساخت های لازم برای توسعه دریانوردی را در اختیار داریم.

انتقال تجربیات در زمینه آموزش دریانوردی

داجمر اظهار داشت: در اجلاس مشترکی که با بسیاری از کشورها داشتیم در خصوص انتقال تجربیاتمان به ویژه در زمینه آموزش دریانورد اعلام آمادگی کرده ایم؛ زیرا موسسات آموزشی ما تحت نظر سازمان جهانی دریانوردی قرار دارد.

وی تأکید کرد: با بعضی از کشورها در این زمینه توافقاتی داشته ایم. همچنین می توانیم شرکت های مشترک کشتی رانی برای حمل و نقل دریایی داشته باشیم که در گذشته با مصرو کویت چنین تجربه هایی داشته ایم.

به گزارش ایسنا، دادگاه اتحادیه اروپا 25 سهریور امسال رای به خروج سازمان کشتی‌رانی از تحریم‌ها داد. با این رای مبادلات کشتی‌رانی و اعتبار‌نامه‌های حمل‌ونقل بانکی مورد قبول کشور‌های اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت.


برچسب ها : ,
اخبار بنادر ودریانوردی

اخبار بنادر ودریانوردی


برچسب ها : ,
آخرین اخبار گمرک در 15روز اخیردررسانه های کشور

برچسب ها : ,
محدودیت‌های صادراتی لغو می شود؟
رییس‌کل سازمان توسعه تجارت با بیان این‌که ۱۰۰ بنگاه تولیدی می‌توانند به انجام صادرات اقدام کنند، گفت: ‌برخی از کالاها که از حساسیت زیادی برخوردارند، برای صادرات باید از شرط دریافت مجوز از معاونت بازرگانی داخلی پیروی کنند.

به گزارش مشرق، حمید صافدل در گفت‌وگو با اقتصادپرس با بیان این مطلب اظهار داشت: در زمینه برخی از کالاها که در گذشته در یک کمیته جداگانه در رابطه با آنها تصمیم می‌گرفتیم و به‌تدریج برای صادرات اجازه پیدا می‌کردند، به‌منظور تسهیل صادرات به طور یک جا تصمیم گرفته و در دوره ۶ ماهه سهمیه صادرات به آنها داده می‌شود.
وی افزود: با توافق‌هایی انجام شده، در حال حاضر ۱۰۰ بنگاه تولیدی توانایی انجام صادرات را داشته و نیز می‌توانند به وسیله شرکت های خصوصی، تولیدات خود را به کشورهای دیگر صادر کنند.
رییس کل سازمان توسعه تجارت با یادآوری این نکته که این اقدام، بنگاه‌های تولیدی را از بلاتکلیفی خارج می‌کند، تصریح کرد: بر این اساس، تولیدکنندگان می‌دانند که چه مقدار از تولیدات خود را می‌توانند صادر کنند و همین موضوع، ایجاد سرمایه‌گذاری‌های جدید و حفظ بازارهای صادراتی را به‌دنبال دارد.
صافدل ابراز امیدواری کرد که تا آخر سال اقتصاد کشور به سمت بهبود حرکت کند؛ تا جایی که تمامی محدودیت‌ها و موانع صادراتی برداشته شود و به شرایطی برسیم که محدودیت و مجوزی مقابل صادرات وجود نداشته باشد.
وی متذکر شد: در حال حاضر صادرات برخی از کالاها همچون تخم مرغ ، گوشت قرمز و مرغ که از حساسیت زیادی برخوردارند، باید از شرط دریافت مجوز از معاونت بازرگانی داخلی پیروی کنند. به همین دلیل، این معاونت با انجام هماهنگی با بخش‌های مختلف و بعد از اطمینان از تولید، براساس نیاز بازار اجازه صادرات را می‌دهند.


برچسب ها : ,
بدهی 94 هزار میلیارد تومانی دولت به نظام بانکی

بدهی 94 هزار میلیارد تومانی دولت به نظام بانکی

 

براساس تازه ترین گزارش بانک مرکزی حجم بدهی دولت وشرکتهای دولتی به نظام بانکی به رقمی معادل 94 هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش نامه به نقل از خبرآنلاین،گزارش بانک مرکزی نشان میدهد در نه ماهه منتهی به آذر سال 91 بدهی دولت و شرکتهای دولتی به نظام بانکی به رقمی معادل 94.4 هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با سال 84 از رشدی 300 درصدی برخوردار بوده است، بنابر گزارش های پیشین بانک مرکزی سرجمع این بدهی در سال 84 یعنی سال آغاز به کار دولت نهم رقمی معادل 23 هزار میلیارد تومان بوده است.

در حال حاضر با احتساب میزان نقدینگی 430 هزار میلیارد تومانی کشور آذرماه گذشته میزان بدهی دولتیها به نظام بانکی معادل 21.6 درصد کل نقدینگی کشور را شامل می شود.

نکته قابل تعامل در ترکیب بدهی دولت و شرکتهای دولتی به نظام بانکی این است که طی سالهای 84 تا 91 میزان بدهی دولت به بانک مرکزی به نسبه ثابت مانده بوده است در حالی که طی همین دوره میزان بدهی دولت به بانکها از 3.4 هزار میلیارد تومان به رقمی نزدیک به 51 هزار میلیارد تومان رسیده است.

اما در مورد شرکتهای دولتی روندی معکوس را شاهد هستیم به این ترتیب که در سالهای 84 تا 91 بدهی شرکتهای دولتی به نظام بانکی از 7.7 هزار میلیارد تومان به 2.3 هزار میلیارد تومان در سال 91 کاهش یافته است، در مقابل میزان بدهی شرکتهای دولتی به بانک مرکزی 10 برابر شده و طی دوره مورد اشاره از 2.2 هزار میلیارد تومان به 23.5 هزار میلیارد تومان رسیده است.

کد خبر: 71497 زمان مخابره: 1392/7/8 ساعت: 10:54 سرویس: نامه > اقتصاد

 


برچسب ها : ,
ليست صفحات
تعداد صفحات : 141