تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
سقوط جایگاه گمرک ایران در جهان

سقوط جایگاه گمرک ایران در جهان

انجام تشریفات گمرکی سختگیرانه کارتجارت را در خاورمیانه مشکل کرده است

در برنامه های نرم افزاری گمرکات خاورمیانه فقط اطلاعات در سیستم ثبت می شود وهیچ برنامه ای که عملکرد سازمان را در چند ماهه گذشته به صورت سیستمی ومکانیزه کاوش ورسیدگی نماید وجود ندارد وباز رسیدگی ها سنتی است

سال جدید از طرف دبیر کل  سازمان جهانی گمرک به عنوان سال ((ارتباطات))نامگذاری شد وشعار جدید سازمان جهانی گمرک رادرسال 2014میلادی نیز به عنوان ارتباطات جهت تسهیم اطلاعات برای همکاری بهتر اعلام نموده است

گمرک ایران براساس گزارش  سال 2013در رتبه 153جهان جاگرفته است وبا اینکه مواردی مثل گمرک نوین وامثالهم در طی سالهای اخیر مطرح شده است ،باز 32پله از رتبه جهانی سقوط نموده است .بنابراین سقوط جایگاه گمرکات خاورمیانه در جهان بیانگر این واقعیت است که نه تنها گمرکات الکترونیک نشده اند بلکه سیستم های الکترونیکی کار را از سیستم های دستی وسنتی وقبلی آن سخت تر نموده اند آنچه را گروهی در خیال خود مکانیزه می دانند در تصورات جهانی رفتاری غیر مکانیزه معرفی می شود

امروزه دیگر با پیشرفت علمی جهان در علوم کامپیوتر سزاوار نیست که باز برنامه هایی در کشورهای خاورمیانه برای انجام تشریفات گمرک  برطبق یافته های 50سال پیش تنظیم واجرا گردد

در برخی از کشورهای خاورمیانه وحتی کشور ایران اگر صاحب کالایی اقدام به اظهار کالا در 15قلم نماید ناگزیر است پیش نویسی در 15برگ تنظیم نماید وپس از اینکه از این هفت خان رستم گذشت باز مجبور خواهد شد دنبال 15برگ پروانه برای 15قلم کالاتلاش کند وبرای خروج کالای خود فقط 15برگ پروانه در دستش بگیرد وبه همین ترتیب یک کاربر ثبت ناگزیر است برای انجام قلم های متعدد ویا اصلاح آن چه رنج های بکشد ویا کارشناس ویا ارزیابش این همه صفحات را چگونه بررسی  نماید وهمین مشکلات هم برای صرف هزینه های زیاد در مراحل بازبینی ویا نگهداری اظهارنامه ها در بایگانی راکد وهمچنین  نگهداری سیستمی  وجود دارد واین همه کاغذبازی در نظام بروکراسی انجام می شود که خیلی راحت می توان با یک برنامه جامع این مشکلات را مرتفع نمود .حال از این مقوله بگذریم اگر دقیق تر شویم می بینیم که  در بین گمرک واداره بنادر ودریا نوردی وسایر سازمانها یک تاجر برای انجام تشریفات گمرکی وغیر گمرکی باید روزهای زیادی را به این اتاق وآن اتاق طی نماید تا تازه شرایط ترخیص فراهم گردد

دنیا امروز پیشرفت کرده است وبرخی گمرکات از قافله گمرکات در جریان ترقی عقب مانده اند باز برنامه های سختگیرانه نرم افزاری جهت انجام تشریفات گمرکی  به این دلیل که توسط گروهی غیر فنی وغیر متخصص تنظیم می گردد تجار واقتصاد کشور را با بحران تشریفات ناشی از برنامه های غیر منطقی وناکارآمد روبرو می کنند.

گمرکات خاورمیانه مخصوصا کشور ایران برای بکار گیری نرم افزارها در سازمان های گمرک باید از تجربیات کارمندان متخصص گمرک استفاده کنند .این رتبه های پایین در جهان نشان می دهد که برنامه های تنظیمی جهت تشریفات امور گمرکی مناسب شرایط فعلی کشور وجهان نیست وباز برنامه ها با همان شرایط 50سال پیش تنظیم گردیده است .باز انجام مخارج سنگین در اجرای برنامه های الکترونیک موفق نبوده است  وچنین اموری ستم بر اقتصاد کشور تلقی می شود.

قوانین امور گمرکی برخی کشور ها   عوض شد ،نرم افزارهای به ظاهر نویی به سازمان ها تزریق شد ولی باز رتبه های جهانی گمرکات آن کشورها در پایین ترین سطح جهانی سقوط کرد واین نشان می دهد که لازم است که هرنوع نرم افزارهایی که برای سازمان گمرکات خاورمیانه  تنظیم می گردد باید مورد تایید کارشناسان ارزشی گمرک مورد تایید قرار گیرد نه اینکه کارشناسان نامی که به این نام منتصب شده اند برنامه ها را مورد ستایش قرار دهند.وگرنه باید سالهای سال در حسرت یک سازمان مقتدر در کشور خود به انتظار بنشینند .آیا لازم است گروهی که می دانند!می فهمند!و...سکوت کنند .ضعف ها ،مشکلات ومعایب سازمانی واشتباهات بزرگ سازمان تان را به مسئولین تصمیم گیر گوشزد کنید ودر این کار از بالاسری ها نباید بخاطر دفاع از سازمان خویش بترسید چرا که شجاع یک بار می میرد وترسو هزار بار.   


برچسب ها : ,
محصولات به طور موقت صادرات - کشور زیمباوه

محصولات به طور موقت صادرات

کالا های خاصی می تواند به طور موقت صادر و وظیفه در بازگشت خود را با توجه به ماهیت و هدف خود را از صادرات پرداخت نمی کند. در زیر خلاصه ای از موارد و کالا است که می تواند به طور موقت صادر و وظیفه در بازگشت خود را پرداخت نمی باشد.

اثر شخصی

لباس و توالت استفاده می شود نیاز مندی های شما باید در چنین مقادیر و از این ارزش ها به عنوان کمیساریای ممکن است در نظر بودن reasonable.Articles مانند رادیو، دوربین دوچشمی، لپ تاپ و دوربین باید در خانه آداب و رسوم و یا پورت از خروج قبل از صادرات در شرایط ثبت نام که چنین مقالات باید برای بازرسی توسط افسر از ثبت نام آنها تولید می شود. مقالات باید ثبت نام نمی شود مگر اینکه آنها را می توان با دقت شرح داده شده در هنگام ثبت نام قادر به از بودن در بازگشت آنها شناخته شده است. اگر در مقالات پاسخگویی به شرایط فوق، افسر به شما یک گواهی ثبت نام عمومی با جزئیات کامل مقاله را از جمله شماره سریال و اطلاعات شخصی خود را صادر کند. این گواهی باید پس از آن در بازگشت به عنوان مدرک از صادرات موقت تولید می شود به طوری که هیچ اراده وظیفه شود در آن مقاله عنوان شده است.

کالا برای تعمیر و بازگشت

هنگامی که کالا برای تعمیر و بازگشت صادر شده، فقط هزینه های تعمیرات خواهد بود موضوع را به وظیفه. که در آن تعمیر از نظر تضمین معتبر انجام شده است و هیچ هزینه ای برای تعمیر مطرح شده، هیچ وظیفه خواهد دوباره واردات از چنین مقاله ای وضع شده.

تعرفه عنوان به کار گرفته شود این است که که در آن مقاله تعمیر، و دوباره وارد می شود طبقه بندی شده. به عنوان مثال وظیفه می تواند در هزینه های تعمیر اتومبیل را به عنوان اگر آن را به یک ماشین وارد می کنند و اعلام کرد که در آن قیمت بود وضع.

محصولات صادرات مجدد برای جایگزینی

اشکال صادرات و یا هزینه از وظیفه آن پرداخت باید بر کالاهای وارداتی که در زیمبابوه مورد استفاده قرار گیرد و در عرض دو سال از وظیفه تاریخ صادر شده پرداخت شده است اعطا می شود. کالاهای فقط باید از گمرک یا پست آداب و رسوم اعزام.

صادر کننده باید برای اشکال وظیفه در فرم شماره 44 قبل از صادرات اتصال فاکتورها اصلی و لایحه از ورود و یا سایر اسناد مربوطه اعمال می شود

افسر درخواست تأیید، مهر و موم بسته، ثبت نام در بخش مناسب از برنامه و بازگشت یک کپی به صادر کننده. کمیساریای باید پرداخت اشکال اگر پس از دریافت درخواست و مدارک مربوط به صادرات راضی اجازه.

ابزار جایگزین خواهد شد در نظر گرفته می شود واردات "جدید" و روش های طبیعی واردات باید اعمال می شود. بدون خاموش در برابر وظیفه آن پرداخت شده در واردات قبل داده مجاز است.

برای کالاهای ساخت اهداف

هنگامی که کالا به طور موقت و برای یک پروسه تولید بر انجام شود صادر

آنها در خارج از زیمبابوه، آنها را به عنوان صادرات دائمی درمان شود و وارد شود

به این ترتیب. هنگامی که محصولات به عنوان محصولات تمام شده بازگشت، آنها را از منشاء فرض

کشوری که در آن پروسه تولید انجام شد و موجب وظیفه هستند.

پیمانکاران کارخانه

کارخانه پیمانکار به طور موقت صادر باید ثبت نام قبل از صادرات به طوری که می توان آن را بدون پرداخت وظیفه در بازگشت وارد شده است.

نمونه مسافر را

نمونه مسافر را به طور موقت از زیمبابوه به منظور گرفتن سفارشات صادر شده باید به صورت حساب از ورود به صادرات پوشیده شده است. در بازگشت، نمونه ها ممکن است تحت تخفیف وظیفه بر کالاهای که وارد شده پس از زیمبابوه صادر بستری


برچسب ها : ,
واردات خصوصی- کشور زیمباوه

واردات خصوصی

موقت ضمیمهها اجازه واردات

گردشگران و بازدید کنندگان پاک کردن وسایل نقلیه خود را در صدور مجوز واردات موقت (بحث و بررسی) که معتبر تا تاریخ تایید در روز ورود می باشد. اگر این مجوز منقضی قبل از بازدید کننده و یا توریستی این کشور را ترک کند، او / او می تواند به نزدیکترین دفتر ZIMRA برای گسترش مراجعه کنید. در زیر فهرستی از الزامات مورد نیاز برای گسترش به اعطا می شود.

  • کپی از TIP
  • معتبر پرداخت مالیات بر کربن
  • بیمه معتبر
  • وسیله نقلیه موتوری
  • گذرنامه

واردات کالا

واردات شخصی که کالا را نمی توان در فرم 49 (دریافت) بدون نیاز به درگیر کردن خدمات یک عامل پاکسازی پاک. وارد کننده فرم اظهارنامه به نام فرم 47 را کامل و ارائه فاکتورها برای محصولات و برخی از اسناد ذکر شده در زیر بسته به کالا به زیمبابوه منتقل شدند.

  • یادداشت ها مشاوره راه آهن - حمل و نقل از طریق راه آهن
  • بار نامه
  • بیانیه حمل و نقل

مهاجران

یک مهاجر است که هر فرد غیر مقیم که زیمبابوه وارد را به استخدام یا شرکت در هر موسسه آموزشی در زیمبابوه و یا هر کسی که قبلا در زیمبابوه اقامت کرده بود که می توانست به خارج از کشور برای یک دوره حداقل دو (2 بوده است تعریف سال). تعریف شامل همسران و فرزندان این افراد.

اگر به عنوان یک مهاجر واجد شرایط، تمام وسایل شخصی (که چندان تجاری) قبل از آمدن به زیمبابوه به دست آورد می تواند وارد شود وظیفه آزاد است. در مورد وسایل نقلیه موتوری، آن را تنها یک ماشین شخصی در هر فرد (از جمله کودکان که 16 سال و بالاتر) است. مدارک زیر را برای ترخیص کالاهای مورد نیاز:

  • گذرنامه
  • فهرست موجودی کالا
  • ختم اجازه کار
  • نامه قرارداد استخدام
  • فاکتورها برای وسایل نقلیه موتوری
  • بیانیه بانک نشان دادن انتقال وجوه

ثبت نام خودرو

خودرو به دست آورد در خارج از کشور زیمبابوه باید از طریق تشریفات ZIMRA به طوری که صاحبان قادر خواهد بود تا آنها را ثبت نام اینجا و محلی. در زیر مدارک مورد نیاز برای وسایل نقلیه به صورت محلی ثبت نام می باشد.

  • گواهی ترخیص کالا از گمرک
  • ترخیص کالا از گمرک پلیس
  • اثبات اقامت (صورتحساب ابزار)
  • سند ملی هویت
  • مقالات ترخیص کالا از مورد نیاز:
    • بیل ورود
    • فرم 49 رسید
    • به منظور آزادی

تغییر مالکیت خودرو دست دوم خرید به صورت محلی

وسایل نقلیه دست دوم خریداری شده به صورت محلی در معرض وظیفه مالیات غیر مستقیم ویژه در 5٪ از مقدار و یا ارزش منصفانه بازار قبل از تغییر مالکیت را می توان مجاز است.

چه کسی ممکن است ZIMRA برای تغییر مالکیت نزدیک

  • خریدار / فروشنده از وسیله نقلیه موتوری
  • عامل پاکسازی ثبت نام با ZIMRA

در زیر برای تغییر مالکیت به پردازش مورد نیاز:

  1. اصلی کتاب ثبت نام خودرو
  2. ترخیص کالا از گمرک پلیس معتبر (مدت اعتبار 14 روز از تاریخ اسیاب سنگ است)
  3. اثبات اقامت برای هر دو خریدار و فروشنده
  4. کارت هویت ملی برای هر دو خریدار و فروشنده
  5. مورد اصلی از فروش با مشخصات زیر
    • جزئیات خریدار و فروشنده یعنی نام کامل، آدرس و شماره شناسه (شماره)
    • اطلاعات از خودروهای فروخته شده یعنی، مدل و سال ساخت موتور و شماره شاسی.
    • قیمت فروش کامل
    • امضای هر دو خریدار و فروشنده
    • استشهاد، توسط کمیسر سوگند امضا و مهر مورد نیاز خواهد بود که در آن قرارداد اولیه فروش رفته است

برچسب ها : ,
مشوق ها درواردات کالاهای داخلی

مشوق ها درواردات  کالاهای داخلی

مشوق های مالیاتی به طور کلی به عنوان اقدامات مالی استفاده می شود که برای جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی به فعالیت های اقتصادی خاص و یا مناطق خاص در یک کشور تعریف شده است. به طور کلی مشوق های مالیاتی باید یک مزیت در ذی نفع مشورت در حالی که در همان زمان تحمیل هزینه بر دولت.

زیمبابوه درآمد خودگردان اداره مشوق های مالیاتی مختلف با هدف ترویج سرمایه گذاری در حالی که وزارت صنایع و تجارت بین المللی، شرکت توسعه صنعتی و سازمان سرمایه گذاری زیمبابوه مدیران اصلی انگیزه های غیر مالیاتی می باشد. مشوق درآمد در زیمبابوه به طور مساوی اعمال به هر دو سرمایه گذاران داخلی و خارجی و اهداف اصلی از مشوق ها در محل هستند: -

  • نسل درآمد
  • توسعه صادرات
  • ایجاد اشتغال و مهارت های انتقال
  • توسعه کسب و کار کوچک
  • توسعه صنعتی
  • جریان درآمد

مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه دیگر، زیمبابوه ارائه می دهد تعدادی از مالیات و آداب و رسوم انگیزه در قالب تعطیلات مالیاتی، نرخ مالیات کاهش می یابد، و استهلاک سریع. انگیزه بخش، نوع فعالیت، شکل سازمان، و محل جغرافیایی آنها سرمایه گذاری به شرح زیر داده می شود: -

مشوق ها در آداب و رسوم و مالیات کالاهای داخلی

بسیاری از این مشوق ها در قالب تخفیف و تعلیق وظیفه آمده و

خلاصه در زیر نشان داده شده است.

تخفیف، بازپرداخت و یا تعلیق وظیفه

 

() تخفیف وظیفه در محصولات برای صنعت معدن

این است که در مقالات مشخص اعطا هنگام وارد یا خارج از باند و یا از محل مجوز از تولید کننده های یک فرد درگیر در صنعت معدن خریداری کرد.

(ب) تخفیف وظیفه در محصولات برای اکتشاف و پژوهش برای ذخایر معدنی

اعطا شده در محصولات که توسط فردی که تا به عقد قرارداد با دولت، است که توسط کمیسیون تصویب شده، برای اکتشاف وارد و جستجو برای ذخایر معدنی وارداتی

(ج) تخفیف وظیفه در مواد می شود در آماده سازی و بسته بندی از محصولات تازه برای صادرات استفاده می شود

اعطا شده در این مواد به عنوان کمیسر ممکن است هنگامی که مواد وارد شده به در آماده سازی و بسته بندی از محصولات تازه برای صادرات توسط یک فرد یا سازمان تصویب شده توسط کمیسیون مورد استفاده قرار گیرد را تایید کند.

(د) تخفیف وظیفه بر کالاهای وارداتی از نظر موافقتنامه منعقد شده به موجب اجاره نامه معدن ویژه

اعطا شده در محصولات که وزیر برای تقدیرها معادن واجد شرایط برای تخفیف وظیفه در شرایط یک توافق در اجاره نامه معدن خاص است.

(ه) تخفیف وظیفه در محصولات به طور موقت برای طرح مصوب وارداتی

اعطا شده در محصولات که به طور موقت توسط پیمانکاران و یا افراد دیگر برای تکمیل پروژه های تایید شده به عنوان وارد ممکن است توسط وزیر تایید شده است

(ج) تخفیف وظیفه در کالا برای اختلاط در ساخت و ساز پروژه های تایید شده

اعطا شده در قطعات و یا مواد برای اختلاط در ساخت و ساز از طرح های تصویب شده به عنوان ممکن است توسط وزیر تایید

(گرم) سیستم تعلیق وظیفه کالاهای وارداتی برای عملیات توسعه معدن خاص

تعلیق از عوارض گمرکی به کالاهای وارداتی برای انجام عملیات توسعه معدن خاص اعطا شده است اگر دارنده.

  • اعمال در نوشتن برای تعلیق به کمیساریای عمومی،
  • تسلیم با چنین اطلاعاتی نرم افزار و اسناد،
  • تهیه می کند و تسلیم با استفاده از یک گواهی نامه از وزیر امور خارجه که کالاهای خاص واجد شرایط برای تعلیق می باشد
  • ارائه هر گونه اطلاعات دیگر مربوط به کالا مشخص شده است که کمیسر کل منطقی ممکن است درخواست.

(ساعت) بازپرداخت وظیفه در کالاهای سرمایه ای برای استفاده در مناطق توسعه گردشگری وارد

اعطا شده به یک اپراتور از یک مرکز توریستی در یک منطقه توسعه گردشگری در کالاهای سرمایه ای برای اهداف یا وارداتی در ارتباط با تسهیلات توریستی

(من) تخفیف وظیفه بر واردات تحت پوشش یک گواهی وظیفه رایگان تحت طرح های تشویقی صادرات صادر شده

اعطا شده در کالاهای سرمایه ای و مواد خام مشخص شده توسط وزیر واجد شرایط.

(J) تخفیف وظیفه کالاهای وارداتی برای مناطق توسعه گردشگری

داده در چنین تجهیزات و ماشین آلات به عنوان کمیسر ممکن است تایید، زمانی که چنین محصولات برای استفاده در یک منطقه توسعه گردشگری وارد

(K) باطن پردازش تخفیف: SI 59 از 1997

هر کسی که می خواهد به واردات و یا از کالا باند برای پردازش به سمت داخل باید اول درخواست و دریافت زیر که مرکز ثبت شده است.

(L) ثبت نام اسمبلر هواپیما: SI 18 از 2001

تخفیف به یک اسمبلر ثبت نام شده در قطعات و مواد وارداتی و یا گرفته شده از باند اعطا شده است، برای استفاده در مونتاژ هواپیما.

(M) ثبت نام اسمبلر اتوبوس: SI 169 از 2004

تخفیف به یک اسمبلر ثبت نام شده در قطعات و مواد وارداتی و یا گرفته شده از باند اعطا شده است، برای استفاده در مونتاژ اتوبوس.

(N) ثبت نام کارخانه سازنده الکتریکی: SI 378 از 1999

تخفیف به یک تولید کننده ثبت نام شده در قطعات و مواد وارداتی و یا گرفته شده از باند داده، در دولت به طور کامل زدم پایین خود را برای استفاده در تولید محصولات الکتریکی تایید شده است.

(O) عضو اسمبلر موتور خودرو: SI 13 از 1999

تخفیف به نصب موتور خودرو ثبت نام شده در قطعات وارد شده و یا گرفته شده از باند اعطا شده است، برای استفاده در مونتاژ وسایل نقلیه موتوری.

(p) ثبت شده تولید کننده تایر: SI 265 از 2001

تخفیف به یک تولید کننده ثبت شده در مواد ذکر شده در برنامه 2 به SI داده وارد شده و یا گرفته شده از باند، برای استفاده در تولید کننده لاستیک.

(Q) ثبت شده تولید کننده دارویی: SI 174 از 2005

تخفیف به یک تولید کننده ثبت نام شده در مواد وارد شده و یا گرفته شده از باند اعطا شده است، برای استفاده در تولید کننده محصولات دارویی تایید شده است.

  1. امکانات انبار پیوند می خورند
  • از کجا می توان واردات کالا، بدون پرداخت عوارض درجه به علت، به عنوان مثال وسایل نقلیه موتوری که تنها می تواند از باند گرفته شده و وظایف پرداخت می شود زمانی که یک خریدار پیدا کرده است و تا به پول برای پرداخت وظیفه مطرح شده است.
  • وارد کننده می تواند انبار کالاهای خود را در هر مجوز انبار پیوند می خورند در صورتی که مالک دارای فضای. حداکثر مدت برای کالاهای انبار 2 سال است.
  1. منبع و اولویت

 

موافقت نامه های تجاری به طوری که کالا می تواند زیمبابوه وظیفه رایگان وارد کنید و یا با نرخ پایین تر در نتیجه آنها را ارزان تر

گواهی مبدأ به امضای صادر کننده و تولید کننده کالا و تصدیق شده توسط مقامات مربوطه می باشد.

  • موافقت نامه های تجاری در دسترس هستند: COMESA، SADC، موافقت نامه تجارت زیمبابوه، مالاوی، موافقت نامه تجارت زیمبابوه، بوتسوانا، و موافقت نامه تجارت زیمبابوه، نامیبیا.
  • صادر کننده باید در مورد تجارت مربوطه ثبت شده است. گواهی مبدأ به امضای صادر کننده و تولید کننده کالا و تصدیق شده توسط مقامات مربوطه

7 روز تسهیلات اعتباری برای واردات، SI 74 از 2009

این است که توسط ZIMRA به وارد کننده یا عامل که مایل به حذف کالاهای وارداتی تحت تسهیلات اعتباری 7 روز پس از تحقق شرایط مقرر تصویب اعطا می شود. برای اطلاعات بیشتر، مرجع را می توان به آداب و رسوم و مالیات کالاهای داخلی مقررات عمومی است که می تواند از Printflow خریداری شده ساخته شده است.

مشوق ها در آداب و رسوم و مالیات کالاهای داخلی

بسیاری از این مشوق ها در قالب تخفیف و تعلیق وظیفه آمده و

خلاصه در زیر نشان داده شده است.

تخفیف، بازپرداخت و یا تعلیق وظیفه

 

() تخفیف وظیفه در محصولات برای صنعت معدن

این است که در مقالات مشخص اعطا هنگام وارد یا خارج از باند و یا از محل مجوز از تولید کننده های یک فرد درگیر در صنعت معدن خریداری کرد.

(ب) تخفیف وظیفه در محصولات برای اکتشاف و پژوهش برای ذخایر معدنی

اعطا شده در محصولات که توسط فردی که تا به عقد قرارداد با دولت، است که توسط کمیسیون تصویب شده، برای اکتشاف وارد و جستجو برای ذخایر معدنی وارداتی

(ج) تخفیف وظیفه در مواد می شود در آماده سازی و بسته بندی از محصولات تازه برای صادرات استفاده می شود

اعطا شده در این مواد به عنوان کمیسر ممکن است هنگامی که مواد وارد شده به در آماده سازی و بسته بندی از محصولات تازه برای صادرات توسط یک فرد یا سازمان تصویب شده توسط کمیسیون مورد استفاده قرار گیرد را تایید کند.

(د) تخفیف وظیفه بر کالاهای وارداتی از نظر موافقتنامه منعقد شده به موجب اجاره نامه معدن ویژه

اعطا شده در محصولات که وزیر برای تقدیرها معادن واجد شرایط برای تخفیف وظیفه در شرایط یک توافق در اجاره نامه معدن خاص است.

(ه) تخفیف وظیفه در محصولات به طور موقت برای طرح مصوب وارداتی

اعطا شده در محصولات که به طور موقت توسط پیمانکاران و یا افراد دیگر برای تکمیل پروژه های تایید شده به عنوان وارد ممکن است توسط وزیر تایید شده است

(ج) تخفیف وظیفه در کالا برای اختلاط در ساخت و ساز پروژه های تایید شده

اعطا شده در قطعات و یا مواد برای اختلاط در ساخت و ساز از طرح های تصویب شده به عنوان ممکن است توسط وزیر تایید

(گرم) سیستم تعلیق وظیفه کالاهای وارداتی برای عملیات توسعه معدن خاص

تعلیق از عوارض گمرکی به کالاهای وارداتی برای انجام عملیات توسعه معدن خاص اعطا شده است اگر دارنده.

  • اعمال در نوشتن برای تعلیق به کمیساریای عمومی،
  • تسلیم با چنین اطلاعاتی نرم افزار و اسناد،
  • تهیه می کند و تسلیم با استفاده از یک گواهی نامه از وزیر امور خارجه که کالاهای خاص واجد شرایط برای تعلیق می باشد
  • ارائه هر گونه اطلاعات دیگر مربوط به کالا مشخص شده است که کمیسر کل منطقی ممکن است درخواست.

(ساعت) بازپرداخت وظیفه در کالاهای سرمایه ای برای استفاده در مناطق توسعه گردشگری وارد

اعطا شده به یک اپراتور از یک مرکز توریستی در یک منطقه توسعه گردشگری در کالاهای سرمایه ای برای اهداف یا وارداتی در ارتباط با تسهیلات توریستی

(من) تخفیف وظیفه بر واردات تحت پوشش یک گواهی وظیفه رایگان تحت طرح های تشویقی صادرات صادر شده

اعطا شده در کالاهای سرمایه ای و مواد خام مشخص شده توسط وزیر واجد شرایط.

(J) تخفیف وظیفه کالاهای وارداتی برای مناطق توسعه گردشگری

داده در چنین تجهیزات و ماشین آلات به عنوان کمیسر ممکن است تایید، زمانی که چنین محصولات برای استفاده در یک منطقه توسعه گردشگری وارد

(K) باطن پردازش تخفیف: SI 59 از 1997

هر کسی که می خواهد به واردات و یا از کالا باند برای پردازش به سمت داخل باید اول درخواست و دریافت زیر که مرکز ثبت شده است.

(L) ثبت نام اسمبلر هواپیما: SI 18 از 2001

تخفیف به یک اسمبلر ثبت نام شده در قطعات و مواد وارداتی و یا گرفته شده از باند اعطا شده است، برای استفاده در مونتاژ هواپیما.

(M) ثبت نام اسمبلر اتوبوس: SI 169 از 2004

تخفیف به یک اسمبلر ثبت نام شده در قطعات و مواد وارداتی و یا گرفته شده از باند اعطا شده است، برای استفاده در مونتاژ اتوبوس.

(N) ثبت نام کارخانه سازنده الکتریکی: SI 378 از 1999

تخفیف به یک تولید کننده ثبت نام شده در قطعات و مواد وارداتی و یا گرفته شده از باند داده، در دولت به طور کامل زدم پایین خود را برای استفاده در تولید محصولات الکتریکی تایید شده است.

(O) عضو اسمبلر موتور خودرو: SI 13 از 1999

تخفیف به نصب موتور خودرو ثبت نام شده در قطعات وارد شده و یا گرفته شده از باند اعطا شده است، برای استفاده در مونتاژ وسایل نقلیه موتوری.

(p) ثبت شده تولید کننده تایر: SI 265 از 2001

تخفیف به یک تولید کننده ثبت شده در مواد ذکر شده در برنامه 2 به SI داده وارد شده و یا گرفته شده از باند، برای استفاده در تولید کننده لاستیک.

(Q) ثبت شده تولید کننده دارویی: SI 174 از 2005

تخفیف به یک تولید کننده ثبت نام شده در مواد وارد شده و یا گرفته شده از باند اعطا شده است، برای استفاده در تولید کننده محصولات دارویی تایید شده است.

امکانات انبار پیوند می خورند

  • از کجا می توان واردات کالا، بدون پرداخت عوارض درجه به علت، به عنوان مثال وسایل نقلیه موتوری که تنها می تواند از باند گرفته شده و وظایف پرداخت می شود زمانی که یک خریدار پیدا کرده است و تا به پول برای پرداخت وظیفه مطرح شده است.
  • وارد کننده می تواند انبار کالاهای خود را در هر مجوز انبار پیوند می خورند در صورتی که مالک دارای فضای. حداکثر مدت برای کالاهای انبار 2 سال است.

منبع و اولویت

 

موافقت نامه های تجاری به طوری که کالا می تواند زیمبابوه وظیفه رایگان وارد کنید و یا با نرخ پایین تر در نتیجه آنها را ارزان تر

گواهی مبدأ به امضای صادر کننده و تولید کننده کالا و تصدیق شده توسط مقامات مربوطه می باشد.

  • موافقت نامه های تجاری در دسترس هستند: COMESA، SADC، موافقت نامه تجارت زیمبابوه، مالاوی، موافقت نامه تجارت زیمبابوه، بوتسوانا، و موافقت نامه تجارت زیمبابوه، نامیبیا.
  • صادر کننده باید در مورد تجارت مربوطه ثبت شده است. گواهی مبدأ به امضای صادر کننده و تولید کننده کالا و تصدیق شده توسط مقامات مربوطه

7 روز تسهیلات اعتباری برای واردات، SI 74 از 2009

این است که توسط ZIMRA به وارد کننده یا عامل که مایل به حذف کالاهای وارداتی تحت تسهیلات اعتباری 7 روز پس از تحقق شرایط مقرر تصویب اعطا می شود. برای اطلاعات بیشتر، مرجع را می توان به آداب و رسوم و مالیات کالاهای داخلی مقررات عمومی است که می تواند از Printflow خریداری شده ساخته شده است.


برچسب ها : ,
روش ترخیص کالا از گمرک - کشور زیمباوه

راهنمای تجاری در واردات و صادرات

واردات تجاری چیست؟

  • کالاهای وارداتی برای اهداف تجاری
  • محصولات وارد شده از سوی سازمان

مدارک مورد نیاز در هنگام پاکسازی واردات تجاری

  • بیل از ورود (فرم 21)
  • فاکتورها تولید کنندگان '
  • صادرات و بیل حمل و نقل از ورود از کشور از صادرات (در صورت وجود)
  • بارنامه (در صورت وجود)
  • فرم اعلامیه ارزش
  • مشاوره راه آهن توجه داشته باشید
  • بندر اتهامات فاکتورها (در صورت وجود)
  • کاربرگ نماینده / وارد کننده است
  • اجازه ها و پروانه اصلی، گواهینامه، وظیفه گواهینامه های رایگان، تخفیف نامه ها، ارزش احکام (که در آن قابل اجرا)

محاسبه وظیفه

  • وظیفه است بر اساس هزینه، بیمه و کرایه حمل (CIF) ارزش کالاهای وارداتی محاسبه می شود.
  • ارزش CIF کالا وارد شده کل هزینه کالا، بیمه، حمل و نقل و هر گونه اتهام دیگر متحمل خارجی زیمبابوه.

NB: اثبات تمام این اتهامات باید تولید شود.

روش ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از گمرک توسط عوامل پاکسازی ثبت نام در صورت زیر انجام می شود:

  • بیل از ورود (فرم 21) با Burco و یا در DTI برای آن دسته از عوامل با امکانات ثبت نام کنید.
  • دو مجموعه از اسناد باید مشاهده کنید و به وضوح مشخص شده "کپی ZIMRA» و «وارد» یا «صادر کننده در - کپی".
  • تمام مدارک باید متصل شود.
  • هزینه ترخیص کالا از گمرک (مقدار مقرر) به Burco پرداخت می شود (حداقل در حال حاضر 6.00 $ برای ورود به یک خط 1.00 دلار در هر خط بیشتر UD است).
  • این اسناد پس از آن باید از طریق دفتر نقدی همراه با پرداخت وظیفه به علت کنید.

پرداخت از وظیفه ممکن است در صورت زیر انجام می شود:

  • پول نقد - حساب ZIMRA
  • پرداخت وجه نقد در دفتر نقدی
  • RTG ها پردازش شده از طریق بانک

اسناد پردازش شده، مورد بررسی و در صورت صحیح به منظور آزادی صادر شده است اجازه جمع آوری کالا از حامل و یا بازداشت. در صورتی که نیاز به بازرسی کالا وجود دارد، آزمون سفارش صادر شده و بازرسی های انجام شده به منظور بررسی مقادیر، طبقه بندی، خاستگاه، ارزش ها و یا هر جنبه ای است که نیاز به روشن شدن.

واردات موقت

این را می توان به شرح زیر است پاک:

  • با پرداخت سپرده موقت است که قابل استرداد در صادرات.
  • توسط ATIP (برنامه برای امتیازات واردات موقت) که توسط یک بانک یا بیمه تضمین شده است.

برچسب ها : ,
راهنمای ترخیص کالا از گمرک تجاری در واردات و صادرات - کشور زیمباوه

روش ترخیص کالا از گمرک

راهنمای ترخیص کالا از گمرک تجاری در واردات و صادرات

واردات بازرگانی

این کالا برای مقاصد تجاری توسط هر فرد یا سازمان وارد شده است. ترخیص کالا از جمله وارد شده است که توسط یک بیل از ورود است که در سیستم ASYCUDA پردازش انجام می شود. وارد کننده باید شماره شریک کسب و کار است که برای اهداف گمرک فعال داشته باشند.

وارد تشویق به درگیر کردن خدمات از عوامل پاکسازی حرفه ای به دلیل پیچیدگی های سیستم ارزیابی و سیستم تعرفه هماهنگ. مدارک زیر مورد نیاز است در هنگام نقل و انتقال بانکی واردات تجاری:

  • بیل از ورود (فرم 21)
  • فاکتورها تولید کنندگان '
  • صادرات و بیل حمل و نقل از ورود از کشور از صادرات (در صورت وجود)
  • بارنامه (در صورت وجود)
  • فرم اعلامیه ارزش.
  • یادداشت محموله، برای یادداشت ها مشاوره راه آهن به عنوان مثال و یا راه هوایی بیل (AWB) و یا بارنامه
  • اظهارات حمل و نقل
  • ظهور و تجلی مییابد و نقل
  • بیانیه بیمه
  • گواهینامه های منبع که ترجیح ادعا است
  • اتهامات بندر فاکتورها (در صورت وجود)
  • مجوز اصلی
  • گواهینامه، گواهینامه ها وظیفه رایگان، تخفیف نامه ها، ارزش احکام (که در آن قابل اجرا)
  • کاربرگ نماینده / وارد کننده است

* NB کپی از درآمد حاصل از فرم مالیات 263 هم باید متصل شود.

محاسبه وظیفه

وظیفه است بر اساس هزینه، بیمه و کرایه حمل (CIF) ارزش کالاهای وارداتی را به نقطه ورود به زیمبابوه محاسبه می شود. بیمه و حمل و نقل در داخل زیمبابوه از ارزش وظیفه اهداف (VDP) از مطالعه حذف شدند. ارزش CIF کالا وارد شده کل هزینه کالا، بیمه، حمل و نقل و هر گونه اتهام دیگر دچار شده خارج زیمباوه است.

پس از اتمام، ارسال و ترخیص کالا

  • بیل از ورود (فرم 21) در ورودی معامله گر مستقیم (DTI) از تمام عوامل پاکسازی مورد نیاز به تسهیلات DTI ثبت شده است.
  • دو مجموعه از اسناد باید مشاهده کنید و به وضوح مشخص شده "ZIMRA کپی" و "کپی وارد کننده است" و یا "کپی صادر کننده است".
  • تمام مدارک باید متصل شود.
  • اگر وارد کننده هیچ گواهی ترخیص کالا از گمرک مالیات (ITF 263) مالیات غیر رسمی مرزی به معامله گر از 10 درصد از ارزش برای مقاصد وظیفه به علت و قابل پرداخت را همراه با وظایف و اتهامات دیگر که ممکن است به دلیل قبل از کالا را می توان با ZIMRA منتشر خواهد شد.
  • پرداخت وظیفه هستند از طریق سپرده های بانکی به حساب ZIMRA انجام می شود. واریز مبلغ به حساب عامل و یا وارد کننده با ZIMRA اعتبار.
  • اسناد پردازش شده، مورد بررسی و در صورت درست ترتیب تحویل انتشار صادر شده است اجازه جمع آوری کالا از حامل و یا بازداشت. در صورتی که نیاز به بازرسی کالا وجود دارد، آزمون سفارش صادر شده و بازرسی های انجام شده به منظور بررسی مقادیر، طبقه بندی، خاستگاه، ارزش ها و یا هر جنبه ای است که نیاز به روشن شدن.

رژیم های وظیفه ترجیحی و گواهی مبدا

که در آن محصولات از SADC، COMESA و یا هر دولت عضو که با ما موافقت نامه تجارت وارد شده، نرخ های ترجیحی از وظیفه قابل اجرا خواهد بود اگر گواهی صحیح قابل اجرا از مبدا متصل هستند.

ورود به انبارها پیوند می خورند

محصولات را می توان به انبار پیوند می خورند مجوز وارد شده و می تواند وجود دارد برای یک دوره تا دو سال قبل از پرداخت وظیفه نگهداری می شود. این تسهیلات برای وارد کنندگان که می خواهند به خرید فله و لذت بردن از مقدار تخفیف و هزینه ارزان تر حمل و نقل محموله های فله بنا شده است. وارد کننده همچنین دارای دو سال به فروش محصولات خود را مستقیم از انبار و تنها را از مقدار کم در هر مورد نیاز مشتری خود را. این کمک می کند تا وارد در که او کراوات به بالا نه پول نقد خود را بر روی محصولات هنوز در بازار نیست.

حذف از محصولات در باند

این حذف کالا در اوراق قرضه برای ترخیص کالا از گمرک نهایی در یک پورت داخلی است. عامل پاکسازی که دارای یک باند با ZIMRA یا وارد کسی که در خانه پاکسازی تا به یک باند با ZIMRA می تواند مانند جنبش کالا را انجام دهد و انجام ترخیص نهایی داخلی و. محصولات تحت حذف نقل مکان کرد و در باند انتظار می رود که برای مصرف در مدت 10 روز وارد شده است.

حذف از محصولات در حمل و نقل

این حذف کالا از طریق زیمبابوه به کشورهای دیگر به مقصد است. امنیت برای وظیفه در خطر است برای کسانی که کالا را از طریق یک عامل پاکسازی که دارای یک باند با ZIMRA و یا سپرده نقدی باشد. محصولات حذف در حمل و نقل انتظار می رود را به خروج در سه روز. این لایحه از ورود خواهد شد در سیستم به عنوان نشانه آن است که کالاهای ساخته شده اند خروج تبرئه کرد. اگر این لایحه از ورود به سیستم برجسته باقی مانده است، کالا گرفته می شود که در کشور و وظایف چشم پوشی در زمان واردات خواهد شد و یا باند در آن دسته از محصولات خواهد شد به نام تا به نام مصرف شده است.

کدهای روش آداب و رسوم (CPCs)

وارد کنندگان مختلف واردات کالا به دلایل مختلف و به عنوان مثل کدهای روش آداب و رسوم مختلف خواهد شد در چنین واردات استفاده می شود. این رسوم به وارد کننده را قادر به لذت بردن از هر گونه دسترسی آنها حق دارند به عنوان مثال، واردات برای استفاده اختصاصی دولت در وظیفه رایگان و یک کد خاص برای آن ایجاد شده است. برخی از محصولات تعلیق وظیفه اعطا شد و مانند CPC نیز برای این منظور ایجاد شده است. بعضی از وارد کنندگان لذت بردن از تخفیف های خاص و از جمله کدهای سرکوب از وظایف به دلیل فعال خواهد شد. با این حال هر یک بیانیه است با چک کردن هم اگر CPC استفاده می شود قابل اجرا است تأیید شده است. اگر کسی تلاش می کند تا امکان استفاده از کدهای غیر قابل اجرا، آن را اعلام نادرست می شود و کالا موجب تشنج می شود.

صادرات

اسناد به توسط هر یک وارد کننده ثبت نام و یا یک عامل پاکسازی ثبت نام انجام شود. بدون عوارض قابل پرداخت در صادرات هستند، اما

هزینه ترخیص کالا از گمرک به علت و قابل پرداخت خواهد بود.

اسناد و مدارک صادرات باید در دو مجموعه است و شامل:

  • بیل از ورود (فرم 21)
  • اشکال ارز کنترل CD1 که می تواند از بانک های تجاری به دست آمده
  • فاکتورها تولید کنندگان '
  • یادداشت محموله
  • اجازه ها و پروانه صادرات اصلی

برخورد با حمل و نقل بار

حمل و نقل حمل و نقل چالش های بسیاری ایجاد کرده است هر دو برای ZIMRA و عامل پاکسازی نقش دارند. برای ZIMRA، بسیاری از درآمد از دست رفته است به عنوان برخی از این کالاها هرگز خروج را اما در بازار محلی دور انداخته شوند. برای پاکسازی عوامل، پس از ورود به حمل و نقل آنها را کنترل راننده ندارد و هر آنچه که ممکن است در راه هنوز آنها را خود به ZIMRA در پردازش ورودی متعهد اتفاق می افتد. برای جلوگیری از این مشکل به خصوص در وسایل نقلیه در حمل و نقل، از جمله وسایل نقلیه موتوری باید در یک حامل عنوان از 2010 نوامبر 1 منتقل می شود.


برچسب ها : ,
مسیر قرمز و مسیر سبز

مسیر قرمز و مسیر سبز

مسیر سبز

سبز مسیر یک مسیر مورد استفاده توسط مسافران که هر نوع کالا گمرک بردار و یا محدود شده است انجام نشده است. محصولات گمرکی به کالاهای که توسط مسافرتی و تخفیف توریستی پوشش داده نمی مراجعه کنید.

مسیر قرمز

اگر کالا که توسط یک مسافر / توریست انجام شده را تحت تخفیف که در بالا ذکر واجد شرایط نیست، پس از آن مسافر باید مسیر قرمز انتخاب می کنند. این مسیر توسط مسافران که در حال حمل کالاهای گمرکی و یا محدود شده است استفاده می شود. در این مسیر، مسافر فرم اظهارنامه (فرم شماره 47) و وظیفه قابل پرداخت خواهد شد زیمبابوه درآمد خودگردان (ZIMRA) افسر ارزیابی کامل. مسافرتی که مطمئن نیستید که در مسیر به دنبال نیز باید مسیر قرمز استفاده

تخفیف مسافر در حال حاضر تحت پوشش لباس، کفش

 

 

از لحاظ قانونی ابزار 22A از سال 2012، موارد زیر را - زمانی که آنها برای استفاده شخصی وارد شده - در حال حاضر می تواند تحت تخفیف مسافر با اثر از 23 فوریه 2012 پاک می شود:

  • لباس (چه جدید و یا دست دوم) و
  • کفش

قانونی ابزار 22A از سال 2012 در فوق العاده دولت روزنامه از 23 فوریه 2012 منتشر شد.

انواع تخفیف مسافر را

تخفیف مسافرتی کمک هزینه معاف از حقوق گمرکی است که اعطا شده به نیت مسافران فیده، منوط به شرایط تجویز شده است. این است که به دو دسته تخفیف یعنی کل و تخفیف جزئی تقسیم شده است.

تخفیف مجموع کمک هزینه داده در تمام شخصی استفاده می شود. اثر شخصی بدان معنی است مقالات مربوط به و یا انجام بر بدن مانند لباس استفاده می شود و نیاز مندی های توالت اما مانع مقالات مانند رادیو و دوربین، در میان دیگران است.

تخفیف جزئی است کمک هزینه کالاهای وارداتی توسط یک مسافر یک بار در ماه از تاریخ / اولین ورود خود به زیمبابوه در آن ماه تقویم در شرایطی که داده: -

  • محصولات به درستی اعلام کرد
  • محصولات برای فروش مجدد و یا از یک طبیعت غیر تجاری
  • ارزش کالا می کند 300 $ آمریکا تجاوز نمی کند
  • فرآورده های لبنی بیش از پنج (5) لیتر است که بیش از دو (2) لیتر ممکن است ارواح و مسافر 18 سال است و در بالا ندارد
  • مسافر یک ادمین نمی باشد.
  • کالاهای رد پتو، یخچال و فریزر و اجاق گاز

 

چه کسی تخفیف مسافرتی لذت می برد؟

هر مسافر ورود به زیمبابوه، عبارتند از:

  • بازگشت ساکنان،
  • گردشگران / بازدید کنندگان،
  • مهاجران، و
  • دیپلمات ها

هر شخص که به عنوان خلبان یا کارشناسی ارشد و یا هر عضو از خدمه هواپیما یا وسیله نقلیه ورود از خارج از زیمبابوه است از بهره گیری از تخفیف مسافران را نداد.


برچسب ها : ,
ASYCUDA جهانی

ASYCUDA جهانی

برای دسترسی به ورود به سایت به اینجا را کلیک کنید ASYCUDA جهانی

و ستد در ASYCUDA جهانی؟

  1. دانلود نمایش فرم درخواست (و یا دریافت یک کپی موجود در ایستگاه های محلی ZIMRA)
  2. کامل تمام جزئیات و مشخصات فرم درخواست امضا شده توسط مدیریت. این فرم همچنین به با مهر شرکت معتبر مهر شوند.
  3. را پر کنید در یک آدرس ایمیل معتبر به عنوان شما را از نام کاربری و کلمه عبور از طریق ایمیل توصیه می شود.
  4. فرم درخواست مشخصات می توان به نزدیکترین دفتر ZIMRA برای ارائه به بعد به بخش ICT را مشاهده کنید. : روش دیگر به صورت کامل و ایمیل آن را به اسکن helpdesk@zimra.co.zw

دفعات بازدید: زیر برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ASYCUDA.

ASYCUDA یک سیستم طراحی شده برای کمک به کشورهای طور خودکار فرآیندهای گمرکی بر واردات / صادرات کالا و کامپایل آمار تجارت دقیق است. سیستم ASYCUDA به عنوان سیستم رسمی گمرک کامپیوتر در منطقه COMESA به تصویب رسید و است که توسط 19 کشور عضو استفاده می شود. زیمبابوه با استفاده از سیستم ASYCUDA برای همه معاملات تجاری در طول دوره 1991/1992 آغاز شده است.

سیستم ASYCUDA را از طریق پیشرفت های تکنولوژیکی از یک نسخه به دیگری تا زمانی که در سال 2001 تکامل یافته زمانی که کشور آغاز شده و با استفاده از ASYCUDA نسخه 3.0، بهتر است به عنوان ASYCUDA شناخته شده + +. زیمبابوه اولین کشور در منطقه COMESA به مهاجرت به ASYCUDA + + بود. ASYCUDA + + در محیط های مدولار ساخته شده و شامل انتخابی (مدیریت ریسک) ماژول ها و آداب و رسوم کارگزاری ماژول که در آن مشتریان می توانند بیانیه از راحتی از دفاتر خود، در میان چیزهای دیگر ثبت نام کنید. مشتریان با استفاده از آداب و رسوم کارگزاری ماژول همچنین می توانید پرداخت خود را برای واردات خود را کنترل کند.

ZIMRA اقتدار درآمد برای اولین بار در منطقه COMESA به مهاجرت به ASYCUDA جهانی است و این، توجه بسیاری از کشورهای دیگر در منطقه کشیده شده است.

ASYCUDA جهانی آخرین نرم افزار ASYCUDA در بازار جهانی ساخته شده بر تجربیات موفق ASYCUDA + + می باشد. این یک سیستم مبتنی بر وب است که در آن

  • معاملات آداب و رسوم و معامله گر از طریق اینترنت و / یا اینترانت به کار گرفته
  • شما می توانید دسترسی به هر نقطه در جهان را دریافت کنید
  • بدون نرم افزار سرویس گیرنده اجرا می شود.
  • در زیر برخی از ویژگی های ASYCUDA جهانی:
  • تسهیل تجارت (ترخیص سریع تر کالا در بنادر از ورود)
  • کنترل سیستم پیشرفته (تغییر از کنترل مقاله مبتنی بر الکترونیک)
  • سیستم هوشمند مدیریت ریسک الکترونیکی است که به صورت دوره ای به روز شده
  • مجموعه آسان از آمار تجارت
  • ارتباط با دولت های دیگر و سازمان های بین المللی
  • اتوماسیون همه ترین فرآیندهای / آداب و رسوم
  • استفاده از روش جستجو و نظارت بر حمل و نقل غیر ناخوانده
  • ناوبری آسان از سیستم در وب سایت / صفحه وب

ASYCUDA جهانی یک سیستم چند منظوره و قابل حمل ساخته شده در اطراف محیط جاوا است. این سیستم می تواند با سیستم های دیگر و / یا تجهیزات دیگر قلاب. هدف اصلی سیستم است که به ساده کردن روش های آداب و رسوم و افزایش سیستم های کنترل در حالی که از بین بردن نیاز به مداخله انسان در طول عملیات. ویژگی های کلی سیستم خواهد شد که در هیئت مدیره (از متوسط ​​تا طولانی مدت در نظر گرفته به شرح زیر است

  • ورود به سیستم بیومتریک (از جمله الکترونیکی امضا)
  • تجارت الکترونیک قادر (ممکن برای ارتباط با ادارات دولتی. اجازه ها و پروانه را می توان مشخص کردن آنلاین)
  • استفاده از ویژگی های ترخیص کالا غیر ناخوانده (ممکن است به فایل های / تصاویر / اسکن)
  • دفتر بدون کاغذ (الکترونیکی اسناد)
  • E-banking/Internet بانکی
  • ناوبری آسان در سراسر سیستم
  • کپی آسان و رب از داده ها در پایان بیانیه
  • آسان برای ذخیره / بازیابی بیانیه در ماشین محلی

 

مورد نیاز کسب و کار عمومی

در زیر مورد نیاز حداقل که به ملاقات کرد زمانی که یکی می خواهد به استفاده از ASYCUDA جهانی از طریق اینترنت.

  • اتصال به اینترنت از حداقل 1MB (تکنولوژی باند پهن)
  • حافظه کامپیوتر (RAM) حداقل 1GB
  • 2.5ghz پردازنده
  • هارد دیسک فضای آزاد حداقل 80GB
  • جاوه
  • هر نوع چاپگر لیزری

 

مزایای این سیستم را به دنیای کسب و کار

سیستم ASYCUDA جهانی در مورد مزایای بسیاری به دنیای کسب و کار را در آن به ارمغان آورد:

  • مرزهای جغرافیایی به عنوان به ثبت نام از ورودی های حذف شده
  • مدیران می توانند به دفتر کار خود نظارت در حالی که در تعطیلات به عنوان زمانی که آنها اتصال به اینترنت می باشد
  • بر خلاف ASYCUDA + +، سیستم می تواند هر نوع از پرینتر های لیزری استفاده
  • منافع دراز مدت به کسب و کار سرمایه گذاری در شبکه های پیشرفته و فن آوری های سخت افزاری است
  • تمایل سازمان برای رفتن بدون کاغذ از این رو وجود خواهد داشت هر گونه نیاز به حمل مقالات در معاملات تجاری نیست. هنگامی که اعلان را بر روی سرور آداب و رسوم که در آن مدارک به صورت الکترونیکی متصل به ثبت رسیده است، پردازش شروع می شود وجود دارد و پس از آن از این رو وجود خواهد داشت بار ترخیص سریع تر
  • ورود به سیستم اضافه شده امنیتی در هنگام بیومتریک استفاده می شود

 

وضعیت پروژه ASYCUDA جهانی

11 ایستگاه در حال حاضر در ASYCUDA جهانی و این Beitbridge، Plumtree، آبشار ویکتوریا، فوربس، حراره بندر، بولاوایو بندر، فرودگاه بولاوایو، Gweru، Masvingo، Mutare، و فرودگاه بین المللی حراره می باشد. این سیستم به زودی خواهد شد بیش از چهار پست مرزی دیگر که کاریبا، Chirundu، Nyamapanda، و Kazungula می نورد و همچنین به پنج ایستگاه داخلی که Kwekwe، Kadoma، Chiredzi، Zvishavane، و Hwange.

سایت های کنونی زندگی می کنند دارای ویژگی های زیر است:

  • پردازش اعلامیه (هر دو واردات خصوصی و تجاری)
  • حسابداری
  • عبور
  • حسن انتخاب

چه مشتریان باید انجام دهید، به داد و ستد در ASYCUDA جهانی؟

حداقل سخت افزار و شبکه مورد نیاز

  • درخواست نام کاربری برای هر یک از کارکنان با استفاده از فرم درخواست مشخصات (موجود در ایستگاه های محلی)
  • ZIMRA خواهد پست الکترونیکی بر روی نام های کاربری را با یادداشت کرسی در ورود به سیستم در روش، تغییر روش های رمز بیل ورود اتمام ارسال با هم.
  • مشتری است که برای ورود به سایت با استفاده از مرورگر اینترنت به http://asy.zimra.co.zw/asy که در آن کنترل فایل ها از سرور به ماشین محلی منتقل
  • ورود به سیستم صفحه نمایش بعد از آن به نظر می رسد برای مشتری برای ورود به سیستم

برچسب ها : ,
ابطال بخشنامه ها ودستورالعمل های گمرک ایران به استناد رای دیوان عدالت اداری
 
129171

ابطال بخشنامه ها ودستورالعمل های گمرک ایران به استناد رای دیوان عدالت اداری

ابطال دستورالعمل شماره 236028/24102/290 مورخ 9/9/83 گمرک ایران

1386/04/31  
128876 ابطال بخشنامه شماره 30388/26000/102/187/73/49 مورخ 13/2/1383 گمرک ایران 1386/02/23  
103689 ابطال بند 2 بخشنامه شماره 54/102/525/224540 مورخ 17/12/78 دفتر حقوقی گمرک ایران 1383/06/15  
103169 ابطال بخشنامه شماره 61559/418/109/54 مورخ 8/4/1379 معاون حقوقی گمرک ایران 1382/06/02  
102678 ابطال بخشنامه شماره 82/71/14/113/48974 مورخ 30/2/1383 مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران 1384/03/29  
102894 ابطال بخشنامه شماره 168017/1252 مورخ 11/7/1380 معاون حقوقی گمرک ایران 1382/02/21  
103379 اجرای رأی شماره 317 مورخ 30/8/1378 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری توسط گمرک یزد 1382/08/18  
135521 ابطال بخشنامه شماره 309116/2952/209/252/24/481 مورخ 20/11/1386 مدیرکل دفتر تعیین ارزش گمرک جمهوری اسلامی ایران 1388/03/17  
104090 موضوع شکایت و خواسته: اعتراض به تصمیم گمرک خرمشهر مبنی بر عدم ترخیص ماشین آلات وارداتی. 1385/07/16  
101956 رأی وحدت رویه دیوان عدالت اداری در مورد اعاده به کار کارکنان عفو شده گمرک ایران ( صفحه 449) 1373/04/14
 
102074 رای دیوان عدالت اداری در مورد وظایف و مسئولیتهای متصدیان ارزیاب در گمرک (1292) 1375/10/22  
102193 رأی دیوان عدالت اداری در مورد ابطال بخشنامه گمرک ایران در خصوص ورود موقت کالا (1077) 1378/11/30  
101787 رأی وحدت رویه در مورد لغو دستورالعمل شماره 199.102.10447-55 مورخ 66.6.18 گمرک ایران در رابطه با وکالت ( صفحه 921) 1368/11/23  
102308 رأی شماره 184-1380.6.11 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در مورد ابطال بخشنامه شماره54.109.1252.179948 مورخ 1376.11.4 معاونت حقوقی و نظارت گمرک 1380/06/11  
819964 رأی شماره ۳۲۰ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در مورد تعیین و تطبیق طبقه شغلی دارندگان مدرک فوق دیپلم که در گمرک ایران شاغل می باشند 1391/06/13 1391/07/04
101886 رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در مورد ابطال بخشنامه شماره 1373.7.29.14997 مورخ 69.8.8 گمرک ایران در مورد واردات منابع مولد اشعه ( صفحه 525) 1371/07/26  
794204 رأی شماره 458 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال بخشنامه مدیرکل دفتر تعیین ارزش گمرک ایران مبنی بر اقدام علی الرأس نسبت به اجرای بند ۳ ماده 121 آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی توسط مراجع مخاطب بخشنامه ها 1389/10/20 1389/11/20

جناب آقای علی ورحمت نویدی

جناب آقای علی ورحمت نویدی

درگذشت بزرگ خاندان نویدی(احمد نویدی)را به شما برادران ارجمندمان تسلیت عرض می نماییم وبرای شما آرزوی صبر خواهیم داشت

نویسنده خبر : علی شعبانی وبرادران


برچسب ها : ,
احمد نویدی بزرگ خاندان نویدی در گذشت
احمد نویدی بزرگ خاندان نویدی در گذشت

احمد نویدی بزرگ خاندان نویدی در گذشت

به گزارش خبرنگار  مرکز اطلاعات فنی امور گمرکی از شهرستان لاهیجان وخبر موثق از همکاران این مرکز در شهرستان لنگرود با خبر شدیم که احمد نویدی انسان شایسته ونیکوکار لاهیجانی وبزرگ خاندان نویدی درگذشته است

همکاران  مرکز اطلاعات فنی امور گمرکی ضایعه در گذشت این انسان بزرگوارو ارجمند را خدمت همه دوستداران ایشان در شهرستان لاهیجان ولنگرودوسایر نقاط  کشورتسلیت عرض می نماید واز خداوند متعال برای آن جنت مکان علو درجات وبرای جمیع بازماندگان صبر واجر مسئلت می نماید .لازم به توضیح است که مرحوم مغفور برادر بزرگ  علی نویدی وبزرگ خاندان نویدی می باشد

نویسنده خبر : فرشید شاطریان


برچسب ها : ,
اطلاعیه پلیس برای قتل معاون پارلمانی وزیر صنعت

مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در اطلاعیه‌ای جزییات حادثه‌تیرانداری به معاون پارلمانی وزیر، صنعت، معدن و تجارت که منجر به قتل وی شد را اعلام کرد.
در این اطلاعیه‌ آمده است:" مقارن ساعت 20:04 شب‌گذشته 19 آبان‌ماه امسال از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی 110 تهران‌بزرگ اطلاع حاصل شد فردی در یک دستگاه پژو در خیابان گلبرگ از ناحیه سر مورد اصابت تیر قرار گرفته و به قتل رسیده است.
ماموران به محض وصول خبر در محل حاضر شده و در بررسی‌های بیشتر مشخص شد، مقتول "صفدر رحمت‌آبادی" معاون پارلمانی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که از ناحیه سر مورد اصابت دو گلوله قرار گرفت و کشته شد.
موضوع به اطلاع بازپرس ویژه قتل رسید که وی نیز دقایقی بعد در صحنه حاضر شدند و همزمان ماموران بررسی صحنه جرم، کارآگاهان اداره قتل پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی تهران‌بزرگ با تشکیل تیم مشترک ماموریت یافتند که نسبت به کشف قتل اقدام کنند".
نقل از تابناک

برچسب ها : ,
قتل معاون وزیر صنعت ترور نبوده است
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۱ - 11 November 2013
معاون امنیتی - انتظامی وزیر کشور ضمن تشریح جزئیات قتل معاون پارلمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت که شب گذشته اتفاق افتاد، تاکید کرد که این موضوع به هیچ وجه سیاسی، امنیتی و ترور نبوده است.
علی عبداللهی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شب گذشته ساعت حدود 8:30 دوستان راهنمایی و رانندگی متوجه انحراف یک خودرو می‌شوند و وقتی نزدیک‌تر می‌روند، متوجه می‌شوند فردی که پشت فرمان این خودرو - که چراغش هم روشن بوده - نشسته بود، به علت اصابت گلوله کشته شده است. بعد از بررسی بخش فنی به این نتیجه می‌رسند که گلوله از نزدیک و از داخل خودرو به آن فرد شلیک شده است.
عبداللهی با بیان اینکه "این موضوع در حال بررسی است و ان‌شاءالله در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی می‌شود"، اظهار کرد: این موضوع به هیچ وجه امنیتی، سیاسی و بحث ترور نیست.
وی در پاسخ به اینکه برخی از وقوع و ادامه این بحث‌ها ابراز نگرانی‌ کرده‌اند، گفت: این اتفاق تکرار نمی‌شود و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این بحث اصلا مسأله امنیتی و ترور نبوده است.
به گزارش ایسنا، مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ نیز در اطلاعیه‌ای جزئیات این حادثه را اعلام کرد.
در این اطلاعیه آمده است: «مقارن ساعت 20:04 شب‌گذشته 19 آبان‌ماه امسال از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی 110 تهران‌بزرگ اطلاع حاصل شد فردی در یک دستگاه پژو در خیابان گلبرگ از ناحیه سر مورد اصابت تیر قرار گرفته و به قتل رسیده است.
مأموران به محض وصول خبر در محل حاضر شده و در بررسی‌های بیشتر مشخص شد، مقتول "صفدر رحمت‌آبادی" معاون پارلمانی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که از ناحیه سر مورد اصابت دو گلوله قرار گرفته و کشته شده است.
موضوع به اطلاع بازپرس ویژه قتل رسید که وی نیز دقایقی بعد در صحنه حاضر شدند و همزمان مأموران بررسی صحنه جرم، کارآگاهان اداره قتل پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با تشکیل تیم مشترک مأموریت یافتند که نسبت به کشف قتل اقدام کنند.»
صفدر رحمت‌آبادی که اصالتاً اهل کنگاور (از شهرستان‌های کرمانشاه) است، از مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که با تغییر دولت در سمت خود باقی مانده بود.

برچسب ها : ,
۱۰۰ روز دولت اعتدال در اقتصاد چه تاثیری داشته است؟
همان گونه که پیش‌بینی می‌شد، مذاکرات ژنو صفحات روزنامه‌های امروز را فتح کرد و تیتر نخست روزنامه‌ها به مذاکرات پنجشنبه و جمعه ایران و ۱+۵ پرداخته‌اند؛ اما اقتصاد در آستانه صدمین روز دولت یازدهم، مشکلات دارو، چرایی حضور حزب‌الله در سوریه، وضعیت دارو و چند موضوع اجتماعی مطرح ‌در روزنامه‌ها نیز اهمیت خود را دارند.
 

همان گونه که پیش‌بینی می‌شد، مذاکرات ژنو صفحات روزنامه‌های امروز را فتح کرد و تیتر نخست روزنامه‌ها به مذاکرات پنجشنبه و جمعه ایران و ۱+۵ پرداخته‌اند؛ اما اقتصاد در آستانه صدمین روز دولت یازدهم، مشکلات دارو، چرایی حضور حزب‌الله در سوریه، وضعیت دارو و چند موضوع اجتماعی مطرح ‌در روزنامه‌ها نیز اهمیت خود را دارند.

حضور ناگهانی وزاری امور خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه در ژنو، باعث شد تا همگان از امکان از امکان ایجاد توافق در مذاکرات ژنو سخن بگویند. «شوک مذاکرات ژنو»، «ظریف ـ کری، دیدار غیر منتظره»، «پیش به سوی توافق بزرگ»، «زمزمه توافق بزرگ»، «نشانه‌های توافق هشته‌ای ژنو» و «نشانه‌های تفاهم در ژنو» تیترهای روزنامه‌هایی بود که با خوش‌بینی به سراغ مذاکرات ژنو رفته بودند.

در حالی که حتی روزنامه رسالت هم با خوش‌بینی به سراغ مذاکرات رفته و از تیتر «احتمال توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5» خبر داده، ‌کیهان همچنان با ساز مخالف به سراغ مذاکرات رفته و می‌توان تیتر «سراب توافق در ژنو، آمریکا مذاکره می کند یا باج می خواهد؟» در صفحه نخست این روزنامه دید.

کافی است صفحه دوم کیهان را ورق بزنیم تا از میزان بی اعتمادی این روزنامه به مذاکرات آگاه شویم. «تیرخلاص آمریکا به مذاکرات ژنو هیچ تحریمی را لغو نمی‌کنیم»، «جان کری: هدف آمریکا و اسرائیل درباره ایران یکسان است»، «نخست وزیر رژیم صهیونیستی: اسرائیل به توافق ایران و 1+5 متعهد نخواهد بود!» و «اوباما: وظیفه ما نیست که به ایران اعتماد کنیم»؛ ‌اینها تنها بخشی از تیترهای مستقیمی است که در صفحه دوم به این موضوع اختصاص یافته و از سوی دیگر، ستون گفت و شنود، پیام خوانندگان و سرمقاله این روزنامه هم به این مذاکرات اختصاص دارد.

فرصت کوتاهی تا پایان صد روز اول دولت تدبیر و امید باقی مانده و روزنامه قانون به همین مناسبت گزارشی از وضعیت عملکرد دولت در حوزه اقتصاد منتشر کرده است. در گزارش «۱۰۰ روز اعتدالگرایی در اقتصاد» می‌خوانیم که قیمت ارز و سکه کاهش یافته اما مواد غذایی گرانتر شده است.

در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «در حالي كه مردان دولت يازدهم نويد مي‌دانند تأثير حضور دولت يازدهم بر زندگي مردم در صد روز اول فعاليت دولت جديد مشهود خواهد بود، گزارش خبرنگار قانون حكايت از آن دارد كه مردم تأثيرات اين حضور را به شكلي جز آنچه انتظار مي‌رفت تجربه كرده‌اند.

گزارش‌هاي هفتگي بانك مركزي نشان مي‌دهد پس از مدت‌هاي طولاني قيمت اقلام مصرفي در كشور اندكي كاهش را تجربه ‌و همين امر بسياري از مقامات را به كاهش نرخ تورم، حداقل در سبد خوراكي خانوارها اميدوار كرده است.

هر‌چند بسياري از شهرونداني كه درباره تأثير حضور دولت يازدهم با خبرنگار قانون گفت‌و‌گو كردند، به اين نكته اذعان داشتند كه تغييراتي بيشتر را انتظار داشتند، بررسي رفتارهاي مصرفي مردم نشان مي‌دهد که ناخودآگاه شرايط تغييري جدي را تجربه كرده است. حسني، رئيس اتحاديه بنكداران در گفت‌و‌گو باخبرنگار ما در اين خصوص گفت: طي دو ماه اخير مردم دست از خريدهاي انبوه كشيده‌اند و انبارهاي خانگي مانند گذشته دائما پر نمي‌شوند. وي گفت: ما پيش از اين با پديده خريد انبوه از سوي مردم روبه‌رو بوديم اما در دو ماه اخير حجم خريدهاي اين چنيني كاهش يافته و همين امر ثبات و آرامشي را به بازار بازگردانده است.

با این که بانك مركزي اعلام كرده ‌كه در هفته منتهي به دهم آبان ماه نسبت به مدت مشابه قبل كاهش يافته استT اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد نرخ اقلام خوراكي در نيمه آبان غالبا بالاتر از نيمه مرداد است. اين وضعيت نشان دهنده تورم شديد در مواد غذايي است و اين مولفه سبب فشار مضاعف بالا بودن نرخ تورم به خانوارها مي‌شود ».

تهران امروز در شماره امروز خود گزارشی از وضعیت باغ تاریخی رامسر منتشر کرده که در ان می‌خوانیم: «باغ ۳۳ هکتاری رامسر درحالی با وسعت محوطه‌ای ۸۰ هکتاری و با گونه‌های گیاهان تزئینی قدیمی در آستانه ثبت جهانی قرار دارد که این اثر تاریخی و طبیعی به حال خود‌‌ رها شده و رو به مخروبه شدن است. این باغ در دوره پهلوی اول و با نظارت معماران اروپایی در مقابل هتل قدیم این شهرستان ساخته شد که به‌وسیله یک بلوار، مستقیم به ساحل دریا وصل می‌شود. اکنون باغ تاریخی و نمونه رامسر به محیطی فرسوده با شاخ و برگی شکسته، محل زندگی حیوانات وحشی و اهلی شده است و اگر بگوییم این باغ هیچ دلسوزی ندارد سخن گزافی نیست. به دلیل اینکه طرح بهسازی آن بعد از گذشت هفت سال تا به امروز بلاتکلیف‌‌ رها شده است می‌توان گفت سرنوشت این باغ نمونه ایرانی نفرین شده است و انگار بخشی از میراث فرهنگی و تاریخی محسوب نمی‌شود. چرا باغی که در فهرست میراث فرهنگی ثبت شده است، هیچ اعتباری برای حفظ، ترمیم و نگهداری آن در نظر گرفته نشده است؟ این سوالی است که مسئولان و متولیان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باید پاسخگوی آن باشند».

مرگ عجیب ستاره فیلم تحسین شده نفس عمیق در سکوت خبری موجب شد تا برخی از هواداران این فیلم با نوشتن یادداشت‌هایی در صفحات روزنامه‌ها یاد او را گرامی دارند. طاها شجاع نوری، یکی از اعضای گروه دنگ شو هم امروز یادداشتی به همین منظور برای صفحه آخر اعتماد فرستاده که در آن می خوانیم: «هنوز نفس عميق در صفحات فيلمنامه حبس بود. يادم هست كه پرويز شهبازي از مثلثِ داستانش، فقط منصور را داشت. كامران چه كسي‌ خواهد بود؟ در راه دفتر آقاي شهبازي بودم. همديگر را ديده بوديم و اين‌بار مي‌خواست مرا براي نقش كامران ببيند. فيلمنامه را چند بار خوانده بودم و دلبسته كامران شده بودم. روز‌هايي‌ بود كه كامران را زندگي‌ مي‌كردم. همان بي‌تفاوتي‌، همان فرياد زير آب. براي خودم كامران شده بودم و چند باري هم در خلوت مرگ را مثل كامران بازي كرده بودم. آماده بودم آنقدر كامران بشوم كه آخرِ قصه، آرام بميرم. در راه دفتر آقاي شهبازي بودم. بي‌هيجان. كامران بودم.

یک ۱۹ساله بریده از همه. حتی اگر اتفاقی بیفتد که نقش را بازی‌ نکنم، می‌توانم برای خودم کامران بمانم. حالا هم که در دفتر پرویز شهبازی نشسته بودم و جلوی دوربین حرف می‌‌زدم، هیجانی نداشتم. کامران که هیجان زده نمی‌شود. برای کامران فرقی‌ نمی‌کند که تو آدم معروفی هستی‌. برای کامران فرقی‌ نمی‌کند که چهره بشود و برایش جیغ بکشند. کامران برای خودش است. انگار زیستگاهش جای دیگری است. سعید امینی شد کامرانِ نفس عمیق. بعد‌ها شنیدم شهبازی گفته قد طا‌ها برای کامران شدن دراز بود. کامرانِ من اما در من ماند و سعید هم چه کامرانِ خوبی شد برای نفس عمیق. همه این‌ها را گفتم برای اینکه یک لحظه نفسگیر را تصویر کنم. لحظه‌یی که خبر رفتنِ همیشگی سعید را شنیدم. یعنی‌ اگر من کامران شده بودم، سرنوشتم همین بود؟ یاد روزهایی افتادم که وقتی‌ کامران می‌شدم، در اندرونی، مرگ را بازی می‌کردم. وقتی‌ سعید امینی کامران نفس عمیق شد، حسادت نکردم. لحظه‌یی که شنیدم مرده، از حسودی ‌گر گرفتم؛ حالا او رفته و من در حسرت «کامران ماندن» و رفتن».

روزنامه وطن امروز در صفحه جامعه امروز خود به شیوه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعتراض کرده و در گزارشی با تیتر «امید نداری، ناامیدم مکن» می خوانیم: «هنگامی که با علاقه و اشتیاق فراوان پیگیر خبرهای سلامت و وضعیت درمان و دارو می‌شوید نه‌تنها امیدی در گفتار و خبرهای آقای وزیر به چشم نمی‌خورد بلکه اندک امید هم با دیدن تیتر اخبار، ناامید می‌شود. این در حالی است که اخبار حوزه سلامت افراد بسیاری را در جامعه دربر می‌گیرد و همه افراد جامعه چشم انتظار خبرهای خوش یا حداقل امیدوارکننده در این حوزه هستند چرا که پس از وضعیت افزایش نرخ دلار و عواقب کاهش ارزش پول ملی با اخبار تلخ و نگران‌کننده‌ای در حوزه سلامت مواجه شدیم. خانواده‌هایی هستند که عزیزی را روی تخت بیمارستان دارند و علاوه بر غم مریض‌داری باید هر روز شاهد گرانی دارو و از همه بدتر نایاب شدن داروهایی باشند که جان عزیزشان به وجود آن دارو بستگی دارد. حال این خانواده سراپا نگران را در نظر بگیرید که با هزار امید و آرزو پیگیر اخبار حوزه سلامت است اما مدام با گفته‌های وزیر بهداشت مبنی بر اینکه پول نداریم، خزانه خالی است، وزارت بهداشت که خود متولی درمان است، خود بیمار است و هزاران گزاره ناامیدکننده دیگر مواجه می‌شود! در حقیقت شیوه اطلاع‌رسانی این روزهای وزارت بهداشت به گونه‌ای شده که به باور بسیاری از کارشناسان اجتماعی و تعدادی از نمایندگان مجلس، امنیت روانی جامعه را بر هم می‌زند و نه‌تنها امیدی برای بهبود وضعیت سلامت برای مردم ندارد بلکه امید‌ مردم درگیر با بیمارستان و درمانگاه و مراکز درمانی را هم ناامید می‌کند‌».

و سرانجام این که روزنامه خراسان در صفحه بین‌الملل خود به سخنان سید حسن نصرالله پرداخته که در آن می‌خوانیم: «سید حسن نصرالله: اگر به سوریه نمی‌رفتیم، لبنان به عراق دوم تبدیل می‌شد. در همین حال سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله تأکید کرد تهدید برخی گروه‌های تکفیری به هدف قرار دادن مجالس عاشورایی نه فقط انگیزه ما را برای مشارکت فعال و سازمان یافته در این مجالس بیشتر می‌کند، بلکه سبب تاکید ما بر سخنان وحدت آفرین اسلامی و مخالفت با هرگونه سخنان مذهبی و طایفه‌ای خواهد شد. روزنامه السفیر نوشت سید حسن نصرالله در دیدار مسئولان برپایی مجالس سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از آن‌ها خواست با شعار هیات منا الذله با خطر بزرگی که محیط مقاومت را با خودروهای بمب‌گذاری شده هدف قرار می‌دهد، مقابله کنند. به گزارش ‌مهر، دبیر کل حزب الله لبنان، حضور حزب الله در سوریه را بسیار ضروری و واجب دانست و تصریح کرد: «اگر به سوریه نمی‌رفتیم، لبنان به عراق دوم تبدیل می‌شد.» نصرالله به اوضاع سوریه اشاره کرد و گفت آنچه برای سوریه برنامه‌ریزی شده، بزرگ‌تر و گسترده‌تر از آن چیزی است که حزب الله در جولای ۲۰۰۶ طرح کرده بودند و مسأله سوریه فرا‌تر از اصلاحات و تغییر است. رهبر مقاومت لبنان افزود: «توطئه‌ای برای سرنگونی نظام سوریه و حذف گزینه‌های سیاسی‌اش که آن را در کنار مقاومت فلسطین و لبنان قرار داده است، وجود دارد و ما به همین سبب در کنار نظام سوریه قرار گرفتیم‌».


 
 
 
 
 




برچسب ها : ,
در پرداخت یارانه‌ها فساد بزرگی رخ داده است
بیشتر نهادهای دولتی مالیات نمی‌دهند. حتی برخی از این‌ها بانک و مؤسسات مالی و اعتباری دارند. البته این مؤسسات خودشان پول ‌خلق می‌کنند و زیر بار قوانین بانک مرکزی هم نمی‌روند. به هر صورت، با توجه به جو تحریم‌ها و ضعف بخش خصوصی، سهم این گونه نهاد‌ها در اقتصاد بیشتر شده که این بسیار خطرناک ‌است.
 

بخش نخست از مصاحبه «تابناک» با موضوع روابط تجاری ایران و چین در اینجا منتشر شد. هم‌اکنون بخش دوم و پایانی این گفت‌و‌گو به موضوع هدفمندی یارانه‌ها و بخشی دیگر از لوایح اصلاح ساختار اقتصاد کشور اختصاص دارد که در ادامه تقدیمتان می‌شود.

* پس از جنجال‌های فراوان میان دولت و مجلس، سرانجام بحث حذف یارانه دهک‌های پردرآمد منتفی چیست؟ نظرتان را در این باره بفرمایید. ـــ بحث حذف یارانه‌ها در اوضاع کنونی ‌عملی نیست. از ‌سوی دیگر، اقدام به حذف یارانه‌های دهک‌های بالای درآمدی با عوارض متعددی روبه‌رو است. باید گفت، دولت قبلی مقصر اصلی است، چرا که گفت پول نفت را به سر سفره مردم می‌آوریم. این شعار‌ که پول نفت مال شخص افراد است، این شائبه را پدید ‌می‌آورد‌ که تاکنون پول نفت را دولت می‌خورده و به افراد جامعه داده نمی‌شد. در حالی که باید پول نفت و منابع طبیعی کشور، منطقی به اشکال گوناگون‌ به سرمایه تبدیل شود. دولت موظف نیست پول یارانه‌ها را تبدیل به گوشت و نان کند، بلکه باید آن را ‌به خدمات سلامت، آموزش و پرورش و زیرساخت‌ها تبدیل کند؛ سرمایه‌هایی همچون نفت که ‌منحصر به این نسل نیست.

ما باید به گونه‌ای این سرمایه را استفاده کنیم که سود آن به نسل‌های آینده هم برسد. متأسفانه دولت گذشته توقعی ‌در جامعه پدید آورد‌ که همه پول یارانه را حق خود می‌دانند. در چنین فضایی ما به ۱۰ درصد از مردم می‌گوییم، این پول حق شما نیست و شما استحقاق ندارید. در صورتی که ما تا به حال می‌گفتیم این پول حق شماست.

* پس راهکار چیست؟

ــ قرار نیست یارانه‌ها ‌‌نقدی داده شود. می‌توان از آن برای ایجاد رونق اقتصادی کشور استفاده کرد. حداکثر کسانی را که بتوان از حذف یارانه‌ها، خارج نمود، بعید است به چند صد هزار نفر برسد. نکته دیگر آن که صرف نظر ار تبعات منفی، بعید است که خیلی از طبقات بالای جامعه در این طرح ‌نام‌نویسی کرده باشند.

*‌‌ بنا بر اطلاعات موجود، کسانی که فعلاً یارانه می‌گیرند، از تعداد افراد کشور بیشتر است!

ــ این آمار درست است و ‌معنایش این است که فساد گسترده‌ای وجود دارد. جریاناتی مبالغ هنگفتی را به نام افراد و با نام‌نویسی در طرح یارانه‌ها، از سیستم خارج می‌کنند. البته کنترل این فساد هم ساده نیست. فساد بزرگی از این طریق در کشور پدید آمده ‌و در این فاصله مبالغ بزرگی از سیستم خارج شده است. در ضمن تنها علت بازنگری در شیوه پرداخت یارانه‌ها کسری بودجه و ناتوانی در تأمین منابع است. در واقع قصد اصلاح رویه اشتباه قبلی نیست.

* پس شما بنا بر چه اساسی گفته‌اید که می‌توان‌ دهک‌های پایین را شناسایی کرد؟

ــ همینطور که گفتم، علت پدید آمدن این طرح کسری بودجه است. اگر این دلیل نبود، هیچ کس به فکر نمی‌افتاد که ۴۲ هزار میلیارد تومان سالیانه به سیستم اقتصادی تزریق می‌شود که یکی از اصلی‌ترین دلیل تورم است. قربانی اصلی این طرح هم گروه‌های پایین درآمدی هستند‌ که یارانه ‌می‌گیرند. اگر ما با این پول سرمایه‌گذاری ‌و از طریق آن اشتغال ایجاد می‌کردیم، مشکلات امروز را نداشتیم.

در همین راستا آقایان با توجه به این مشکلات گفتند، ما ۳۰ درصد کمبود داریم. پس ۳۰ درصد از کسانی که یارانه می‌گیرند، ‌حذف می‌کنیم. برای حل این موضوع نیز را‌هکار‌های ساده‌ای‌ پیش می‌گیریم. از دهک‌های پایین که نمی‌توانیم حذف کنیم. پس از بالا حذف می‌کنیم. معلوم نیست راهکار‌های ساده، کارآمد و بلند‌مدت باشد. اگر این روند ادامه پیدا کند مجبور می‌شویم در چند وقت آینده ۳۰ درصد دیگر را کم کنیم. اگر قرار است کاری شود، باید ‌اقدامی عاجل و منطقی با یک نگاه بلند مدت باشد.

شناسایی گروه‌های پایین درآمد به مراتب آسان‌تر است. آن‌ها ویژگی‌های مشخصی دارند. مثلا یک خانواده که زن سرپرست و در روستا زندگی و احتمالا یک بیمار هم دارد و چند فرزند دانشجو و دانش‌آموز با احتمال ۹۰ درصد این خانوار فقیر است. ما می‌توانیم ویژگی‌ها خانوار‌ها را پایه مشخصات خانواده‌ها محاسبه و ارزیابی ‌و با روش‌هایی خانواده‌ها را درجه بندی کنیم.

اگر هم‌اکنون ‌به خانوادهای فقیر بگویی که داروی شما رایگان است، ولی یارانه به شما نمی‌دهیم. ‌قول می‌دهم که ۵۰ درصد از خانواده‌های فقیر، گزینه داروی رایگان را انتخاب می‌کنند. یا خانواده‌هایی که فرزندانی دانش‌آموز دارند، بگوییم تحصیلات رایگان باشد آن‌ها این گزینه را انتخاب می‌کنند. مثلا در چند وقت اخیر معلوم نیست کدام یک از جریان‌های قدرت تخته‌های الکترونیک هوشمند وارد کرده است و دانش‌آموزان را مجبور می‌کنند که پانصد هزارتومان به مدسه بدهند.

مثلاً وزارت بهداشت مدت‌هاست، طرحی را شروع کرده ‌که ‌خانوادهای دارای کودک که ‌سوء‌تغذیه دارند را شناسایی کرده و به ‌کمک کند. الان هم در دستور کار است که این طرح را ملی کنند. اگر ما مطمئن باشیم ‌کسی گرسنه نمی‌خوابد و ‌سلامت مردم نیز تأمین می‌شود، اگر دولت خدمات حمل و نقل را نیز به آن بیفزاید، به صورتی که ۴۰ درصد جمعیت از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند، مردم دیگر به هیچ پول نقدی نیاز نخواهند داشت و از طریق این سرمایه‌گذاری در زیر‌ساخت‌ها صد‌ها هزار شغل ایجاد می‌شود و دیگر ما شاهد تورم اینچنینی نیستیم. با این ۴۵ هزار تومان یارانه دیگر دکتر هم نمی‌توان رفت.

* البته طرح تحول اقتصادی تنها منوط به یارانه‌ها نبود و شاخه‌های دیگر هم داشت. یکی دیگر از این شاخه‌ها مالیات‌ها بود. این در حالی است که بیش از یک سال است، لایحه یک فوریتی مالیات‌ها در مجلس مسکوت مانده است؟

ــ منابع نفتی باید به اشکال دیگر سرمایه ‌تبدیل شود و دولت باید هزینه‌های جاری خودش را از طریق مالیات‌ها تأمین کند. وقتی که ده‌ها بازیگر قدرتمند در عرصه اقتصادی فعالیت می‌کنند ولی مالیات نمی‌پردازند، یکی از آسیب‌های جدی برای منابع دولت است. از طرف دیگر این گونه سیاست‌ها فضا ر‌ا ‌‌انحصاری می‌کند و نمی‌گذارد فضای اقتصاد رقابتی شود. سرمایه‌گذار خصوصی نیز در این رقابت وارد نمی‌شود، چرا که رقیب او مالیات نمی‌دهد، قوانین را دور می‌زند، دسترسی به منابع بانکی سهل است و اگر ارزی باشد، در اختیار آن‌ها می‌گذراند؛ بنابراین، دیگر جایی برای رقابت نمی‌ماند.

* این نهاد‌ها کدامند؟

ــ بیشتر نهادهای دولتی در این امر شامل می‌شوند. نیروهای نظامی و انتظامی، شهرداری‌ها، بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید و آستان قدس رضوی و..‌. حتی برخی از این ارگان‌ها، بانک و مؤسسات مالی و اعتباری دارند. البته این مؤسسات خودشان اقدام به خلق پول می‌کنند و زیر بار قوانین بانک مرکزی هم نمی‌روند. به هر صورت با توجه به جو تحریم‌ها و ضعف بخش خصوصی، سهم این گونه نهاد‌ها در اقتصاد بیشتر شده که این بسیار خطرناک ‌است. در واقع خصوصی‌سازی در کشور به خودمانی‌سازی تبدیل شده است. یکی از کارهایی که دولت می‌تواند در شرایط کنونی انجام دهد، اصلاح شرایط کسب و کار و شکستن انحصار و ایجاد فضای رقابتی است.


برچسب ها : ,
"پورشه" و "مازراتی" ممنوع الورود شدند
سازمان توسعه تجارت تاکنون به 110 مدل خودروی خارجی مجوز ورود به ایران را داده که نام برندهای پورشه و مازراتی به چشم نمی خورد.
به گزارش بولتن نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، تاکنون خودروهای کره ایی با برند (کیا، هیوندای و سانگ یانگ)، آلمانی (ABT ، فولکس واگن، بنز و بی ام و)، ژاپنی (هوندا، میتسوبیشی و تویوتا)، ایتالیایی (آلفا رومئو)، سوئدی(ولوو)، فرانسوی (رنو) و چینی (AIC موتور و جیلی) موفق به اخذ ورود به ایران شده اند که باید تا پایان سال جاری ثبت سفارش شوند که البته تعدادی از آنها تا اوایل آذر ماه مهلت دارند.

براساس این گزارش؛ در فهرست خودروهای مجاز به واردات در سال جاری نام برندهای پورشه و مازراتی دیده نمی شود و این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی را با شرط سنگین تعرفه 140 درصدی آزاد کرده بود.

قابل ذکر است، واردات خودرو به کشور با شروطی همراه است که دارا بودن نمایندگی و یا انعقاد قرار داد نمایندگی شرکتهای خودروساز، تأئیدیه شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و سازمان استاندارد و خدمات پس از فروش مطلوب را شامل می شود.

گفتنی است، دو گمرک اختصاصی مأمور صدور جواز ترخیص خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی شده اند.

شایان ذکر است، اوایل امسال براساس بخشنامه ابلاغی به گمرک ثبت سفارش های صادر شده برای واردات خودرو توسط اشخاص، نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو و شرکتهای بازرگانی کوچک ابطال شد.


برچسب ها : ,
گران قیمت ترین "خودروهای وارداتی"
بر اساس آخرین آمار گمرک ایران واردات خودرو در 7 ماه نخست سال جاری افزایش 31 درصدی را تجربه و به 30 هزار و 369 دستگاه رسید که ارزش این میزان واردات بیش از 620.5 میلیون دلار بود.
به گزارش بولتن  نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، در صدر گران قیمت ترین خودروهای وارداتی در 7 ماه نخست امسال، خودروی فراری 458 اسپایدر کروک دنده اتوماتیک با دو در به ارزش 204 هزار و 642 دلار قرار دارد که در شهریور ماه امسال وارد شده است.

براساس این گزارش، در رده دوم گران ترین خودروهای وارداتی، مرسدس بنز SL500 مدل 2013 به رنگ سفید و در رده سوم مرسدس S500 مدل 2012 با حجم موتور 5000 سی سی قرار دارد که ارزش گمرکی این دو خودرو بدون احتساب تعرفه و عوارض 175 هزار و 431 دلار و 175 هزار و 192 دلار است.

شایان ذکر است، دو خودروی بنز دیگر در رده چهارم و پنجم و رده های بعدی در اختیار محصولات تویوتا، بی ام و و پورشه قرار دارد.


برچسب ها : ,
از سلامت برنج های وارداتی؛ تا افزایش وام مسکن و فراری 600میلیونی!
جالب است بدانید در حالیکه رئیس اتحادیه املاک کشور به طرح وام مسکن 6 برابر ودیعه بسیار خوشبین است، اما عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس چنین نظری نداشته و می گوید: باید برنامه ریزی بیشتری برای بخش مسکن صورت گیرد.

گروه اقتصادی بولتن نیوز- «پرداخت وام مسکن ۶ برابر ودیعه، خرید و فروش را رونق می‌دهد؟!»فارس نوشت: رئیس اتحادیه کشوری املاک با بیان اینکه پرداخت وام مسکن 6 برابر ودیعه باعث افزایش قیمت مسکن نخواهد شد، گفت: پرداخت هر گونه تسهیلات مسکن به متقاضیان به نفع مردم است.

 

مصطفی قلی خسروی در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت وام مسکن 6 برابر ودیعه که همانا راه اندازی صندوق پس انداز مسکن است تاثیر منفی بر بازار می گذارد، گفت: این طرح باعث رونق خرید و فروش مسکن می‌شود و مثبت است چرا که هر تسهیلاتی که برای مردم قائل شوند به نفع مردم است.

وی ادامه داد: این طرح باعث افزایش قیمت نمی‌شود، چون قیمت مسکن به حدی بالا رفته است که این گونه طرح‌ها باعث تأثیر بر روی قیمت‌ها نمی‌شود.

قلی خسروی اضافه کرد: تا پایان سال افزایش قیمت نداریم و اتفاقا کاهش قیمت نسبی کمی هم داریم، چون جای چانه‌زنی برای مشتری هست.

ذره بین اقتصادی: جالب است بدانید در حالیکه رئیس اتحادیه املاک کشور به طرح وام مسکن 6 برابر ودیعه بسیار خوشبین است، اما عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس چنین نظری نداشته و می گوید: باید برنامه ریزی بیشتری برای بخش مسکن صورت گیرد.            

موسی الرضا ثروتی در گفت و گو با خانه ملت با بیان اینکه وام مسکن 6 برابر ودیعه راهی برای مسکن دار شدن است. افزود: البته مسکن مهر قائدتا بهتر از طرح مذکور بود.

همچنین گفتنی است علی نعمت چهاردولی -عضو کمیسیون عمران مجلس- در واکنش به طرح اعطای وام 6 برابر ودیعه برای خرید مسکن گفته بود: طرح اعطای وام مسکن 6 برابر ودیعه به خانه دار شدن اقشار کم درآمد و زوج های جوان نمی انجامد.        

***

آغاز جلسات کمیته دستمزد

فارس نوشت: عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار با اشاره به اینکه جلسات کمیته دستمزد از اواخر ماه جاری آغاز می‌شود، گفت: تصمیمات کمیته باید با در نظر گرفتن شرایط همه شرکای اجتماعی گرفته شود.

علی‌اکبر عیوضی همچنین اظهار داشت: بررسی دستمزد سال آینده هنوز در کمیته آغاز نشده است.

عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار افزود: وضعیت مزد امسال مناسب نیست چون سال گذشته دستمزد کارگران متناسب با تورم افزایش پیدا نکرد و در این باره نامه‌ای هم به دیوان نوشته‌ایم که تاکنون پاسخ آن را دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امسال نرخ تورم افزایش پیدا کرده، قدرت خرید کارگران به شدت کاهش یافته است و امیدواریم دولت با توجه به شعار تدبیری که داده است، در این مسئله با تدبیر عمل کند تا رضایتمندی نسبی ایجاد شود.

ذره بین اقتصادی: گفتنی است امروز ایسنا از قول سخنگوی کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران ایران تامین معیشت کارگران نوشته است: در شرایط فعلی کارگران دیگر به دنبال پس انداز نیستند و تنها به گذران زندگی فکر می‌کنند.

هادی ابوی همچنین گفته است: در بحث تعیین دستمزد سال 93 آنچه بیش از هرچیز مد نظر است معیشت کارگران و تامین حداقل های زندگی خانوارهای کارگری است زیرا انصافا با حقوقی که برای سال 92 کارگران دیده شده کارگران نمی‌توانند خود و خانواده‌هایشان را اداره کنند و گزارشهای واصله حاکی از آن است که در بسیاری از خانوارها زنان نیز دوشادوش مردان سر کار می روند و فرزندان از ادامه تحصیل باز مانده تا به معیشت خانواده کمک کنند.

***

حذف شبنم و انتقاد مجلسی ها!

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید دلایل قانع کننده ای برای حذف ایران کد از سیستم توزیع و ساماندهی کالا در کمیسیون صنایع و معادن به نمایندگان ارائه بدهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا فولادگر با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اگر معتقد به حذف راه و روشی قانونی است، باید دلایل منطقی خود را بگوید افزود: سیسیتم ایران کد مورد وثوق دولت و مجلس جهت ساماندهی نظام توزیع از مبدا تا مقصد است که در همه جای دنیا از آن بهره گرفته می شود لذا اگر دولت قائل به حذف این روش است، باید در مورد اینکه چه معایبی باعث شده که این مزیت مورد نظر قرار نگیرد توضیح دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهارداشت: حتی اگر این طرح با اشکالاتی روبرو است و یا حتی غلط اجرا می شود باید پرسید طرح جایگزین چیست؟

وی تاکید کرد: بنابراین دولتمردان باید بگویند دلایل لغو سیستم ایران کد چیست؟ آیا معایب آن بیشتر از مزایایش بوده؟ یا اینکه اگر طرح جایگزینی دارند چرا تا الان در موردش اطلاع رسانی نکردند؟ در شرایط فعلی که بحث مبارزه با قاچاق یکی از اولویت ها است تشخیص حذف یک سیستم ضدقاچاق توجیه ندارد.

فولادگر خاطرنشان کرد: قطعا کمیسیون در سوالی از وزیر ابعاد این مسئله را جویا خواهد شد.

ذره بین اقتصادی: دیروز خبری در خبرگزاری ها داشتیم مبنی بر اینکه لغو ایران‌کد و شبنم رسماً ابلاغ شده است.

براساس بخشنامه جدید گمرک ایرن به کلیه گمرکات کشور، مصوبه لغو دریافت ایران کد و شبنم در سامانه ثبت سفارش به طور رسمی ابلاغ شده است.

گفتنی است رحیم زارع -سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس- حذف ایران کد و شبنم را عجولانه و غیرکارشناسی دانسته است و با اشاره به معایب و مزایای طرح شبنم و ایران کد، گفته است: قبول دارم اجرای طرح های ایران کد و شبنم معایبی داشت اما نکته مهم اینکه این طرح ها مزایایی نیز در سیستم تجارت و بازرگانی کشور داشته است.

در پایان لازم به ذکر است که ارسلان فتحی پور-رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس- هم؛ حذف ایران کد و شبنم را غیر قانونی هم دانسته بودند.

***

برنج‌های وارداتی و سلامت!

مهر نوشت: بعد از انتشار اخباری مبنی بر آلوده بودن برنج های وارداتی، اتحادیه واردکنندگان برنج در اطلاعیه اعلام کرد: این روزها به دلیل عدم آگاهی از فرایند واردات برنج به کشور، اظهار نظرهای غیر کارشناسی و طرح مباحث غیر واقعی باعث تشویش اذهان عمومی می شود.

 

این اطلاعیه جهت تنویر افکار عمومی، به برخی از اقدامات و تشریح واقعیت ها نظیر الزام در صدور گواهی های سلامت و بهداشت در کشورهای مبداء تامین کالا و تائید اسناد آن توسط سفارتخانه ها جمهوری اسلامی ایران و اخذ گواهی بهداشت، استاندارد و قرنطینه نباتی قبل از ترخیص از گمرک اشاره شده است.

انجمن وارد کنندگان برنج ایران به مردم اطمینان خاطر می دهد: نظارت و پیگیری های لازم را انجام داده و به عنوان یک شبکه رسمی در تامین کالای اساسی مرغوب و با کیفیت از هیچگونه کوششی در حال و آینده نیز دریغ نخواهد نمود. محصولات با کیفیت و سلامت کامل برازنده سفره ایرانی است و تامین آن افتخار ما است.

ذره بین اقتصادی: گفتنی است چندی پیش خبری بر روی سایت ها آمده بود که از قول دکتر حسینعلی شهریاری -رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس- نوشته بود: "برنج های هندی که خوردید آلوده بودند، به دروغ گفتند سالم است."

به هر حال امید می رود اطلاعات دقیق و شفافی در خصوص سلامت برنج های وارداتی به مردم داده شود تا با آرامش خاطر بیشتری از این محصولات استفاده کنند.

***

گران‌ترین خودروهای وارداتی: یک فراری

ایسنا نوشت: تنها خودروی فراری وارداتی به ایران در سال جاری لقب گران‌قیمت‌ترین خودروی وارداتی هفت ماهه امسال را نیز به خود اختصاص داد.

براین اساس خودروی فراری 458 اسپایدر کروک دنده اتوماتیک دو در قرمز که به ارزش 204 هزار و 642 دلار در شهریور امسال وارد کشور شد، گران‌قیمت‌ترین خودروی وارداتی در هفت ماهه نخست سال جاری محسوب می‌شود.

رده‌های دوم و سوم گران‌ترین خودروهای وارداتی هم به دو محصول بنز شامل مرسدس SL500 مدل 2013 رنگ سفید و مرسدس S500 با حجم موتور 5000 سی‌سی مدل 2012 اختصاص یافت. ارزش گمرکی این دو خودرو بدون احتساب تعرفه و عوارض به ترتیب 175 هزار و 431 دلار و 175 هزار و 192 دلار بوده است.

دو محصول دیگر بنز نیز رده‌های چهارم و پنجم گران‌ترین خودروهای وارداتی به ایران را در سال جاری تاکنون بدست‌ آوردند. ضمن اینکه محصولاتی از تویوتا، بی‌ام‌و و پورشه هم رده‌های بعدی این فهرست را به خود اختصاص دادند.

ذره بین اقتصادی: با یک حساب سرانگشتی و با ضرب 204 هزار دلار در 3000تومان به این نتیجه می رسیم که این خودروی فراری بیش از 600میلیون تومان قیمت دارد.

گفتنی است در فهرست خودروهای سواری مجاز برای واردات در سال جاری نام برندهای فوق لوکس مانند پورشه و مازراتی به چشم نمی‌خورد. به این ترتیب این خودروها فعلا اجازه ورود به ایران را در سال جاری ندارند.


برچسب ها : ,
مردم تا چه زمانی دولت روحانی را تحمل خواهند کرد؟!
ادامه تحلیل وبررسی مذاکرات هسته‌ای ژنو با عینک‌های سیاسی، خبرهای مهمی که بر زبان عارف جاری شده است، توضیح چرایی رای عدم اعتماد مجلس به سومین گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و پیش‌بینی آینده دولت روحانی مهم‌ترین خبرهای روزنامه‌های امروز هستند.

ادامه تحلیل وبررسی مذاکرات هسته‌ای ژنو با عینک‌های سیاسی، خبرهای مهمی که بر زبان عارف جاری شده است، توضیح چرایی رای عدم اعتماد مجلس به سومین گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و پیش‌بینی آینده دولت روحانی مهم‌ترین خبرهای روزنامه‌های امروز هستند.

مردم تا چه زمانی دولت روحانی را تحمل خواهند کرد؟!

بررسي چالش‌هاي روحاني در ميز‌گرد روزنامه قانون با حضور ايماني، معيدفرو رناني، با عنوان «دولت يازدهم، دولت مستعجل» مورد توجه قرار گرفته است.

در مقدمه این مطلب آمده است که دولت یازدهم در شرایطی فعالیت خود را آغاز کرد که پايه اصلی برنامه‌هاي خود را بر حل مناقشه هسته‌اي و رفع تحریم‌ها برای بهبود شرایط اقتص-ادی كشور بنا نهاد. این در حالی‌است كه به زعم بسیاری از صاحب‌نظران، ایران درگیر برخی چالش‌ها در سیاست داخلی است که قبل از حل آن‌ها، به سختی خواهد توانست گام‌هایي را برای رفع مشکلات موجود در سیاست خارجی بر‌دارد. به تعبیر دیگر چالش اصلی دولت یازدهم، نه مسائل اقتصادی، بلکه تنش‌هایی است که به دلیل برخی ابهامات در سیاست داخلی به وجود آمده ‌است و بر مسائل اجتماعی و اقتصادی کشور نیز تاثیر‌گذار بوده است. این چالش‌ها و اينكه دولت چگونه مي‌تواند راهي براي خلاصي از اين وضعيت و رسيدن به وضعيت پايدار بيابد، بهانه‌ای شد تا با حضور دکتر محسن رنانی، اقتصاد‌دان و نویسنده کتاب «اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران»، دکتر سعید معیدفر جامعه‌شناس و دکتر ناصر ایمانی، کار‌شناس مسائل سیاسی میزگردی در روزنامه قانون برگزار كنيم.

محسن رناني در بخشی از این میزگزد به تحلیل شرایط اقتصادی پیش روی دولت پرداخته و نوشته: تا زمانی که نظام سیاسی به عنوان یک کشتی غول‌پیکر، پشت زورق دولت قرار نگیرد و از آن حمایت‌های جدی و همه جانبه نکند، هیچ یک از مشکلات اقتصادی قابل حل نخواهد بود و سونامی اقتصادی دولت را نیز با خود خواهد برد؛ تا این رخداد زمان چنداني نمانده است. در یک نامه ۳۵ صفحه‌ای که در اوایل شروع به کار دولت یازدهم برای آقای روحانی نوشته‌ام، به صراحت هشدار دادم که در 3 ماه اول مردم صبر خواهند کرد و منتظر نشانه‌های تحقق وعده‌های دولت خواهند ماند. تا 6 ماه دولت را ارزیابی خواهند کرد و بعد از ۹ ماه، اگر وعده‌ها به سرانجام نرسد، در لاک تخریب خواهند رفت، به این صورت که اگر مردم از اقتصاد نشانه‌های مثبت نگیرند و به توانایی دولت بی‌اعتماد شوند، به بازارهای مختلف از جمله ارز، سکه و طلا هجوم مي‌آورند و موجب آشفتگی بیشتر اوضاع می‌شوند. بنابراین با توجه به این‌که اكنون سه ماه از شروع فعالیت دولت یازدهم گذشته است، دولت باید به این مسئله توجه جدی نشان دهد که بيشتر از ۶ ماه با وضعیتی که آن را توصیف کردم، فاصله ندارد. نکته قابل تامل دیگر اين كه مردم در این انتخابات نشان دادند که سطح انتظارات آنان از دولت به شدت افزایش یافته است. احساس من این است که نمی‌توانند ۶ ماه برای تحقق وعده‌های دولت تحمل کنند. دولت هم به تنهایی قادر نخواهد بود وعده‌های خود را عملی سازد، به این علت که نه قدرت تمام و کمال در اختیار دولت است و نه بودجه کافی برای عبور از این بحران را دارد. از ابزارهای مالیاتی که نمی‌تواند استفاده کند و در شرایط رکودی کنونی نباید هم استفاده كرد. از سوی دیگر در یک اقتصاد تحریمی دولت از کجا می‌تواند در آمد کسب کند تا چاله‌های اقتصادی‌اش را پر کند؟ همچنین از سوی دولت گذشته هم تعهدات عظیمی برجا گذاشته شده مانند این‌که برای هدفمندی یارانه‌ها سالانه حدود ۲ هزار میلیارد تومان کسری دارد، مسکن مهر به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه جدید نیاز دارد تا به سرانجام برسد و نظایر این‌ها. در این شرایط راهکار این است که کل نظام با تمام قدرت برای حمایت از دولت قد علم کند و مهم‌تر آنکه نظام باید برای رفع تحریم‌ها درباره سیاست خارجی و داخلی به یک جمع بندی قاطع برسد. متاسفانه شاهد هستیم که دست‌کم در فضای رسانه‌ای هیچ برنامه مشخصی در این باره وجود ندارد. به نظر من مجموعه قوای سیاسی کشور هنوز عزم راسخ برای حمایت از دولت حسن روحانی را براي عبور از بحران‌های سیاسی و اقتصادی در کشور ندارد و این اولین و بزرگ‌ترین چالش دولت یازدهم است. این‌که می‌گویم نظام، یعنی هم حکومت و هم مردم. من و شما هم جزئی از این نظام هستیم، چون پذیرفته‌ایم که در چارچوب قانون اساسی عمل ‌کنیم. بنابر این دولت روحانی به این دو بال قدرتمند (حکومت و جامعه) برای عبور از بحران‌های فعلی نیاز دارد. اما هم اکنون دولت مطمئن نیست، نظام، با تعریفی که از آن داشته‌ام، از او حمایت خواهد کرد یا خیر.خلاصه این که اگر امیدی که در روزهای انتخابات در جامعه ایجاد شد، از میان برود، دولت قادر به برداشتن قدم‌های کوچک و بزرگ در عرصه‌های مختلف نخواهد بود. بار دیگر شرایط کنونی را مرور می‌کنم، دولت اکنون در شرایطی فعالیت می‌کند که بودجه ندارد، ذخایر ارزی بانک مرکزی تمام شده و کشور با تحریم‌های اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. این نکته را باید بیفزایم که نظام و دولت باید به این باور برسند که فرصتی که انتخابات ۲۴ خرداد در اختیار دولت قرار داد یک فرصت طلایی و تاریخی است. این فرصت بر حسب تصادف و بر خلاف بسیاری از تحلیل‌ها به وجود آمده است. اما به نظر می‌رسد نظام سیاسی در كشور هنوز عزمی برای تبدیل این اتفاق به یک فرصت تاریخی ندارد کما این‌که فرصت چندانی نیز برای مسئولان نظام سیاسی در کشور باقی نمانده است. همچنين باید توجه داشت که ذخایر نفت و انرژی و نیز ذخایر انسانی و ذخایر سرمایه‌ اجتماعی که از گذشته داشتیم در این چند سال رو به افول گذاشته است. حالا در این جامعه افسرده و انرژی از دست رفته، کم کم داریم با امواج تحولات داخلی و جهانی هم روبه رو می‌شویم. ما اکنون به طور همزمان در سه گذار تحولی قرار گرفته‌ایم. گذار اول گذار بین نسلی است، نسل قدیم در حال انقراض است و نسل جدید روی کار آمده است که نگاه و فکر و ایدئولوژی متفاوتی را نسبت به زندگی و سیاست دارد و این ایدئولوژی با ایدئولوژی نسل قدیم به هیچ عنوان سازگار نیست. این مسئله خود یک مسئله بحران‌زاست. گذار دوم گذار توسعه است؛ جامعه ما دارد از دوره پیش توسعه حرکت می‌کند به سمت مرحله توسعه که در همه کشور‌ها این دوره گذار با آشوب‌های فراوانی همراه است. گذار سوم گذار در نظام اقتصاد سیاسی جهانی است. یعنی اقتصاد صنعتی دارد به اقتصاد فرا صنعتی تبدیل می‌شود که اولین مشخصه این گذار هم تحول در الگوی مصرف انرژی جهانی است. یعنی جهان دارد حركت می‌کند به سوي الگوی تازه‌ای از انرژی؛ در کتاب «اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران» اشاره کرده‌ام که اصلا غرب مناقشه اتمی را طراحی کرده برای این‌که هرچه سریع‌تر قیمت نفت افزایش یابد و هرچه سریع‌تر مرحله گذار از انرژی‌های فسیلی به انرژی‌های نو رخ دهد. حال غیر از این سه گذاری که به آن اشاره کردم، گذار دیگری هم وجود دارد که کسی کمتر به آن توجه کرده است و آن ورود به مرحله «تکینگی فناوری» است. در واقع من تکینگی در اقتصاد را هم از همین مفهوم گرفته‌ام. تکینگی در فناوری یعنی وارد عصری می‌شویم که تکنولوژی نه قابل کنترل است و نه قابل پیش بینی. بنابر این ما الان در یک پیچ تاریخی قرار داریم و نمی‌توانیم آن سوی این پیچ را پیش بینی کنیم. در این اوضاع و احوال، حالا اقتصاد و ساختار سیاسی هم داریم که متکی است بر درآمدهای نفتی و بدون پول نفت دوام نمی‌آورد. می‌دانید که قرار است تا سال ۲۰۲۰ آمریکا صادر کننده نفت باشد، یعنی از سال ۲۰۱۷ ، که واردات نفت آمریکا از ده میلیون به دو سه میلیون بشکه کاهش می‌یابد، قیمت نفت روند نزولی به خود خواهد گرفت و احتمالا در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ قیمت نفت می‌رسد به حدود هزینه تولید آن یعنی حدود ۳۵ دلار. در این سال‌ها اگر ایران ۲ میلیون بشکه نفت هم بفروشد باید پولش را بریزد در چاه‌های نفت. به زبان ساده‌تر ایران دیگر خواب درآمد نفتی بیش از ۲۰ میلیارد دلار را نیز نخواهد دید.

 


خبرهایی مهم از زبان عارف

اعتماد از زبان عارف خبر داده است که اميدوارم خبرهاي خوبي از رفع حصر بشنويم. اعتماد نوشته: محمدرضاعارف درپاسخ به سوالي درمورد اقدام هاي دولت براي رفع حصر از موسوي و كروبي گفت: آن گونه كه شنيدم دولت مجاري قانوني براي رفع اين مشكل در حال انجام دادن اقداماتي است كه اميدوارم با همراهي مسوولان مربوطه در آينده يي نزديك خبرهاي خوبي در اين خصوص بشنويم.

در همین حال، روزنامه ابتکار، هشدار عارف در مورد ورود زودهنگام به انتخابات مجلس را مورد توجه قرار داده و نوشته: رئيس بنياد اميد ايرانيان با بيان اينکه”برخي مسائلي که اکنون درباره انتخابات مجلس دهم مطرح مي‌شود، زودهنگام است و موجب شکنندگي جريان اصلاح‌طلب مي‌شود"، بر لزوم برنامه‌محور بودن و تشکيلاتي عمل کردن اصلاح‌طلبان تاکيد کرد. عارف در ديدار با اعضاي جبهه اصلاح‌طلبان با بيان اينکه”نفس برگزاري انتخاباتي سالم، برخي از مشکلات کشور را تقليل داد"، به رويکرد جديد غرب در قبال کشورمان اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من رويکرد جديد غرب يک تاکتيک است نه يک راهبرد. غرب همان غرب است و عملکردش در طول 30 سال گذشته هم مشخص است ولي در فضاي شکل گرفته بعد از برگزاري انتخابات رياست جمهوري، غرب به اجبار بايد به ما و حقوق بحق کشورمان احترام بگذارد. وي با اشاره به شرکت نکردن 27 درصدي مردم در انتخابات رياست جمهوري نيز خاطرنشان کرد: يکي از برنامه‌هايي که بايد در دستور کار اصلاح‌طلبان قرار گيرد، به ميدان آوردن گروهي است که در انتخابات شرکت نکرد. بايد تلاش کرد تا با رفع موانع و نگراني‌ها، اين گروه از مردم نيز در انتخابات آينده حضور فعالي داشته باشند.عارف بر لزوم برنامه‌محور بودن و تشکيلاتي عمل کردن اصلاح‌طلبان تاکيد کرد و گفت: در جريان اصلاحات برخي تجربه‌ها وجود دارد که در دقيقه 90 و تحت برخي فشارها تصميماتي گرفته مي‌شود که معمولاً اينگونه تصميمات، تصميمات معقولي نيست. اصلاح‌طلبان بايد افق درازمدتي براي فعاليت‌هاي خود ترسيم و در اين راستا حرکت کنند.

کیهان همچنان معترض است

در ادامه اخبار فراوان مربوز به مساله هسته‌ای، امروز پای الن ایر سخنگوی وزارت خارجه امریکا در مطلبی با عنوان « کنگره را متقاعد می‏کنیم» به ایران روزنامه دولت نیز باز شده است. ایران نوشته: مذاكرات هسته‌اي سه روزه ژنو با حضور غيرمترقبه وزراي شش كشور مذاكره‌كننده با ايران، بيش از گذشته دو طرف را به توافقي بزرگ نزديك كرده است. در ميان مذاكرات ژنو، جان كري، وزير خارجه امريكا از نيمه راه سفر خاورميانه‌اي خود راهي ژنو شد و پس از چند دور گفت‌و‌گو و رايزني با ايران و ساير همتايان خود در گروه 1+5 سرانجام اعلام كرد كه ايران و گروه 1+5 مهياي دستيابي به توافقي بزرگ براي حل و فصل موضوع هسته‌اي هستند. آلن اير، سخنگوي وزارت خارجه ایالات متحده كه وزير خارجه امريكا را در اين سفر همراهي مي‌كرد ضمن تكرار اميدواري‌هاي وزيرخارجه امريكا، عنوان كرد كه مذاكرات ژنو گام بزرگي براي رسيدن به توافق نهايي بود.

در حالی که توجه به نقش منفی فرانسه در مذاکرات اخیر به بخش مهمی از اخبار تبدیل شده است، هرمیداس باوند در یادداشتی با عنوان « فرانسه و دست‌های پشت پرده» در رزونامه آرمان نوشته: به دلیل شرایط منطقه‌ای و مشکلات اقتصادی بسیاری از کشورهای شرکت‌کننده در مذاکرات ژنو از ظواهر امر چنین به نظر می‌رسید که دو طرف با اراده توافق وارد این دور از مذاکرات شده‌اند. به همین دلیل در جریان مذاکرات اکثر نمایندگان؛ به‌خصوص نمایندگان انگلستان و آمریکا روند مذاکرات را بسیار سازنده و روبه جلو توصیف کردند. حتی نماینده آمریکا هم هیچ‌گونه علایم و اشاراتی که حاکی از نوعی ناامیدی از روند مذاکرات باشد نشان نداد. باید اشاره داشت که برخلاف تصورات، نماینده آمریکا با نقش سازنده خود در این مذاکرات شرکت کرد. در این بین تنها فرانسه بود که با کارت اسرائیل و اعراب به جریان مذاکرات وارد شده بود. باید اذعان کرد فرانسه پایبند توافق طرفین مذاکرات مبنی بر خارج نکردن بحث‌ها و گفت‌وگوهای مطرح شده در جریان مذاکرات نبود. آنچنان که طرفین عنوان کرده بودند قرار بود مذاکرات پشت درهای بسته و بدون دادن هیچ گونه اطلاعاتی به دنیای خارج ادامه پیدا کند. اما شاهد بودیم که نماینده فرانسه بلافاصله در پایان نشست با دید منفی نسبت به مذاکرات آن را ارزیابی کرد، به همین دلیل باید گفت این کشور نباید آنچه در مذاکرات گذشت را به بیرون منتقل می‌کرد. باید ادعا کرد که نماینده فرانسه بسیار آگاهانه اقدام به انتقال بسیاری از بحث‌ها و مبانی مطرح شده در جلسه به خارج کرد و مبانی‌ای که به عنوان موانع پیشبرد توافق در جلسه ایران و 1+5 مطرح می‌شد را یک به یک با رسانه‌ها بازگو کرد. در حالی که نباید فرانسه ماهیت مسائل مورد بحث را با رسانه‌ها مطرح می‌کرد. برخلاف بدبینی‌های سازمان یافته نماینده فرانسه همانطور که خانم اشتون عنوان کردند مذاکرات بسیار سازنده و روبه جلو بود. پیشرفت‌های بسیار خوبی نسبت به گذشته دیده می‌شد، منتها در برخی موارد نیاز است که فرصت بیشتری در اختیار طرفین قرار داده شود تا دو طرف بتوانند بر موضوعات پیچیده تمرکز بهتری داشته باشند. درهر حال باید ادعا کرد که این بار فضای بسیار مثبتی بر مذاکرات حا کم بود. مذاکرات سازنده و روند مثبتی داشت ولی دربرخی موارد نیاز به چانه زنی بیشتری برای رسیدن به توافق مشاهده می‌شد. بالطبع طرف مقابل ایران می‌خواهد با حداقل هزینه امتیاز مورد نظر را دریافت کند. ایران هم به نوبه خودش خواهان به دست آوردن بیشترین امتیاز است. این امتیاز‌ها به‌خصوص در حوزه رفع تحریم‌ها برای ایران اهمیت دارد. آنچه در این دور از مذاکرات مهم بود تلاش لابی عربی - صهیونیستی منطقه برای به شکست کشاندن مذاکرات بود. تحلیلگران مسائل سیاست خارجی نباید نقش اسرائیل و کشورهای عرب منطقه را در رفتار سیاسی فرانسه نادیده گرفته و آن را از نظر دور بدارند. دید منفی نماینده فرانسه نسبت به موثر بودن مذاکرات حاصل تلاش لابی‌های کشورهای عرب منطقه و اسرائیل است. اما می‌توان حاصل این دور از مذاکرات را برای دیپلمات‌های ایرانی موفقیت آمیز توصیف کرد.

کیهان هم در ابتدای یادداشت روز خود با عنوان «بعد از10سال، نقطه سرخط» به قلم شریعتمداری نوشته است: باج‌خواهی آمریکا و متحدانش که با بهره‌گیری از ترفند «پلیس خوب، پلیس‌بد» طراحی شده و به پای میز مذاکرات ژنو منتقل شده بود، در برخورد با مخالفت تیم هسته‌ای کشورمان رنگ باخت و همانگونه که از قبل قابل پیش‌بینی بود و کیهان در چند نوبت بر آن تاکید ورزیده بود، مذاکرات ژنو را بی‌نتیجه و ناتمام باقی گذاشت که در این باره گفتنی‌های درس‌آموز و عبرت‌انگیزی هست.

تیم هسته‌ای کشورمان بی‌آن‌که توضیح قابل قبولی داشته باشد روزه‌سکوت گرفته بود و از روند مذاکرات و محتوای آن کمترین خبری منتشر نمی‌کرد و یا به خبررسانی «کلی»، و در مواردی «قطره‌چکانی» بسنده می‌کرد. حریف اما، اگرچه ادعا می‌کرد که به قول و قرار خود با تیم کشورمان پایبند است و درباره روند مذاکرات، سکوت خواهد کرد- اظهارات اشتون و شرمن- ولی با بهره‌گیری از شگرد «منبع خاکستری» تقریبا هیچ بخشی از محتوای مذاکرات را ناگفته باقی نمی‌گذاشت و گویاتر آن که با بهره‌گیری از فقدان حضور خبری تیم ایران، فضای رسانه‌ای و افکار عمومی را به نفع خود مدیریت می‌کرد. نتیجه آن که امروزه بعد از ناتمام ماندن مذاکرات، بسیاری از رسانه‌های خارجی- تقریبا تمامی آنها- علت ناتمام ماندن مذاکرات را ناتوانی ایران در دفاع مستند از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود و جلب اعتماد گروه 5+1 قلمداد می‌کنند و حال آن که توضیح و خبررسانی به موقع تیم هسته‌ای کشورمان می‌توانست و هنوز هم می‌تواند نشان بدهد که باج‌خواهی و انتظارات فراقانونی حریف و ایستادگی ایران در مقابل این باج‌خواهی علت اصلی ناتمام ماندن مذاکرات بوده است. بدیهی است که این دو گزاره، از زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارند. همین خودداری از گزارش متن مذاکرات است که اوباما، با غرور اعلام می‌کند؛ وظیفه ما نیست که به ایران اعتماد کنیم! و سؤال این است که چرا تیم هسته‌ای کشورمان با سکوت درباره محتوای مذاکرات، فرصت میدان‌داری رسانه‌ای و مدیریت افکار عمومی را دو‌دستی و سخاوتمندانه به حریف تقدیم کرده است؟! آیا این پدیده، درس‌آموز و درخور پیشگیری نیست؟!


چرا سجادی وزیر ورزش نشد؟

وضعیت خاص وزارت ورزش و جوانان و رای اعتماد ندادن مجلس به سومین گزینه پیشنهادی رئیس جمهور موضوع مهمی در روابط دو قوه است که از زوایای گوناگون مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته است.

شرق در یادداشتی با عنوان «ابهام در رویکرد مجلس به دولت» به قلم محمدرضا تابش نماینده اصلاح‌طلب اردکان در مجلس نوشته است: « مواضعی که از سوی برخی چهره‌های محوری اصولگرایان مجلس پس از عدم رای اعتماد به جناب دکتر سجادی، سومین گزینه معرفی‌شده از سوی رییس‌جمهور برای تصدی وزارت ورزش و جوانان گرفته می‌شود، نوعی توجیه است. نگارنده روز گذشته شاهد بود که از آغاز کار مجلس، سخن از قطعی‌بودن رای اعتماد به وزیر پیشنهادی بود. به نظر می‌رسد اصولگرایان بی‌تمایل نبودند که سجادی، راهی ساختمان سئول شود اما با رای پایین. اشتباه محاسباتی سبب شد که با اختلاف دو رای، این اتفاق رخ ندهد و به نوعی این مساله از دست اصولگرایان شاخص مجلس خارج شد. با این حال نمی‌توان و نباید از این نکته غفلت کرد که فعل و انفعالاتی که در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری رخ داد، خارج از تصور اصولگرایان بود و در معادلات آنان نمی‌گنجید. آنان در ابتدای کار در شوک به سر می‌بردند و سعی کردند در ظاهر امر با ادبیات ملایم، به تعامل با دولت بپردازند چه اینکه فشار افکار عمومی و لزوم تمکین به خواست مردم را امری واقعی می‌دیدند. به مرور از سوی هر دو طرف، مواضعی اتخاذ شد که این افتراق را بیشتر کرد. دولت ابتدا با توجه به ملاحظاتی که با فراکسیون آقای لاریجانی در مجلس داشت، تمایلی نشان نداد که فراکسیون جدیدی به نام اعتدال شکل گیرد و شاید حق هم همین بود. نگاه من و دوستان همسو نیز این بود که با توجه به اینکه برخی نمایندگان در مقطعی برای برخورداری از نوعی پوشش به عضویت فراکسیون رهروان ولایت درآمده بودند دور از اخلاق و انصاف بود که انشقاق اتفاق بیفتد. اما این به آن معنا نبود که دولت یازدهم از کار تشکیلاتی غافل شود. به یاد دارم در مجلس ششم که فراکسیون دوم خرداد، اکثریت قاطع را در اختیار داشت باز هم برای تصویب طرح‌ها و لوایح، سوالات، تذکرات و... انسجام کامل و جلسات مداوم برقرار بود. دولت آقای روحانی به این مساله کم‌توجه بود. نکته دوم اینکه در طی این دوران سه‌ماهه، برخی اقدامات سبب شد که زمینه برای خارج‌شدن اصولگرایان از شوک اولیه و لاک دفاعی فراهم شود. برخی اظهارنظر‌ها در مورد نرخ ارز، قیمت خودرو، مسکن مهر و یارانه‌ها، از آن جمله هستند و این در حالی است که مثلا در موضوع یارانه‌ها، فشار مجلس سبب شد تا سخنگوی دولت، به موضوع حذف دهک‌ها ورود کند اما پس از دیدن واکنش‌های مردمی، مجلس پا پس کشید و این ماجرا به نام دولت تمام شد! اما این همه دلایل برای رفتار دیروز اصولگرایان مجلس نیست. آنها می‌دانند در جامعه دارای طرفدارانی هستند که برای انتخابات‌های آتی به همراهی این حامیان، نیازمندند. برخی تحرکات در مقابل دولت برای حفظ این بدنه اجتماعی و جلوگیری از سرخوردگی بیش از پیش آنان است. نگارنده به مشکلات امروز دولت به شکل کامل واقف است.»

این در حالی است که اعتماد در باره چرایی رای نیاوردن سجادی نوشته: در همين رابطه عبدالوحيد فياضي، سخنگوي كميسيون آموزش به «اعتماد» مي گويد: آقاي روحاني با تاكيد بر وزراي رد صلاحيت شده از سوي مجلس، نمايندگان مخالف با وزراي رد شده را به موضع گيري در مقابل آقاي سجادي تشويق كرد. به گفته او، عدم عذرخواهي سجادي بابت اتفاقات سال 82 يكي از نقاط تيره نطق دفاعيه سجادي بود چراكه مخالفان وي منتظر عذرخواهي او در صحن علني مجلس بودند.

استعفاي سجادي به دنبال استعفاي تعدادي از نمايندگان مجلس ششم مهم ترين اتهام سياسي وزير پيشنهادي ورزش در جلسه راي اعتماد بود كه چندين بار مورد توجه نمايندگان مخالف او قرار گرفت تا سجادي مجبور به عذرخواهي بابت اين اتفاق شود ولي در نهايت سجادي با نپرداختن به اين موضوع باعث شد تا موضع گيري نمايندگان مخالف تقويت شد. غلامرضا تاجگردون، نايب رييس كميسيون برنامه و بودجه، در همين رابطه به «اعتماد » مي گويد: دولت مي توانست به گزينه هاي ديگري در حوزه وزارت ورزش و جوانان روي بياورد تا دچار چنين دردسرهايي نشود. علاوه بر اين، او معتقد است كه نحوه گزينش استانداران از سوي وزارت كشور باعث شده تا برخي اصولگرايان نسبت به اين انتصابات گلايه مند باشند و بخواهند در چنين مواقعي جواب رفتار دولتمردان را بدهند.

اين در حالي است كه نمايندگان اصولگراي مجلس، رد صلاحيت وزير پيشنهادي ورزش را يك تسويه حساب جناحي نمي دانند و معتقد هستند كه سجادي به خاطر سوابق سياسي و همچنين ضعف مديريتي مورد اعتماد مجلس واقع نشده است: ادعايي كه با شادي و مشت هاي گره شده نمايندگان اصولگراي مجلس پس از اعلام رد صلاحيت سجادي مغايرت دارد و بيشتر از آنكه يك تعامل و همكاري را بين دولت و مجلس به چشم ناظران و خبرنگاران برساند، نوعي پيروزي و شكست در يك بازي را به حاضران در جلسه القا مي كند، بازي جنجال برانگيزي كه پيروز آن مجلس و بازنده آن دولت بود و امتياز آن تسويه حساب سياسي!



 
نقل از تابناک

برچسب ها : ,
دومین قرارداد صادرات گاز ایران به عراق به زودی امضا می‌شود

 بیژن زنگنه

وزیر نفت در گفت‌وگو با تسنیم:

دومین قرارداد صادرات گاز ایران به عراق به زودی امضا می‌شود

خبرگزاری تسنیم: وزیر نفت گفت: عراق خواهان افزایش واردات گاز از ایران است و به زودی دومین قرارداد صادرات گاز ایران به عراق امضا خواهد شد.

بیژن نامدار زنگنه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: توسعه صادرات گاز و افزایش سهم ایران در تجارت جهانی این حامل انرژی از برنامه های مهم وزارت نفت است.

وی افزود: کشورهای منطقه خواهان تبادل انرژی با ایران هستند و ایران نیز این ظرفیت را دارد که پاسخگوی نیاز آنها به خصوص در تأمین گاز باشد.

زنگنه با اشاره به اینکه قراردادهای متعددی در توسعه صادرات گاز ایران از مرحله مطالعه تا اجرا داریم، گفت: عراق خواهان افزایش واردات گاز از ایران است و به زودی دومین قرارداد صادرات گاز ایران به عراق امضا خواهد شد.


برچسب ها : ,
"رياضت اقتصادي" همچنان دامنگیر مردم "پرتغال"
بودجه عمومي سال 2014 پرتغال براي چهارمين سال پياپي در حالي به تصويب رسيد كه همچنان با اجراي طرح هاي رياضتي همراه است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از فرانس24،قرار است پرتغال تا ماه ژوئن سال 2014 خود را از شرايط سختگيرانه بسته نجات مالي گروه 3 جانبه برهاند.تا سال 2015 نيز ، ليسبون قرار است ميزان کسري بودجه خود را به زير 3 درصد کل توليد ناخالص داخلي اش برساند.

بر اين اساس، بودجه عمومي سال 2014 پرتغال براي چهارمين سال پياپي با اجراي طرح هاي رياضتي همراه است.

بودجه عمومي سال 2014 پرتغال روز جمعه در پارلمان اين کشور درحالي به تصويب رسيد که مردم در خارج از پارلمان در حال تظاهرات بودند.

در اين بودجه،صرفه جويي معادل 3 ميليارد و 900 ميليون يورو که معمولا با کاستن از بودجه بخش هاي مختلف به دست آيد پيش بيني شده است.اين ميزان صرفه جويي از نظر درصدي ، رقمي معال 2.3  درصد کل توليد ناخالص داخلي اين کشور را تشکيل مي دهد.

اما اجراي طرح هاي رياضت اقتصادي که روند آن از 4 سال پيش آغاز شده است پيامدهاي منفي اجتماعي براي جامعه پرتغال داشته است. يکي ازاين پيامدها افزايش ميزان بيکاري است که رقم آن اکنون به 28 درصد کل جمعيت فعال اين کشور رسيده است.

همين طرح هاي رياضت اقتصادي اکنون به يکي از نگراني هاي عمده سرمايه گذاران و شرکاي پرتغال در منطقه يورو تبديل شده است.


برچسب ها : ,
"گمرک عسلويه" فعالترين گمرک در امر "صادرات"
در 7 ماهه نخست سال؛
در هفت ماهه نخست سال 92 گمرک عسلويه، شهيد رجايي و پتروشيمي بندرامام خميني(ره) فعالترين گمرکات در امر صادرات شناخته شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در هفته ماهه نخست سال 92، 4.115 هزار تن کالا به ارزش 2 ميليارد و 953 ميليون دلار از منطقه ويژه عسلويه صادر شده است.

براساس اين گزارش، پس از عسلويه گمرک شهيد رجايي با 14 ميليو ن 87 هزار تن کلا به ارزش 2 ميليارد و 568 هزار دلار در رتبه دوم قرار گرفت.

همچنين در مدت ياد شده گمرکات پتروشيمي بندر امام خميني(ره) به گمرک تهران، مشهد، شهيد باهنر، منطقه ويژه بوشهر، بندر امام خميني، اراک و تبريز صاحب بيشترين ميزان صادرات بوده اند.

براساس اين گزارش، در اين مدت 63.33 درصد وزن و 65.01 درصد ارزش صادرات کل کشور از اين ده گمرک صادر شده است و ساير 104 گمرک فعال صادراتي ديگر تنها 36.67 درصد وزن و 34.99 درصد ارزش کل صادرات را به خود اختصاص داده اند.


برچسب ها : ,
تهران استان برتر در امر توليد "کالاهاي صادراتي"
در 7 دهه نخست سال؛
تهران، بوشهر، خوزستان سه استان برتر در امر توليد کالاهاي صادراتي در 7 ماهه نخست سال هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در هفت ماهه نخست سال 92، 4 ميليارد و 220 هزار دلار از کالاهاي صادراتي به توليدات استان تهران، 3 ميليارد و 590 هزار دلار به توليدات استان بوشهر و 2 ميليارد و 236 هزار دلار به توليدات استان خوزستان اختصاص داشت.

براساس اين گزارش، استان هاي اصفهان، خراسان، آذربايجان شرقي، مرکزي، فارس، آذربايجان غربي و کرمان صاحب بيشترين ميزان صادرات بوده اند.

در مجموع 78.73 درصد از وزن و 85.69 درصد از ارزش کل صادرات مربوط به توليدات ده استان ذکر شده بوده و ساير استان ها داراي سهم 21.27 درصدي از وزن و 14.31 درصدي از ارزش کل صادرات انجام شده هستند.


برچسب ها : ,

دفتر گمرکی گرمسار بازگشایی شد

سمنان - دفتر گمرکی گرمسار با حضور فرماندار گرمسار، مدیر کل گمرک استان سمنان و برخی از مدیران بازگشایی شد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اداره کل گمرک استان سمنان فرماندار گرمسار با اشاره به اهمیت واردات و صادرات، از بازگشایی دفتر گمرکی در گرمسار ابراز خرسندی کرد.
  شهرستان گرمسار در غرب استان واقع و دارای استعدادهای بالقوه ای در زمینه صادرات و واردات است.بدلیل کوتاهی مسیر تهران به گرمسار و کاهش هزینه برای ارباب رجوع و ... ایجاد چنین دفتر گمرکی احساس می شد.
  یک هزار و 700 واحد صنعتی در استان سمنان فعالیت می کند که از این تعداد 600 واحد آن مربوط به شهرستان گرمسار است.با توجه به این تعداد واحد تولیدی و با شلوغی شهر تهران نیاز به راه اندازی دفتر گمرکی در این شهرستان کاری به جا و لازم بوده است.


عليرضا مقدسي مشاور رئيس كل و مديركل دفتر بازرسي و مديريت عملكردگمرک ایران شد
 عليرضا مقدسي  مشاور رئيس كل و مديركل دفتر بازرسي و مديريت عملكردگمرک ایران شد

  آقای عليرضا مقدسي که از پرسنل تحصیلکرده ودانشگاهی گمرک کشور بوده پيش از اين انتصاب به ترتيب در سمت عضو كميسيون رسيدگي و حل اختلافات گمركي و مديركل پدافند غير عامل مشغول به فعاليت بوده اند .
مرکز اطلاعات فنی امور گمرکی انتصاب ایشان را  تبریک وآرزوی موفقیت بیش از پیش را برای نامبرده دارد 

برچسب ها : ,
کلاهبردار 17 ميلياردی دستگیر شد
کلاهبردار 17 ميلياردی دستگیر شد
 

به گزارش جام نیوز؛

2 کلاهبردار شيک پوش تهراني که با تشکیل شرکت بازرگانی در اردبیل 17 میلیارد و 370 میلیون ریال کلاهبرداری کرده بودند دستگیر شدند
به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اردبیل امروز گفت : درپی شکایت 2نفر از اهالی اردبیل مبنی بر اینکه 2 نفر از اداره کنندگان یک شرکت بازرگانی واردات و صادرات از آنان کلاهبرداری کردند و قبل از انجام تعهد از محل متواری شده اند رسیدگی به موضوع در دستور کار تیم های ویژه عملیات پلیس آگاهی اردبیل قرار گرفت.

سرهنگ موسی عالیزاده افزود : با اقدامات شبانه روزی ، ردپای کلاهبرداران در یکی از مناطق تهران شناسایی و با همکاری پلیس آگاهی ناجا این 2 کلاهبردار شناسایی و دستگیر شدند.

وی گفت : با انتقال کلاهبرداران به اردبیل و انجام تحقیقات مشخص شد این افراد به بهانه خرید تعدادی هواپیمای مسافربری برای یکی از شاکیان مبلغ 16 میلیارد ریال و از شاکی دیگر نیز به بهانه گشایش اعتبار در یکی از بانک های خارجی یک میلیارد و 310 میلیون ریال کلاهبرداری کرده اند.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اردبیل افزود : کلاهبرداران دستگیر شده در بازجویی ها اعتراف کردند که وجوه کلاهبرداری شده را در شرکت های ساختمان سازی شهرهای مختلف ایران سرمایه گذاری کرده اند.

سرهنگ موسی عالیزاده گفت : تلاش برای بازگرداندن مبالغ کلاهبرداری شده به افرادی که مورد سودجویی قرار گرفته اند ادامه دارد.


برچسب ها : ,
درآمدهای نفتی ما را گرسنه‌تر می‌کند

شاهرخ ظهیری

یادداشت اختصاصی تسنیم/شاهرخ ظهیری

درآمدهای نفتی ما را گرسنه‌تر می‌کند

خبرگزاری تسنیم: بخش اصلی عامل توسعه صنایع غذایی و تبدیلی در امنیت غذایی کشور، بخش کشاورزی است که یکی از بخشهای مهم اقتصادی در کشور ما است.

توسعه پایدار کشاورزی می‌تواند در امنیت غذایی (FOOD SECURITY) و در نهایت در امنیت ملی به‌طور کامل اثر بخش باشد. بدون تأمین امنیت غذایی با تأکید بر تولید ملی در شرایط کنونی، کشور نمی توان به امنیت ملی دست پیدا کند.
درفاصله ای نه‌چندان دور بخش کشاورزی تأمین‌کننده 85 درصد نیاز غذایی کشور، 22 درصد اشتغال، 20 درصد تولید ناخالص ملی و 25 درصد مواد اولیه صنایع کشور را عهده دار بوده است. اگرچه در سال های اخیر متأسفانه به‌دلیل افزایش قیمت نفت و درنهایت افزایش درآمد نفتی سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی کاهش یافته است. درظاهر این سهم 12درصد کاهش را نشان می دهد. درباره مواد اولیه صنایع به‌دلیل مشکلات تولید پنبه و صنایع مربوط نیز، کاهش داریم. صنایع تبدیلی و غذایی اگرچه سابقه طولانی دارد ولی در گذشته تعداد و انواع مربوط به صنایع تبدیلی محدود و از چند برند و مارک تجاوز نمی کرده است. اما در شرایط فعلی تعداد برندهای صنایع تبدیلی قابل ملاحظه و قابل اتکا است.
• در کشور ما ضایعات مواد غذایی بالاست و رقم یک سوم ضایعات از گذشته های دور و تاکنون ادامه دارد که تأمین‌کننده غذای 25 تا 30 درصد جمعیت کشور است. امید به کاهش ضایعات از طریق صنایع غذایی و تبدیلی و صنایع بسته بندی مقدور است.
• در سال های اخیر شاهد دگرگونی قابل ملاحظه ای در زمینه صنایع غذایی هستیم و امید به توسعه روزافزون داریم ولی واقعیت این است که هنوز سهم تولید از طریق صنایع تبدیلی قابل ملاحظه نیست.
• هنوز با همه پیشرفت های حاصله در صنایع لبنی، بیماری تب مالت در کشور وجود دارد. بیماری های مشترک انسان و دام که یکی از عوامل آن مربوط به ناکافی بودن توسعه صنایع غذایی و تبدیلی است در کشور این مشکلات را به وجود آورده است.
• ضایعات غلات، آرد و نان که سالانه حتی به دو میلیون تن برآورد می¬شود به دلیل توسعه ناکافی صنایع آرد و نان است. اگرچه تحولات زیادی را در سال های اخیر شاهد هستیم.
• صنایع تبدیلی درباره محصولات سبزی و صیفی به‌هیچ روی با میزان مصرف مواد مربوط در کشور  قابل ملاحظه نیست.
• اگرچه در زمینه بسته بندی زعفران، خاویار، انواع خشکبار، خرما، رب گوجه فرنگی و ... توفیقات قابل ملاحظه ای در کشور حاصل شده است ولی هنوز قسمتی از صادرات ایران به کشورهای دیگر در بسته‌بندی بزرگ منتقل و در  بسته¬بندی دوباره از کشوری مثل اسپانیا، ایتالیا و ... صادرات دوباره به کشور بازمی‌گردد.
توجه به تولید مطلوب کشاورزی بر اساس توسعه پایدار (SUSTAINABLE DERELOPMENT) که از سال 1992 شروع شده است، قرار بود جمعیت گرسنگان جهان تا سال 2015 به صورت قابل ملاحظه کاهش یابد. متأسفانه این اتفاق به نحو مطلوبی واقع نشده است. بنابر گزارش سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) در حال حاضر حدود 820 میلیون نفر در جهان از گرسنگی مفرط رنج می برند و جمعیت قابل ملاحظه ای نیز به فقر غذایی دچار هستند. اگرچه ایران از نظر امنیت غذایی یعنی تولید داخلی به اضافه واردات به دلیل درآمد نفتی مشکلی ندارد، اما باید تلاش شود که مایحتاج آحاد مردم حتی المقدور در کشور تولید شود.
توجه به بخش کشاورزی از طریق سرمایه گذاری مناسب و توسعه صنایع غذایی، تبدیلی و بسته بندی می تواند کشور را در ردیف کشورهای اول تا پنجم جهان قرار دهد.  در اجلاس RIO +20 که محور اصلی آن اقتصاد سبز بوده است (GREEN ECONOMY) بیشترین توجه به کشاورزی، جنگل، شیلات و آب معطوف شده است. در اهداف اقتصاد سبز، امنیت غذایی(FOOD SECURITY) باتوجه به محورهای زیر قابل تحقق است :
 کاهش فقر REJUCE POVERTY
 اصلاح تغذیه و سلامتی IMPROVE NUTIVTION AND HEALTH
 ایجاد اشتغال روستایی CREATE RURAL JOBS
 کاهش فشار بر محیط زیست
همچنینREDUCE PRESSURE ON THE ERIRONMENT  مورد توجه قرار گرفته است. امید که باتوجه همه جانبه به بخش کشاورزی از نظر سرمایه گذاری، تولید، تبدیل و ...، موجبات امنیت غذایی در کشور و رفاه حال کشاورزان، روستاییان، تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و تجار فراهم شود. در این میان به وزارت جهادکشاورزی برای تولید منسجم در ارتباط با تشکل‌های بخش صنایع کشاورزی پیشنهاد می‌شود. ولی تعاونی‌های تولید کشاورزی که سابقه همکاری خوبی با بخش صنایع غذایی داشته است، کافی به مقصود نبوده و توسعه تعاونی ها، تولید کشاورزی و همکاری با بخش صنعت در کشاورزی می تواند درآمدی بهتری نصیب صنایع تبدیلی یا تعاونی ها تولید کشاورزی کند.

*رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران


برچسب ها : ,
رئیس کل اسبق گمرک درگذشت

رئیس کل اسبق گمرک درگذشت

محمدهاشم رهبری رئیس کل اسبق گمرک پس از طی دوره بیماری درگذشت.

به گزارش بولتن نیوز،به نقل از تسنیم، محمدهاشم رهبری رئیس کل اسبق گمرک که به علت بیماری در یکی از بیمارستان های تهران بستری بود، درگذشت.

محمد هاشم رهبری در سال 1327 در محله سنگلج تهران و در خانواده مذهبی به دنیا آمد. تحصیلات متوسطه را در مدرسه خوارزمی تهران گذراند. تحصیلات عالی خود را تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی معماری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به پایان رساند.

از دوران جوانی وارد فعالیت‌های مذهبی- سیاسی شد. با حضور در کلاسهای شهید بهشتی، شهید مفتح، علامه جعفری، و حضور در مسجد جلیلی، مسجد هدایت، مسجد جاوید، حسینیه ارشاد و مسجد قبا به فعالیتهای خود ادامه داد. با عضویت در کمیته استقبال از حضرت امام (س) به همراهی خود با انقلاب اسلامی ادامه داد.

پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اجرایی و اقتصادی مشغول به خدمت شد. وی نماینده میاندوره اول، دوره دوم و چهارم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران- ری- اسلامشهر وشمیرانات با عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه بود.
از جمله سوابق اجرائی محمد هاشم رهبری عبارتند از:

- معاون حقوقی و امور مجلس و هماهنگی امور استان‌های وزارت آموزش و پرورش
- معاون امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی (سازمان برنامه و بودجه سابق)
- معاون فنی و امور حسابرسی دیوان محاسبات کشور
- ریاست هیأت دوم مستشاری دیوان محاسبات کشور
- معاون اقتصادی دادستانی کل کشور
- نماینده وزیر در هیأت گزینش وزارت امور اقتصادی و دارائی
- معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران
- معاون تولید و توسعه سازمان بازرسی کل کشور
- مشاور عالی دیوان محاسبات


برچسب ها : ,
اطلاعيه پذيرش دانشجوي كارشناسي ارشد مجازي
اطلاعيه پذيرش دانشجوي كارشناسي ارشد مجازي
«قابل توجه كليه کارمندان رسمي و پيماني گمرک داراي مدرك تحصيلي كارشناسي»

با هماهنگي به عمل آمده گمرک با واحد پرديس فارابي دانشگاه تهران درخصوص پذيرش دانشجوي كارشناسي ارشد مجازي گرايش‌هاي مختلف رشته مديريت و رشته حقوق همكاران رسمي و پيماني علاقه‌مند به ادامه تحصيل در اين رشته‌ها كه داراي مدرك تحصيلي كارشناسي مي‌باشند به اطلاع مي‌رساند:

رشته‌ها و گرايش‌هاي موردنظر:
رشته مديريت بازرگاني با گرايش‌هاي مديريت مالي – مديريت تحول – مديريت نيروي انساني
رشته مديريت دولتي با گرايش‌هاي مديريت سيستم‌هاي اطلاعاتي – مديريت تحول – مديريت مالي دولتي – مديريت تشكيلات و روش‌ها
رشته حقوق با گرايش‌هاي حقوق عمومي – حقوق تجارت بين‌الملل
بديهي است ساير رشته‌ها و گرايش‌ها مشمول اين اطلاعيه نخواهد بود.
در پايان دوره به فارغ‌التحصيلان مدرك رسمي كارشناسي ارشد دانشگاه تهران اعطاء مي‌شود.
ثبت‌نام به شيوه الكترونيكي از طريق سامانه جامع آموزش دانشگاه تهران به نشاني http://ems.ut.ac.ir حداكثر تا 17/7/92
زمان آزمون: جمعه 19/7/92 ساعت 15 در تهران انتهاي خيابان كارگر شمالي دانشكده زبان و ادبيات خارجي دانشگاه تهران و در قم ابتداي جاده قديم قم – تهران بعد از ترمينال پرديس فارابي دانشگاه تهران.
تكليف همكاران داوطلب: متقاضيان علاوه بر واريز مبلغ 000/000/2 ريال به حساب شماره 18711524 نزد بانك تجارت شعبه ارديبهشت، بايستي در پايان ثبت‌نام شماره پرونده اعلامي توسط سيستم (كد رهگيري) را دريافت و تا روز چهارشنبه مورخ 17/7/92 به آقاي محمدرضا دشتي به شماره تماس 09101478653 و يا به پست الكترونيكي iranmba90@yahoo.com ارسال نمايند.
در صورت عدم پذيرش (عدم موفقيت در آزمون ورودي) مبلغ 000/200/1 ريال عودت مي‌شود.
اطلاعات بيشتر درخصوص شيوه‌نامه، نحوه ثبت‌نام و آيين‌نامه آموزشي در سايت پرديس فارابي دانشگاه تهران به نشاني (http://qc.ut.ac.ir) قابل دريافت مي‌باشد.
حداكثر شهريه با تخفيف 000/000/20 ريالي اخذ شده مبلغ 000/000/52 ريال براي كل دوره خواهد بود.

معاونت برنامه‌ريزي و امور بين‌الملل

برچسب ها : ,
رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد

آزادسازی واردات کالاهای اولویت10

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این‌که تنها راه مدیریت واردات ابزار تعرفه است، گفت: این که در برخی از اظهارنظرها گفته می‌شود رفع ممنوعیت واردات به صادرات لطمه می زند بی‌اساس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حالی که موضوع رفع ممنوعیت دائم واردات کالاهای اولویت 10 مطرح است تشکل‌های وارداتی در این باره مواضع مختلفی را ارائه می‌کنند. این درحالی است که چندی پیش براساس مصوبه جدید هیات دولت اجازه واردات این دسته از کالاها و ترخیص آن‌ها از گمرک داده شده که به اعتقاد سازمان توسعه تجارت ترخیص این کالاها با هدف کاهش اتلاف سرمایه انجام شده است.

در این زمینه مجیدرضا حریری، رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که به طور کلی در اقتصاد راه حل مدیریت واردات ایجاد ممنوعیت نیست، اظهار کرد: بهترین راه حل برای مدیریت واردات تعرفه است.

وی ادامه داد: دیوار تعرفه تا حدودی می‌تواند بلند یا کوتاه باشد و هر نوع تصمیم گیری درباره میزان آن نیز باید مطابق با تجارت در دنیا باشد.

حریری با تاکید بر این‌که با توجه به کمبود منابع فعلی باید روی تخصیص ارز کنترل وجود داشته باشد خاطرنشان کرد: ولی این کنترل به معنی ممنوعیت واردات برخی از کالاها نیست. همان طور که در یک سال گذشته علیرغم ایجاد ممنوعیت در واردات برخی از کالاها شاهد توزیع زیاد آن‌ها در بازار بوده‌ایم. وجود زیاد این کالاها در بازار نیز یا به دلیل دستورالعمل های مقطعی ترخیص آن‌ها بوده است یا ورود آنها به صورت قاچاق.

به گفته وی، تقاضای موجود در بازار نسبت به کالاهای اولویت 10 باعث شد که این کالاها از مبادی غیر مجاز و توسط افراد غیر مجاز وارد کشور شوند لذا بازنگری در اولویت‌بندی‌ کالاها و شاید آزادسازی کلی کالاها که در برنامه 100 روزه دولت نیز دیده شده است به اقتصاد کشور کمک کند.

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که به اعتقاد این کمیسیون تعرفه تنها ابزار اعمال مدیریت بر واردات است، گفت: شنیده شدن این مبحث که قرار است ممنوعیت واردات کالاهای اولویت 10 رفع شود تصمیم بسیار منطقی و درستی است.

وی ضمن ارائه پیشنهاد تشکیل گروه کارشناسی برای تعیین تعرفه‌های کالاها توسط نهادهای ذیربط خاطرنشان کرد: موضوع این است که برخی از کالاها مصرف‌کننده داخلی دارد. برای رفع نیاز مصرف‌کنندگان اگر لازم باشد باید تعرفه برخی از کالاها را دستکاری کرد. از این طریق مصرف‌کنندگان در قالب تعرفه مالیات مصرف کالاهای لوکس را پرداخت می‌کنند.

او با بیان این‌که درست نیست که تقاضای بخشی از مردم نادیده گرفته شود، گفت: بدین طریق هم سود عوارض گمرکی نصیب دولت می‌شود و هم نیازهای بخشی از جامعه به کالاهای اولویت 10 رفع می‌شود.

حریری اظهار کرد: سود ممنوعیت واردات کالاهای اولویت 10 در حال حاضر به جیب متخلفان، قاچاقچیان و دارندگان مجوزهای طلایی می‌رود.

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اظهارنظر رییس مجمع واردات مبنی بر این‌که رفع ممنوعیت واردات کالاهای اولویت 10 به صادرات لطمه می زند، خاطرنشان کرد: ما متوجه نشدیم که ارتباط صادرات با واردات چیست و باید از چنین نظرات شتاب زده‌ای جلوگیری شود.

وی ادامه داد: تشکل‌های واقعی منفعت ملی را در نظر می گیرند و نه منفعت خود را. از طرف دیگر دولت باید نشان دهد که متوجه سوء مدیریت‌ها هست و با تدبیر خود اوضاع تجارت را به روال عادی بازگرداند.

حریری در پایان گفت: اولویت‌بندی کالاها و ممنوعیت واردات برخی ازکالاها یکی از بارزترین نشانه‌های سوء مدیریت در تجارت است.

به گزارش ایسنا، درحالی شاهد اظهارنظر رییس کمیسیون واردات مبنی بر مثبت بودن رفع ممنوعیت‌های واردات هستیم که محمدحسین برخوردار، رییس مجمع واردات اعلام کرده فقط باید ممنوعیت از واردات کالاهای سلامت محور،‌ آرایشی، بهداشتی و قطعات یدکی برداشته شود.

بنابر اظهارات برخوردار رفع ممنوعیت واردات کالاهای اولویت 10 به آینده صادرات لطمه می‌زند.


برچسب ها : ,
چشم اندازی برای پایداری نرخ ارز وجود ندارد|ناتوانی بانک مرکزی در دفاع از ارز تک نرخی

دانش جعفری مطرح کرد

چشم اندازی برای پایداری نرخ ارز وجود ندارد|ناتوانی بانک مرکزی در دفاع از ارز تک نرخی

وزیر پیشین امور اقتصادی و دارایی با بیان این که کاهش نرخ ارز خوب است اما اقتصاد ایران توانایی چنین اقدامی را ندارد گفت: در تحولات اخیر ارزی، بانک مرکزی باید ارزهای خانگی را با قیمت پایین خریداری می کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، داوود دانش جعفری با اشاره به اتفاقات موثر و ریشه‌های مشکلات فعلی اقتصادی در سال‌های اخیر اظهار کرد: در دوره‌ای با افزایش قابل ملاحظه درآمدهای نفتی دولت برای استفاده از این منابع اقدام به اتخاذ سیاست‌های انبساطی مالی کرد که در نهایت منجر به اجرای سیاست‌های انبساطی پولی شد.

وی با اشاره به طرح‌های زودبازده به عنوان یکی از عوامل گسترش سیاست‌های انبساطی پولی افزود:‌ این طرح‌ها تنها از طریق منابع بانکی تجهیز نمی‌شد بلکه بخش مهمی از آن به وسیله افزایش پایه پولی و استقراض بانک‌های تجاری از بانک مرکزی تامین مالی شد. این درحالی است که در بسیاری از استان‌های کشور بانک‌ها بیش از 30درصد منابع خود را وام می‌دادند که در نهایت به استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی می‌انجامید.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این‌که در هنگام اجرای سیاست‌های پولی انبساطی هر چه قدر که این سیاست‌ها تقویت شود بر کاهش ارزش پول ملی افزوده می‌شود گفت: این درحالی است که کاهش ارزش پول ملی به معنای گرایش به سمت افزایش نرخ ارز خواهد بود.

وی با اشاره به اقدام دولت مبنی بر کنترل نرخ ارز در سال‌های 85 تا 90 ادامه داد: در واقع هدف این بود که ارز را با قیمتی کمتر از حدی که بود عرضه کند که این امر موجب افزایش تقاضای ارز می‌شد و دولت می توانست با فروش ارزهای نفتی، تبدیل به تقاضایی کند که خود به دنبال آن بود.

دانش جعفری همچنین افزایش معوقات بانکی را از جمله عوامل موثر در عدم ادامه نرخ واحد ارزی از سوی دولت دانست و توضیح داد: نرم استاندارد جهانی معوقات بانکی 2.5 درصد است و هر چه که از این حد بیشتر شود موجب ناپایداری بانک خواهد شد چرا که اقساط وام‌های قبلی منبع درآمدی برای ارائه تسهیلات بعدی است.

وی تصریح کرد:‌ در برخی از مقاطع و سال‌های اخیر نسبت معوقات بانکی کشور به مرز 20 درصد نیز رسید به عبارتی اکنون سیستم بانکی در حال اعلام خطر بوده و دچار مشکل شده است.

دانش جعفری همچنین با اشاره به تشدید تحریم‌ها در ابتدای سال 91 به عنوان عاملی دیگر در تحولات ارزی کشور گفت: این اتفاق موجب شد تا منبع اصلی عرضه ارز در اقتصاد ایران دچار اختلال شده و حدود یک میلیون از صادرات نفتی کاسته شود.

وی ادامه داد: کشوری که به وفور درآمدهای ارزی عادت داشت و منبع بزرگ تامین مالی بودجه آن بود با کاهش شدید این درآمدها، باید بودجه را انقباضی و سیاست‌های انبساطی پولی و مالی را کنار می گذاشت اما هیچ یک از این اقدامات را انجام نداد.

این اقتصاددان با اشاره به این‌که در سال گذشته 38 هزار میلیارد تومان از منابعی که در اختیار مسکن مهر قرار گرفت از پول پر قدرت و خط اعتباری بانک مرکزی بود گفت:‌ این هنر نسیت که برای اجرای یک طرح به بانک مرکزی دستور چاپ پول داده شود.

وی در ادامه با اشاره به افزایش سفته بازی در بازارهای ارزی در سال گذشته افزود: در حالی که ارز برای واردات است عده‌ای برای حفظ ارزش دارایی خود به خرید آن اقدام کردند به طوری طبق برآوردهای بانک مرکزی حدود 18 میلیارد دلار ارز در خانه‌ها و شرکت‌های اقتصادی ذخیره شد.این درحالی است که اکنون پیش بینی می‌شود با خرید مردم حدود 22 میلیارد دلار ارز از چرخه اقتصادی خارج شده باشد.

دانش جعفری با بیان این‌که اقتصاد در یک سو با کاهش منابع ارزی و از سوی دیگر با اختلال در ورود منابع حاصل از صادرات غیر نفتی روبه رو شده است بیان کرد:‌ در این حالت بسیاری از صاحبان ارزهای حاصل از صادرات غیر نفتی سعی می‌کنند تا منابع ارزی خود را به کشور وارد نکند چرا که با نگهداری در خارج از کشور امکان استفاده بهتری برای آنها وجود خواهد داشت.

وی اثر تحریم‌ها بر اختلال نقل و انتقال منابع ارزی را مهمتر از کاهش این درآمدها عنوان کرد و گفت: شاید یک مسوول دولتی از وجود ذخایر ارزی خبر دهد اما مهم این است که چه میزان از این منابع را می توان در شرایط تحریم جابه‌جا کرد بنابراین اکنون حمل و نقل ارزی از مشکلات بزرگ دولت است.

وزیر پیشین وزارت امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در حالی کشور در سمت عرضه ارز با مشکل مواجه شد که میزانی از تقاضا کاسته نشد بنابراین بانک مرکزی نتوانست از نرخ واحد ارزی دفاع کند و سیستم ارزی کشور که در سال 81 تک نرخی شده بود بار دیگر چند نرخی شد.

وی در ادامه با اشاره به اتفاقاتی که با افزایش نرخ ارز رخ داد گفت: در این حالت دولت با این اقدام مواجه شد که باید ارز دو یا سه نرخی شده و قدرت خود را در تخصیص ارز نشان دهد اما این سیستم جواب نداد چرا که نه تنها تخصیص بسیار مشکل است بلکه رانت و فساد نیز در ارز چند نرخی غیرقابل اجتناب است.

دانش جعفری در ادامه با بیان این‌که اکنون این سوال مطرح است که کاهش نرخ ارز می تواند اقدام مناسبی باشد یا خیر؟‌اظهار کرد: اگر بتوان نرخ ارز را کاهش داد بسیار خوب است اما باید قبل از آن به این سوال پاسخ داد که آیا اقتصاد کشور توانایی پایین آوردن نرخ ارز را دارد؟

وی تصریح کرد:‌ سیستم ارزی کشور یعنی نظام ارزی شناور مدیریت شده، به این معناست که دولت باید بتواند تمامی تقاضاها برای نرخ اعلامی ارز را پاسخ دهد که در صورت کاهش افزایش چشمگیری خواهد یافت.

او معتقد است که درسال‌هایی که نرخ ارز بیش از حد معقول پایین نگه داشته شد، نوعی تولیدزدایی و بیماری هلندی اقتصاد را فرا گرفت.

دانش جعفری همچنین با اشاره به تحولات ارزی در دو هفته اخیر گفت: در این مدت عرضه ارز خانگی به دلیل نگرانی از کاهش قیمت ارز با توجه به اتفاقاتی که ممکن بود در نیویورک رخ دهد در بازار افزایش و نرخ ارز نیز تا حدودی کاهش یافت اما پیام مصاحبه رییس کل بانک مرکزی این بود که بازار چندان به سمت کاهش قیمت دلار نرود.

وی با بیان این‌که بانک مرکزی می توانست پیام خود را به گونه‌ای دیگر به بازار ارز منتقل کند ادامه داد: اگر بانک مرکزی در زمان افزایش عرضه ارز اقدام به خرید و جمع‌آوری این منابع با قیمت پایین می‌کرد اقدام مناسب‌تری بود.

این اقتصاددان با اشاره به این‌که با توجه به عرضه ارزهایی که خانگی بودند اگر روند عرضه ارز کنترل نمی شد و بانک مرکزی دخالت نمی کرد بی تردید این عرضه و کاهش قیمت پایدار نبود گفت: این درحالی است که حتی اگر کل 22 میلیارد دلار ارزهای خانگی وارد بازار می‌شد تنها منابع سه ماه اقتصاد ایران را تامین می کرد.

وی تاکید کرد: اگر با عرضه ارز خانگی کاهش نرخ ارز تا 2500 تومان پیش می رفت به این معنا بود که آیا بانک مرکزی قادر به پاسخگویی به تقاضای عظیم با این نرخ بود؟ که باید گفت خیر، چرا که هیچ اتفاقی در عرضه ارز نفتی نیفتاده بود و ادامه دار نبود.

دانش جعفری کاهش نرخ دلار تا 2500 تومان و کمتر از آن را دارای عواقب زیادی برای اقتصاد دانست و گفت: برخی در اظهارات خود بر کاهش نرخ ارز تا 1226 تومان تاکید می کنند این درحالی است که نرخ 1226 یعنی 150 میلیارد تقاضای ارز در حالی که چنین ارزی در کشور وجود ندارد.

وی تصریح کرد: اگر بتوان توضیح داد که چرا بانک مرکزی ناچار به افزایش نرخ ارز در سال قبل شد آنگاه می‌توان گفت به همان دلیل نیز اکنون امکان بازگشت بانک مرکزی به قبل و ارائه ارز1226 تومانی وجود ندارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد:باید به منابع پایدار در عرضه ارز در اقتصاد ایران دست یافت تا بتوان نرخ پایدار ارز را پایه‌ریزی کرد.

وی با تاکید بر این‌که در شرایط فعلی چشم اندازی برای پایدار کردن عرضه ارز در بازار ایران وجود ندارد گفت: حتی اگر بسیاری بگویند که نرخ واقعی ارز 1000 تومان است باید گفت وقتی که چنین منبع ارزی در اقتصاد وجود ندارد نباید بر آن پافشاری کرد چرا که کاهش نرخ ارز به افزایش تقاضای غیر قابل تامین منتهی می‌شود.

دانش جعفری همچنین با اشاره به نرخ 2450 تومانی دلار در بودجه 92 یادآور شد: بر این اساس اگر نرخ ارز از این حد پایین‌تر تعیین شود به معنای افزایش کسری بودجه دولت خواهد بود در حالی که پیام لایحه اصلاحیه بودجه غیر عملی بودن بخش عمده ای از درآمدهای آن حتی با ارز 2450 تومان است.


برچسب ها : ,
استخدام 2 میلیون نفر برای نظارت بر اینترنت

در چین انجام شد

استخدام 2 میلیون نفر برای نظارت بر اینترنت

دولت چین دو میلیون نفر را برای نظارت بر اینترنت استخدام کرده است.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، روزنامه بیجینگ (پکن) نیوز در گزارشی با اعلام مطلب فوق عنوان کرد که این دو میلیون نفر شیر اینترنت را در دستان خود دارند.

در این گزارش آمده است که بسیاری از این کارمندان به طور ساده واژه‌های کاربردی را در اینترنت جست‌وجو می‌کنند تا ده‌ها میلیون پیامی که روزانه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود را زیر نظر خود داشته باشند.

این گزارش می‌افزاید که این افراد که از آنها به "پلیس وب" یاد می‌شود توسط زیرمجموعه دولت کمونیست چین و همچنین برخی از سایت‌های تجاری استخدام می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گفته شده است که وجود ماموران پرتعداد نظارتی مانع از آن نشده است که پیام‌هایی که خوشایند دولت چین نیست در فضای مجازی منتشر نشود.

سانسور اینترنت در چین یکی از شدیدترین سانسورها در جهان است و سازمان‌های مدافع حقوق بشر همواره دولت چین را در این خصوص مورد سرزنش قرار داده‌اند.


برچسب ها : ,
دومین شکست نهاد دولت در مهار تورم ناشی از شوک درمانی

دومین شکست نهاد دولت در مهار تورم ناشی از شوک درمانی

اقتصاد > اقتصاد کلان - تکرار نرخ تورم بالای 40 درصد در پی دومین شوک درمانی اقتصادی ایران نشان داد نهاد دولت توان مدیریت تبعات چنین جراحی اقتصادی را ندارد.

علی پاکزاد: یک بازی آماری که محمود احمدی نژاد در مناظره های انتخاباتی سال 88 آغاز کرد خود به چشم اسفندیار دولت دهم تبدیل شد، دولتی که با به دست گرفتن تیغ جراحی سعی داشت دومین تلاش برای برنامه شوک درمانی در اقتصاد ایران را عملیاتی کند.

اصطلاح تورم نقطه به نقطه که در واقع همان مقایسه نرخ رشد قیمت ها در دو مقطع زمانی است از سوی محمود احمدی نژاد به عنوان شاخصی برای موفقیت دولت نهم در مهار تورم مورد استفاده قرار گرفت، اصطلاحی که امروز به غلط مصطلح ادبیات اقتصادی تبدیل شده ولی به فاصله کوتاهی همین شاخص عملکرد به مبنایی برای مچ گیری از دولت دهم تبدیل شد آنهم در زمانی که نسخه ناقص و در هم ریخته سیاست های تعدیل با نام هدفمندی یارانه های انرژی در آذر سال 89 بعد از کشمکش های فراوان بین قوای مجریه و مقننه به اجرا در آمد.

نکته قابل تامل آنکه به رغم تمامی ادعاهای مطرح شده از سوی دولت دهم در مورد انجام هزاران ساعت کار مطالعاتی در مورد فرایند هدفمندی به مرور ثابت شد، عملکرد دولت مصداق مثل " راه بنداز، جا بنداز" بود و نه حتی یک گام فراتر.

همین مسئله باعث شد دولت برای مهار فشار تورمی ناشی از سیاست غلط هدفمندی مجبور به صرف تمامی منابع ارزی حاصل از شوک نفتی شود که می توانست بهترین موتور محرک اقتصاد ایران باشد. آمارها نشان می دهد حجم بودجه عمومی دولت های نهم و دهم معادل 809 میلیارد دلار بوده است رقمی بی سابقه در اقتصاد ایران.

با توجه به این حجم بالای هزینه های صورت گرفته در تازه ترین آمار بانک مرکزی نرخ تورم شهریور ماه 40.1 درصد اعلام شده و تورم نقطه ای در این ماه به 41.6 درصد رسیده است، البته کاهش فاصله بین نرخ تورم و تروم نقطه ای نشان از کاهش شتاب رشد تورم هست ولی نکته اینجاست که تورم بالاتر از 40 درصد در اقتصاد ایران طی سه دهه اخیر تنها دو بار رخ داده است، بار اول طی سالهای 73 و 74 که نرخ تورم تا 49 درصد رسید و بار دوم در سال جاری که شاهد عبور نرخ تورم از مرز 40 درصد هستیم.

نرخ تورم طی سالهای 1360 تا شهریور1392

نقطه تشابه این دو دوره زمانی فاصله تقریبا دو ساله از اجرای سیاستهای مشابه شوک درمانی دراقتصاد است که هر دو بدون توجه به یک نکته به اجرا در آمد آنهم ظرفیت های تولیدی کشور، براساس منطق حاکم بر سیاستها شوک درمانی (تعدیل و هدفمندی) با اصلاح قیمت های نسبی در اقتصاد کارایی افزایش یافته و فعالین اقتصادی با دریافت پالس های درست قیمتی در فضایی غیر یارانه ای می توانند کالاهایی متناسب با نیاز بازار تولید و در نتیجه شاهد رونق اقتصاد خواهیم بود، البته در ضمائم این نسخه های مشابه همیشه تاکید بر افزایش صادرات به عنوان یکی از دستاوردهای قطعی چنین سیاستهایی هستیم.

رشد صادرات یا توهم شوک درمانی

اما در هر دو دوره مورد اشاره شده، شاهد رشد صادرات واقعی در اقتصاد ایران نبودیم، در مورد سالهای 73 و 74 که آمارها به خوبی گویا هستند و در مورد سالهای 89 تا 92 نیز می بینیم که رشد صادرات محصول صادرات مواد خامی مانند سنگ آهن و محصولات پتروشیمی اتفاق افتاده که بستر تولید آنها یا در ثروتهای ملی ما یعنی معادن ما گسترده بوده است ویا صنایع پتروشیمی که اتفاقا در دوران قبل از اجرا چنین سیاستهایی دوران شکوفایی و رشد را پشت سر گذاشته اند و در فضای جدید از مابه التفاوت نرخ ارز منتفع شدند.

اما تنها دستاورد قطعی این سیاستها افزایش نرخ بیکاری و تورم بوده است، حتی اگر عامل تحریم ها را در این معادله وارد کنیم نمی توانیم تمامی تقصیر ها را بر عهده این مشکل بیندازیم.

نگاهی به آمارهای بین المللی نشان می دهد در سال 2013 میلادی صنودق بین المللی پول متوسط نرخ تورم جهانی را معادل 5 درصد پیش بینی کرده است و نرخ تورم 27.2 درصدی را برای ایران به صورت خوشبینانه اعلام می کند. اما در همین شرایط خوش بینی هم ایران بعد از سودان و ونزوئلا سومین نرخ تورم جهان را دارد. اما حاصل این تورم به طور حتم رشد تولید نخواهد بود، زیرا این افزایش هزینه فقط محدود به مصرف کنندگان نهایی نیست بلکه در یک دوره کوتاه مدت به تولید کننده منتقل و مدار بسته تورم رکودی را دامن می زند.

نگاهی به تازه ترین گزارش بانک مرکزی در شهریورماه نشان می دهد رشد تورم نقطه ای در شهریور سال 92 برای برخی از گروههای کالایی به مرز 80 درصد نزدیک شده است، این رشد ها به خوبی نشان می دهد که نهاد دولت در ایران توان مهار تورم ناشی از شوک درمانی را ندارد حتی با تکیه بر منابع سهل الوصولی مانند نفت خام و معادن ثروتمند ایران اجرای چنین سیاستهایی جز اتلاف منابع و بسته تر کردن گردونه رکود تورمی عایدی برای کشور به همراه نخواهد داشت.

برای دیدن نمودار در ابعاد بزرگتر بر روز آن کلیک کنید

تورم نقطه ای گروههای کالایی در شهریور سال 92 نسبت به شهریور 91


برچسب ها : ,
رتبه چهارم تورم جهان برای ایران

رتبه چهارم تورم جهان برای ایران

تسنیم نوشت:

بانک‌جهانی در جدیدترین گزارش خود با بررسی متوسط نرخ تورم در ۱۳۳ کشور طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ اعلام کرد ایران با تورم ۲۳.۹ درصدی در رتبه چهارم جهان قرار گرفته و فقط بلاروس، سودان جنوبی و اتیوپی تورمی بیشتر از ایران در این مدت داشته اند.

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود موسوم به «گزارش توسعه جهانی 2014»  متوسط نرخ تورم 133 کشور جهان از جمله ایران طی سال های 2010 تا 2012 را مورد بررسی قرار داده و به رده بندی کشورها از این نظر پرداخته است.

این نهاد بین المللی متوسط نرخ تورم ایران در فاصله سال های 2010 تا 2012 را 23.9 درصد اعلام کرد و ایران را در رتبه 4 جهان از این نظر قرار داده است.

بلاروس بالاترین نرخ تورم جهان در این دوره را داشته است. متوسط نرخ تورم بلاروس در سال های 2010 تا 2012 بالغ بر 56.2 درصد اعلام شده که بالاترین رقم در میان کشورهای جهان است.

پس از این کشور،‌ کشور تازه تاسیس سودان جنوبی با تورم 47.3 درصدی در رتبه دوم و اتیوپی با تورم 28.2 درصدی در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته اند. ونزوئلا نیز با تورم 23.6 درصدی پس از ایران پنجمین کشور دارای تورم بالا در جهان طی سال های 2010 تا 2012 شناخته شده است. 

بر اساس این گزارش دو کشور ژاپن و سوئد در این دوره تورم منفی داشته اند. متوسط تورم ژاپن و سوئد در سال های 2010 تا 2012 منفی 0.2 اعلام شده است. 

متوسط تورم در برخی کشورهای دیگر در سال های 2010 تا 2012 عبارت است از: افغانستان 6.2 درصد،‌ آنگولا 11.9 درصد، اتریش 2.9 درصد،‌ برزیل 6 درصد،‌ چین 4 درصد،‌ مصر 8.6 درصد، فرانسه 2 درصد،‌ آلمان 2 درصد،‌ هند 9.1 درصد،‌ لیبی 10.7 درصد،‌ نیجریه 11.5 درصد‌، پاکستان 10.8 درصد، روسیه 6.7 درصد،‌ عربستان 4.7 درصد،‌ ترکیه 7.7 درصد، امارات 0.9 درصد، انگلیس 3.7 درصد و آمریکا 2.6 درصد.


برچسب ها : ,
واکنش اقتصاد دان سرشناس ایرانی به احتمال برنده شدن جایزه نوبل:شاید امسال برنده نشوم

واکنش اقتصاد دان سرشناس ایرانی به احتمال برنده شدن جایزه نوبل:شاید امسال برنده نشوم

اقتصاد > اقتصاد کلان - هفته نامه تجارت فردا گفت وگوی مفصلی با پروفسور هاشم پسران داشته است.

رضا طهماسبی: 

 حدود یک هفته پیش بود که موسسه تامسون‌رویترز نام «محمدهاشم پسران» اقتصاددان صاحب‌نام ایرانی را در بین هشت اقتصاددانی که در پیش‌بینی امسال خود از برنده نوبل اقتصاد 2013 اعلام کرد، قرار داد. استادی که سال‌ها در دانشگاه کمبریج انگلستان به تدریس و پژوهش مشغول بود و بعد از بازنشستگی، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس‌آنجلس را برای ادامه فعالیت برگزیده است. پروفسور پسران اصرار دارد که به روشنی اعلام کنیم موسسه تامسون‌رویترز بر اساس معیارهایی که دارد صرفاً پیش‌بینی می‌کند و اعلام این اسامی به معنای نامزد بودن او برای جایزه نوبل نیست. گرچه خودش نیز معترف است که قرار گرفتن نامش در این لیست جای خوشحالی دارد. البته این شادمانی برای ما ایرانیان نباید هم پربیراه باشد وقتی بدانیم تامسون رویترز از سال 2002 تاکنون 27 برنده جایزه نوبل را به درستی پیش‌بینی کرده است؛ گیرم برخی پیش‌بینی‌هایش بعد از دو سال به واقعیت پیوسته است مانند پل کروگمن که بعد از پیش‌بینی این موسسه در سال 2006 توانست نوبل اقتصاد 2008 را دریافت کند. پس می‌توانیم خوشحال باشیم که جامعه دانشگاهی ما، دانشمندی در قامت نوبل دارد. مولفی که به یک مقاله‌اش بیش از 1508 بار ارجاع داده شده است؛ واکنون در فهرست رتبه‌بندی مقالات اقتصادی از نظر ارجاع در جایگاه 23 قرار گرفته است(ideas.repec.org). پروفسور پسران در گفت‌وگویی که با وجود مشغله فراوانش دارد از فضای مثبت و امید ایجاد‌شده در جامعه ایرانی ابراز شادمانی می‌کند و می‌گوید دوست دارد برای اقتصاد ایران هم گام هایی بردارد. 


خلاصه گفت‌وگوی زیر را بخوانید تا بدانید پسران چگونه پسران شد.

*انبوهی از پیام‌های محبت‌‌آمیز به صورت تلفن و ای‌میل ارسال شده که من را بسیار خوشحال کرده است

*اگر چنین اتفاقی باعث شود که مردم کشور من خوشحال شوند و به آینده امید بیشتری داشته باشند، باید بگویم من هم خوشحال هستم

*مهم این است که نام یک ایرانی به این صورت عنوان شده است

*ایده‌های کریستوفر سیمز را توسعه دادم

*توانستیم مدلی برای دنیا طراحی  کنیم که اجزای آن مدل تک‌تک کشورهای دنیاست که می‌توانیم آنها را درست تخمین بزنیم

*اسامی از سوی موسسه تامسون‌رویترز تنها نوعی پیش‌بینی است. پایه این پیش‌بینی ارجاع‌هایی است که به کارهای علمی می‌شود. ممکن است برخی تصور کنند که اعلام اسامی و روند انتخاب برنده مانند مراسمی چون اسکار است؛ اما این‌طور نیست. من می‌خواهم این مساله را به روشنی توضیح دهم که انتظار فزاینده‌ای ایجاد نشود.

* نمی‌گویم امکان ندارد انتخاب کمیته نوبل باشم اما ممکن است سال بعد یا سال‌های بعد چنین انتخابی صورت گیرد.

* اسم پل کروگمن در سال 2006 توسط تامسون‌رویترز مطرح شد ولی آکادمی نوبل در سال 2008 ایشان را به عنوان برنده معرفی کرد. یعنی مساله فقط همان سال پیش‌بینی نیست.

* در مصاحبه بورسیه بانک مرکزی ایران شرکت کردم و فکر کنم نفر اول هم شدم. آنجا بود که بانک مرکزی قبول‌شده‌ها را به انگلستان فرستاد که حسابدار خبره شوند.

* زمانی که من به انگلستان بازگشتم و در دانشگاه‌های انگلستان به تدریس مشغول شدم تمام وام بانک مرکزی به علاوه 12 درصد بهره را پرداخت کردم. این حقی بر گردن ما بود چون به ما پول دادند که برویم تحصیل کنیم. اعتقاد داشتم که باید حتماً قرضی را که به بانک مرکزی و مردم ایران داریم را به اضافه بهره‌ای که به آن تعلق می‌گیرد، پرداخت کنیم.

* سوال عمده برای من این بود که چرا اقتصاد کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه‌یافته دچار نوسان‌ها و تکانه‌های شدید است.

* تمام ریشه‌های کارهایی که من اکنون انجام می‌دهم همان سوال بود. سوالی که وقتی یک جوان 20ساله بودم از خودم پرسیدم.

* اقتصادسنجی علم پیچیده‌ای است. اما یادتان باشد که هر کار پیچیده‌ای از جایی شروع می‌شود. نباید گفت مثلاً چون صعود به قله کوه خیلی مشکل است پس آدم شروع به بالا رفتن نکند.

* مطمئناً رشد اقتصادسنجی مانند هر علم دیگری می‌تواند به دولتمردان، مردم عادی، بخش خصوصی و موسسات غیرانتفاعی کمک کند که تصمیم‌های درست‌تری بگیرند.

* سفر آقای روحانی به سازمان ملل بسیار مثبت بود و همه ما هم امیدوار هستیم.

* امیدوارم روندی که آغاز شده تداوم داشته باشد و از این شرایط خوب و فضای مثبت ایجاد شده بتوانیم واقعاً استفاده کنیم.

* به نظر من مساله ایران تنها با آمریکا و اروپا نیست و‌ ایران باید در منطقه هم بتواند خودش را بهتر نشان دهد.

* هر چقدر که ایران نشان دهد سیاست‌های عقلانی استفاده می‌کند می‌تواند خودش را در منطقه از نظر قدرت اقتصادی و سیاسی منسجم‌تر کند.

*صندوق بین‌المللی پول از من دعوت کرده روز 16 اکتبر یکی از کارهای علمی را که انجام داده‌ام ارائه کنم. من هم از این فرصت استفاده کردم و راجع به «چالش‌ها و چشم‌انداز اقتصاد ایران» پنلی گذاشتم تا مسائل اقتصادی ایران بیشتر در آمریکا مطرح شود.

*امیدوارم بتوانم شانس بیشتری داشته باشم و در شرایط فعلی فضای مثبتی که ایجاد شده من بتوانم بیشتر در مورد ایران برنامه داشته باشم.


برچسب ها : ,
اکثر طرف‌های تجاری ایران، ال سی نمی پذیرند
 
رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران با بیان اینکه ما به صدور بخش‌نامه در حوزه حواله‌های نقدی نیازمندیم، گفت: بیش از ۹۰درصد مبادلات ما با کشور‌ها به صورت حواله نقدی است و طرف‌های تجاری ال‌سی نمی‌پذیرند.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با تسنیم، در مورد تحقق گشایش ال سی‌30 درصدی برای واردات اظهار داشت: عملاً گشایش ال‌سی 30درصدی فایده‌ای ندارد زیرا اکثر طرف‌های تجاری ایران، ال سی نمی پذیرند و بر همین اساس بیش از 90 درصد خرید‌های خارجی بخش خصوصی به صورت حواله‌های نقدی است.

وی با بیان اینکه ایران با 4 بانک خارجی امکان مبادله دارد که تنها 2 بانک ال‌سی قبول می‌کنند که البته حجم آن  اندک است، گفت: این مصوبه به عنوان نشانه‌ای از بازگشت به روز‌های سابق اقتصاد اقدام خوبی است ولی در عمل تأثیر ویژه‌ای در تجارت ایجاد نمی‌کند. ما بیشتر به این نیاز داریم که بخش‌نامه‌ای در مورد حواله‌های نقدی صادر شود زیرا از زمانی که حواله‌ها صادر می‌شود تا وقتی که بارنامه‌ها ارسال می شود، فاصله 2 ماهه  وجود دارد.

رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران ادامه داد:علاوه بر فاصله دوماهه که تا صدور بارنامه وجود دارد، بانک‌ها قبل از سر رسید 2ماه، پول طرف خارجی به اضافه30درصد نوسان احتمالی دریافت می‌کنند یعنی در اصل 130 درصد حوله‌های نقدی پرداخت می‌کنیم. بنابراین لازم است در مورد حواله‌های نقدی نیز بخش‌نامه‌ صادر شود.

حریری در پایان با بیان اینکه علاوه بر همه این مسائل از زمانی که دستور العمل ابلاغ می شود تا اجرایی شدن آن زمان می‌برد، بیان کرد: بانک‌ها به دریافت پول زیاد و کامل عادت کرده‌اند و بر همین اساس اجرایی شدن این دستور العمل در مدیران میانی بانک‌ها ممکن است با اندکی مقاومت روبه رو شود.

برچسب ها : ,,
فوربس; میلیاردرهای نیکوکار دنیا را بشناسیم +تصاویر
بسیاری از ثروتمندان سراسر دنیا همواره بخشی از ثروت کلان خود را صرف کارهای عام المنفعه و فعالیت های بشردوستانه می کنند البته برخی از ثروتمندان نیز پیدا می شوند که نه تنها چندان علاقه ای به کارهای خیریه ندارند بلکه برخی رقیبان میلیاردر خود را به خودنمایی و دورویی متهم می کننددر این میان میلیاردرهای قاره سیاه نیز دستی بر آتش کارهای خیرخواهانه دارند
خبراقتصادی:در فهرست این نیکوکاران که «فوربس» آن را منتشر کرده است، البته نکات جالب توجهی به چشم می خورد. مثلا اینکه سابقه ثروتمندترین میلیاردر آفریقایی در کارهای بشردوستانه چندان طولانی نیست و به تازگی وارد این عرصه شده است. 
 
 
 
نکته دیگر این است که نخستین فرد اگرچه ثروت کمتری را نسبت به دیگر افراد این فهرست به نام خود ثبت کرده، بیشترین حجم کارهای خیریه را دارد.
 
Strive Masiyiwa
 
کشور: زیمبابوه - ثروت: 280 میلیون دلار 
متولد 1961 میلادی و 52 ساله است. ثروت خود را از راه فعالیت در زمینه صنعت مخابرات به دست آورده است. یکی از بزرگ ترین چهره های مخابراتی زیمبابوه و یکی از بزرگ ترین نیکوکاران آفریقا لقب گرفته است. «استریو» و همسرش در سال 1996 میلادی موسسه خیریه ای را پایه گذاری کردند که بیش از 28 هزار کودک یتیم زیمبابوه را تحت پوشش خود قرار داده است.
 
 
 
Theophilus Danjuma
 
کشور: نیجریه - ثروت: 600 میلیون دلار
متولد 9 دسامبر 1938 میلادی و 75 ساله است. ثروت خود را از راه فعالیت در زمینه نفت به دست آورده است. وی که از ژوئن سال 1999 تا می سال 2003 میلادی وزیر دفاع نیجریه بوده است، موسس یکی از مهم ترین کمپانی های استخراج نفت در نیجریه است. وی در یکی از فعالیت های خیرخواهانه با اختصاص 100 میلیون دلار رکورد فعالیت های بشردوستانه در تاریخ نیجریه را به نام خود ثبت کرد.
 
 
Aliko Dangote
 
کشور: نیجریه- ثروت: 10/1 میلیارد دلار 
ثروت خود را از راه فعالیت در زمینه تولید شکر، آرد و سیمان به دست آورده و بارها به عنوان ثروتمندترین مرد آفریقا انتخاب شده است. او اگرچه ثروتمندترین مرد آفریقاست اما سابقه روی آوردن او به کار خیر چندان طولانی نیست. در یکی از کارهای انسان دوستانه او مبلغ 15 میلیون دلار به «پی ام ای» کمک کرد. «پی ام ای» صندوقی است که به کسب و کارهای محلی و ضعیف کمک می کند. 
 
Nicky Oppenheimer
 
کشور: آفریقای جنوبی- ثروت: 6/5 میلیارد دلار 
متولد 8 ژوئن 1945 میلادی و 98 ساله است. ثروت خود را از راه فعالیت در زمینه فروش الماس به دست آورده است. وی چندین بار، عنوان دومین مرد ثروتمند قاره آفریقا را به نام خود ثبت کرده است. او همچنین مدیریت موسسه خیریه ای را برعهده دارد که پدرش در سال 1958 میلادی بناگذاشته و هرسال 6 میلیون دلار به دانشجویان آفریقای جنوبی بورس تحصیلی اعطا می کند.
 
 
Raymond Ackerman 
 
کشور: آفریقای جنوبی-ثروت: 550 میلیون دلار
متولد 10 مارس 1931 میلادی و 82 ساله است. او ثروت خود را از راه تجارت به دست آورده است. «آکرمن» همچنین موسس یکی از بزرگ ترین فروشگاه های زنجیره ای در آفریقای جنوبی با نزدیک به 870 شعبه در سراسر کشور است. او همچنین مدیریت موسسه خیریه ای را برعهده دارد که به نام او و خانواده اش است و هرسال به 60 دانش آموز آفریقای جنوبی بورس تحصیلی اعطا می کند. 
 
 
Hakeem Belo-Osagie
کشور: نیجریه- ثروت: 450 میلیون دلار
متولد 1955 میلادی و 58 ساله است. او ثروت خود را از راه فعالیت در زمینه صنایع مخابراتی به دست آورده است. وی رئیس و اصلی ترین فعال بخش خصوصی در زمینه صنایع مخابرات در آفریقای جنوبی است. او هرسال میلیون ها دلار به موسسه های خیریه ای اعطا می کند که در زمینه آموزش کودکان فعالیت می کنند. او همچنین هرسال تعدادی از دانشجویان را انتخاب و به آنها بورس تحصیل در هاروارد اعطا می کند.
 
 
Naguib Sawiris 
 
کشور: مصر- ثروت: 2/5 میلیارد دلار 
 
یکی از سه برادر خانواده متمول «ساویریس» است. متولد 15 ژوئن 1954 میلادی و 59 ساله است. وی ثروت خود را از راه فعالیت در زمینه صنایع مخابرات به دست آورده است. البته «نجیب ساویریس» بخشی از ثروت خود را نیز به ارث برده است. او پانصد و هشتاد و نهمین میلیاردر دنیا و دومین میلیاردر مصر است. او هرسال به موسسه های خیریه ای که برای آموزش کودکان فعالیت می کنند، مبالغی اهدا می کند.
 
 
Nassef Sawiris 
 
کشور: مصر- ثروت: 6/5 میلیارد دلار
دومین پسر خانواده «ساویریس» و ثروتمندترین عضو این خانواده است. متولد 1961 میلادی و 52 ساله است. ثروت خود را از راه فعالیت در زمینه املاک و مستغلات و صنعت هتل داری به دست آورده است. «ناصف» صد و هشتاد و دومین میلیاردر جهان و نخستین میلیاردر مصر است. «ناصف ساویریس» مدیریت موسسه خیریه ای را برعهده دارد که در راه سلامت و بهداشت کودکان فعالیت می کند

برچسب ها : ,
خطر بالقوه ورشکستگی اقتصاد آمریکا, پیش‌بینی جدید تغییرات ارزش ارزهای معتبر
هفته گذشته برای دومین هفته شاخص‌های مالی در اکثر بازارهای بزرگ جهان کاهش یافتند البته روز جمعه برخی شاخص‌ها رشد کردند اما این رشد که حاصل خوش‌بینی برخی سرمایه‌گذاران به توافق احتمالی بین دولت و کنگره آمریکا بود نتوانست کاهش‌های طول هفته را جبران کند
کد خبر: ۱۹۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۳
 
خبراقتصادی:ارزش دلار نیز طی روزهای اخیر عموما کاهش یافته است زیرا بحران بودجه‌ای در ایالات متحده همچنان باقی است و دو طرف یعنی دولت و کنگره بر مواضع خود پافشاری می‌کنند. در هفته پیش رو نوسان شاخص‌های مالی و ارزش ارزهای معتبر شدت بیشتری پیدا خواهد کرد زیرا نه تنها روند تعطیلی برخی نهادهای دولتی ادامه دارد بلکه اقتصاد آمریکا به سمت یک خطر بالقوه دیگر یعنی ورشکستگی در حرکت است. هر چه به 17 اکتبر نزدیک تر می‌شویم هراس سرمایه‌گذاران بیشتر می‌شود.
 
واقعیت این است که کاهش شاخص‌های مالی زیاد نبوده و سرمایه‌گذاران هفته اول تعطیلی نهادهای دولت را با رفتارهای هیجانی و وحشت سپری نکردند اما اگر در روزهای آینده بحران تداوم یابد رفتارها تغییر خواهد کرد. زیان حاصل از تعطیل شدن نهادهای دولتی بر اقتصاد قابل‌ملاحظه است و در این میان ارزش دلار بیش از شاخص‌های مالی در معرض افت و خیز قرار خواهد داشت.
 
هراس از به توافق نرسیدن دولت و کنگره بر سر بودجه و سقف بدهی‌های دولت سبب افزایش نرخ سود اوراق بهادار کوتاه مدت شده و در روزهای آینده تغییرات دیگری را نیز در بازارهای مختلف آمریکا و جهان بوجود خواهد آورد. در باره تغییرات نسبت دلار به دیگر ارزهای معتبر طی هفته جاری دو دیدگاه وجود دارد: عده‌ای از تحلیلگران معتقدند طی روزهای آینده توافق بین دولت و کنگره حاصل نخواهد شد یعنی دو طرف بدون توجه به پیامدهای خطرناک وضعیت کنونی بر مواضع خود پافشاری خواهند کرد.
 
در این حالت ارزش دلار بیش از پیش کاهش خواهد یافت و زیان‌ها گسترده تر خواهند شد. طی هفته پیش بسیاری از سرمایه‌گذاران و کارشناسان با تصور حصول فوری توافق بین دولت و جمهوریخواهان کنگره رفتار وحشت زده از خود نشان ندادند اما اگر وضعیت کنونی ادامه یابد تغییراتی در رفتار آنها مشاهده خواهد شد. در حقیقت ابهام و نگرانی عمیق تر شده و شاهد تحولاتی غیرقابل پیش‌بینی در بازارهای مختلف خواهیم بود.
 
 غیر از بن بست بر سر بودجه اکنون اقتصاد آمریکا با خطری به مراتب بزرگتر یعنی لزوم افزایش سقف بدهی‌های دولت مواجه است و اگر کنگره بر سر این موضوع نیز کارشکنی کند تبعات بسیار بزرگی در انتظار اقتصاد آمریکا و جهان خواهد بود. همین احتمالات بر ارزش دلار تاثیر خواهد گذاشت.
 
اما گروهی دیگر از تحلیلگران معتقدند همین هفته دو طرف در باره بودجه و سقف بدهی‌ها توافق خواهند کرد. در این حالت شرایط بحرانی به تدریج رفع خواهد شد اما نوسان‌ها برای مدتی ادامه می‌یابد.به گزارش جهان سهم،در زیر جدول جدید پیش‌بینی تغییرات نسبت ارزهای معتبر در هفته پیش رو، ماه جاری میلادی و سه ماه آینده نشان داده شده است:
 

برچسب ها : ,
پایان دوره بابک زنجانی‌ها
پایان دوره بابک زنجانی‌ها
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از دلایل جلوگیری وزارت نفت از ورود بخش خصوصی برای فروش نفت سخن گفت و افزود: مشکلاتی که فروش نفت توسط بخش خصوصی ایجاد کرده برای مدیران نفتی بی اعتمادی به وجود آورده است، لذا تا زمانی که راهکارهای ایجاد ضمانت و اطمینان از ورود بخش خصوصی فراهم شود، دست بخش خصوصی برای فروش نفت بسته شده است.
پایان دوره بابک زنجانی‌ها

به گزارش افکارنیوز، حسین امیری در خصوص تلاش وزیر نفت برای فروش نفت ایران از راه‌های قانونی علی رغم تحریم ها و مشکلات این ساز و کار جدید، گفت: از زمانی که بحث تحریم های فروش نفت مطرح شد، بحث فروش نفت توسط بخش خصوصی هم شکل گرفت که مشکلاتی داشت.

نماینده مردم زرند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخش خصوصی برای فروش نفت نمی تواند شفافیت مالی داشته و ضمانت‌های لازم را به بانک‌ها و شرکت ملی نفت بدهد.

وی با اشاره به مشکلاتی که فروش نفت توسط بخش خصوصی به همراه دارد، گفت: فروش نفت توسط بخش خصوصی مشکلاتی را به وجود آورد؛ مانند پرونده بابک زنجانی که معلوم نیست سوء تفاهم یا سوء مدیریت یا سوء استفاده است. این مشکلات برای مدیران نفتی بی اعتمادی ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید شفافیت بیشتری در معاملات نفتی وجود داشته باشد، گفت: به نظر می رسد به دلیل ایجاد شفافیت بیشتر در معاملات نفتی، وزیر نفت از فروش نفت توسط بخش خصوصی و برخی بخش های دولتی جلوگیری کرده است.

امیری با اشاره به عرضه 500 بشکه نفت در بورس انرژی، گفت: وزارت نفت تا زمان یافتن راهکارهای ضمانت و اطمینان از ورود بخش خصوصی به فروش نفت، از این راهکارها برای فروش قانونی نفت استفاده می کند.

براساس اعلام وزیر نفت، بانک زنجانی بابت فروش نفت ایران بیش از 2 میلیارد دلار به دولت بدهی دارد.


برچسب ها : ,
بازنگری قوانین صادرات و واردات
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از رویکرد جدید دولت در تسهیل تجارت خبرداد و گفت: اصلاح قوانین و مقررات صادرات و واردات و سیاست گذاری و بستر سازی جهت تسهیل تجارت خارجی در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، حمید صافدل در گفتگو با مهر گفت: رتبه جمهوری اسلامی ایران در سال جاری در شاخص فضای کسب و کار در میان 185 کشور، 145 بوده، این در شرایطی است که شاخص فضای کسب و کار در گزارش سالهای پیش، از 10 زیر شاخص تشکیل شده بود که در گزارش سال 2011 زیر شاخص استخدام و استخراج نیروی کار از زيرشاخص‌های بهبود فضای کسب و کار حذف شده و مجدد رتبه کشورها براساس این 9 شاخص تعدیل شده که بر همین اساس، از سال 2012 زیرشاخص بهره برداری از نیروی برق اضافه شد و درمجموع 10 شاخص در تعیین رتبه بهبود فضای کسب و کار موثر است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با مروری بر شاخص‌های فضای کسب وکار، علی رغم اینکه رتبه اعلام شده خیلی مناسب نیست ولی باتوجه به تحریم‌هایی که بر علیه ایران وضع شده است و جهت گیری این تحریم‌‎ها بر قطع کامل تجارت فرامرزی کشورمان، رتبه کسب شده نسبت به سایر شاخص‌هایی که دارای فرایندی داخلی هستند، چندان نامطلوب نیز نيست.

وی با بيان اينكه  سازمان توسعه تجارت در نظر دارد با بهره گیری از توانمندی ها و نظرات بخش خصوصی نسبت به بهبود فرآیند تجارت فرامرزی و کاهش اثرات تحریم های خارجی اقدام کند، تصريح كرد: نظر به نقش تسهیل تجارت خارجی در توسعه صادرات غیر نفتی و توجه به بهبود رتبه تجارت فرامرزی از اولویت‌های کشور است.

رئيس كل سازمان توسعه تجارت در ادامه تاكيد كرد: اصلاح قوانین و مقررات صادرات و واردات و سیاست‌گذاری و بستر سازی جهت تسهیل تجارت خارجی از جمله برنامه های دولت است که می تواند بستر لازم برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی را فراهم سازد، ضمن اينكه تسهیل تجارت خارجی نقش اساسی در حفظ بازارهای صادراتی، توسعه بازارهای هدف و رقابت پذیری محصولات صادراتی در بازارها دارد.

وي به اصول کلی بسترسازی تسهیل تجارت فرامرزی اشاره كرد و گفت:  رويه ها بايد ساده، هماهنگ و مطابق با استانداردهاي بين المللي بوده و جريان اطلاعات را تسهيل كند، همچنين کليه بخش‌هايي که به نحوي در امر تجارت خارجي مشارکت دارند بايد بتوانند به آساني به کليه قوانين و اطلاعات مورد نياز دسترسي داشته باشند.

صافدل افزود: اسناد و مدارک مورد نياز بايد با ديد بازرگاني تهيه شده و علاوه بر آن نيازهاي بخش ترانزيت و حمل و نقل را نيز برآورده كند، ضمن اينكه بايد اسناد و مدارک مورد نياز و داده هاي غير ضروري حذف شده و کاغذ بازيها به حداقل برسند.

وي، عوامل موثر بر شاخص تجارت فرامرزی طبق گزارش بانک جهانی را شش عامل دانست و گفت: ايجاد و يا ارتقای سيستم پنجره واحد تجاري الکترونیکی ، ارتقای سيستم مديريت گمركات و مديريت مبتني بر ريسك بهبود عمليات بندري، كاهش تعداد  اسناد تجاري، ارتقا و بهبود فرآيندهاي بازرسي کالا و انعقاد موافقتنامه هاي همكاري فرامرزي از جمله عوامل موثر بر شاخص تجارت فرامرزی است.

رئيس كل سازمان توسعه تجارت با بيان اينكه در سال‌های اخیر فعالیت‌های گسترده ای به منظور ایجاد تسهیل در تجارت در سطح کشور انجام شده است، تصريح كرد: تصویب قانون جدید امور گمرکی که می تواند نقطه تحولی در اصلاح همه فعالیتهای فیزیکی مربوط به ورود و صدور کالا باشد، از اقدامات مهم در اين راستا است.

وي ادامه داد: حذف فرآیند سنتی ثبت سفارش کالا و الکترونیکی شدن این مراحل در سازمان توسعه تجارت ایران، تأسیس نقطه تجاری ایران در موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی و ارائه مجموعه ای از اطلاعات تجاری مورد نیاز جامعه تجاری کشور توسط نقطه تجاری ایران به متقاضیان داخلی و خارجی از اقدامات كشور در تسهيل تجارت خارجي است.

صافدل، اعزام رایزن‌های بازرگانی ایران به تعدادی از کشورهای دنیا و امکان برقراری ارتباط مستقیم واردکنندگان و صادرکنندگان با آنها و ارتباط بین سیستم بانکی کشور، گمرک و سازمان توسعه تجارت ایران را از ديگر فعاليت‌هاي صورت گرفته در تسهيل تجارت خارجي دانست.

وي در پايان افزود: مجهز شدن سازمان توسعه تجارت ایران، اتاق بازرگانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و تعدادی از نهادهای تجاری کشور به سیستم گردآوری و انتشار آنلاین اطلاعات تجاری و امکان لینک شدن به سازمان‌های بازرگانی بین­المللی به طور همزمان از فعاليت‌هايی است كه در راستاي آسان شدن تجارت خارجي صورت گرفته است.


برچسب ها : ,