تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
ثروتمند ترین زن آسیا

ثروتمندترین زن قاره آسیا + عکس

تراز: چه کسی فکرش را می کند که در قاره فقیری همچون آفریقا ، ۵۵ میلیاردر زندگی کنند که مجموع دارائی آنها بیشتر از ۱۴۳ میلیارد دلار باشد.

به گزارش تراز به نقل از صدخبر، بنابر اعلام مجله «ونچرز آفریکا» دارائی ۵۵ ثروتمند این قاره ۱۴۳ میلیارد و ۸۸ میلیون دلار است که در رأس آنها «آلیکو دانگوت» کارخانه دار نیجریه ای است که دارائی بیش از ۲. ۲۹ میلیارد دلار در اختیار دارد.

همچنین ثروتمندترین زن قاره آسیا نیز که صاحب یک شرکت نفتی است ، آلاکیجا نام دارد که ۶۲ سال سن دارد و دارائی او در حدود ۳. ۷ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

وی در نیجریه متولد شده و در کودکی چهار سال در مدرسه ای در ولز تحصیل کرده و سپس در لندن در رشته طراحی مد درس خوانده است . امروزه او صاحب چندین شرکت مد و رسانه است . از سال ۱۹۹۳ او در حوزه نفت سرمایه گذاری کرده و بیشترین مجوزهای حفاری در سواحل نفت خیز نیجریه متعلق به اوست.

 


برچسب ها : ,
پاسخ شریعتمداری به تکذیبیه اخیر‌ ظریف
پاسخ شریعتمداری به تکذیبیه اخیر‌ ظریف

آقای ظریف بدون هیچ توضیحی درباره این که کدام بخش از خبر کیهان را نفی می‌کند، با کلی‌گویی به تکذیب آن پرداخته و در صفحه فیس‌بوک خود آورده بود: با دیدن تیتر و خبر کیهان به اندازه‌ای تحت‌فشار عصبی قرار گرفته که راهی بیمارستان شده است!

حسین شریعتمداری امروز یکشنبه 21/7/92 طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: تیتر و خبر کیهان سه‌شنبه 16 مهرماه جاری که به اظهارات آقای ظریف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اختصاص داشت در فاصله کوتاهی پس از انتشار با تهاجم سازمان‌یافته و گسترده‌ای در داخل و خارج کشور روبرو شد. حجم انبوه این تهاجم با توجه به ظاهر ماجرا عجیب و غیرمنتظره به نظر می‌رسید و از پشت صحنه دیگری حکایت می‌کرد که به آن خواهیم پرداخت. در این هجوم کم سابقه که هنوز هم ادامه دارد، تمامی روزنامه‌های زنجیره‌ای، سایت‌های وابسته به فتنه 88، بسیاری از خبرگزاری‌های خارجی و شماری از مطبوعات و شبکه‌های تلویزیونی آمریکایی و اروپایی به میدان آمده بودند... و در این باره گفتنی‌هایی هست؛
 
1- یکی از نکات درخور توجه آن که رسانه‌های یاد شده به اصل ماجرا و متن خبر کیهان کمترین اشاره‌ای نمی‌کردند به گونه‌ای که انگار فقط برای دیکته‌نویسی علیه کیهان مأموریت یافته‌اند و گرنه، نقل بی‌کم و کاست اظهارات ظریف نمی‌توانست توجیه قابل قبولی برای آنهمه عصبانیت و آشفتگی باشد.
 
آقای ظریف نیز بدون هیچ توضیحی درباره این که کدام بخش از خبر کیهان را نفی می‌کند، با کلی‌گویی به تکذیب آن پرداخته و در صفحه فیس‌بوک خود آورده بود، با دیدن تیتر و خبر کیهان به اندازه‌ای تحت‌فشار عصبی قرار گرفته که راهی بیمارستان شده است! رسانه‌های داخلی و خارجی نیز همین بخش از اظهارات آقای ظریف را نقل کرده و با استناد به آن انبوهی از ناسزا و تهمت‌های ناروا را روانه کیهان کرده بودند.
 
و اما، به وضوح قابل درک بود که اینهمه واکنش داخلی و خارجی در مقابل تیتر و خبر کیهان نمی‌توانست منطقی و قابل توجیه باشد و همه شواهد حاکی از آن بود که این سکه روی دیگری نیز داشته است و دشمنان بیرونی و دنباله‌های فتنه‌گر داخلی آنها در پوشش حمایت از دولت محترم و دلسوزی برای وزیر محترم امور خارجه کشورمان، پروژه دیگری را دنبال می‌کرده‌اند و تیتر و خبر کیهان این پروژه- و یا دستکم مقدمات آن- را درهم ریخته است. این پروژه چه بود که دشمن به آن دل بسته و تیتر و خبر کیهان تیرک آن را کشیده بود؟!
 
2- در میان رسانه‌های یاد شده صرفنظر از برخی سایت‌های اجاره‌ای و تعدادی از روزنامه‌های زنجیره‌ای که بارها نشان داده‌اند، چشم و گوش بسته و برده‌وار در خدمت اصحاب فتنه 88 هستند، شمار دیگری از این رسانه‌ها با تلویحی نزدیک به تصریح از پروژه مورد نظر یاد کرده و به آن اشاره داشته‌اند پروژه‌ای که می‌دانیم روح جناب آقای ظریف هم از آن خبر ندارد و اگر داشت با آن لحن دور از انتظار به کیهان نمی‌تاخت و از تأکید کیهان بر صداقت ایشان تقدیر هم می‌کرد که جا داشت و نکرد! و اما صریح‌ترین اشاره به پروژه مزبور در یکی از سایت‌های چند زبانه- و از جمله فارسی زبان- وابسته به مراکز اطلاعاتی آمریکا آمده است. سایت «گویانیوز» که از آمریکا به روز می‌شود و نه فقط ارتباط خود با سازمان سیا را انکار نمی‌کند بلکه در پاسخ به اعتراض برخی از گروه‌های اپوزیسیون که چرا برای استخدام ایرانیان در سازمان «سیا» آگهی منتشر می‌کند؟ ابتدا سکوت کرده و سرانجام بهانه آورده بود که سازمان سیا یک سازمان اطلاعاتی برای گسترش دموکراسی است! و از این روی در میان اپوزیسیون به سایت «سیانیوز» شهرت دارد.
 
این سایت روز چهارشنبه 17 مهرماه با نقل-البته ناقص- ماجرا، طی تحلیلی که عصبانیت در آن موج می‌زد، ضمن فحاشی به کیهان آورده بود؛ کیهان با تیتر و خبر روز سه‌شنبه خود، به جام زهری که برای رهبری تدارک دیده شده بود لگد زد و محتویات آن را به زمین ریخت! سایت مورد اشاره از گفت‌وگوی تلفنی آقای روحانی با رئیس جمهور آمریکا به عنوان تغییر جدی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران یاد کرده و به همین علت از خبر کیهان به نقل از ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی، که گفته بود «مکالمه روحانی با اوباما و دیدار طولانی من با جان کری نابجا بود» به شدت برآشفته و از این اقدام کیهان با عنوان پنبه کردن همه رشته‌ها یاد کرده بود! و در همان حال بی‌آن که به دولت محترم و وزیر امور خارجه کشورمان کمترین ارادتی داشته باشد به حمایت موذیانه از دکتر ظریف پرداخته و با استناد به تکذیب خبر کیهان از سوی ایشان، دو حرکت نابجای مکالمه روحانی با اوباما و ملاقات طولانی ظریف با جان‌کری را ستوده بود! حرکت موذیانه‌ای که تمامی رسانه‌های مورد اشاره در صدر این یادداشت به گونه‌ای مشترک و هماهنگ تکرار کرده بودند.
 
3- اکنون سخنی با آقای ظریف در میان است و آن انتظار پیشگیری ایشان از سوء استفاده دشمنان بیرونی است. وزیر محترم امور خارجه به‌خوبی می‌دانند در صحت آنچه کیهان به نقل از ایشان آورده و به تیتر اول خود تبدیل کرده بود کمترین تردیدی نیست و تکذیب آن به گونه‌ای که اشاره شد فقط به نفع دشمنان بیرونی و دنباله‌های داخلی آنهاست که متأسفانه برخی از آنان در حلقه‌های نزدیک به مرکزیت دولت محترم حضور دارند و برخی نیز در تغییر و تحولات پیش ‌روی برای نفوذ در این مجموعه خیز برداشته‌اند. تیتر و خبر کیهان پروژه دشمنان بیرونی را که برای اجرای آن به همکاری حلقه‌های نفوذی دل بسته بودند، درهم ریخته است و از این روی شایسته تقدیر است- که انتظاری نداشته و نداریم- و نه درخور تکذیب که شایسته نبوده و نیست...
 
4- و اما درباره تکذیب تیتر و خبر کیهان از سوی ظریف و رسانه‌های زنجیره‌ای اشاره به نکاتی ضروری است.
 
الف: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و برخی از اعضای کمیسیون‌های دیگر که در نشست روز یکشنبه حضور داشته‌اند، تیتر و خبر کیهان را تأیید کرده و تأکید می‌کنند که آقای ظریف در جلسه مزبور با صراحت گفته بود؛ گفت‌وگوی روحانی با اوباما و ملاقات طولانی من با جان‌کری از اقدامات نابجایی بود که در سفر نیویورک اتفاق افتاد و بعد از انتشار این خبر در کیهان، گلایه کرده بود که قرار نبود این خبر منتشر شود. بنابراین در صحت خبر کیهان تردیدی نیست و آقای ظریف هم خبر کیهان را با کلی‌گویی و تأکید به آن که نباید منتشر شود به اصطلاح تکذیب کرده بود.
 
ب: آقای ظریف مدعی است آنچه درباره دو حرکت نابجا گفته است محرمانه بوده و نباید منتشر می‌شد! و افزوده است؛ اگر رهبری مصلحت می‌دیدند، خودشان مصادیق حرکت‌هایی که «بجا نبوده است» را روشن می‌فرمودند. در این خصوص باید گفت؛ اولاً به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، جلسه آن روز محرمانه نبوده است. ثانیاً؛ رهبر معظم انقلاب طی سخنانی که عموم مردم مخاطب آن بودند از حرکت‌های «نابجا» در سفر نیویورک یاد کرده‌اند، بنابراین به طور طبیعی و منطقی می‌توان نتیجه گرفت که حضرت ایشان ضمن تقدیر از تحرک دیپلماتیک هیئت ایرانی در سفر نیویورک، گوشزد برخی اقدامات نابجا در این سفر را نیز ضروری می‌دانسته‌اند و نه محرمانه و غیر قابل گفتن.
 
ج: بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب، تلاش افکار عمومی برای یافتن اقدامات نابجای سفر طبیعی و منطقی بود و می‌توان گفت که در پی بیانات حضرت آقا، بازگو کردن این حرکت‌های نابجا برای مردم برعهده مسئولان محترم بوده است. مخصوصاً آن که اگر اقدامات نابجای سفر برای مردم بازگو نشود، این احتمال وجود خواهد داشت که برخی دیگر از اقدامات هیئت کشورمان که مورد تأیید رهبر معظم انقلاب بوده است با تردید درباره نابجا بودن آن روبرو شود!
 
د: بدیهی است که تأکید رهبر معظم انقلاب درباره نابجا بودن برخی از اقدامات سفر آنهم برای عموم مردم از اهمیت این اقدامات نابجا حکایت دارد و به آسانی می‌توان حدس زد که حضرت ایشان اولاً؛ اصرار داشته‌اند دولت از تکرار خطاهایی که مرتکب شده است خودداری کند و ثانیاً؛ مردم بدانند که این اقدامات نابجا مورد تأیید نظام نیست و دشمنان بیرونی و دنباله‌های داخلی آنها نیز به اینگونه حرکت‌ها دلخوش نبوده و دندان طمع خویش را علیه نظام و دولت محترم تیز نکنند.
 
5- جناب ظریف و همه مردم شاهد بوده‌اند که مقامات آمریکایی و اروپایی و متحدان منطقه‌ای آنها از گفت‌وگوی تلفنی آقای روحانی و اوباما، با عنوان تسلیم ایران در برابر فشارها و تن دادن به خواسته‌های آمریکا یاد کرده‌اند و جریانات بدنام و بدسابقه داخلی با استناد به این مکالمه تلفنی نابجا آرزوهای برباد رفته خود در جریان فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 را نزدیک به تحقق ارزیابی کرده بودند. بنابراین، آیا اعلام صریح این واقعیت که گفت‌وگوی آقای روحانی و اوباما، اقدامی نابجا بوده است، برای تصحیح حرکت دولت و ناامید کردن دشمنان بیرونی و دنباله‌های داخلی آنها ضرورت نداشت؟! ماجرا با اهمیت‌تر از آن بود که از دید مردم خون داده و خون‌دل‌خورده این مرز و بوم پنهان بماند و نابجا بودن آن به دشمنان طمع کرده و در توهم افتاده، ‌تفهیم نشود. سخن از نوشیدن قهوه به جای شیرکاکائو نبود که اهمیت بازگویی نداشته باشد! پای عزت و اقتدار یک ملت در میان بود که نباید با اینگونه اقدامات نابجا به بازی گرفته شود.
 
6- و بالاخره باید گفت؛ اضطراب آمیخته به عصبانیت دشمنان بیرونی و اصحاب فتنه از افشای اقدامات نابجای هیئت کشورمان در سفر نیویورک قابل درک است ولی تکذیب آن از سوی جناب ظریف کمترین توجیهی ندارد. چرا اصرار دارید آنچه برای دشمنان آشکار است از نگاه مردم پنهان بماند؟!...

برچسب ها : ,
حضور قاچاقی کشتی‌گیر افغانی در لیگ
حضور قاچاقی کشتی‌گیر افغانی در لیگ
مرجع : خبرگزاری ايسنا
کمیته‌ انضباطی فدراسیون کشتی، مربیان و کشتی‌گیر افغانی تیم دسته یک کفایتی خراسان رضوی را به دو سال محرومیت محکوم کرد.

به گزارش افکارنیوز، تیم کفایتی خراسان رضوی در رقابت‌های لیگ دسته یک سال و در وزن ۵۰ کیلوگرم از یک کشتی‌گیر افغانی تبار به نام مجید احمدی معروف به مجید افغانی و با هویت جعلی سامان کبیری استفاده کرده بود که این کار تیم کفایتی با اعتراض مربیان تیم‌های شهید بصیر فریدون کنار و تیم شهدای شیرگاه همراه بود به طوری که از این تیم به کمیته‌ انضباطی فدراسیون کشتی شکایت کردند.

در جلسه کمیته‌ انضباطی آیت واگذاری سرمربی تیم شهدای بصیر فریدون کنار، سرپرست تیم شهدای شیرگاه و سرپرست تیم کفایتی حضور داشتند، اما مجید احمدی کشتی‌گیر متخلف و مربیان تیم کفایتی در این جلسه شرکت نکردند. با این وجود اعضای کمیته‌ انضباطی فدراسیون کشتی پس از بازبینی فیلم مسابقات، اعلام شکایت اداره ثبت احوال بابلسر رای خود را در مورد تخلف صورت گرفته اعلام کرد که رای کمیته‌ انضباطی به این شرح است: کشتی‌گیر متخلف وزن ۵۰ کیلوگرم به نام مجید احمدی و قاسم امانی، سرمربی تیم و مسلم نادری ، مربی تیم کفایتی خراسان رضوی را که با علم و اطلاع از جعلی بودن هویت کشتی‌گیر از وی استفاده کرده‌اند به دو سال محرومیت از کشتی (مجید احمدی) و دو سال محرومیت از مربیگری محکوم و صادر می‌کند.

پیروزی این کشتی‌گیر برابر حریفانی از تیم‌های مقابل نیز مردود و باطل می‌شود. همچنین اگر این کشتی‌گیر در نتیجه‌ تیمی اثرگذار بوده و موقعیت تیم‌ها را در جدول تغییر داده باشد، سازمان لیگ با عنایت به محکومیت این کشتی‌گیر می‌تواند موقعیت تیم‌ها را مجددا بررسی و تغییرات لازم را محاسبه و اعمال کند.


برچسب ها : ,
تجمع اعتراضی مردم بندر عباس

تجمع اعتراضی مردم بندر عباس

 


 تعدادی از مردم بندرعباس با تجمع مقابل ساختمان استانداری هرمزگان، علیه جداسازی بخشی از این استان اعتراض کردند.
به تازگی وزیر کشور از ابلاغ جداسازی بخشی از مناطق غربی استان هرمزگان و الحاق آن به استان فارس با هدف اتصال این استان به خلیج فارس خبر داد. این موضوع با اعتراض و انتقاد گسترده مردم و مسؤولان در استان هرمزگان روبه رو شده است.
تصاویر عکاس ایسنا از تجمع مردم بندرعباس در این باره را می بینید. 

alt
alt



alt
alt
alt
alt
alt
alt
alt
alt
alt





برچسب ها : ,
کشف قوی ترین ماده جهان

کشف قوی ترین ماده جهان

دانشمندان آمریکایی از کشف ماده جدیدی خبر داده اند که حتی از گرافن یا الماس نیز مقاوم تر بوده و احتمالا قوی ترین ماده جهان است.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماده جدید، Carbyne نام دارد و شامل زنجیره ای از اتم های کربن است که توسط پیوندهای دو گانه یا سه گانه اتمی به یکدیگر متصل شده اند.

 

وجود این ماده، نخستین بار در قرن نوزدهم میلادی مطرح شد و پس از آن در گرد و غبار بین ستاره‌یی کشف شد و مقادیر بسیار کم آن در آزمایش‌ها تولید شد.

 

به گفته محققان دانشگاه رایس، بر خلاف ورق های تک اتمی گرافن دارای ابتدا و انتها یا نانولوله های توخالی دارای درون و بیرون، Carbyne یک ماده تک بعدی است.

این ماده از سختی کششی دو برابری نسبت به گرافن و نانولوله های کربنی و سه برابری نسبت به الماس برخودار بوده و از قابلیت تبدیل شدن به نیمه رسانا مغناطیسی برخودار است.

از ماده بسیار مقاوم جدید Carbyne می توان در سیستم های نانومکانیکی و حسگرها و همچنین به عنوان مواد سبک و قوی برای برنامه های کاربردی مکانیکی و ذخیره سازی انرژی استفاده کرد.

نتایج این دستاورد در مجله ACS Nano منتشر شده است.


برچسب ها : ,
انتصابات دولت روحانی در مرز 600 نفر!
در میان وزارتخانه ها، بهداشت و درمان با ۶۹، نفت با ۶۳ و اقتصاد با ۵۳ تغییر، بیشترین انتصاب ها را به خود اختصاص داده اند و سه وزارتخانه ای که با سرپرست اداره می شوند کمترین تغییرات را دارند.
به گزارش 598 به نقل از مشرق، اولین انتصاب دولت یازدهم که ساعاتی پس از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور صورت گرفت، انتصاب محمد نهاوندیان به ریاست دفتر روحانی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری بود.

از آن پس تاکنون ۷۰ روز می‌گذرد و طی این مدت بیش از ۵۸۱ تغییر در مجموعه دستگاه‌های اجرایی کشور در سطوح مختلف مدیریتی رخ داده است.

در این میان وزارتخانه ها ،بهداشت و درمان با ۶۹ ،نفت با ۶۳ و اقتصاد با ۵۳ تغییر ،بیشترین انتصاب ها را به خود اختصاص داده اند و سه وزارتخانه ای که با سرپرست اداره می شوند کمترین تغییرات را دارند .

همچنین تا امروز تغییری در مدیران و معاونت های وزارت دادگستری در سایت ریاست جمهوری و پورتال آن وزارتخانه منتشر نشده است که وزیر دادگستری در این زمینه هم رکوردار می باشد .

واگذاری پنج سمت به نصرالله جهانگرد در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و انتصاب همزمان خواهرزاده رئیس جمهور به سه منصب مهم و همچنین عبدالخلیل معظم‌زاده در چهار پست در نهاد ریاست جمهوری و یا انتصاب اکبر ترکان به بیش از ۶ منصب در داخل نهاد و چند پست دیگر در خارج از نهاد را می توان از شاخص های این روزهای انتصاب در دولت یازدهم نام برد.

لازم به ذکر است با توجه به گستردگی انتصابات و عدم امکان پوشش صد در صدی آنها ممکن است در برخی از وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی برخی انتصابات در جداول موجود نباشد که به بتدریج در حال تکمیل است .

برچسب ها : ,
برنده نوبل فیزیک چگونه باخبر شد؟

برنده نوبل فیزیک چگونه باخبر شد؟


اثبات نظریه فیزیکی که جایزه نوبل فیزیک را برای پیتر هیگز به ارمغان آورد از طریق ساخت یکی از پیچیده‌ترین آزمایشگاه‌های فیزیکی جهان امکان‌پذیر شد، اما خبر برنده شدن به یکی از ساده‌ترین روش‌های ممکن به گوش این دانشمند ۸۴ ساله رسید.

براساس گزارش BBC، پروفسرو پیتر هیگز که به خاطر کشف و اثبات ذرات بوزون هیگز برنده نوبل فیزیک سال 2013 اعلام شد،‌در زمان اعلام اسامی برندگان در دسترس اعضای کمیته نوبل نبود و آنها نتوانستند برای رساندن این خبر خوش با او تماس برقرار کنند. هیگز می‌گوید خبر برنده شدنش را در خیابان و از طریق یکی از همسایه‌هایش شنیده‌است.

به گفته هیگز روز سه‌شنبه درحال قدم زدن در یکی از خیابان‌های ادینبورگ بوده‌است که یکی از همسایه‌ها از خودروی خود پیاده شده و به او به خاطر نوبل فیزیک تبریک گفته‌است و هیگز در پاسخ به او گفته: اوه! چه خبر شده؟

برنده شدن نوبل فیزیک برای هیگز نمی‌توانست غافلگیری بزرگی به حساب بیاید، زیرا پس از اثبات نظریه‌اش درباره چگونگی ایجاد جرم در ماده توسط برخورد‌دهنده بزرگ هادرون، بسیاری معتقد بودند نوبل فیزیک باید به او برسد. هیگز جایزه 1.2 میلیون دلاری نوبل را با فرانسوا انگلرت تقسیم خواهد کرد،‌این فیزیکدان نیز همزمان با هیگز در سال 1964 مقاله‌ای درباره این ذرات بنیادین فیزیکی منتشر کرد.

کمیته نوبل به رسم همیشه پس از انتخاب برندگان نوبل،‌برای اطلاع‌رسانی با آنها تماس می‌گیرد اما اعضای این کمیته نتوانستند با هیگز تماس بگیرند زیرا این فیزیکدان بازنشسته اسکاتلندی نه رایانه‌ای دارد و نه موبایل و در عین حال برای دوری از رسانه‌ها به منطقه‌ای کوهستانی سفر کرده‌بود.


برچسب ها : ,
برنده نوبل اقتصاد: کاهش تورم منجر به افت موقت رشد اقتصادی می‌شود ولی ارزشش را دارد
برنده نوبل اقتصاد: کاهش تورم منجر به افت موقت رشد اقتصادی می‌شود ولی ارزشش را دارد

برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۰۱ گفت: کاهش تورم منجر به افت موقت رشد اقتصادی می‌شود ولی ارزش انجام دادنش را دارد.

به گزارش فارس اندرو مایکل اسپنس، اقتصاددان آمریکایی و برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 2001  است. وی متولد نوامبر 1943 در ایالت نیوجرسی آمریکاست.دارای مدرک کارشناسی در رشته فلسفه از دانشگاه پرینستون، کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته ریاضیات از دانشگاه آکسفورد و دکترای رشته اقتصاد از دانشگاه هاروارد است.
 
برخی سوابق علمی و اجرایی اسپنس عبارتند از: استادیار اقتصاد دانشگاه استنفورد، استاد اقتصاد و مدیریت بازرگانی دانشگاه هاروارد، رئیس دپارتمان اقتصاد و استاد George Gund در رشته اقتصاد و مدیریت بازرگانی، رئیس دانشکده علوم و هنر هاروارد، استاد مدیریت و رئیس دانشکده تحصیلات دانشگاه استنفورد، عضو ارشد انستیتو هوور در استنفورد، رئیس کمیسیون مستقل رشد و توسعه در کشورهای در حال توسعه ، عضو هیأت علمی ‌دانشکده تجارت دانشگاه نیویورک و استاد اقتصاد مدرسه استرن در دانشگاه نیویورک.
 
اسپنس در حال حاضر، در مدرسه استرن در دانشگاه استفورد در نیویورک دوره‌ای درباره‌ رشد اقتصادی در حال پیشرفت و ساختار تکاملی اقتصاد جهانی را تدریس می‌کند.همچنین عضو هیئت مدیره شرکت مدیریت استنفورد و مرکز پژوهشی اتاق بازرگانی بین‌الملل و نیز رئیس هیئت دانشگاهی انستیتو جهانی فونگ در هنگ کنگ و... است.
 
مقالات این اقتصاددان آمریکایی به طور ماهانه در Project Syndicate منتشر می‌شوند. وی همچنین نویسنده کتاب «همگرایی بعدی: آینده رشد اقتصادی در جهان سریع السیر»  فرار، استراوس و ژیرو است که در بسیاری کشورها این کتاب در حال انتشار است. وی به دلیل تدریس برتر، برنده جایزه «جان کنت گالبریت» شد و همچنین مدال « جان بیتس کلارک» را به دلیل ایفای نقش موثر در تفکر و دانش اقتصادی از آن خود کرد.
 
اسپنس در سال 2001 به همراه جرج آکرلوف و جوزف استیگلیتز برنده جایزه نوبل شد. این جایزه به خاطر پژوهش‌های آنان در زمینه پویایی جریان‌های اطلاعاتی و توسعه بازار اعطا شد. وی این پژوهش را هنگامی‌که در دانشگاه هاروارد بود، ترتیب داد. کار آنها در محیط تکنولوژیک کنونی- جریان‌های اطلاعاتی بیشتر از همیشه درباره توسعه بازار، قیمت‌ها، حدود سود، ابزارهای سرمایه‌گذاری و نرخ‌های بازگشت- از هر زمانی مرتبط‌تر است. مایکل اسپنس احتمالاً بیشتر به خاطر مدل علامتگذاری بازار کار که به دنبال خود مباحث و نوشته‌های بسیاری درباره این شاخه از نظریه قرارداد پدید آورد، شهرت دارد.
 
وی بر این باور است که درمان بیماری هلندی با ایجاد صندوق ثروت ملی و معکوس کردن درآمد تجارت از طریق سرمایه‌گذاری در پرتفوی متنوعی در خارج از کشور امکان پذیر است.
 
به اعتقاد اسپنس رکودهای بلندمدت به دلیل مشکلات ساختاری رخ می دهند که برای حل آن قائل به راهکارهایی است. نظر وی را در گفت‌وگوی کوتاه وی با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس می خوانید.
 
• نسخه درمان بیماری هلندی در اقتصاد ایران
 
فارس: راه حل عمومی رفع بیماری هلندی (تورم توام با رکود ) چیست؟ چه راهکارهایی برای خروج اقتصاد ایران از این مشکل دارید؟
 
اسپنس:  بیماری هلندی همان تأخیر تنوع‌بخشی اقتصادی است که به دلیل مازاد حساب‌های جاری و نرخ ارز رو به رشد اتفاق می‌افتد که این خود از ثروت منابع طبیعی ناشی می‌شود. تکنیک استاندارد برای برخورد با این مشکل، ایجاد صندوق ثروت ملی و معکوس کردن درآمد تجارت از طریق سرمایه‌گذاری در پرتفوی متنوعی در خارج از کشور است.
 
• کاهش تورم منجر به افت موقت رشد می شود ولی ارزش انجام دادنش را دارد
 
فارس: سایر کشورها برای خروج از تورم توام با رکود چه کرده اند و کدام موفق تر بوده است؟ تزریق نقدینگی برای بهبود وضعیت تولید ، بهره گیری از نقدینگی برای کنترل تورم یا سایر روشها؟
 
اسپنس: به طور کلی رکودهای بلندمدت به دلیل مشکلات ساختاری روی می‌دهند. برای بازیابی رشد باید به این مشکلات رسیدگی کرد. معمولا کاهش دادن تورم منجر به افت موقت رشد می‌شود، ولی ارزش انجام دادنش را دارد.
 
فارس:  اقتصاد ایران با پارادوکس افزایش بیش اندازه نقدینگی و در عین حال معضل کمبود نقدینگی بنگاه‌های تولیدی روبرو است، عمده دلیل این مشکل را چه می دانید؟ راهکار پیشنهادی شما برای حل این مشکل چیست؟
 
اسپنس: نمی‌دانم.
 
• رشد اقتصادی ایران در گروی کاهش تحریمها و رابطه با جامعه جهانی
 
فارس: راهکارهای افزایش رشد اقتصادی کدامند؟
 
اسپنس: با وجود تحریم‌ها این کار بسیار مشکل است. بهترین گزینه برای اقتصاد ایران توافقنامه‌هایی است که تحریم‌ها را کاهش داده و رابطه ایران و جامعه جهانی را بازگرداند.
 
• جایگزین مناسبی برای خلاصی از تحریمها وجود ندارد
 
فارس: در شرایطی که ایران به دلیل تحریمها با مشکلات اقتصادی همچون کاهش فروش نفت روبرو است چه جایگزین‌ها و راهکارهایی را به آن توصیه می کنید؟
 
اسپنس: من فکر نمی‌کنم جایگزین‌های مناسبی برای یافتن راه‌ خلاصی از تحریم‌ها وجود داشته باشد.
 
• سیاستهای طرف عرضه بیشترین تأثیر را بر پتانسیل بازدهی و رشد اقتصادی دارد
 
فارس: مناسبت‌ترین سیاستها برای شرایط کنونی اقتصاد ایران سیاستهای طرف تقاضا (تحریک تقاضا) است یا سیاستهای طرف عرضه است؟
 
اسپنس: به نظر من به هردو نیاز است. سیاست‌های طرف تقاضا کوتاه‌مدت بوده و سیاست‌های طرف عرضه بیشترین تأثیر خود را بر پتانسیل بازدهی و رشد می‌گذارند.

برچسب ها : ,
اشتباه گمرک ایران بابت ارائه آمار خودرو منجر به تصحیح اشتباه وتشکر گمرک بابت دقت رسانه های کشور شد

اشتباه گمرک ایران بابت ارائه آمار خودرو منجر به تصحیح اشتباه وتشکر گمرک بابت دقت رسانه های کشور شد

توضيحات گمرك جمهوري اسلامي ايران در خصوص صادرات خودرو در نيمه اول امسال گمرك جمهوري اسلامي ايران در پي انتشار خبري دررابطه با صادرات خودرو به آلمان در 6 ماه نخست سال توضيحي منتشر كرد.

در گزارش منتشر شده به نقل از گمرك ج. ا. ا.، كشور آلمان در صدر كشورهاي صادراتي قرار گرفته بود كه خودروي ايراني به آن صادر شده است.
گمرك جمهوري اسلامي ايران ضمن تصحيح اين اشتباه و تشكر بابت دقت رسانه ها اعلام كرد اين خطا به دنبال بررسي 490000 رديف كالا اتفاق افتاده است.
گفتني است آمار ارائه شده مربوط به گزارش مقدماتي ماهيانه است و گمرك جمهوري اسلامي ايران آمار تصحيح شده را در بخش آمار و اطلاعات پورتال سازماني خود قرار داد.

برچسب ها : ,
غلامرضا ملكي مدير كل گمرك تهران شد

 غلامرضا ملكي مدير كل گمرك تهران شد

طي حكمي از سوي دكتر مسعود كرباسيان رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي ايران غلامرضا ملكي به عنوان مدير كل گمرك تهران منصوب شد به گزارش روابط عمومي گمرك جمهوري اسلامي ايران در بخشي از اين حكم آمده است :
با استفاده از توان تخصصي همكاران و كارشناسان تعامل با سازمان هاي همجوار به منظور ايجاد وظايف قانوني در راستاي قانون امور گمركي و روان سازي رويه هاي اجرايي از طريق پياده سازي روش هاي الكترونيكي و نظارت دقيق بر انجام امور محوله امكانات سازماني لازم را براي تحقق ارتقاي بهبود كسب وكار و سلامت اداري با حفظ اصول قانون مداري و منشور اخلاقي دولت تدبير و اميد بكار گيريد.
شايان ذكر است پيش از اين عبدالرضا غلامي مدير كل گمرك تهران بوده است.


برچسب ها : ,
ليست صفحات
تعداد صفحات : 141