تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تغییر ۷۰ مقام دولتی در هر هفته!
تغییر ۷۰ مقام دولتی در هر هفته!
مرجع : سايت خبری مشرق
براساس آخرین گزارش و اطلاعات جمع‌آوری شده هر هفته ۷۰ نفر در دولت جدید تغییر می‌کنند و دولت جدید رکورددار ایجاد بی‌ثباتی وسیع در بدنه دستگاه اجرایی است.

به گزارش افکارنیوز، اولین انتصاب دولت یازدهم که ساعاتی پس از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور صورت گرفت، انتصاب محمد نهاوندیان به ریاست دفتر روحانی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری بود. از آن روز ۷۵ روز می‌گذرد و طی این مدت بیش از ۶۸۰ تغییر در مجموعه دستگاه‌های اجرایی کشور در سطوح مختلف مدیریتی رخ داده است.

در میان وزارتخانه‌ها، نفت با ۷۴، بهداشت و درمان با ۶۹، کشور با ۶۲ تغییر، بیشترین انتصاب‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و نهاد ریاست‌جمهوری با ۹۳ تغییر همچنان رکورددار است.

از نکات مهم تغییرات در این هفته، تغییر اعضای هیات‌مدیره و مدیران عامل مناطق آزاد است که اکثریت آنها تغییر کرده‌اند، که اسامی برخی اعضای فعال ستادهای انتخاباتی دولت اعتدال، در میان هیات‌مدیره‌ها دیده می‌شود.


برچسب ها : ,
ضرر امارات از رفع تحریم‌های ایران
ضرر امارات از رفع تحریم‌های ایران
ضرر امارات از رفع تحریم‌های ایران

عرش نیوز :
سياست اقتصادي يا اقتصاد سياسي؛ پرسش و مساله‌يي است كه اين روزها در روابط تجاري ايران با بسياري از كشورها بدون پاسخ روشن باقي مانده است چرا كه با بالا گرفتن تحريم‌هاي غرب عليه ايران، بسياري از شركاي سابق ايران اندك‌اندك بارخود بستند و از ياران رفتند. برخي هم ظاهرا رفتند و در خفا با ايران ماندند و برخي ديگر كه مشكلي براي تجارت با ايران نداشتند، قيمت معامله با ايران را با اين شرايط بالا بردند و در مقام ناز و تنعم قرار گرفتند.

كشورهايي همچون امارات، تركيه، هند، چين ، پاكستان و... كه در گذشته با ايران رابطه تجاري داشتند در اين ايام تا توانستند هزينه معامله با ايران را بالا بردند و به روش‌هاي مختلف قصد استفاده از ضعف‌هاي ايران را داشتند. اما اين روزها، با بالا گرفتن احتمال گشايش ديپلماتيك در روابط ايران وغرب، بحث توسعه روابط سياسي و اقتصادي ايران با كشورهاي اروپايي و امريكا باعث تكاپوي تازه‌يي در منطقه و ميان اين كشورها شده كه نشانه‌هايي از تغيير در رفتار اقتصادي و سياسي اين كشورهاست.

در سوي ناديده اين ماجرا، كشوري مانند امارات كه تا همين ماه‌هاي اخير اقدام به اخراج تاجران و فعالان اقتصادي ايران از اين كشور مي‌كرد، در اقدامي تازه از اين كار فعلا صرف‌نظر كرده و فشار بر فعاليت‌هاي اقتصادي ايرانيان را اندكي كاهش داده تا شايد در روزهاي پيش روي تجارت ايران سهم بيشتري از آن خود كند چرا كه احتمال بازگشت ارتباط جهاني تجارت ايران، بازار سياه و منفعت طلبانه چنين كشورهايي را به خطر انداخته است و اين احتمال وجود دارد تا تجار ايراني و اقتصاد برونگراي ايران اين تجربه تلخ را فراموش نكند.

كشورهايي كه به واقع در اين سال‌ها كاسبان تحريم ايران بودند، حالا هراس دارند كه حافظه تجاري ايران فراموشكار نباشد و رابطه آزاد با اروپا و امريكا، آنها را از ميدان سود‌گيري از تجارت با ايران به در كند. حالا دوره تازه ديپلماسي ايران با غرب، هراسي شده بر بدنه تجارت سياسي و سياست تجاري كشورهايي كه تا همين روزهاي اخير دست از سودجويي روز افزون از ايران بر‌نداشته بودند. حالا و در روزهايي كه اندك‌اندك نشانه‌هاي روشني از توافق ايران با غرب ديده مي‌شود، اين كشورها در رفتارهايشان تغيير زير پوستي ديده مي‌شود تا معلوم شود، اين كشورها خوشحال از رابطه ايران با غرب نيستند. همچنين مسدود كردن حساب ايرانيان و اخراج ايرانيان ساكن در اين كشور كه تاكنون ادامه داشته به حال تعليق درآمده و به نظر مي‌رسد اين شيخ نشين عربي بوي توافق ايران با غرب را زودتر از ديگران شنيده است. رفتارهاي اين شيخ نشين كه اكنون بزرگ‌ترين كشور مبدا و طرف قرارداد در واردات ايران است، به نظر مي‌رسد درحال تغيير است و نشانه‌هايي از تاثيرديپلماسي تازه ايران در جهان و منطقه در حال روشن شدن است.

خبرهاي خوش ژنو و امارات از پيش باخته
اين روزها و پس از دور نخست مذاكرات هسته‌اي، با گروه 5+1 (در ژنو) اميدها نسبت به دستيابي توافق ميان طرفين تا حدي زيادي افزايش داشته و در اين خصوص مسوولان كشورهاي مختلف در اطراف و اكناف اقتصاد ايران را به تكاپو وادار كرده است. برخي چون كشورهاي عربي دست به كارشكني‌هاي پشت پرده اقدام كرده و برخي هم در حال بررسي رويكرد خود براي مواجهه با ساختار تازه اقتصاد ايران هستند چرا كه به نوشته روزنامه نيويورك تايمز، يك مقام ارشد در دولت ايالات متحده امريكا، دور نخست مذاكرات هسته‌يي با ايران را «اميدبخش» خوانده و خبر داده است كه امريكا طرح كاهش تحريم‌هاي تهران و آزادسازي تدريجي اموال آن را در دست بررسي دارد.

 اين مسوول در دولت امريكا روايت كرده كه در طرح كاهش تحريم‌هاي ايران پيش‌بيني شده كه چندين ميليارد دلار از وجوه بلوكه شده ايران آزاد شود اما اين وجوه به صورت قسطي آزاد تا از مخاطرات سياسي و ديپلماتيك لغو تحريم‌ها پرهيز شود. حال با توجه به آنچه پيش‌رو است، گشايش سياسي اقتصادي ايران و غرب باعث خواهد شد تا زمينه رقابت براي ورود به بازار ايران افزايش يابد و تركيب شركاي تجاري ايران تغيير كند. اين‌گونه است كه كشورهاي عربي خليج فارس و خاصه امارات بايد به دنبال نگه داشتن بازار كنوني و بالا بردن سهم خود در آينده باشند و با كشورهاي قدرتمند اروپايي و امريكايي رقابت كنند.

 با اين حساب و سوابقي كه اين كشور در تجارت با ايران داشته به نظر مي‌رسد پيش دستي اماراتي‌ها در توقف ادامه تحريم‌هاي ايران (تا حد امكان و علاقه)، براي نباختن بيشتر در بازي است كه از هم‌اكنون بازنده‌ آن هستند چرا كه نگاهي به حجم تجارت ايران با امارات گوياست كه اين كشور در دهه گذشته و با نبود كشورهايي چون آلمان كه روزگاري شريك اول تجاري ما محسوب مي‌شدند، اين روزها به شريك اول ايران مبدل شده‌اند و در ?? سال اخير، حضور كمرنگ كشورهاي اتحاديه اروپا و صادرات ضعيف كالاهاي آنها به ايران فرصتي بي‌نظير براي امارات متحده عربي، چين و كره جنوبي و تركيه بود كه از تحريم ايران سودي سرشار نصيب خود كنند و واسطه كالاهايي شوند كه پيش از اين مستقيم خريداري مي‌شد. هر چند كه اين كشور با نفع تجاري خود به ايران هم در اين روزگار كمك كرده است اما تجارت مجدد و انبار و قاچاق كالا از اين كشور، دست آخر به ضرر مصرف‌كننده ايراني بوده و تنها ارزش‌افزوده فراواني (به بهانه واسطه‌گري بين ايران و غرب) براي اين شيخ نشين ايجاد كرده و باعث رشد اقتصادي آن كشور ازجيب ايران بوده است چرا كه تا پيش از تحريم‌ها صنايع كليدي ايران و بازرگاني و اموراعتباري ومالي كشوردرسطح معمولي با دنيا رابطه داشت و انتقال منابع ارزي براي خريد كالا و خدمات دستخوش محدوديت‌ها نبود و كالاهاي سرمايه‌يي و واسطه ازكشورهاي توسعه يافته مستقيم به ايران مي‌رسيد.

حالا به همين دليل است كه تلاش اين روزهاي ايران براي حذف تحريم‌ها باعث نگراني برخي كشورها شده زيرا تحريم تجاري، بانكي و نفتي ايران منجر به كاهش حضور كشورمان در بازارهاي مختلف شده و خودبه‌خود فضا براي رقباي سنتي ايران باز شده است. بر اين اساس است كه در وحدتي ناآشكار، چين و روسيه به دو متحد استراتژيك تبديل شده‌اند تا از اين وضع سودي دو طرفه ببرند و عوايد خود را در تداوم تحريم‌ها بدانند. اينگونه است كه اين كشورها با توجه به چنين معادلاتي مي‌كوشند مانع توافق فوري و آسان ميان كشورهاي غربي با ايران شوند. در اين راه هم كشوري چون امارات كه طعم شيرين سود‌گيري از ايران در اين شرايط را چشيده هم‌پيمان و همراه با چنين اتحادهاي نا آشكاري است.

هر چند كه بدون اين دست‌اندازها هم ايران براي بازگرداندن وضعيت تجارت خارجي‌اش به پيش از تحريم‌ها راه دشواري را در پيش دارد اما با در نظر گرفتن اين مشكلات و اهداف كشورهاي ذي‌نفع در اين راه مي‌توان بهتر تصميم گرفت و براي اقتصاد ايران نسخه‌يي جامع‌تر پيچيد و راه توسعه تجاري ايران و اقتصاد را براي رشد تجاري با اروپا و امريكا تسهيل كرد چراكه در اين زيان ايران، اروپايي‌ها هم طي يكي دو سال گذشته بازار پرسود خريد نفت از ايران را از دست داده‌اند و در حال حاضر انگيزه قوي براي برقراري دوباره تماس اقتصادي با ايران دارند./اعتماد


برچسب ها : ,
واقعیات اقتصادی را پنهان نکنید

با دکتر سعید شیرکوند، ‌کارشناس و استاد اقتصاد دانشگاه تهران

واقعیات اقتصادی را پنهان نکنید

شرایط اقتصادی ایران به دلایل مختلفی روزگار سختی را می‌گذراند. نه‌تنها تورم بالا، رکود اقتصادی و تحریم‌ها بلکه سیاست‌های اقتصادی کشور نیز در گذشته روندی را طی نکرده که گشایشی در اقتصاد کشور بروز کند.

حالا حدود 2.5 ماه از انتخاب دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی می گذرد و اصلی ترین شعار این دولت حل مشکلات اقتصادی و معیشتی پیش روی مردم است و مردم در انتظار تحقق این وعده هستند. با وجود این، کارشناسان اقتصادی بر این باورند حل مشکلات پیش روی کشور چندان ساده و سهل نیست و زمان می برد. دکتر سعید شیرکوند، استاد دانشگاه و معاون وزیر اقتصاد دولت خاتمی در گفت وگو با جام جم بر این باور است که در اقتصاد معجزه نمی توان کرد و شرایط اقتصادی کشور اکنون زیر صفر قرار دارد.

وی بر این عقیده است دولت باید واقعیت های اقتصادی را برای مردم تبیین کند و آنها را در جریان روند اقتصادی کشور قرار دهد.

در شرایط فعلی بزرگ ترین مشکلی که در اقتصاد ایران وجود دارد، چیست؟

شکل گیری شرایط اقتصادی حاصل عوامل مختلفی است و این عوامل در بسیاری از موارد چون هم افزایی دارد، سنتز گوناگونی را هم ایجاد می کند. به همین دلیل نمی توان دست روی یک نکته خاص گذاشت، اما یادمان باشد در اقتصاد این عوامل به دلیل درهم تنیدگی مانند زنجیره ای است که بریکدیگر تاثیر و تاثر متقابل دارند. این به آن معناست که برخی عوامل، عوامل دیگر را ایجاد می کند و از عوامل ایجاد شده هم تاثیر می پذیرد و یک حالت رفت و برگشتی بر یکدیگر دارد.

اگر قرار شود در اقتصاد ایران ما شاهد شرایط بهتری باشیم و یک روند رو به بهبود را مشاهده کنیم باید همه عوامل را با هم ببینیم. البته طبیعی است در برخی حوزه ها به دلیل این که یک مقدار تصمیم گیری ها آسان تر و سهل تر است، سریع تر شاهد پیامدهای آن خواهیم بود، اما برخی عوامل نیز به دلیل آن که اثرشان در میان مدت و برخی در بلندمدت دیده می شود، پیامدهای آنها دیرتر دیده می شود. به همین دلیل است که سیاستگذاران و دولتمردان معتقدند برای این که بتوانیم اقتصاد را از این شرایط به وضع جدیدتری منتقل کنیم، باید یک سری طرح های کوتاه مدت و یک سری طرح های میان مدت و یک سری برنامه های بلندمدت را در نظر بگیریم، اما نمی توانیم اینها را جداسازی کنیم. اکنون، شما نمی توانید از بهبود اوضاع اقتصادی صحبت کنید، اما بخش تولید، سیاست های پولی یا تجارت خارجی را نادیده بگیرید. به گونه ای همه این عوامل با یکدیگر مرتبط است و بنابراین تلاش برای بهبود شرایط اقتصادی در شرایط فعلی که ما در آن قرار داریم باید همه جانبه نگری را حتما به همراه خود داشته باشد.

در همین حال می توانیم روی برخی مشکلات فعلی نیز تاکید بیشتری داشته باشیم، چون ریشه بسیاری از ضربه پذیری های اقتصاد ما یا شرایط نامناسبی که امروز دیده می شود در داخل این عوامل قرار دارد.

من می توانم روی الزام دولت به قراردادها، نظام نامه ها و در یک شکل کلان تر آن که قانون تعبیر می شود به عنوان نقطه شروع تاکید کنم. یعنی قبل از این که دولت بخواهد وارد سیاستگذاری شود و برنامه های اجرایی خود را عملی کند باید به یک سری از الزام ها توجه کند.

این الزام ها چیست؟

الزام اول و بسیار تعیین کننده تعهد به قانون است. ما اگر به گذشته و عملکرد دولت قبلی نگاه کنیم، شاید بتوانیم بگوییم بسیاری از ناکارآمدی ها در همین نکته نهفته است که دولت به چیزی که در کشور به عنوان قانون شناخته می شد ازجمله برنامه چشم انداز و برنامه های پنج ساله و حتی سند بودجه سالانه متعهد نبود. دولت قبلی یک نوع گشاده دستی و در هم ریختگی را ایجاد کرده بود و تعهدی به قوانین نداشت. پس اگر دولت فعلی بخواهد بهبود اوضاع اقتصادی کشور را شروع کند، اول باید این موضوع را نهادینه کرده و به همه فعالان اقتصادی، سیاستگذاران، برنامه ریزان و صاحب نظران اعلام کند اگر ما بخواهیم در جهت بهبود اوضاع اقتصادی، سیاستی را اتخاذ کنیم، لازم است الزاما به این سیاست وفادار باشیم. اگر آیین نامه ای نوشتیم به آن وفاداریم و اگر بخشنامه ای نوشتیم به آن عمل خواهیم کرد، چراکه این امر یکی از پیش شرط های مطرح و لازم است که به عنوان یک الزام اولیه آن به همه اعلام کنند. ثبات اقتصادی در عرصه های مختلف برای اقتصاد لازم است و ریشه این ثبات را باید در تعهد دولت به آیین نامه و نظام نامه ها، قانون و مقررات جستجو کنیم. این موضوع می تواند اولین گام تلقی شود که همه احساس کنند دولت جدید، دولتی است که خودش را به اجرای آن چیزی که به عنوان قانون از آن یاد می کنیم، متعهد می داند. منظور من از دولت، فقط هیات دولت و رئیس جمهور نیست بلکه تمام ارکان دولت و فعالان اقتصادی نیز وظیفه دارند تحت یک دستورالعمل مدون که تمام سیستم خود را متعهد به اجرای آن می دانند، عمل کنند.

اما الزام دوم دولت این است که سعی کند امیدی را که در مردم ایجاد کرده است، زنده نگاه دارد. زنده نگه داشتن این امید میان مردم زمانی می تواند از یک پایداری برخوردار باشد که با واقعیت ها هماهنگ باشد. این امر به آن معناست که دولت، گفتن واقعیت ها به مردم را در دستور کار خود داشته باشد و مردم بدانند در چه شرایطی قرار دارند. یک سری خوش خیالی ها، واقعیت گریزی ها و خیالپردازی ها که در گذشته در دستور کار بوده است باید کنار گذاشته شود. مردم باید بدانند در چه فضایی قرار گرفته اند. به عنوان مثال، برای مردم تشریح شود در این فضا تورم را چگونه می توان کاهش داد. این که جامعه انتظار داشته باشد نرخ تورم نه تنها صفر شود، بلکه کاهش هم پیدا کرده و منفی و قیمت ها ارزان شود، یک تصور غیرواقع بینانه است. فعالان اقتصادی در کشور نباید این گونه در نظر داشته باشند که با سفر رئیس جمهور به آمریکا و انجام مذاکراتی تعیین کننده تر و شفاف تر، دیگر مرزهای کشور باز خواهد بود و ورود همه مواد اولیه و تکنولوژی و نیازهای کشور به داخل کشور سرازیر می شود. چنین اتفاقی روی نخواهد داد. باید واقعیت های مربوط به این موضوع به مردم توضیح داده شود. شاید یکی از رسالت های مهم دولتمردان اقتصادی این باشد که این گونه مطالب را برای جامعه تئوریزه کنند. جامعه در یک شرایط سخت و با یک امید بسیار زیادی آمده است تغییری در مدیریت کلان کشور ایجاد کند. آن چیزی که از گذشته به یادش مانده است یک شرایط درهم ریخته، تورم بسیار بالا، شرایط تحریمی سخت و ناامیدی است که جایش را به یک امید داده است، منتها اگر این امید با واقعیت تنظیم نشود، تبعات منفی تری به دنبال خواهد داشت.

دولتمردان نباید سکوت کنند و بگویند ما نمی خواهیم مردم را برنجانیم و ناراحت کنیم. اگر این گونه به روی واقعیت ها چشم ببندیم به فرض شش ماه دیگر با واقعیت تلخ تری روبه رو خواهیم شد، چرا که ما باید بدانیم اقتصاد بر قاعده کن فیکن نیست و معجزه هم نمی توان کرد. کسی نمی تواند یکباره فرمان بدهد و همه چیز سر جای خود برگردد. برای رساندن تورم 30 ،40 درصدی به 20 درصد باید خیلی از کارها انجام شود و این کار یکساله انجام نخواهد شد. سرمایه گذاری و رشد اقتصاد منفی را تا بخواهیم صفر و مثبت کنیم، زمان زیادی خواهد برد. حتی اگر همه تحریم ها حل و شرایط نیز مهیا شود به این زودی نمی شود آثار آن را دید.

البته من هیچ گاه علاقه مند به این نیستم که روش دولت قبل را به محاکمه بگذاریم، هر اتفاقی که باید بیفتد، افتاده است و ما دنبال مقصر نمی گردیم، ولی تبیین این که چه اقداماتی صورت گرفته و کشور به چه شرایطی رسیده است به عهده دولت جدید است.

شما به الزامات دولت در برنامه آینده اش اشاره کردید، اما به نظر شما در حال حاضر بزرگ ترین مشکل اقتصادی کشور و دلایل به وجود آمدن چیست؟

اگر بخواهیم بزرگ ترین مشکلات اقتصادی کشور را به ترتیب ریز و تشریح کنیم باید توجه داشته باشیم وقتی می گوییم رشد اقتصادی یک کشور منفی است یعنی این که ما در سال 91 نسبت به سال 90 تولیدمان نه تنها بیشتر نشده، بلکه کمتر هم شده است. کم شدن تولید به معنای آن است که بسیاری از افراد بیکار، تعداد زیادی از کارخانجات و کارگاه ها تعطیل شده یا تولید خود را کاهش داده اند.

برای این که شما تغییر را در این وضع ایجاد کنید و از یک رشد منفی به یک رشد مثبت برسید ابتدا باید به سرمایه گذاران و تولیدکنندگان روحیه ای را تزریق و اعتمادی را منتقل کنید که آنها نسبت به آینده اقتصاد اطمینان داشته باشند و بتوانند حداقل فعالیت هایشان را بازسازی کنند و به شرایط قبلی بازگردند تا رشد اقتصاد حداقل منفی نباشد. چنین شرایطی احتیاج به یک اطمینان آفرینی و شرایط باثبات دارد. سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و صاحبان فعالیت های اقتصادی باید بدانند در یک محیط باثبات وارد می شوند و دیگر با دولتی سر و کار خواهند داشت که این دولت درهم ریختگی را برای آنها تشدید نمی کند و با ماجراجویی های خود، شرایط بین المللی را بر هم نمی زند تا نرخ ارز به گونه ای دچار بی ثبات شود که نتوان نرخ آن را برای یک هفته بعد هم پیش بینی کرد. شما می دانید یک سرمایه گذار و تولیدکننده حداقل باید شش ماه آینده خود را ببیند. اقتصاد برای کسی که می خواهد فعالیت بلندمدت اقتصادی را شروع کند مثل رانندگی در مه است؛ هر چه مه غلیظ تر باشد، سرعت راننده کمتر می شود و برعکس، در جاده ای که مه ندارد با سرعت 120 کیلومتر می شود رفت، اما در جاده ای که مه آن غلیظ است و راننده 20 متری خودش را هم نمی بیند، کدام راننده ای می تواند با سرعت بیشتر براند؟ درباره سرمایه گذار هم این مطلب صدق می کند. کسی که می خواهد کارگاه یا کارخانه ای ایجاد و فعالیت اقتصادی انجام دهد باید بداند شش ماه بعد هزینه هایش چگونه خواهد شد و محصولش را باید در چه بازاری و با چه شرایطی عرضه کند. کشور ما در دو سال پایانی دولت قبل در یک شرایط بسیار بی ثباتی قرار داشت که هیچ کس نمی توانست نسبت به آینده پیش بینی داشته باشد. یعنی اگر شما زمان را عقب ببرید و به مهر 91 بازگردید، می بینید هیچ کس نمی توانست بگوید تا اسفند 91 قیمت دلار چقدر نوسان دارد، مواد اولیه چگونه وارد کشور خواهد شد یا گمرک چه سیاستی را اتخاذ خواهد کرد. وقتی نمی شود چنین پیش بینی ای داشت چگونه یک تولیدکننده می تواند به بازار اعتماد کند؟ تولیدکننده در آن زمان ترجیح می داد تولید نکرده و سرمایه خود را زمینگیر نکند. در نتیجه، تولیدکنندگان وارد فعالیت هایی می شدند که این فعالیت ها جنبه کوتاه مدت و تجاری داشته باشد تا بتواند دوره زمانی خود را به کمتر یک ماه برساند، چراکه نمی دانستند تا یک ماه دیگر چه اتفاقی روی می دهد. برگرداندن این روحیه بازگشت به نقطه صفر است که در اقتصاد به آن اشاره می شود.

یـــعنی اکنون اقتـــصاد کشور در شرایط زیر صفر قرار دارد؟

بله، ما اکنون در وضعیت زیر صفر قرار داریم و تا بخواهیم به صفر برگردیم خیلی زمان می برد. باید چنین برداشتی را به جامعه منتقل کرد. به طور مثال باید تولیدکنندگان، سرمایه گذاران، فعالان و صادرکنندگان همگی مطمئن باشند در گمرک یک مناسباتی حاکم است که اجرایی است یا در سیستم بانکی روابط و مناسباتی حاکم است که قابل فهم است. وقتی این موضوع به جامعه منتقل شود ما می توانیم به آینده امیدوار باشیم که عده ای شروع به تولید کنند، گروهی دست به واردات و صادرات کالا بزنند و شرایط برای فعالیت های اقتصادی ایجاد شود، اما اگر چنین شرایطی نباشد چطور می شود منتظر چنین روندی بود؟ این وظیفه دولتمردان است که تک تک این موارد را بگویند. به نظر من هیچ ایرادی هم ندارد. مرحوم بهشتی در جمله ای می گوید من تلخی برخورد صادقانه را به شیرینی برخورد منافقانه ترجیح می دهم. این حرف کاملا درستی است. شما نمی توانید جامعه را فریب بدهید و واقعیت ها را به مردم نگویید. اگر اتفاقا واقعیت ها به مردم گفته شود حتما راهکارهایی که پیدا می کنند پیش برنده خواهد بود. باید بگوییم چه اتفاقی افتاده است، سیستم بانکی درگیر چه مشکلات و موانعی شده است. مردم فکر می کنند لابد نظام بانکی ظرف سه ماه می تواند به شرایط ایده آل برگردد، در حالی که این ضرباتی که به سیستم بانکی وارد و سیاست های غلطی که در کشور اجرا شده است، عمده فشارش روی سیستم بانکی قرار دارد. یعنی شما می بینید در قالب طرح های زودبازده منابع بسیار زیادی از سیستم بانکی خارج شد و به بخش مولد اقتصاد هم نرفت که خود این موضوع نیز زیان آور است. اکنون، معوقه های سیستم بانکی فراتر از 60 هزار میلیارد تومان است و امکان برگرداندن این معوقه به سیستم وجود ندارد و کاری نیست که براحتی صورت گیرد. بیش از 60 هزار میلیارد تومان منابع سیستم بانکی در قالب طرح مسکن مهر به جایی رفته است که هیچ اثری در اقتصاد ملی ندارد. بانک ها در تمام موارد به طور کلی با این مشکلات رودررو هستند. این مشکلی نیست که شش ماهه حل شود. جامعه باید این نکته را بداند که برای این وضع چگونه آمادگی داشته باشد. آماده شدن جامعه به فعالان اقتصادی این توانایی را می دهد که راه های گذر از موانع را بیابند.

اکنون یکی از اصلی ترین مشکلات اقتصادی کشور، رکود تورمی است. به نظر شما این مشکل چگونه ایجاد شده و راه حل مقابله با آن چیست؟

تحلیل این که چرا رکود تورمی ایجاد می شود، ریشه آن چیست و راه حل خروج از آن کجاست یکی از بزرگ ترین تصمیم هایی است که دولت باید بگیرد. دلیل آن این است که به طور همزمان دو مقوله پارادوکسیکال با هم اتفاق افتاده است. یعنی از یک طرف شما با افزایش قیمت ها روبه رو هستید، اما درمقابل تولیدکننده حاضر به تولید نیست. این در حالی است که انتظار این است که اگر قیمت ها افزایش می یابد همه سراسیمه به طرف تولید بروند، اما در عمل شاهدیم که پارادوکسی رخ داده و تورم به بالای 35 تا 40 درصد رسیده و رشد تولید منفی شده است و کسی تولید نمی کند. این پدیده خیلی پیچیده ای در اقتصاد است که دولت باید به داد آن برسد. حل مشکل تورم را باید در از بین بردن رکود دنبال کرد. اگر ما بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که رشد اقتصادی و در نتیجه تولید ملی افزایش یابد، با افزایش تولید می توانیم تورم را مهار کنیم. این یک سیاست واقعی در اقتصاد است. در عین حال، دولت باید در بخش پولی هم کمک کند و تمام اینها در کنار هم می تواند کشور را به یک نتیجه مطلوب برساند. این امر مستلزم یک برنامه ریزی مفصل است که دولت باید انجام دهد و به اطلاع مردم هم برساند. در این شرایط برزخی که ما قرار گرفته ایم یکی از مهم ترین وظایف دولت این است که به مردم اطلاع رسانی کند و قدم به قدم بگوید چه اقداماتی را انجام می دهد. اکنون، ما یک تجربه در این زمینه در دولت جدید داریم که نشان می دهد یکی از نقاط قوت تیمی که به نیویورک رفت اطلاع رسانی آن بود. آنها هم با استفاده از ابزارهای رسمی مانند رسانه ها، برگزاری مصاحبه ها، نشست ها و... و هم با استفاده از ابزارهای غیررسمی ازجمله اقدام آقای ظریف در فیسبوک قدم به قدم اقداماتشان را به مردم ایران توضیح دادند. چنین اقدامی برای جامعه اطمینان ایجاد می کند، چراکه جامعه احساس می کند افرادی که به آنجا رفتند به دنبال حمایت از منافع ملی هستند. تلقی ای که تاکنون در جامعه وجود داشت این بود که اگر وزیر خارجه ایران با وزیر خارجه آمریکا گفت وگو کند لابد در همان روز اول کلی خسارت به ایران می رسد، اما در همان جا آقای ظریف توضیح می دهد که مذاکره کرد، اما از منافع ملی کشور هم دفاع کرد. چون اطلاعات این اقدامات منتشر می شد، جامعه به یک آرامشی رسید و با آن همراهی کرد و حاضر است در ادامه نیز هر گونه کمکی که لازم باشد انجام دهد.

من فکر می کنم در بخش اقتصادی نیز دولت نیاز دارد به مردم بگوید بخش تولید، صنعت و کشاورزی در چه وضعی قرار دارد و واردات و صادراتمان به چه شکل است. به عنوان مثال، دولت برای این که بتواند واردات و صادرات را کنترل کند چه اقداماتی انجام داده است یا این که در سیستم پولی چه اقدامی انجام داده است. اگر این اطلاعات دائم به مردم داده شود از سوی مردم کمک بسیاری به دولت خواهد شد و حتی آنها از دولت حمایت فکری می کنند. یعنی اگر دولت بگوید من چه برنامه هایی را اجرا می کنم بسیاری از آقایانی که در دانشگاه ها و مجامع پژوهشی و تحقیقاتی فعالیت می کنند، می توانند کمک زیادی در جهت حل این مشکلات به دولت بکنند.

شما به مسائل سیستم بانکی اشاره کردید و آن را یکی از مشکلاتی دانستید که کشور با آن مواجه است. اکنون، سیستم بانکی با کسری شدیدی در منابع مواجه است. از یک طرف ورودی پول به بانک ها کاهش یافته است و از سوی دیگر مردم نمی توانند از بانک ها وام بگیرند، بنابراین وضع آنها پیچیده شده است. به نظر شما داروی درد سیستم بانکی کشور چیست؟

باید کمی به عقب برگردیم و ببینیم مشکلات سیستم بانکی چرا ایجاد شده و منشأ آن کجا بوده است. چه سیاست ها و تصمیمات غلطی باعث شده سیستم بانکی به چنین وضعی بیفتد. سیستم بانکی در تامین و تخصیص منابع خرد اقتصادی عمل نکرده، بلکه خیلی از جاها دستوری عمل کرده است. سیستم بانکی در مورد تعیین نرخ سود، دستوری عمل و دولت آن را فرماندهی کرد. نگاه دولت به این سیستم پادگانی بود. همچنین وظیفه اعطای تسهیلات تکلیفی که دولت بر بانک ها سوار کرد، موجب نابسامانی آنها شده است. تلقی دولت این بود که بانک ها مانند قلک دولت می ماند، در حالی که دولت حق نداشت از منابع بانکی به عنوان قلک استفاده کند. این که رئیس دولت بیاید در سخنرانی خود در یک استان بگوید این قدر تسهیلات بانکی به این استان تخصیص داده می شود نقطه آغاز یک روند غلط است. منابع بانک به دولت ارتباطی ندارد و بانک منابع خود را از جای دیگر تامین می کند بنابراین باید خودش برای منابعش تصمیم گیری کند. دولت قبلی حتی از این امر نیز فراتر رفته و برای گرفتن وثیقه های سیستم بانکی نیز دخالت کرد و نظام سیستم بانکی کشور را به هم ریخت و اعلام کرد برای گرفتن تسهیلات از سیستم بانکی همان خود پروژه وثیقه گذاشته شود. ریشه حجم بزرگی از معوقات بانکی در اینجاست. حالا دولت می خواهد سیستم بانکی به روال پیشین برگردد؛ بنابراین اول از همه باید تکلیف خود را روشن کند که آیا می خواهد اقتصادی تصمیم بگیرد و منافع ملی کشور را دنبال کند یا نه؟ چطور باید تسهیلاتی را که ارائه شده است به سیستم بانکی بازگرداند؟ وقتی بانک ها اعلام می کنند 60 هزار میلیارد تومان معوقه داریم این امر به آن معناست که پول بانک ها بیرون از بانک هاست. خیلی از بانک ها هستند که با معیارهای بانک مرکزی از خط قرمز هم رد شده اند و بشدت به بانک مرکزی بدهکارند. این موارد باید بازنگری شود، اما همین موارد هم باید به اطلاع مردم برسد. خیلی از مردم ما نمی دانند اکنون بانک ها با چه شرایطی روبه رو هستند و وضع کنونی آنها چگونه بانک ها را فلج کرده است. دولت می تواند برای خارج شدن از این وضع از مردم کمک بخواهد.

مردم چگونه می توانند به سیستم بانکی کمک کنند؟

چه ایرادی دارد سیستم بانکی بخصوص بانک های دولتی فهرست تمام کسانی که پول بیت المال را گرفته اند، منتشر کند و بگوید برای چه این پول در اختیار آنها قرار داده شده است. پول بانک به بیت المال و مردم تعلق دارد. به دستور هر کسی که بوده بانک تصمیمی اشتباه گرفته است. بانک آمده چند ده میلیارد تومان به یک فرد یا شرکت حقیقی یا حقوقی پول پرداخت کرده که آنها در راه تولید از آن بهره ببرند، ولی نه تنها این افراد تولید نکرده اند بلکه با آن دلالی، قاچاق و خیلی کارهای دیگر کرده اند. باید فهرست این افراد منتشر شود تا معلوم شود اینها چه کسانی هستند و مردم بدانند از چه کسی طلبکار هستند. اگر مردم بدانند، طلب خود را مطالبه می کنند. ما این مشکل را در سیستم بانکی و بخش اقتصادی کشور داریم که خیلی ساکت است. ما در شرایط تثبیت شده ای قرار نداریم که بگوییم بانک، گمرک، سازمان های مختلف و... کار خود را انجام می دهند و همه چیز آرام است. همه چیز آرام نیست. باید این مشکلات گفته شود تا برای آن راه حل ارائه شود. در ارتباط با همین طرح مسکن مهر واقعا اطلاعات بدرستی در جامعه منتشر نشد. جامعه نمی داند در قالب مسکن مهر چه پول هایی هدر رفته است؛ چند ده هزار میلیارد تومان، پولی که باید تبدیل به خانه برای همین مردم نیازمند می شد، تبدیل به خانه نشده و به جاهای دیگر رفت.

دولت قصد دارد فاز دوم هدفمندی یارانه ها را اجرا کند. این در حالی است که مردم مشکل معیشتی دارند و یکسری از مردم به نان شب هم محتاج هستند. در این صورت اجرای فاز دوم موجب گلایه مندشدن مردم و اثر زنجیره وار بر دیگر قیمت ها خواهد شد. از طرف دیگر، دولت به علت کسری منابع مجبور است با بالا بردن قیمت سوخت درآمد تولیدکند. دولت باید در برابر این تناقض چه کند و با این اوصاف اصولا آیا قادر خواهد بود فاز دوم هدفمندی ها را اجرا کند؟

دولت باید این تابو را بشکند، اصلا این طرح را از ابتدا توضیح دهد که این طرح نه تنها خدمتی به مملکت نکرده بلکه خیلی از جاها پیامدهای منفی داشته است. این طرح اصلا یارانه ها را هدفمند نکرد، اسم آن هم غلط بود چه برسد به خودش. شاید بتوان گفت این طرح، طرحی برای پرداخت نقدی پول به مردم بود. دولت قبلی با توجه به تلقی و رویکردی که داشت مایل بود پولی را به یکسری از مردم بپردازد و چون نتوانست مردم را طبقه بندی کند، مجبور شد به اکثریت بپردازد و در نهایت چون نتوانست از محل منابع خودش پول تامین کند، مجبور شد این پول را قرض کند و حالا معضل و مشکلات ناشی از آن باقی مانده است. اکنون، طرحی اجرا نشده است که بخواهیم بگوییم مرحله دوم آن را اجرا کنیم. مرحله اولی وجود ندارد که دنبال مرحله دومش بگردیم. طرح اصلا از زیربنا و زیرساخت دچار اشکال است. دولت با یک شعار بسیار غلط پوپولیستی، پولی را در جامعه پخش کرد. اگر شما سرجمع آن را در سال نگاه کنید دولت سالانه چیزی حدود 40 هزار میلیارد تومان یارانه می دهد، اما حتی 20 هزار میلیارد تومان آن را از محل این طرح جمع نمی کند. 20 هزار میلیارد تومان دیگر را هم خودش می دهد. این در حالی است که در سال گذشته، دولت بودجه عمرانی اش را که 38 هزار میلیارد تومان بود به میزان ده هزار میلیارد تومان پرداخته و تمام سرمایه گذاری های کشور در حوزه های مختلف را تعطیل کرده است تا بتواند پول را در خودپردازها شارژ کند. این موضوع باید برای جامعه توضیح داده شود. در حالی که دیدیم چه پیامدهایی در تورم، نقدینگی، بدهی های دولت به سیستم بانکی و بانک مرکزی و دیگر نهاد ها ایجاد کرد. این روندی نیست که ادامه پیدا کند. این روند باید متوقف و از نو دیده شود. این طرح نه خدمتی به اقتصاد کشور، نه کمک به جلوگیری از قاچاق سوخت و بهبود قیمت ها کرد و نه باعث تقویت تولید و برقراری عدالت شد. این طرح از ابتدا تا انتها خسارت بود.

پس به نظر شما اکنون دولت باید چه اقدامی کند و منابع مورد نیاز خود را چگونه تامین نماید؟

قطعا دولت باید درباره اجرای هدفمندی یارانه ها بازنگری کند و برای این بازنگری نیاز دارد که موضوع را با مردم در میان بگذارد. هنوز هم برخی نمایندگان محترم مجلس فکر می کنند با تصویب این قانون خدمت بزرگی به جامعه کرده اند، اما آنها باید بیایند این موضوع را بررسی کنند. درست است که دائم می گویند این قانون بد اجرا شده است، اما پرسش این است که وقتی شما چنین مجری داشتید چرا چنین چیزی را نوشتید و به دست او دادید؟ وقتی من می دانم کسی که می خواهد برایم یک برج 20 طبقه بسازد بلد نیست ساختمان دو طبقه را هم بسازد، چرا باید نقشه و پول ساخت ساختمان 20 طبقه را به دستش بدهم؟

از سوی دیگر در صورت اجرای این طرح مردم با بالارفتن قیمت سوخت و حامل های انرژی هم مواجه می شوند. دولت در این باره باید چه کار کند؟

دولت اگر بخواهد منابع مورد نیازش را تامین کند، راهی جز این افزایش قیمت ندارد. ما باید به حساب 72 میلیون نفر ماهی 45 هزار و 500 تومان بریزیم. این شوخی نیست و نمی شود آن را کتمان کرد. نه 72 میلیون نفر را می شود کتمان کرد و نه 45 هزار و 500 تومان را. اگر این دوعدد را در هم ضرب کنیم، می شود ماهی 3300 میلیارد تومان. دولت باید این پول را از کجا بیاورد؟ باید بالاخره آن را از یک جایی تامین کند. منابعی که دولت موجود دارد حدود2500 میلیارد تومان است و دولت هزار میلیارد تومان کم دارد. دولت تا به حال این میزان را قرض می کرد و از پول اوراق مشارکت می گرفت. اکنون هم اگر بخواهد این پول را تامین کند باید قیمت حامل های انرژی را بالا ببرد. من فقط به پیچیدگی های این موضوع اشاره می کنم. اگر قرار است در این باره تصمیم گرفته شود باید تمام این الزامات در دلش دیده شود. اگر این موضوع را تشریح کنیم جامعه هم متوجه می شود چه اتفاقی افتاده است. ابعاد این موضوع وقتی خوب توضیح داده شود، فشار از روی دولت برداشته می شود. به عنوان مثال، شما به یک وزنه بردار که جثه 60 کیلویی دارد و می تواند وزنه صد کیلویی را بزند بگویید برود در سنگین وزن ها و 240 کیلو وزنه بزند. آیا این امر شدنی است؟ از یک طرف گفته می شود ماهانه، این میزان پول رابه حساب مردم بریزید و از طرف دیگر می گویند از کجا بیاوریم و نداریم. در این صورت دولت باید چه کار کند؟ باید دارایی های کشور را بفروشد؟ بدهی بالا بیاورد که این پول را در قالب طرحی که گفته می شود شارژ کند. این امر نیاز به بازنگری خیلی جدی تر دارد.

یکی از مشکلات حاد اقتصاد ما مساله بیکاری است. نسخه شما برای کاهش یا حل این مشکل چیست؟

تمام مشکلات کشور به یکدیگر پیوسته است. امروز اگر جوانی بخواهد مشغول کار شود کجا باید مراجعه کند؟ یا باید در تشکیلات دولت مشغول کار شود که ما می گوییم کارمندان دولت زیاد هستند یا باید در کارگاهی، شرکتی یا کارخانه ای مشغول کار شود. آن شرکت و کارگاه را چه کسی ایجاد می کند؟ سرمایه گذار. سرمایه گذار اگر بتواند کارخانه ای یا کارگاهی را ایجاد کند افراد بسیاری در آن کار می کنند، اما وقتی به سرمایه دار می گوییم چرا کارخانه راه نمی اندازی، می گوید با شرایطی که اکنون کشور دارد نمی توان کارخانه راه انداخت و ما دوباره سر پله اول برمی گردیم که باید بالاخره در کشور فضای کسب و کار مطلوب وجود داشته باشد. وقتی این فضا مهیا می شود، ساز و کارها تغییر کرده، قانون حاکمیت داشته و جایگاه هر کس مشخص باشد آن زمان کارخانه ها و کارگاه ها هم راه اندازی می شود. شما نمی توانید در اقتصاد همین طور فرمان بدهید و بگویید مثلا شغل ایجاد شود. کسی به این فرمان ها گوش نمی دهد. اقتصاد جای شلاق زدن به دریا نیست که کسی فکر کند امواج دریا را بخواهد با شلاق آرام کند، دریا کار خودش را می کند. موج به دلایلی ایجاد می شود و به دلایلی از بین می رود. اقتصاد هم همین طور است.

حرکت به سوی درآمدهای مالیاتی از ایران تا فرانسه

سیستم مالیاتی در ایران تاکنون نتوانسته جایگاه حقیقی خود را کسب کند . واقعیت این است که در ایران مردم تمایلی به پرداخت مالیات ندارند، چرا که دستگاه مالیاتی نتوانسته است اعتماد آنها را برای خرج کردن وجوهشان کسب کند . از سوی دیگر گزارش های شفافی هم از چگونگی مصرف مالیات ها به دست مردم نمی رسد و آنها نمی دانند پولی که به دولت پرداخت می کنند بابت چه منابعی صرف می شود . بنابراین سیستم مالیاتی بین مردم محبوب نیست و نمی توان به عنوان منبع درآمد دولت روی آن حساب کرد.

نگاهی به عملکرد مالیاتی دولت نشان می دهد که تا قبل از سال90، دولت اصلا احتیاجی به درآمد مالیاتی نداشته و در 30 تا 40 سال گذشته اخذ مالیات به نحو بسیار ناچیزی در دستور کار دولت ها قرار داشته است. دلیل این امر آن است که دولت می توانسته براحتی نفت را بفروشد و با پول آن کشور را اداره کند. در عین حال، فروش نفت هیچ ربطی به تولید کشور، رشد سرمایه گذاری، نیروی انسانی و... نداشته است و دولت مانعی در برابر خود احساس نمی کرد. در حقیقت دولت در مقام مقایسه به عنوان مثال عملکرد مالیاتی دولت ایران مشابهتی با عملکرد مالیاتی دولت فرانسه ندارد . دولت فرانسه از منابع طبیعی مانند نفت و گاز برخوردار نیست و باید برای اداره خودش مالیات بگیرد. بنابراین سازمان مالیاتی مقتدر دارد. این دولت سازوکارهای مالیاتی اش را دقیق تعیین و نظام عادلانه دریافت مالیات را رعایت می کند و اجازه نمی دهد فساد در سیستم مالیاتی اش شکل بگیرد؛ اما در کشوری مثل ایران که درآمد های نفتی وجود داشته و دارد، مالیات دغدغه دولت نبوده است که دولت بخواهد درباره آن قانون جامع و مانع، ساز و کارهای تعریف شده و سازمانی قوی داشته باشد.بنابراین حالا که کشور به دلایل سیاسی برای فروش نفت تحت فشار قرار گرفته این امیدواری وجود دارد که در اثر فشارهایی که از فروش نرفتن نفت به دلیل تحریم ها به کشور وارد می شود دولت مقداری متنبه شده و تحرکی به سمت بحث مالیات ها داشته باشد .

کتایون مافی / گروه اقتصاد

جام جم آنلاین


برچسب ها : ,
غلامرضا ملكي مشاور و بازرس ويژه رئيس كل گمرك شد

چند روز پیش حکم غلامرضا ملکی به عنوان مدیر کل گمرک تهران اعلام گردید ظاهرا در این حکم تغییراتی ایجاد شده است وحکم دیگری از طرف رئیس کل گمرک ایران برای این فرد به شرح ذیل صادر گردیده است

غلامرضا ملكي مشاور و بازرس ويژه رئيس كل گمرك شد

طي حكمي از سوي دكتر مسعود كرباسيان معاون وزير و رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي ايران ، غلامرضا ملكي به عنوان مشاور و بازرس ويژه رئيس كل منصوب گرديد.

البته در تاریخ 20/7/92خبر مدیر کلی آقای ملکی در همین سایت بر اساس اعلام گمرک ایران انتشار یافت که متن حکم گمرک ایران به شرح ذیل بوده است به هر حال هدف خدمت گذاری است فرقی نمی کند در کجای گمرک فرد انجام وظیفه نماید

غلامرضا ملكي مدير كل گمرك تهران شد

طي حكمي از سوي دكتر مسعود كرباسيان رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي ايران غلامرضا ملكي به عنوان مدير كل گمرك تهران منصوب شد به گزارش روابط عمومي گمرك جمهوري اسلامي ايران در بخشي از اين حكم آمده است :
با استفاده از توان تخصصي همكاران و كارشناسان تعامل با سازمان هاي همجوار به منظور ايجاد وظايف قانوني در راستاي قانون امور گمركي و روان سازي رويه هاي اجرايي از طريق پياده سازي روش هاي الكترونيكي و نظارت دقيق بر انجام امور محوله امكانات سازماني لازم را براي تحقق ارتقاي بهبود كسب وكار و سلامت اداري با حفظ اصول قانون مداري و منشور اخلاقي دولت تدبير و اميد بكار گيريد.
شايان ذكر است پيش از اين عبدالرضا غلامي مدير كل گمرك تهران بوده است.


برچسب ها : ,
آیا رفع ممنوع الخروجی خاتمی صحت دارد؟
پاسخ اژه ای به یک شایعه؛
 
آیا رفع ممنوع الخروجی خاتمی صحت دارد؟

اژه ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ممنوع‌الخروج بودن خاتمی رفع شده است یا خیر؟ گفت: کسانی که در جریان فتنه 88 ظلم کردند از جمله کسی که از وی نام بردید در ارتباط با وی اتفاق خاصی نیافتاده است.

سرویس سیاسی خبر نو - دادستان کل کشور در  پنجاه وسومین نشست خبری در ارتباط با آخرین مسائل مهم از جمله شایعه رفع ممنوع الخروجی رئیس دولت اصلاحات با خبرنگاران به گفتگو پرداخت.

به گزارش خبرنو ؛ اژه ای در اواخر این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ممنوع‌الخروج بودن خاتمی مرتفع شده است یا خیر؟ گفت: کسانی که در جریان فتنه 88 ظلم کردند از جمله کسی که شما اسم بردید در ارتباط با وی اتفاق خاصی نیافتاده است.

این درحالیست که طی روزهای گذشته برخی سایت های خبری از رفع ممنوع الخروجی خاتمی خبرداده بودند.

در ادامه این نشست خبری حجة الاسلام والمسلمین اژه ای در ارتباط با آزادی زندانیان امنیتی نیز ادامه داد: اینکه گفته می‌شود آنها محکومیت‌شان به طور کامل به پایان رسیده و بعد شامل عفو شدند صحت ندارد چرا که اگر اینگونه باشد آنها نیازی به عفو ندارند. البته این احتمال وجود دارد که مقدار باقیمانده حبس آنها زیاد یا کم باشد.

محسنی اژ‌ه‌ای افزود: 80 نفری که شامل عفو شدند بخشی از آنها در ارتباط با جریان فتنه بوده که عفو آنها در زمینه جزای نقدی، شلاق، برخی نیز آزاد شده و تعدادی نیز محکومیت آنها تقلیل پیدا کرده است.
باشگاه خبرنگاران نوشت:سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که برخی سیاسیون می‌گویند زندانیان امنیتی در صورت توبه آزاد می‌شوند، اظهار داشت: ما ملتزم به حرفی که دیگران می‌زنند نیستیم و بنده در ارتباط با مبانی عفو و روال آن به صورت مشخص و آئین‌نامه‌های مربوط در این زمینه در جلسه قبلی اشاره کردم.


برچسب ها : ,
کارتن‌خوابی که پادشاه نرم افزار شد
 کارتن‌خوابی که پادشاه نرم افزار شد
 

به گزارش خبرنو به نقل از نامه؛تصور کنید دارید در خیابان قدم می‌زنید و به یک باره متوجه مرد تهی‌دست و مفلوکی می‌شوید که خیلی جدی و مستعد پشت یک لپ تاپ نشسته و با آن کار می‌کند. وقتی در کار او دقیق‌تر می‌شوید، به این نتیجه می‌رسید که او یک برنامه‌نویس رایانه‌ای است و در حال حاضر بر روی یک پروژه عظیم کار می‌کند.

این اتفاق اخیرا در آمریکا رخ داده و یک مرد بی‌خانمان با بودجه‌ای 100 دلاری و 60 روز آموزش دوره‌های جاوا به مدد هوش بالای خود موفق شد پروژه تولید اپلیکیشن‌های موبایل را راه‌اندازی کند. لئو یک جوان سیاه پوست است که نه خانه و سرپناهی دارد و نه سرمایه‌ای. او امروز به لطف دوست جدیدش پاتریک کم کونلوگ از طریق یک لپ ارزان قیمت چنان شهرتی برای خودش به هم زده که تنها در شبکه اجتماعی فیس بوک، بیش از 30 هزار نفر فعالیت‌های او را تعقیب می‌کند و تا کنون چندین رسانه معتبر در حوزه فناوری برای مصاحبه با او اقدام کرده‌اند.

 "go green" نام پروژه جالب لئو است که هنوز ساخته نشده ولی کلی طرفدار برایش دست و پا کرده است. باید صبر کرد و دید این پروژه خیابانی چطور پیش خواهد رفت.

  

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


برچسب ها : ,
در برنامه شب گذشته 90 چه گذشت؟!
در برنامه شب گذشته 90 چه گذشت؟!

به گزارش خبرنو به نقل از تابناک؛ دوازهمین برنامه 90 در لیگ 92 از ساعت 10 و 40 دقیقه آغاز شد و همانند گذشته، دوشنبه شب‌ از شبکه سه پخش شد و در ادامه به بررسی بازی‌های هفته‌ دوازدهم لیگ بر‌تر و حاشیه آن و نیز در مورد بازی با تایلند و اردوهای اماده سازی تیم ملی پرداخت.

 

در آغاز برنامه، آیتم 90 درجه به نمایش درآمد و سپس قرعه‌کشی هفته گذشته نیز انجام شد. ابراهیم میرزابیگی کار‌شناس داوری فوتبال

ناراحتی کی‌روش، از فردوسی پور !
کارلوس کی روش دوشنبه شب مهمان برنامه 90 بود تا در مورد بازی با تایلند و اردوهای اماده سازی تیم ملی و همچنین نفرات دعوت شده به تیم ملی صحبت کند.

در جریان مصاحبه فردوسی پور با سرمربی تیم ملی، مجری 90 اعلام کرد که اهالی فوتبال معتقدند کی روش بازی های لیگ را زیر نظر نگرفته است و به همین دلیل خیلی ها که در تیم هایشان بازی نکرده اند دعوت شده اند.

کارلوس کی روش به شدت از این سوال عصبانی شد و گفت: اینکه عنوان کنید من لیگ را زیرنظر ندارم یک توهین به من است و صداقت مرا زیر سوال می برد. با این سوالی که پرسیدید باید بگویم دفعه آینده در برنامه شما شرکت نخواهم کرد.

فردوسی پور پس از این اظهارات تلاش کرد اینگونه القا کند که سوتفاهم شده و منظور وی زیر سوال بردن صداقت کی روش نبوده است.

دلیل عدم هنتخاب بختیار رحمانی
در ادامه برنامه، کارلوس کروش سرمربی تیم ملی که به برنامه 90 رفته بود سرانجام به انتقاد فولادی ها از دعوت نشدن بازیکنان شان به تیم ملی پاسخ داد. او که در این مدت حرف های زیادی را از فولادی ها شنیده درباره اینکه چرا بختیار رحمانی به تیم ملی فراخوانده نشده است ، گفت:« در یکی از اردوهای قبلی من از بختیار رحمانی دعوت کردم اما او نیامد. او به من گفت مصدوم است . من هم پذیرفتم اما دیم فردای آن روز برای تیم ملی زیر 22 سال ما به میدان رفت!

کارلوس کروش این اتفاق را دلیلی برای دعوت نشدن بازیکن فولاد که شایسته حضور در تیم ملی بوده به دلیل رفتار پیشینش از اردوی فعلی کنار مانده است . البته این سئوال هم بی جواب می ماند که چرا نباید کمیته تیم های ملی اعضای کادرفنی دو تیم بزرگسالان و امید ، این قدر با یکدیگر هماهنگ باشند که چنین اتفاقاتی نیفتد. اتفاقاتی که بار قبل باعث می شود بختیار سر از تیم منصوریان در بیاورد و یا اینکه این بار پیام صادقیان را از تیم امید باز می دارد.

چرا اینجا همه به من می گویند دانیال
دانیل داوری در برنامه 90 از توان منحصر به فردش در یادگیری زبان فارسی را گفت. این در 4 جلسه کلاس فشرده 3 کلمه فارسی یاد گرفته است و گناه زبان بلد نبودنش به گردن پدرش است!

دانیل داوری که مهمان برنامه 90 بود ، از روزهای حضور در لیگ آلمان و تیم ملی ایران گفت. عادل با او از صعود براینشوایگ به بوندسلیگا آغاز شد که داوری گفت:« فصل قبل ما سال خیلی خوبی را داشتیم و همه خیلی خوشحال شدیم که به بوندسلیگا صعود کردیم.»
اما روزهای خوش براینشوایگ در بوندسلیگای دو در بوندسلیگای یک تداوم نداشته. دانیل در این باره می گوید:«بله مطمئنا ما شروع سختی داشتیم. برای اینکه وقتی از دسته پایین تر می آیی خیلی سخت است که با تیم های بزرگ رقابت کنی. ولی خیلی امید دارم که بتوانیم روند خوب مان در چند بازی گذشته را ادامه بدهیم. در دو یا سه بازی اخر مان روند تیم بهتر شده است و می توان این روند را بهتر کرد.»
او درباره بازی هایش برای تیم آلمانی هم گفت:«من بیشترین تلاشم را می کنم که بتوانم به تیم کمک کنم و امیدوارم که فرصت بازی هم داشته باشم.

فردوسی پور درباره عدم توانایی داوری در تکلم فارسی پرسید که او گفت:«من تلاش می کنم که بتوانم فارسی را یاد بگیرم . برایم کمی سخت است ، چون آنجا خیلی فارسی حرف نمی زدم اما الان 4 جلسه است که رفتم کلاس زبان فارسی . چند کلمه ای هم همان طور که ابتدای آمدنم گفتم ، بلدم حرف بزنم. سلام ، خداحافظ ، چطوری و …»
که عادل با شنیدن این حرف گفت: یعنی واقعا بعد از 4 جلسه همین 3 کلمه را بلدی؟ او با خنده این را پرسید که گلر جدید تیم ملی گفت:«غیر از سلام و خداحافظ یک جمله هم بلد هستم: من دارم در براینشوایگ زندگی می کنم!

او سپس با خنده ادامه داد:تقصیر پدرم بود که با من فارسی حرف نزده این زبان را یاد بگیرم.» او که مادری لهستانی دارد در خانه چون مادرش فارسی نمی دانسته ، به ناچار فارسی هم حرف نمی زده. دانیل که در 10 سالگی به ایران هم آمده بود عکس هایی از حضورش در ایران را برای عادل فردوسی پور آورده بود گفت:« من 10 سالم بود که آمدم ایران. خانواده ام همه دور هم جمع بود و به مسافرت رفتیم. این را به خوبی یادم هست که آمدیم ایران.

او سپس درباره عکس های هندبالش گفت:« مدتی هم هندبال بازی می کردم. در هندبال هم من درون دروازه بودم .اما فوتبال برایم همیشه جذابیت بیشتری داشت و همین باعث شد که بیایم و به جای هندبال ، فوتبال بازی کنم.»
او سپس از روزهای نوجوانی اش گفت:« تا جایی که یادم هست در نوجوانی 4 جلسه در هفته تمرین می کردم و بعد به تیم ماینتس رفتم . آنجا در تیم جوانان بازی می کردم . مربی ما آنجا یورگن کلوب بود که خیلی کارش را دوست داشتم. او خیلی چیزها به من یاد داده است. بعد هم که آمدم به براینشوایگ . تیم ما براینشوایگ فصل قبل عالی بود. در زمان صعودش با تیم های دیگر ، تفاوت امتیازی زیادی داشت و خیلی زود صعود کردیم و جشن باشکوهی هم گرفتیم.

او در بخشی از حرف هایش هم گفت:«اسم من دانیل هست اما نمی دانم چرا اینجا همه به من می گویند دانیال!

بیت آشور: عدد 3 را دوست دارم
مهرداد بیت آشور بازیکن تیم ملی دیشب نخستین مهمان عادل فردوسی پور در برنامه نود بود.
او که به سختی فارسی حرف می زند اما می تواند گلیم خودش را از آب بیرون بکشد.او ابتدا از اینکه چطور پایش به دنیای فوتبال باز شد حرف زد و گفت:«4 یا 5 ساله بودم که فوتبال را در حیات خانه مان شروع کردم.آن زمان دوستانم را به خانه دعوت می کردم.من هیچ کاری را به فوتبال ترجیح نمی دهم.

او از سال 2010 و به حقیقت پیوستن رویایش حرف زد و گفت:«سال 2010 بود که به سن خوزه پیوستم.خیلی از دوستان و البته خانوده ام می گویند که به من افتخار می کنم.من در دبیرستان بازیساز بودم اما وقتی به کالج رفتم به کارهای دفاعی رو آوردم.آنجا یاد گرفتم که دفاع کردن را بهتر انجام بدهم.الان دیگر می دانم باید چه کار کنم.

فردوسی پور از او پرسید که چه احساسی از اینکه به ایران آمده است دارد که او گفت:«واقعا خوشحالم.من در آمریکا به دنیا آمدم.الان 26 سال دارم و فقط یک بار در 5 سالگی به ایران آمده بودم.من رشته تحصیلی ام ارتباطات است و 4 سال هم هست که دارم در ام ال اس بازی می کنم.2 گل در ام ال اس زده ام و پاس گلهای زیادی هم داده ام.

وی با بیان اینکه از بازیکنان تیم ملی خیلی ها را می شناسد گفت:«اشکان دژاگه،حسین ماهینی،علی دایی و خداداد را هم می شناسم.او زمانی در سن خوزه بود و از قبل می شناختمش.

بیت آشور که شماره 33 می پوشد در این رابطه هم توضیح می دهد:«عدد 3 را دوست دارم.در تیم ملی شماره 26 را به من داده اند.نمی دانم می توان 3 یا 33 را بپوشم اما زیاد فرقی نمی کند.او در پایان هم ابراز علاقه کرد که دوست دارد تیم ملی در جام جهانی با آمریکا هم گروه شود.

افشای باجگیری یک عکاس و برخورد تند علی دایی و رئیسی کیا
یکی از مباحث درگیری اخیر علی دایی با باشگاه راه آهن، اقدامات عکاس باشگاه راه آهن و اخراج موقت وی از باشگاه بود.
علی دایی در گزارشی که در برنامه 90 پخش شد اعلام کرد که این عکاس مبلغی پول از بازیکن راه آهن(محمدرضا مامانی) با سواستفاده از نام سرمربی دریافت کرده است و دایی نیز به خاطر این مسئله عکاس فوق را اخراج کرده است.

مامانی نیز در مصاحبه ای تاکید کرد مبلغ 5 میلیون تومان به عکاس قرض داده که بعدها حاضر به پس دادن آن نشده و اعلام کرده به خاطر اینکه عامل ابقای این بازیکن در تیم شده، این مبلغ را به عنوان شیرینی لحاظ می کند!عکاس راه آهن این ادعاها را تکذیب کرد.

بحث تبانی به آفتابه دزد کشید !
ادامه برنامه به بحث مسائل پشت پرده و فساد در فوتبال البته تنها به مبحث تیم راه آهن و بازی راه آهن و آلومینیوم هرمزگان فصل پیش اختصاص داشت. محسن قهرمانی داور آن بازی بود و تیم راه آهن در آن بازی دو بر یک به پیروزی رسید.

جالب این که معلوم نشد چرا مسائل پشت پرده داوری بازی سپاهان و پرسپولیس به اینجا ارتباط پیدا کرده است؟
اصلا چرا راه دور برویم همین سال پیش چند بازی با نقش مستقیم داور نتیجه اش مشخص شد ؟ از عادل بعید بود به بیراهه برود ! یا نخواست و یا ؟

آخر داستان یک عکاس مثلا چند میلیون گرفته و ..مشابه یک نمایشنامه نزدیک به 3 ساعت به این قضیه مهمی پرداخته شد ؟

علی دایی اعتقاد داشت که کادر فنی راه آهن در فصل گذشته ارتباطی با مسائل پشت پرده نداشته و کادر مدیریتی و عکاس باشگاه راه آهن در این خصوص مرتکب تخلف شده اند.

در ادامه مهدی تارتار سرمربی پیشین راه آهن نیز هرگونه ارتباط کادر فنی زمان خود با داوران را رد کرد.

ضمنا مسعود اکبری عکاس باشگاه راه آهن نیز عنوان کرد: پولی که از بازیکنان و کادر فنی تیم راه آهن جمع می کردم طبق دستور مولایی بدنساز تیم راه آهن به حساب یک خانم در مشهد واریز می کردم.

در ضمن حجت الاسلام علیپور دبیر ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه ای از پیگیری پرونده مذکور به صورت جدی و با دقت خبر داد. وی همچنین در خصوص برخورد با داوران متخلف در آن زمان گفت: در همان زمان ما اسامی 7 داور را به کمیته داوران به عنوان متخلف اعلام کردیم فکر می کنم در همان زمان محسن قهرمانی دو ماه محروم شد.

محمدرضا مامانی بازیکن پیشین تیم فوتبال راه آهن گفت: مسعود اکبری عکاس باشگاه راه آهن 5 میلیون تومان به عنوان قرض از من دریافت کرد اما پس از مدتی برای دریافت این پول مراجعه کردم که اکبری به من گفت " قرار بود نیم فصل از تیم جدا شوی اما من با دایی صحبت کردم و جداییت منتفی شد بنابراین این 5 میلیون تومان شیرینی شما به من باشد". اما مسعود اکبری عکاس باشگاه راه آهن این موضوع را تکذیب کرد.

بهمن دهقان مشاور دایی متهم به زدن سیلی به صورت عکاس باشگاه راه آهن بود که این موضوع را تکذیب کرد.

در بخش دیگری از برنامه رئیسی کیا مدیرعامل باشگاه راه آهن و علی دایی سرمربی تیم پرسپولیس در ارتباط تلفنی با برنامه نود پاسخگوی سوالات فردوسی پور بودند.

رئیسی کیا در صحبتهای خود گفت: نمی دانم چرا مسائل پشت پرده داوری بازی سپاهان و پرسپولیس به اینجا ارتباط پیدا کرده است؟ اگر قرار به غش کردن به طرفی است باید مدیرعامل تراکتورسازی نیز برای بازی تیمشان با پرسپولیس و اتفاقات آن خواستار رسیدگی به این موضوع باشد. در خصوص کنار گذاشته شدن اکبری عکاس باشگاه نیز باید این را بگویم که ما به خاطر آحفظ آرامش تیم و درگیری که اکبری با دهقان داشت او را به صورت موقت از تیم کنار گذاشتیم. اگر تمامی مشکلات و مسائل پشت پرده داوری در ارتباط با اکبری است چرا در این فصل پیشنهادی به ما نمی شود و اکنون تیم ما در این وضعیت قرار دارد؟

 

کریمی: در 30 شهریور حاتم و مولایی دنبال این بودند که قهرمانی تخلف کرده است یا خیر؟ من در حال تمرین در ورزشگاه پاس بودم که اطرافیان شما با من تماس گرفتند و گفتند بیایم دفتر شما تا قضییه قهرمانی را جمع کنیم. من که در حال آمدن به آنجا بودم بارها با قهرمانی تماس گرفتم که موفق به صحبت با وی نشدم. در دفتر شما مولایی حاتم دختر کوچولوی شما دهقان و یک فرد بهزاد نامی بود که شما در آنجا به مولایی پرخاش کردید. شما در انجا گفتید که حتی مدیرعامل راه آهن را می خواهید عوض کنید؛ مولایی که مربی بدنساز تیم است چرا قبل از یکی بازی های راه آهن فصل گذشته یک ساعت قبل از بازی اصرار داشت که اکبری پول را به حساب یک خانم در مشهد واریز کند و حتی یکی از نزدیکان دایی بارها و بارها پیگیر این موضوع بود؟ آقای دایی شما که می گویید داوری من در دربی و قبول نکردن گل محمد نوری در آن بازی مشکوک بوده یعنی که من با استقلالی ها زد و بند کردم و شما به استقلال نیز تهمت زدید.

مولایی : مگر تیم کادر فنی نداشته که همه چیز را به من نسبت می دهند چرا من باید این کار را می کردم؟ خوشبختانه در تیم ما دوربین تمامی اتفاقات را ضبط می کرد و می توانید از طریق آن به اصل واقعیت پی ببرید.

اکبری : الان تمام مشکلات داوری فوتبال ایران و مشکلات داوری بازی سپاهان و پرسپولیس به من مرتبط می شود. قبل از بازی ما مولایی یک برگه به من داد که در آن یک شماره حساب نوشته شده بود و به من گفت این شماره حساب یک خانم است در مشهد که باید 2 میلیون تومان به حساب وی واریز شود. ضمن اینکه چرا باید در تاریخ 31 شهریور آقای دهقان با من تماس بگیرد و بگوید کمی و کسری نداری؟ و چرا پیش ما نمی ایی؟ و در خواست شماره حساب آن خانم را از من کردند.

دهقان: می گویند که من گفته ام که حبیب کاشانی را می خواهم مدیرعامل راه آهن کنم؟ این موضوع کاملا دروغ است.

کریمی: من نه داورم که ترس و واهمه ای داشته باشم و نه به جایی وصل هستم اما آیا شما نگفتید که مالک باشگاه از نتایج تیم ناراحت هست و قرار است حبیب کاشانی جایگزین رئیسی کیا شود؟

دایی: دفتر ما یک دفتر 70 - 80 متری است و من هم آنجا بودم.

کریمی: شما در آنجا دختران حضور داشت و می خواست با ماژیک روی دیوار خط خطی کند و شما حواستان به او بود.

دایی: من یعنی گوشم نمی شنود؟

کریمی: حتی به من گفتند که به پرسپولیس بروم اما گفتم که به دلیل دربی نمی توانم این کار را بکنم حتی گفتند اگر به شموشک هم برویم شما را می بریم.

دایی: تمام صحبتهای کریمی خیلی هایش را قبول ندارم اما خواهش می کنم آخر این برنامه را یک بار دیگر مرور کنید.

کریمی : شما به من نگفتید اما آقای دهقان بارها به من این حرف را گفتند.

دایی: به علی دایی نمی توانند چیزی را بچسبانند اما سیاست آقایان این است که به دور و بری های من این مسائل را بچسابنند اما من نمی گذارم این موضوع به وقوع بپیوندد.

پرسش و پاسخ نظرسنجی 90
پرسش نظرسنجی 90 این بود که نتیجه بازی ایران و تایلند چیست؟ 1- برد با بیش از2گل2- برد با بیش از 1 گل 3- برد بایک گل 4- مساوی 5- بردتایلند که در پایان، نزدیک 40 درصد به ‌گزینه 1، و37 درصد به ‌گزینه 2 و مابقی گزینه های ذیگر را برگزیدند.


برچسب ها : ,
خبرهای داغ سیف از تورم،ارز و فاز۲هدفمندی
رئیس کل بانک مرکزی از پیش بینی تورم ۳۶درصد و نرخ رشد منفی ۶درصد در سال ۹۲، اجرای قطعی فاز دوم هدفمندی در سال ۹۳، تک نرخی شدن نرخ ارز تا پایان ۹۳ و لغو تدریجی و نه سریع تحریم‌ها خبر داد و گفت: مسکن مهر از جیب ضعفا ساخته شد.
تسنیم:  ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه اجلاس پاییزه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول با حضور در دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران (سفارت پاکستان) در جمع ایرانی‌های مقیم آمریکا (ساکن واشنگتن) به ایراد سخنانی درباره برنامه‌های بانک مرکزی ایران و تشریح آخرین آمارهای اقتصادی پرداخت و در خاتمه نیز به برخی از سوالات حضار پاسخ داد.

وی سخنان خود را با اشاره روزهای نخست بعد از انتخابات ریاست جمهوری و اعلام نتایج انتخابات اینطور آغاز کرد که در همان روزها کمیته های تخصصی در بخش های مختلف تشکیل شد که روزانه از ساعت 15 الی 21-22 به طول می انجامید و اعضاء حاضر به بررسی راهکاری برای برون رفت از وضعیت موجود می پرداختند.

سیف با بیان اینکه هماهنگی بسیار استثنایی بین تیم اقتصادی دولت وجود دارد به جایگاه استقلال بانک مرکزی در دولت اشاره کرد و اظهار داشت: یادم نمی رود که در یکی از جلسات هیات دولت، طرح‌های 35 گانه برای افق 100 روزه توسط دکتر جهانگیری (معاون اول رئیس جمهور) در حال قرائت بود و بعد از اینکه از بند اول رد شد و به بند دوم رسید گفت "بانک مرکزی موظف است..."  بلافاصله یکی از وزرا به اعتراض دستش را بلند کرد و گفت "پس فرق ما با دولت قبلی چیست؟ باز که گفتید بانک مرکزی موظف است".

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: این نشان می‌دهد که تعصب استقلال بانک مرکزی حتی در تیم اجرایی دولت هم وجود دارد و تمام بخش‌ها معتقدند بانک مرکزی باید مستقل باشد و در جهت انضباط مالی و کنترل رشد نقدینگی برنامه ریزی کند و تحت شرایط خاص کشور مجبور به عدول از وظایف خود نباشد.

* تورم تا پایان سال 36 درصد می‌شود/ رشد اقتصادی پایان 91 منفی 5.8 درصد شد

وی ضمن اشاره به تورم 40 درصدی در پایان شهریورماه و تورم 30.5 درصدی پایان سال 91 تصریح کرد: اما پیش بینی می شود که تا آخر سال با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و انظباطی که در رابطه با کنترل نقدینگی حاکم شده متوسط تورم به حدود 36 درصد برسد برهمین اساس روند نزولی را ماه به ماه طی خواهد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی کنترل رشد نقدینگی را از برنامه‌های اجرا شده بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم برشمرد و اضافه کرد: الان حجم نقدینگی 500 هزار میلیارد تومان است که این رقم خیلی بالاست؛ رشد نقدینگی در 6 ماهه اول سال 91 حدود 15.8 درصد و در 6 ماهه اول سال 92 این رقم 7.8 درصد است ولی باید توجه داشت که با کنترل نقدینگی تورم کاهش پیدا خواهد کرد.

* پیش بینی بانک مرکزی از رشد اقتصادی پایان 92 و 93/ رشد اقتصادی مثبت 3 درصد می شود

سیف از رشد اقتصادی منفی 5.8 درصدی در پایان سال 91 خبر داد و گفت: اما به دلیل دقت نظر در کنترل نقدینگی و برنامه های افزایش تولید این رشد منفی در ماه‌های آتی متوقف خواهد شد.

به گفته این عضو کابینه دولت یازدهم، نرخ رشد اقتصادی براساس پیش بینی بانک مرکزی تا پایان سال 92 منفی 6 درصد خواهد شد ولی طبق پیش بینی‌های انجام شده در پایان سال 93 در حد مثبت 3 درصد خواهد شد.

* نرخ ارز تا پایان سال 93 تک نرخی می‌شود/ فنر نرخ ارز بالاخره سال 91 باز شد

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به بیان برنامه‌های این بانک درباره وضعیت ارزی و نرخ ارز پرداخت و تصریح کرد: از اوایل دهه 80 نظام یکسان سازی نرخ ارز براساس شناور مدیریت شده مورد عمل قرار گرفت و برهمین اساس تا پایان سال 90 وضعیت متعادل بود اما به دلیل عدم توجهی که باید نسبت به تعدیل نرخ ارز انجام می گرفت و همچنین با توجه به حجم بالای درآمدهای نفتی، دولت این امکان را پیدا کرد که با تزریق منابع ارزی نرخ ارز را در حد ثابتی نگه دارد.

سیف ضمن اشاره به اینکه نرخ ارز طی سال‌های گذشته متناسب با افزایش تورم اضافه نشد، ادامه داد: در یکی از مواد قانون برنامه این اصل وجود داشت که هر ساله نرخ ارز متناسب تفاضل تورم داخلی و خارجی تعدیل شود و افزایش پیدا کند اما بخاطر همان وضعیت درآمدهای ارزی این کار انجام نشد. تراکم این فشار روی قیمت ارز باعث شد در سال 91 به دلیل شرایط خاصی که پیش امد این فنر باز شود و نرخ ارز از کنترل خارج شد و عدم تعادلی پیش آمد.

وی تصریح کرد: اما با تلاش‌هایی که انجام شد هم اکنون 2 نرخ در بازار مورد مبادله قرار می گیرد که یکی نرخ رسمی 2477 تومان (مرکز مبادلات) و دیگری نرخ حدود 3000 تومان (بازار آزاد) است؛ خوشبختانه بعد از انتخابات ریاست جمهوری نرخ دلار به ثبات رسیده است.

سکاندار بانک مرکزی در دولت یازدهم همچنین با تأکید براینکه برنامه جدی بانک مرکزی نرخ یکسان ارز و استقرار نظام شناور ارزی است، اضافه کرد: پیش بینی می شود تا اواخر سال 93 متناسب با شرایطی که پیش می آید و با توجه به شرایط تحریم مجدداً سیاست یکسان نرخ ارز با استفاده از شناور مدیریت شده اجرایی شود.

* فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها حتماً سال 93 اجرا می‌شود

سیف در بخش دیگری از سخنان خود به بیان برنامه‌های دولت درباره قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره و تصریح کرد: قانون هدفمندی یارانه‌ها بسیار دقیق بود ولی در اجرا متأسفانه انحرافاتی رخ داد که باعث عدم نمایان شدن آثار این قانون در اقتصاد شد.

رئیس کل بانک مرکزی از برنامه دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال 93 خبر داد و گفت: قرار بود فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال 92 انجام شود ولی به نظر می رسد این بخش از قانون به سال 93 موکول شود.

به گفته وی، در حال حاضر افزایش قیمت حامل های انرژی در مجلس مطرح بوده اما آنچه مسلم است اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده است؛ با برنامه‌ریز‌ی‌های صورت گرفته این بخش از فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به سال آینده موکول شده است.

 

* رفع تحریم‌ها تدریجی خواهد بود/ در بهترین شرایط هم اثرات لغو تحریم با گذشت زمان مشخص می شود

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه البته اشاره‌ای هم به وضعیت تحریم‌های اعمال شده علیه ایران داشت و اعلام کرد: مسلماً نوع اتفاقاتی که اخیراً‌ درباره تحریم ها رخ داده است این امید را ایجاد می کند که در آینده با توجه به افق مثبتی که ایجاد شده شرایط ما بهتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه " برنامه ریزی‌ها به نحوی است که فکر نمی کنیم تحریم‌ها به سرعت می تواند از بین رود" تصریح کرد: طبیعتاً رفع تحریم‌ها تدریجی خواهد شد. در بهترین شرایط هم باز زمان زیادی می برد که لغو تحریم بتواند آثار خود را نشان دهد.

این عضو کابینه یازدهم ادامه داد: در مجموع جهت گیری به سمتی است که ثبات مناسب و مورد نیاز برای رشد فعالیت‌های اقتصادی در اقتصاد بوجود آید؛ رشد تولید و فعالیت‌های اقتصادی نیازمند شرایطی است که امکان پیش بینی شرایط برای سرمایه گذار وجود داشته باشد.

سیف ضمن اشاره به اینکه بانک مرکزی در صدد هست که از هر طریق ممکن ثبات به اقتصاد کشور بازگردد، افزود: ما نیاز به اقداماتی داریم که منجر به تقویت شرایط محیط کسب و کار شود؛ یکی از این اقدامات استانداردهای حاکمیت شرکتی است که در حال حاضر اقدامات اولیه انجام شده و امیدواریم هر چه زودتر بصورت تدوین شده در معرض همه پرسی عمومی قرار گیرد و بعد به مجلس ارائه شود و بعد از تصویب شرایط مناسبی را در بنگاه‌ها و ایجاد ثبات در بنگاه های اقتصادی بوجود بیاورد.

رئیس کل بانک مرکزی با تأکید براینکه تحریم اثر خود را دارد، ادامه داد: برهمین اساس برنامه ریزی‌هایی که بانک مرکزی انجام می دهد با توجه به این واقعیت است که جریان درآمدهای نفتی محدود شده است بنابراین علاوه بر جریان ورودی منابع ارزی در کشور در استفاده منابع موجود نیز محدودیت‌هایی وجود دارد. البته باید توجه داشت تحولاتی که در تحریم‌ها اتفاق می فتاد در این زمینه تأثیر گذار است.

* مسکن مهر از جیب ضعفا ساخته شد/ 60 درصد نقدینگی از محل مسکن مهر است

به گزارش تسنیم، سیف در ادامه گفت‌وگوی خود با ایرانیان مقیم آمریکا به طرح مسکن مهر اشاره و تصریح کرد: مسکن مهر یکی از طرح‌هایی است که در دوره گذشته اجرا شد؛ پایه پولی حجم نقدینگی 500 هزار میلیارد تومانی 100 هزار میلیارد تومان است که با ضریب فزاینده 5 برابر به این میزان رسیده است. 48 هزار میلیارد تومان از این 100 هزار میلیارد تومان دقیقاً متعلق به مسکن مهر است؛ یعنی از این حجم نقدینگی می توانست 60 درصد باشد.

وی ضمن تأکید براینکه تصمیمات غیرکارشناسی موجب شده این آثار منفی در نقدینگی و تورم بوجود آید ابراز امیدواری کرد که در دولت تدبیر و امید با اتخاذ سیاست‌های درست و بهینه وضعیت اقتصادی مطلوب شود و رشدنقدینگی و نرخ تورم بهبود یابد.

رئیس کل بانک مرکزی در همین ارتباط تأکید کرد: به قول یکی از دوستان مسکن مهر از جیب ضعفا ساخته شد چراکه تورم حاصل از اجرای این طرح را مردم ضعیف تحمل می کردند.

* انتقاد سیف به اجرای طرح بنگاه‌های زودبازده/ بودجه 93 با نگاه واقعی به مجلس می رود

سیف یکی دیگر از طرح‌های اجرا شده در دولت قبل را هم مورد اشاره قرار داد و درباره طرح بنگاه‌های زودبازده اینطور گفت که " بخشی از توان اعطاء تسهیلات نظام بانکی به طرح بنگاه‌های زود بازده اختصاص داده شد ولی نتایج مثبتی به بار نیاورد و در نهایت تعداد زیادی طرح‌های نیمه تمام در نقاط مختلف کشور بوجود آورد؛ یکی از کارهای بانک مرکزی برنامه ریزی برای به سرانجام رساندن این طرح‌هاست".

وی البته درباره وضعیت نامطلوب اشتغال در کشور نیز توضیحاتی را داد و اعلام کرد:‌ درصد عدم اشتغال در کشور 13 درصد برآورد شده که البته این میزان در سطوح مختلف متفاوت است ولی متوسط 3 الی 3.5 میلیون نفر را در بر می گیرد؛ ما حدود 5 میلیون نفر جوانان فارغ التحصیل آماده ورود به بازار کار داریم. باید به سرعت به فکر ایجاد اشتغال برای این گروه باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی با تأکید براینکه دولت مسلم است که انظباط در فضای مالی و فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کند، ادامه داد: " یکی از کارهایی که در اینباره انجام شد نوع رفتار دولت در بودجه 92 بود؛ حجم بودجه امسال 210 هزار میلیارد تومان بود. همیشه اصلاحیه بودجه برای ترمیم کمبودها و افزایش میزان بودجه به مجلس می رفت اما اینبار دولت برای کاهش به 157 هزار میلیارد تومان بودجه را به مجلس برد تا واقع بینی در هزینه های و درآمدها باشد. این تفکر در بودجه 93 هم وجود دارد و دولت بودجه ای را به مجلس خواهد برد که بتواند عملیاتی کند".

سیف در ادامه با اشاره به کاهش واردات و افزایش نرخ ارز و صادرات غیر نفتی گفت: در مجموع واردات کشور از 70 الی 80 میلیارد دلار به 40 میلیارد دلار رسیده است از طرف دیگر صادرات غیر نفتی کشور با لحاظ محصولات پتروشیمی 45 میلیارد دلار برآورد شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون تعادل نسبی به دلیل تحریم‌ها در واردات و صادرات بوجود آمده است اما اگر شرایط تغییر کند این تعادل هم تغییر خواهد کرد، افزود: در این سال‌ها اقتصاد بدون نفت را دنبال می کردیم اما در حال حاضر باید ببینم با برداشته شدن تحریم‌ها با چه شرایطی این سیاست را دنبال خواهیم کرد.

* تقویب واقعی پول ملی برنامه اصلی بانک مرکزی است/ می‌دانیم بانکداری اسلامی را اجرا نمی‌کنیم

وی در پاسخ به پرسش یکی از افراد حاضر در جلسه درباره برنامه‌های استراتژیک دولت و سیاست‌های مالی و پولی گفت:در تمام زمینه ها دولت بنا دارد بخش غیر دولتی فعال شود؛ یکی از انتقادات به گذشته نوع خصوصی سازی بوده و به همین علت اصطلاح خصولتی مطرح است؛ دولت جدید به هیچ وجه این برنامه را قبول نمی کند و بنا دارد بخش خصوصی کاملاً فعال و مدیریت واگذاری‌ها هم به بخش خصوصی واگذار شود. بعنوان نمونه سهام عدالت به ظاهر به بخش خصوصی واگذار شد اما مدیریت در دولت باقی ماند.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که برنامه‌های اصلی شما در این بانک چیست؟ تصریح کرد: ایجاد تعادل با ثبات در اقتصاد جهت گیری اصلی بانک مرکزی است البته در این تعادل تولید و اشتغال باید به جایگاه واقعی خود برسند. بهبود بهره وری و تغییر بودجه ریزی، استقلال بانک مرکزی و تفکیک سیاست‌های پولی از مالی از دیگر برنامه‌های دولت یازدهم است.

وی همچنین به انتقادات روزهای اخیر درباره نرخ واقعی دلار اشاره و تصریح کرد: تقویت واقعی نرخ پول ملی در راستای تحقق این اهداف می تواند شکل بگیرد.

سیف البته در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه بانک مرکزی برای تقویت تجارت خارجی افزود: یکی از نگاه‌های یک اقتصاد با ثبات به توسعه صادرات و جهت گیری مناسب به سمت واردات با نگاه افزایش بهره وری تولید است؛ نگاه ما اول تولید است و در این مسیر حرکت خواهیم کرد.

وی در ادامه به سوال یکی دیگر از حضار درباره بانکداری اسلامی اینطور پاسخ داد که ایران تنها کشوری است که بانکداری اسلامی تمام فعالیت‌های بانکی سیستم بانکی را شکل می‌دهد و تصریح کرد: در هیچ کشور اسلامی اینطور نیست؛ تمام کشورهای اسلامی در کنار بانکداری سنتی عرضه خدمات بانکی را هم دارند؛ در ایرن تنوع زیادی در نوع خدمات و تامین نیازهای مردم داشتیم اما هیچ وقت فکر نمی کنیم به آخر کارمان رسیدیم.

سیف البته این را هم گفت که حتی اعتقاد نداریم بانکداری فعلی در ایران بانکداری اسلامی است بلکه معتقدیم بانکداری بدون رباست؛ مسیری که از بانکداری بدون ربا به سمت بانکداری اسلامی طی شودباید مشخص شود. بانکداری اسلامی با جامعیت باید تامین کننده نیازهای فعالان اقتصادی باشد. البته بد نیست یادآور شوم که در چند سال اخیر در شورای فقهی بازار سرمایه و بانک مرکزی استفاده از ابزارهای اسلامی را مورد تصویب و اجرا قرار دادیم.

برچسب ها : ,
دلالان تحریم چه کسانی هستند؟
عد از ارائه رویکردهای جدید از سوی دولت یازدهم در حوزه دیپلماسی عمومی و تلاش جدی دولت برای بهبود روابط ایران با سایر کشورها امیدها به رفع تدریجی تحریم‌ها نیز بیشتر شده است.
این شرایط در حالی به وجود آمده که رئیس دفتر رئیس جمهوری به تازگی عنوان کرده است که عده‌ای در داخل از برطرف شدن تحریم‌ها خوشحال نیستند. عده‌ای که نهاوندیان آنها را دلالان تحریم نامیده است. اما دلالان تحریم چه کسانی هستند؟

تحریم موضوع تازه‌ای برای ایران و ایرانیان محسوب نمی‌شود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بیش از سه دهه قبل تاکنون آمریکا و کشورهای غربی در مقاطع مختلف تحریم‌های اقتصادی متعددی را علیه ایران اعمال کرده‌اند.

در همین حال طی حدود دو سال اخیر نیز تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه ایران تشدید شد که از جمله این تحریم‌ها می‌توان به تحریم صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، تحریم صنعت خودروسازی، قطع سوئیفت، تحریم‌های کشتیرانی و بانک‌ها و غیره اشاره کرد.

اما حسن روحانی در حالی توانست در ۲۴ خرداد امسال با شعار دولت تدبیر و امید در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود که در اولین سفر خود به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد توانست موجی از امید را در زمینه بهبود تدریجی تحریم‌ها ایجاد کند. انتشار اخباری مبنی بر لغو تحریم اتحادیه اروپا علیه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و چند خبر مشابه دیگر نیز بر موج لغو تحریم‌ها دامن زده است.

اما در چنین شرایطی رئیس دفتر رئیس جمهوری به تازگی در گفت‌وگوی خود با شبکه دو سیما اعلام کرد که برخی در داخل از دیپلماسی جدید دولت در زمینه بهبود روابط بین‌المللی ایران و همچنین رفع تدریجی تحریم‌ها خوششان نمی‌آید و به نفعشان نیست که تحریم‌ها لغو شوند.

نهاوندیان اگرچه گفت که به جزئیات بیشتری در این زمینه اشاره نمی‌کند اما در عین حال این دسته از مخالفان تحریم را "دلالان تحریم" نامید.

این تقریبا برای نخستین بار است که یک مقام ارشد دولتی به این صراحت از مخالفت عده‌ای در داخل کشور با لغو تحریم‌ها سخن گفته است.

به طور کلی مخالفان تحریم‌ها شامل آن دسته از افرادی می‌شود که با خروج شرکت‌های غربی از فضای اقتصادی ایران فضای انحصاری برای آنها به وجود آمده و حالا اگر قرار باشد شرکت‌های غربی دوباره به اقتصاد ایران بازگردند منافع این دسته از افراد نیز به شدت به خطر خواهد افتاد.

در واقع طی چند سال گذشته به دلیل خروج شرکت‌های غربی مطرح از اقتصاد ایران فضا عمدتا در انحصار شرکت‌های عمدتا آسیایی و روسی قرار گرفت و حالا اگر قرار باشد شرکت‌های غربی که قدرت رقابتی بالایی هم دارند دوباره به اقتصاد ایران برگردند این شرکت‌ها و شرکای ایرانی‌شان دچار مشکلات جدی خواهند شد.

در همین زمینه عبدالوهاب سهل‌آبادی، رییس هیات مدیره شورای مرکزی خانه‌های صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که منظور از دلالان تحریم چه کسانی هستند؟ توضیح داد: در چند سال گذشته و به ویژه پس از تشدید تحریم‌ها شواهد نشان می‌دهد که عده‌ای منافع اقتصادی زیادی در این مقطع بدست آورده‌اند. این افراد کسانی هستند که به هر دلیل با راه‌های انتقال پول، واردات و صادرات و تامین مواد اولیه از خارج آشنا بوده و به دلیل سخت شدن شرایط در دوران تحریم توانسته‌اند منافع کلانی به دست آورند.

وی افزود: درصدهایی که این عده از بابت نقل و انتقال پول در شرایط تحریم‌ می‌گیرند بسیار بالاست. این‌را هم باید گفت که همه تولیدکنندگان قادر به انجام امورات خود در دوران تحریم مانند واردات مواد اولیه نیستند و به همین دلیل به ناچار به استفاده از دلالان تحریم رو می‌آورند.

او با اشاره به اینکه هزینه‌های واردات کالا در دو سال اخیر به دلیل تحریم‌ها ۲۵ درصد افزایش یافته است، افزود: نابه‌سامانی در فضای اقتصادی در هر شرایطی می‌تواند برای عده‌ای خاص مفید باشد.

سهل‌آبادی با اشاره به ایجاد فضای انحصاری در شرایط تحریم گفت: در چنین شرایطی مواد اولیه وارداتی گران‌تر درمی‌آیند و کیفیت کالاها نیز کاهش می‌یابد و مصرف‌کننده و تولیدکننده نیز قدرت انتخاب خود را در خرید کالا و مواد اولیه از دست می‌دهند.

رییس هیات مدیره شورای مرکزی خانه‌های صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: تولیدکنندگان نمی‌دانند که مثلا تا آخر ماه می‌توانند مواداولیه موردنیاز خود را تامین کنند یا خیر. در چنین شرایطی تولیدکنندگان مجبورند همیشه دلالان تحریم را در کنار خود داشته باشند تا از خدمات آنها برای ادامه بقای خود استفاده کنند.

وی تاکید کرد: دلالان و واسطه‌ها در حال بازی کردن با تولیدکنندگان هستند و از ادامه تحریم‌ها نیز نفع کلانی می‌برند.

در هر صورت به نظر می‌رسد دولت یازدهم که با شعار تدبیر و امید بر سر کار آمده علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با مشکلات سیاسی خارجی باید از پس مانع‌سازی‌های داخلی نیز بربیاید. به طور قطع برخی که از بابت تحریم‌ها سودهای کلانی را به جیب‌های گشاد خود واریز کرده‌اند بی‌تمایل نیستند تا شرایط کنونی تحریم ادامه یابد و آنها بتوانند از شرایط به وجود آمده حداکثر منافع را نصیب خود کنند. باید دید دولت یازدهم با این دسته از رانت خواران و دلالان تحریم چه برخوردی خواهد داشت.

برچسب ها : ,
دولت‌نگران‌بی‌ثباتی‌بازارباشد نه‌کاهش‌قیمت ارز
  • بازدید : (380)
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان رئیس بانک مرکزی به جای نگرانی از کاهش قیمت ارز باید نگران بی‌ثباتی بازار ارز باشد، گفت: قیمت واقعی دلار حدود 2500 تومان است.
جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس با انتقاد از اظهارات و رفتار رئیس کل بانک مرکزی درباره کاهش قیمت ارز گفت: رفتار آقای سیف درباره ارز، درست نیست چرا که ایشان به جای نگرانی درباره کاهش قیمت ارز باید نگران بی‌ثباتی بازار ارز باشد.

وی با بیان اینکه ثبات نرخ ارز برای کشور بسیار مهم است، افزود: اگر دولت بخواهد با نگاه انتفاعی خودش به مسائل نگاه کند ممکن است بگوید اگر قیمت ارز بالا باشد نقدینگی بیشتری برای تأمین منابع بودجه به دست می‌آورد اما باید توجه داشته باشند که بالا بودن نرخ ارز به معنای تورم بیشتر است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه بالا بودن قیمت ارز موجب رکود در اقتصاد کشور می‌شود، خاطر نشان کرد: واحدهای تولیدی کشور وابستگی شدیدی به مواد اولیه و قطعات خارجی دارد و بر همین اساس افزایش قیمت ارز موجب افزایش هزینه تولید در کشور می‌شود و این به معنای تورم ناشی از افزایش قیمت ارز می‌شود.

قادری در پاسخ به این سؤال که قیمت واقعی دلار چقدر است، تصریح کرد: من فکر می‌کنم قیمت دلار نه 3 هزار تومان است و 1226 تومان. در شرایط کنونی قیمت واقعی دلار می‌تواند حدودا 2500 تومان باشد لذا انتظار داریم دولت محترم یاری کند تا قیمت دلار فورا به قیمت واقعی‌اش برسد.

برچسب ها : ,
ليست صفحات
تعداد صفحات : 141