تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
کلاهبردار 17 ميلياردی دستگیر شد
کلاهبردار 17 ميلياردی دستگیر شد
 

به گزارش جام نیوز؛

2 کلاهبردار شيک پوش تهراني که با تشکیل شرکت بازرگانی در اردبیل 17 میلیارد و 370 میلیون ریال کلاهبرداری کرده بودند دستگیر شدند
به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اردبیل امروز گفت : درپی شکایت 2نفر از اهالی اردبیل مبنی بر اینکه 2 نفر از اداره کنندگان یک شرکت بازرگانی واردات و صادرات از آنان کلاهبرداری کردند و قبل از انجام تعهد از محل متواری شده اند رسیدگی به موضوع در دستور کار تیم های ویژه عملیات پلیس آگاهی اردبیل قرار گرفت.

سرهنگ موسی عالیزاده افزود : با اقدامات شبانه روزی ، ردپای کلاهبرداران در یکی از مناطق تهران شناسایی و با همکاری پلیس آگاهی ناجا این 2 کلاهبردار شناسایی و دستگیر شدند.

وی گفت : با انتقال کلاهبرداران به اردبیل و انجام تحقیقات مشخص شد این افراد به بهانه خرید تعدادی هواپیمای مسافربری برای یکی از شاکیان مبلغ 16 میلیارد ریال و از شاکی دیگر نیز به بهانه گشایش اعتبار در یکی از بانک های خارجی یک میلیارد و 310 میلیون ریال کلاهبرداری کرده اند.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اردبیل افزود : کلاهبرداران دستگیر شده در بازجویی ها اعتراف کردند که وجوه کلاهبرداری شده را در شرکت های ساختمان سازی شهرهای مختلف ایران سرمایه گذاری کرده اند.

سرهنگ موسی عالیزاده گفت : تلاش برای بازگرداندن مبالغ کلاهبرداری شده به افرادی که مورد سودجویی قرار گرفته اند ادامه دارد.


برچسب ها : ,
درآمدهای نفتی ما را گرسنه‌تر می‌کند

شاهرخ ظهیری

یادداشت اختصاصی تسنیم/شاهرخ ظهیری

درآمدهای نفتی ما را گرسنه‌تر می‌کند

خبرگزاری تسنیم: بخش اصلی عامل توسعه صنایع غذایی و تبدیلی در امنیت غذایی کشور، بخش کشاورزی است که یکی از بخشهای مهم اقتصادی در کشور ما است.

توسعه پایدار کشاورزی می‌تواند در امنیت غذایی (FOOD SECURITY) و در نهایت در امنیت ملی به‌طور کامل اثر بخش باشد. بدون تأمین امنیت غذایی با تأکید بر تولید ملی در شرایط کنونی، کشور نمی توان به امنیت ملی دست پیدا کند.
درفاصله ای نه‌چندان دور بخش کشاورزی تأمین‌کننده 85 درصد نیاز غذایی کشور، 22 درصد اشتغال، 20 درصد تولید ناخالص ملی و 25 درصد مواد اولیه صنایع کشور را عهده دار بوده است. اگرچه در سال های اخیر متأسفانه به‌دلیل افزایش قیمت نفت و درنهایت افزایش درآمد نفتی سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی کاهش یافته است. درظاهر این سهم 12درصد کاهش را نشان می دهد. درباره مواد اولیه صنایع به‌دلیل مشکلات تولید پنبه و صنایع مربوط نیز، کاهش داریم. صنایع تبدیلی و غذایی اگرچه سابقه طولانی دارد ولی در گذشته تعداد و انواع مربوط به صنایع تبدیلی محدود و از چند برند و مارک تجاوز نمی کرده است. اما در شرایط فعلی تعداد برندهای صنایع تبدیلی قابل ملاحظه و قابل اتکا است.
• در کشور ما ضایعات مواد غذایی بالاست و رقم یک سوم ضایعات از گذشته های دور و تاکنون ادامه دارد که تأمین‌کننده غذای 25 تا 30 درصد جمعیت کشور است. امید به کاهش ضایعات از طریق صنایع غذایی و تبدیلی و صنایع بسته بندی مقدور است.
• در سال های اخیر شاهد دگرگونی قابل ملاحظه ای در زمینه صنایع غذایی هستیم و امید به توسعه روزافزون داریم ولی واقعیت این است که هنوز سهم تولید از طریق صنایع تبدیلی قابل ملاحظه نیست.
• هنوز با همه پیشرفت های حاصله در صنایع لبنی، بیماری تب مالت در کشور وجود دارد. بیماری های مشترک انسان و دام که یکی از عوامل آن مربوط به ناکافی بودن توسعه صنایع غذایی و تبدیلی است در کشور این مشکلات را به وجود آورده است.
• ضایعات غلات، آرد و نان که سالانه حتی به دو میلیون تن برآورد می¬شود به دلیل توسعه ناکافی صنایع آرد و نان است. اگرچه تحولات زیادی را در سال های اخیر شاهد هستیم.
• صنایع تبدیلی درباره محصولات سبزی و صیفی به‌هیچ روی با میزان مصرف مواد مربوط در کشور  قابل ملاحظه نیست.
• اگرچه در زمینه بسته بندی زعفران، خاویار، انواع خشکبار، خرما، رب گوجه فرنگی و ... توفیقات قابل ملاحظه ای در کشور حاصل شده است ولی هنوز قسمتی از صادرات ایران به کشورهای دیگر در بسته‌بندی بزرگ منتقل و در  بسته¬بندی دوباره از کشوری مثل اسپانیا، ایتالیا و ... صادرات دوباره به کشور بازمی‌گردد.
توجه به تولید مطلوب کشاورزی بر اساس توسعه پایدار (SUSTAINABLE DERELOPMENT) که از سال 1992 شروع شده است، قرار بود جمعیت گرسنگان جهان تا سال 2015 به صورت قابل ملاحظه کاهش یابد. متأسفانه این اتفاق به نحو مطلوبی واقع نشده است. بنابر گزارش سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) در حال حاضر حدود 820 میلیون نفر در جهان از گرسنگی مفرط رنج می برند و جمعیت قابل ملاحظه ای نیز به فقر غذایی دچار هستند. اگرچه ایران از نظر امنیت غذایی یعنی تولید داخلی به اضافه واردات به دلیل درآمد نفتی مشکلی ندارد، اما باید تلاش شود که مایحتاج آحاد مردم حتی المقدور در کشور تولید شود.
توجه به بخش کشاورزی از طریق سرمایه گذاری مناسب و توسعه صنایع غذایی، تبدیلی و بسته بندی می تواند کشور را در ردیف کشورهای اول تا پنجم جهان قرار دهد.  در اجلاس RIO +20 که محور اصلی آن اقتصاد سبز بوده است (GREEN ECONOMY) بیشترین توجه به کشاورزی، جنگل، شیلات و آب معطوف شده است. در اهداف اقتصاد سبز، امنیت غذایی(FOOD SECURITY) باتوجه به محورهای زیر قابل تحقق است :
 کاهش فقر REJUCE POVERTY
 اصلاح تغذیه و سلامتی IMPROVE NUTIVTION AND HEALTH
 ایجاد اشتغال روستایی CREATE RURAL JOBS
 کاهش فشار بر محیط زیست
همچنینREDUCE PRESSURE ON THE ERIRONMENT  مورد توجه قرار گرفته است. امید که باتوجه همه جانبه به بخش کشاورزی از نظر سرمایه گذاری، تولید، تبدیل و ...، موجبات امنیت غذایی در کشور و رفاه حال کشاورزان، روستاییان، تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و تجار فراهم شود. در این میان به وزارت جهادکشاورزی برای تولید منسجم در ارتباط با تشکل‌های بخش صنایع کشاورزی پیشنهاد می‌شود. ولی تعاونی‌های تولید کشاورزی که سابقه همکاری خوبی با بخش صنایع غذایی داشته است، کافی به مقصود نبوده و توسعه تعاونی ها، تولید کشاورزی و همکاری با بخش صنعت در کشاورزی می تواند درآمدی بهتری نصیب صنایع تبدیلی یا تعاونی ها تولید کشاورزی کند.

*رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران


برچسب ها : ,
چه کالاهایی نیاز وارد کشور شود ضروری یا غیر ضروری

چه کالاهایی نیازاست بموقع وارد کشور شود ضروری یا غیر ضروری

به گزارش مرکز اطلاعات فنی امور گمرکی بر اساس آمار منتشره گمرک ایران اقلام عمده وارداتی در ۷ ماهه اول سال جاری شامل برنج، کنجاله، گندم، ذرت و وسایل نقلیه با موتور پیستونی درون سوز با حجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی بوده است که لازم است وزارت صنعت ومعدن وتجارت نظارت دقیق تری بر واردات نوع کالاهای وارداتی به کشور بنماید واین موضوع بیانگر این واقعیت است که باید تنوعی در واردات کالاهای اساسی در کشور صورت بگیرد تا ورود بموقع بسیاری از کالاهای ضروری مورد نیاز کشور بموقع در دسترس مردم ومصرف کنندگان قرار گیرد وچنین اموری باعث توسعه بازار های قاچاق ویا رانت نگردد به نظر می رسد که اقلام عمده کالاهای وارداتی به کشور با تحت پوشش قراردادن وسایط نقلیه وامثالهم از نیازهای ضروری کشور نباشد وبه اندازه که برنامه ریزی در ورود کالاهای اساسی به کشور مهم است مطمئنا ورود وسایط نقلیه مهم نبوده ونخواهد بود همه مسئولین باید در یک برنامه ریزی دقیق برای ورود کالاهای اساسی به کشور تلاش کرده وتلاش خویش را مخصوصا در ایام محرم مضاعف کنند وگرانی را در بخش کالاهای اساسی به بازار محرم منتهی نکنند


برچسب ها : ,
کاهش صادرات کشور از نظر ارزشی در هفت ماهه گذشته بر اساس آمار گمرک ایران

کاهش صادرات کشور از نظر ارزشی در هفت ماهه گذشته بر اساس آمار گمرک ایران

به گزارش مرکز اطلاعات فنی امور گمرکی طبق اعلام گمرک ایران  صادرات قطعی با احتساب میعانات گازی با  کاهش ۱۵.۰۶ درصدی در ارزش دلاری، مواجه بوده است البته باید مشخص کرد که چه میزان از این صادرات مربوط به بخش خصوصی است وچه میزان از این صادرات اختصاص به بخش دولتی است علی ایاالحال آنچه که به مسئولین در تصمیم گیری های کلان اقتصادی کمک می کند این است که در آمارها فعالیت بخش های خصوصی ویا دولتی تفکیک شود واز طرفی نیاز است که میزان صادرات فرآورده های نفتی هم به گونه ای به صورت واضح تری مطرح گردد تا چنانچه بخش هایی از نوع کالاهای صادراتی که کمتر مورد توجه قرار می گیرد مرکز توجه صادرکنندگان قرار گیرد ودر این رابطه برنامه ریزی شود چراکه لازم است رابطه تنگاتنگی بین انواع کالاهای صادراتی وجود دداشته باشد نه اینکه در بخشی از کالاهای صادراتی که بیشتر صادرات دولتی است افزایش هایی به چشم بخورد ودر سایر بخ ش ها هیچگونه افزایشی مورد نظر نباشد ومعمولا در طی سالهای گذشته هرگز بین نوع کالاهای صادراتی تحلیل های جامعی ارائه نگردیده است تا مسئولین چاره ای برای ایجاد یک بستر مناسب برای صادرات بخش های خصوصی بیاندیشند

لازم به توضیح است کشورهای عمده طرف معامله به لحاظ ارزش طی ۷ ماهه سال ۱۳۹۲ امارات متحده عربی، چین، هند، جمهوری کره، ترکیه به میزان ۱۶ میلیون و ۱۱ هزارتن بوده است که البته بخشی از این رقم مربوط به سایر کشورها نیز می شود.


برچسب ها : ,
سقوط آزاد اقتصاد ایران!
نام گروه: کاریکاتور     انتشار: 1392/08/12       تعداد بازدید: 35

سقوط آزاد اقتصاد ایران!

سقوط آزاد اقتصاد ایران!
ایران در رده بندی اقتصادی جهان، از میان ۱۵۲ کشور رتبه ۱۲۷ را به خود اختصاص داده است!





گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com


برچسب ها : ,
دو توصیه تازه شریعتمداری به دکتر روحانی

دو توصیه تازه شریعتمداری به دکتر روحانی

قدس آنلاین:حسین شریعتمداری در سرمقاله امروز کیهان به بررسی نرمش قهرمانانه به عنوان یک تاکتیک موفق پرداخته است و با مرور رویدادهای هفته های اخیر و پس از سفر نیویورک روحانی عنوان نموده که با رو شدن چهره مزورانه آمریکا این تاکتیک جواب داده است.در بخش پایانی این یادداشت نیز به دکتر روحانی توصیه های شده است.

به گزارش قدس آنلاین،در این سرمقاله آمده است:
1- این حکایت را پیش از این در ستون «گفت و شنود» کیهان دیده‌اید ولی برای وضوح بیشتر آنچه در یادداشت پیش روی آمده است، هیچ داستانی را گویاتر از آن نیافتیم و از آنجا که «حکایت همچنان باقی است»، اشاره دوباره به آن را خالی از فایده ندیدیم... و ماجرا، این که؛
می‌گویند در گذشته‌ای نه چندان دور، یکی از روستائیان، الاغ خود را به بازار مال‌فروشان آورده و به دلالی سپرد تا جار بزند که قصد فروش آن را دارد. دلال با حرارت جار می‌زد و به مشتریان از محسنات الاغ خبر می‌داد که؛ حیوانی انسان‌دوست! و اهل مدارا با همگان است! بار بر می‌دارد و آزار ندارد! و... الاغ اما، هر یک از مشتریان را که از روبرو می‌آمد، به شدت گاز می‌گرفت و اگر خریدار از پشت می‌آمد با لگد الاغ روبرو می‌شد. جماعتی که شاهد ماجرا بودند به روستایی گفتند؛ افسار الاغت را بگیر و به روستا برگرد! هیچ آدم عاقلی این الاغ را نمی‌خرد. روستایی در جواب گفت؛ الاغ را برای فروش نیاورده‌ام! فقط می‌خواستم همه مردم بدانند که من از دست این حیوان چموش چه می‌کشم تا اگر یک روز شنیدند که او را به قصد کشت زده و لت و پار کرده‌ام، به دفاع از او کمپین حمایت از حقوق حیوانات تشکیل ندهند و کمیته مربوطه در سازمان ملل متحد برای پی‌گیری علت سقط شدن این حیوان چموش «بازرس ویژه»! نفرستد و قطعنامه صادر نکند!
2- پس از نرمش اخیر دولت در مقابل آمریکا که در سفر رئیس جمهور محترم کشورمان به نیویورک و در جریان دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه کشورهای 5+1 صورت پذیرفت، بسیاری از دولتمردان بر این باور بودند که برای حل و فصل مسائل فیمابین و پایان دادن به چالش 10‌ساله هسته‌ای، راهکار تازه‌ای یافته‌اند. مدعیان اصلاحات و گروه کارگزاران با ذوق‌زدگی از برداشته شدن قریب‌الوقوع تحریم‌ها خبر می‌دادند و به قول عبید زاکانی «مژدگانا که گربه عابد شد»! می‌سرودند و در همان حال زبان به ملامت کسانی گشودند که «آمریکا» را «غیر قابل اعتماد» معرفی می‌کردند. اصحاب فتنه در روزنامه‌های زنجیره‌ای از «شکسته شدن تابوی مذاکره با آمریکا»! خبر می‌دادند. سخنی از جنایات بی‌وقفه آمریکا علیه ملت مظلوم ایران در میان نبود و خیلی که همت! و جسارت! به خرج می‌دادند به دخالت آمریکا در کودتای 28 مرداد اشاره می‌کردند و بلافاصله به قضاوت می‌نشستند که آمریکایی‌ها خود به ناروا بودن آن دخالت اعتراف کرده‌اند! که این نیز، با انگیزه محکوم کردن آمریکا، صورت نمی‌پذیرفت، بلکه در خوشبینانه‌ترین حالت، به فراموشی سپردن و غفلت از انبوه جنایاتی بود که شیطان بزرگ طی سی و چند سال گذشته علیه نظام و مردم مظلوم ایران‌اسلامی مرتکب شده و هنوز هم مرتکب می‌شود. انگار آمریکا به ناگاه تغییر ماهیت داده و شرط حکیمانه امام راحلمان(ره) که «آمریکا باید از خرشیطان پیاده شود» تحقق یافته بود!
مسئول محترمی که پیش از این، در خطبه‌های نماز جمعه تهران - یادش به خیر! - به درستی معتقد بود «آمریکایی‌ها مثل گاو تحلیل می‌کنند» حالا نسخه مذاکره با آمریکا را می‌پیچید و بر این باور که خصومت‌های سی و چند ساله با رفق و مدارا قابل حل و فصل است. ایشان توضیح نمی‌دهد که اگر آمریکا تغییر ماهیت نداده است - که هیچ نشانه‌ای از این تغییر ماهیت احتمالی در دست نبوده و نیست - مذاکره با گاو چگونه امکان‌پذیر است؟! گاوی که به قول ابوعلی سینا، حکیم بلندآوازه جهان اسلام و ایران، «شاخ دارد و عقل ندارد»!
دولتمردان محترم - البته با نیت خیرخواهانه و مردم‌دوستانه - بر این باور بودند که همه مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌هاست و کلید حذف تحریم‌ها در دست آمریکاست! از این روی دوران مقابله با آمریکا را به سر آمده می‌دانستند. با این نگاه - بخوانید توهم - دستور جمع‌آوری تابلوها و بنرهایی صادر شد که از «بی‌صداقتی آمریکا» خبر می‌دادند و یا «صداقت آمریکا»! را قابل تردید معرفی می‌کردند. پیش از آن نیز ادعا شده بود که «حضرت امام(ره) هم با حذف شعار مرگ بر آمریکا موافق بودند»! و... این قصه سر دراز دارد!
3- حریف اما، تا بازگشت رئیس‌جمهور محترم کشورمان از نیویورک هم صبر نکرد و اوباما بلافاصله پس از مکالمه تلفنی با آقای روحانی، اعلام کرد که فشار تحریم‌ها، رئیس‌جمهور ایران را پای مذاکره کشانده است! وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد «آمریکا دست به هیچ اقدامی نمی‌زند که نگرانی اسرائیل را در پی داشته باشد». همان روز، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گروه 1+5 در مصاحبه با خبرنگاران توضیح داد «اوباما با غنی‌سازی زیر 5 درصد در داخل خاک ایران موافقت نکرده است». رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه مشترک با نتانیاهو که به واشنگتن رفته بود، تصریح کرد که «گزینه نظامی علیه ایران هنوز هم روی میز است». خانم شرمن به سنا رفت و در نشست با سناتورهای عضو کمیته سیاست خارجی سنا، گفت ‌«هدف ما از اقدامات اعتمادساز، تضعیف موقعیت کنونی ایران و ایجاد اختلال در برنامه هسته‌ای این کشور است.» وندی شرمن در همین نشست و در پاسخ رابرت منندز با وقاحت می‌گوید «فریبکاری بخشی از DNA ایرانیان است». مقامات آمریکایی، از اوباما و دولتمردان بلندپایه دیگر گرفته تا نمایندگان کنگره و اندیشکده‌های استراتژیک این کشور تصریح می‌کنند که در مقابل نرمش ایران هیچ امتیازی نخواهند داد و نه فقط در نظام تحریم‌ها کمترین تغییری نمی‌دهند بلکه بعد از انجام اقدامات اعتمادساز از سوی ایران که پذیرش پروتکل‌ الحاقی، اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت، اجازه دسترسی به تمامی مراکز مورد نظر آمریکا و... احتمالا - دقت کنید تاکید شده که احتمالا - تصویب تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران را به تعویق می‌اندازند! و صدها نمونه دیگر که فهرست آن نیز به درازا می‌کشد. آیا این همه، دقیقا از همان واقعیت تلخ و صد البته درس‌آموز و هشداردهنده‌ای حکایت نمی‌کند که دیروز همراه با مستندات آن به تیتر اول روزنامه کیهان تبدیل شده بود «آمریکا در مقابل امتیاز نقد، وعده نسیه هم نمی‌دهد».
4- اکنون نوبت به دستاورد بزرگی می‌رسد که باز هم، مانند همیشه از نگاه حکیمانه و الهی رهبر معظم انقلاب به دست آمده است و آن کنار زدن هوشمندانه نقاب تزویری است که آمریکا با دروغ‌پردازی و توهم‌پراکنی بر چهره کشیده بود. یعنی بیرون آوردن همان دستکش مخملینی که برای پوشاندن دست چدنی به کار گرفته و پیش از این، حضرت آقا از آن خبر داده بودند. اگر یکی از مصادیق «نرمش قهرمانانه» را بهره‌گیری از یک «تاکتیک» با هدف رونمایی از هویت واقعی دشمن و کنار زدن نقاب از چهره زشت و پلید حریف تلقی کنیم، با جرات می‌توان گفت که رخدادهای چند هفته اخیر، یعنی نرمش دولت محترم- خواسته یا ناخواسته- و عکس‌العمل خصمانه و کینه‌توزانه آمریکا در پاسخ به نرمش یاد شده، تاکتیک هوشمندانه‌ای بوده است که با ضریب و درجه تاثیر بالا جواب داده است. تحرک دیپلماتیک هیئت ایران اسلامی در سفر نیویورک که تقدیر رهبر معظم انقلاب را در پی داشت و اعلام آمادگی هیئت برای پاسخگویی به سؤالات- بخوانید بهانه‌های- آمریکا، این انتظار منطقی و معقول را در افکار عمومی جهانیان و از جمله مردم شریف ایران پدید آورد که حریف بایستی در مقابل برخورد یاد شده واکنش مثبت از خود نشان داده و چنانچه در پی بهانه‌جویی نیست، به «همراهی» روی‌آورد. اما، آمریکا با افزودن بر غلظت دشمنی خود علیه ایران اسلامی و اتخاذ مواضعی به مراتب کینه‌توزانه‌تر از گذشته، نقاب تزویری را که بر چهره داشت و دستکش مخملینی را که به دست کشیده بود کنار زد و برای افکار عمومی جهانیان و برخی از مسئولان خوش‌خیال داخلی کمترین تردیدی باقی نگذاشت که مسائلی نظیر نگرانی از تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای ایران، فقط بهانه‌ای برای اهداف خصمانه دیگر است و به قول «جرج فریدمن» مسئول مرکز راهبردی استراتفور «مشکل آمریکا با ایران، برنامه هسته‌ای این کشور نیست، مسئله اصلی آن است که ایران نشان داده است نه فقط بدون رابطه با آمریکا، بلکه در حال دشمنی با آن نیز می‌توان قدرتمندترین کشور منطقه در همه عرصه‌ها، از جمله نظامی، علمی و تکنولوژیک بود. ایران از این رهگذر به الگویی برای کشورهای منطقه تبدیل شده و بهار‌عربی- بخوانید انقلاب‌های اسلامی- را پدید آورده است».
حضرت آقا با این تدبیر حکیمانه که متاسفانه از سوی هیئت دیپلماتیک کشورمان به خوبی درک نشد و با اقدامات نابه‌جایی نظیر گفت‌وگوی تلفنی دکتر روحانی با اوباما و ملاقات طولانی‌مدت وزیر خارجه با جان کری- که دکتر ظریف صادقانه از آن خبر داد- و برخی اظهارات نسنجیده و دور از شأن و جایگاه مقتدرانه ایران اسلامی همراه بود، نقاب از چهره زشت و پلید آمریکای خونریز و جنایتکار برکشیدند و بر حقانیت ایران اسلامی که آمریکا را شیطان بزرگ و شعار مرگ بر آمریکا را پرچم برافراشته مقاومت می‌داند مهر تایید زدند و حریف را علی‌رغم آنهمه ادعای هوشمندی و سیاستمداری در دامی گرفتار کردند که خود پهن کرده بود. «ام‌یریدون کیداً، فالذین کفروا هم المکیدون... آیا مشرکان می‌خواهند کید و حیله‌ای به کار برند؟ آنان خود در این حیلت گرفتار آمده‌اند».
انتظار آن بوده و هست که دولت محترم در نگاه خوشبینانه خود نسبت به آمریکا تجدیدنظر کند و اصحاب فتنه و شماری از مدعیان اصلاحات که از القائات و ترفند اخیر برای فرو غلتاندن ایران اسلامی در چنبره فریب و غارتگر آمریکا نیز مانند فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 طرفی نبسته‌اند به‌خود آیند و مخصوصا از رئیس جمهور محترم انتظار می‌رود، اطراف خود را از جماعت یاد شده پالایش کند.

حسین شریعتمداری

انتهاي خبر/ قدس آنلاين / کد خبر: 165145

برچسب ها : ,
گرانی به بازار عزای محرم رسید
کد خبر: ۱۶۷۷۱۳
۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۰
صدای طبل و دهل عاشورایی‌ها به گوش می‌رسد. هنوز تا محرم چند روزی باقی است ولی گویا دسته‌های عزاداری این گوشه از تهران بزرگ، برنامه گذاشته‌اند. آخر اینجا داستان کمی فرق می‌کند، اینجا مرکز تجمع بازاریانی است که دو ماه محرم و صفر مغازه‌شان را تغییر کاربری می‌دهند و همه کسب و کارشان را عاشورایی می‌کنند.

کمی جلوتر از راهروی سنگفرش‌شده ایستگاه 15خرداد متروی تهران، به ناصرخسرو می‌رسی و راسته فروشندگان وسایل سوگواری محرم. سرتاسر خیابان سیاهپوش است. در راسته سمت چپ خیابان صدها پرچم سیاه، سرخ و سبز به اهتزاز درآمده‌اند. می‌گویند این راسته همیشه در تصاحب پرچم‌فروش‌هاست. آنها در بقیه ماه‌های سال نیز برای مساجد و تکایا و مجالس مذهبی سفارش پرچم می‌گیرند و گاهی سفارش‌های غیرمذهبی هم می‌پذیرند اما در ماه‌های محرم و صفر صرفا پرچم‌های مذهبی مرتبط با واقعه عاشورا می‌فروشند. در سمت دیگر خیابان اما، سایر وسایل عزاداری به فروش می‌رسد از لباس مشکی و پرهای رنگی و خیمه و علامت و شیپور و طبل گرفته تا لباس شمر و چکمه و کلاه‌خود تعزیه و نمایش‌های آیینی محرم.

فروشگاه‌های این راسته برخلاف پرچم‌فروش‌ها در دو ماه محرم و صفر تغییر کاربری می‌دهند و در سایر روزهای سال به‌کارهای دیگری مانند اغذیه‌فروشی، فروش پوشاک، خیاطی و کفاشی و... اشتغال دارند. بازار پررونق است و تا پاسی از شب پرجنب‌وجوش به نظر می‌رسد این در حالی است که سایر کاسبان اطراف راسته سوگواری‌فروش‌ها، یکی‌یکی کرکره مغازه‌شان را پایین می‌کشند.

 مشتری‌ها فهرست‌به‌دست می‌آیند و خریدهای سنگین می‌کنند. از مهدی که تنها «هیکلی» چرمی مخصوص حمل علامت می‌فروشد، می‌پرسم این ریسک نیست که هر سال جنسی را بفروشد که یک‌بار خریدنش برای یک عمر بس است؟ و او در جواب می‌گوید: امام حسین به این بازار برکت داده است. بازار محرم و صفر کاسبان ناصرخسرو هر سال پررونق است حتی در اوج گرانی و تورم. ارزان‌ترین «هیکلی» فروشگاه 60‌هزارتومان و گران‌ترینش 400‌هزارتومان است که با چرم مرغوب مشهد دوخته شده است. می‌گوید بیشتر هیکلی‌هایش را از همدان می‌آورد اما جنس چینی نامرغوب هم در بازار فراوان است.

 آن سمت خیابان مغازه‌ای است که تابلوی سر در آن عنوان اغذیه‌فروشی خورده است اما سرشار از پرهای رنگارنگ است. فروشنده تند و تند دکمه‌های ماشین‌حساب را فشار می‌دهد و به پسر جوانی که انگشت‌هایش پر از انگشتر عقیق است می‌گوید حسابش چیزی حدود یک‌میلیون‌و200‌هزارتومان می‌شود. با تعجب به فروشنده و بسته‌های بزرگ پرهای رنگی نگاه می‌کنم. فروشنده باهوش‌تر از آن است که معنی نگاهم را نفهمد و با لبخند می‌گوید: ایشان از آن دسته مشتری‌های عاشق اهل‌بیت است که هر سال می‌آید و از هر چیزی مرغوب‌ترینش را برای هیاتش می‌خرد. و در ذکر مشخصات پرهای مرغوب ادامه می‌دهد: پرهای بلند‌تر و پرپشت‌تر و بدون هیچ‌گونه آسیب و شکستگی پرزهای نرم، مرغوب‌ترین پرهای فروشگاه هستند و بسته‌های ده‌تایی آن 300‌هزارتومان قیمت دارد. پرها که به پر طاووس شهرت دارند از آفریقای‌جنوبی، سوریه و لبنان به کشور وارد می‌شوند و گویا چون تجارت این پرها تنها در انحصار همین چند کشور است، حسابی هم تجارت پرسودی دارد.

دارم از فروشگاه خارج می‌شوم که مشتری دیگری می‌آید و با عصبانیت می‌گوید پرهایی را که به او 120‌هزارتومان فروخته است در بازار بزرگ فقط 50‌هزارتومان قیمت دارد. به مغازه دیگری که علامت و مرغک و گوزن و شیر فلزی می‌فروشد وارد می‌شوم. صاحب مغازه با زبان آذری با مشتری ترک‌زبانش گفت‌وگو می‌کند. بعد از راه‌انداختن مشتری‌اش می‌گوید: علامت داریم 500‌هزارتومان و علامت داریم 800‌میلیون‌تومان. می‌پرسم 21 تیغه دارد. کار دست استاد علامت‌کار میراث‌فرهنگی است و نقش‌های بسیار ظریف و زیبا دارد. برخی نقش‌ها هم طلاکوب و نقره‌کوب است. جنس بدنه علامت هم فولادی است. سپس اضافه می‌کند: در قدیم علامت‌ها بسیار کوچک بود و پنج تیغه بیشتر نداشت و کاربرد آن تنها معرفی یک هیات مستقل بود اما حالا علامت‌ها بسیار پرزرق‌وبرق و تجملاتی شده‌اند و موقع حرکت دسته عزاداری تمام عرض خیابان را می‌گیرند.

این فروشنده درباره تغییر قیمت علامت‌ها نسبت به سال گذشته نیز می‌گوید: حدود 40‌درصدی گران‌تر شده‌اند چون بازار آهن‌آلات تغییر قیمت داشت به‌علاوه اینکه فنر علامت‌ها وارداتی است و از آلمان وارد می‌شود. و در مواجهه با استدلال من که می‌گویم دلار ارزان‌تر از پارسال شد چطور علامت گران‌تر شده است؟ با لبخندی اظهار می‌کند: نمی‌دانم. علامت‌سازها اینطور می‌گویند. بعید هم نیست علامت‌های فروش‌نرفته پارسال را از انبار خارج کرده‌اند و به نرخ روز می‌فروشند ولی به‌هرحال ما امسال جنس را با 40درصد افزایش قیمت از سازنده خریده‌ایم. نزدیک به انتهای راسته مغازه دودهنه دیگری است که طبل و سنج و لباس تعزیه، زنجیر، خیمه و تقریبا بیشتر لوازم عزاداری را می‌فروشد. وقتی از او می‌پرسم قیمت لوازم عزاداری امسال چه تغییراتی داشته است با تایید اظهارات علامت‌فروش می‌گوید: بستگی به نوع کالا دارد اما به‌صورت میانگین از 15 تا 50‌درصد افزایش قیمت اقلام عزاداری داشته‌ایم که کمترین افزایش قیمت مربوط به پرچم و لباس عزاداری و لوازم پارچه‌ای است و بیشترین آن مربوط به لوازم فلزی بوده است.

فروشنده جوان این فروشگاه می‌گوید: نظارتی بر بازار لوازم عزاداری وجود ندارد و هرکس مطابق با عقیده و میزان ایمان و معنویت خود انصاف به خرج می‌دهد ولی معمولا بچه‌ها و نوجوانانی که با پول کم می‌آیند و جنس‌های کوچک می‌خرند مورد اقبال بیشتر فروشندگان هستند و کمتر فروشنده‌ای با آنها بد مدارا می‌کند ولی روسای هیات‌ها و مشتری‌های کلان‌تر که می‌آیند امکان دارد مورد سوءاستفاده قرار گیرند. لباس‌ها و لوازم نمایش‌های آیینی و تعزیه جالب‌ترین بخش این فروشگاه است. فروشنده می‌گوید این لوازم نمایش را بیشتر در اراک و اصفهان و گاهی تهران تهیه می‌کنند و تقریبا پیش نیامده است که این لوازم نفروشد زیرا بیشتر هیات‌ها تلاش می‌کنند در روز تاسوعا و عاشورا جذاب‌تر ظاهر شوند و مردم هم به تعزیه و نمایش‌های آیینی بسیار علاقه نشان می‌دهند.


بازار خوراکی‌های عزا، در آرامش
اما بازار اقلام خوراکی عزاداری در چه وضعیتی است؟ حسینی با آگهی فروش گوسفند زنده در بیشتر سایت‌های فضای مجازی نظرم را جلب می‌کند. به گفته او قیمت گوسفند زنده نسبت به محرم سال گذشته تغییری نداشته است و هر کیلوگرم گوسفند قربانی با قیمتی معادل 10 تا 13‌هزارتومان به فروش می‌رسد. البته او نیز مانند بیشتر فروشندگان اقلام خوراکی تاکید می‌کند این ثبات قیمت تنها به روزهای ابتدایی و پیش از شروع ماه محرم بستگی دارد و با افزایش تقاضا امکان دارد نرخ‌ها اندکی گران‌تر شود.

این فروشنده در ادامه می‌گوید در روزهای عادی سال دو تا سه گوسفند در روز می‌فروشد اما در ماه محرم و صفر تعداد سفارش‌هایش به 50 تا 60 گوسفند در روز هم می‌رسد. گویا تقلب رایج بازار گوسفندفروشان هم دستکاری باسکول وزن‌گیری و خوراندن آب‌نمک به حیوان است تا آب بیشتری بخورد و سنگین‌تر شود. گوشت مرغ هم نوسان قیمت نداشته است و با نرخ پنج‌هزارو700 تا شش‌هزارو500 به عزاداران عرضه می‌شود. اما بازار برنج و چای نیز نه‌تنها افزایش قیمت نداشته که رقم اندکی کاهش را نیز تجربه کرده است.


یزدانی، بنکدار بازار مولوی می‌گوید: چای و برنج هندی پرمصرف‌ترین ارقام چای و برنج در ماه محرم و صفر است. زیرا قیمت این ارقام مناسب‌تر به نظر می‌رسد و کیفیت معقول و متوسطی نیز دارند. این بنکدار با اشاره به اینکه قیمت برنج هندی حدود 200تومان به‌ازای هر کیلوگرم کاهش داشته است اضافه می‌کند: مشتری‌های برنج در ماه محرم بیشتر از مشتری‌های چای است و مصرف چای در این ماه تنها حدود پنج‌درصد افزایش پیدا می‌کند به همین دلیل افرادی که به شغل بنکداری نیز اشتغال ندارند ترجیح می‌دهند در دو ماه عزاداری و از میان اقلام خوراکی، برنج را انتخاب و عرضه کنند.

یزدانی همچنین می‌گوید: چای هند و سریلانکا محرم امسال کیلویی‌هزارتومان کاهش قیمت داشته است و پرمصرف‌ترین نوع چای در ماه‌های عزاداری است و البته عده‌ای برای ارزان‌تر تمام‌شدن هزینه‌هایشان چای هندی و ایرانی را به‌صورت مخلوط خریداری می‌کنند.

و حالا کوچه‌های سیاهپوش شهر آرام‌آرام به آن روزهای حادثه‌ساز تاریخی نزدیک می‌شوند و عزاداران در تکاپوی برگزاری هرچه بهتر این مراسم مذهبی‌اند.

برچسب ها : ,
سخنان منتشر نشده و تکان دهنده وزیر نفت
زنگنه دربخش پایانی سخنانش میگوید: چرچیل در جنگ جهانی دوم گفت ما با شوروی متحد میشویم خیلیها گفتند شوروی تا دیروز در مقابل مابود حال چه شد که دوست ما شد. چرچیل پاسخ داد: بریتانیای کبیر هیچ دوست و دشمن دائمی ندارد فقط منافعش برایش دائمی است.
کشور ما به سرعت میتواند کشور اول منطقه باشد ولی در این سالها مکررا نزول کردیم شعارها بزرگ عمل ها خراب، چرا مردم ما هر روز باید فقیر تر شوند چرا باید همه ...... یک زمانی بود که حدود صد هزار نفر در عسلویه کار میکرند و محتاج کسی نبودند چرا باید امروز به این روز بیفتند و تمام توسعه کشور را به هم بریزیم و شعار بدهیم

پنجشنبه شب هفته گذشته در سالن اجتماعات باشگاه نفت، فارغ التحصیلان دانشگده صنعت نفت در جلسه ای با حضور بیژن نامدارزنگنه یاد و نام شهید تندگویان را با حضور خانواده وی گرامی داشتند.

به گزارش خرداد در این مجلس که در ابتدای آن دختر شهید تندگویان با قرائت دکلمه ای فضای مجلس را متاثر از سخنان خود کرد، تنی چند از میهمانان نیز به سخنرانی پرداختند و در انتهای مراسم نیز لوح تقدیری از سوی دانش آموختگان صنعت نفت به بیژن زنگنه اعطا گردید.


زنگنه در بخشی از سخنانش با ذکر یک خاطره دیگر بحث را ادامه داده و می گوید: من یک روز پیش امیر قطر رفتم  و امیر قطر به من گفت من حسادت میخورم و قبطه میخورم به آنچه که شما در پارس جنوبی  دارید انجام می دهید. ما باید دوباره کاری بکنیم که دیگران به ما قبطه بخورند. البته رهایی ما از مشکلاتی که برای کشور به وجود آمده بود با دعای خانواده شهدا و تلاش عده ای صورت پذیرفت، انشا الله همه با هم در راه شهید تند گویان باید جلو بریم  و صنعت نفتی داشته باشیم که دیگران حسرت ما را بخورند.


وزیر نفت در ادامه سخنانش به نکته ای تلخ اشاره کرده و می گوید:  من به صراحت میگویم وضعیت امروز کشور ایران از نظر شرایط فروش نفت و مقدار فروش نفت و استفاده از پول، از شرایط دوران جنگ بسیار سخت تر است و ما باید با تدیبیر جلو برویم و جامعه را توجیه کنیم چه خطراتی هنوز هست. آنهایی که خطر ساز بودند همچنان درصدد این هستند که چوب لای چرخ مدیریت کشور بگذارند.

وی با اشاره به تاثر رئیس جمهوری پیرامون یک رویداد ناگوار، می گوید: چند روز پیش آقای روحانی گفتند که من خیلی متاثر شدم. ایشان گفت یکی از وزیران پیشین آمد پیش من و به من گفت که من رفتم امارات و خواهش کردم و یک مقدار پول از آنها گرفتم و آوردم ایران، آقای روحانی گفتند ایشان وقتی که رفتند من نشستم و گریه کردم که کشور ما به کجا رسیده که وزیر ما باید برود و از یک شیخ اماراتی خواهش بکند که چهار قران پول به ما بدهد برای امور جاری کشور. این عزت ماست؟

وی در ادامه سخنانش  با انتقاد از واکنش های داخلی به دیپلماسی دولت روحانی، می گوید:  امروزه میگویند صداقت آمریکایی، آخر یعنی چی صداقت؟! اصلا در سیاست خارجی صداقت یعنی چی؟! پیامبر اکرم (ص) فرمودند: الحرب و کل خدعه، جنگ کلش خدعه است.

سیاست خارجه هم ادامه بدون خون ریزی همان نبرده،تمامش خدعه است. اصلا صداقت آمریکایی یعنی چی؟ اصلا کی گفته آمریکا صداقت داره؟  اصلا کسی که فکر کنه که در سیاست خارجی باصداقت باید رفتار کرد اصلش بر حماقت است.   هیچ برادری و دوستی ای در سیاست خارجی نیست الا اینکه منافع خودت را تامین کنی اگه با کسی  دوستی یا دشمنی برای اینکه منافع خودت را تامین کنی.

زنگنه دربخش پایانی سخنانش میگوید: چرچیل در جنگ جهانی دوم گفت ما با شوروی متحد میشویم  خیلیها گفتند شوروی تا دیروز در مقابل مابود حال چه شد که دوست ما شد. چرچیل پاسخ داد: بریتانیای کبیر هیچ دوست و دشمن دائمی ندارد فقط منافعش برایش دائمی است. آنکه میخواهد با ما مذاکره کند بخاطر منافع خودش است نه منافع من ما خیلی باید ساده باشیم که فکر کنیم آمریکا به دنبال منافع کشور دیگری است، البته در زمان مذاکره یک جاهایی با هم اشتراک پیدا میکنیم مثلا ما با عربستان و عراق رقیبیم ولی وقتی در اوپک می نشینیم در زمان هایی یک نقاط اشتراکی داریم.

اصلا این حرفها را از کجا می آورند که آمریکا صداقت نداره  اگه کسی فکر میکنه آمریکا در مورد ما صداقت داره خودش در اشتباه است.  قرار نیست که همه  یا باید با ما دوست یا دشمن باشند و حد میان هم ندارد، وسط دوستی و دشمنی هزاران منافع است که ما می توانیم از آن استفاده کنیم و هیچ چیز جز منافع ایران و ایرانی نباید برای مهم باشد.  

نقل از روزگار نو

برچسب ها : ,
پوتین قدرتمند ترین مرد سال 2013
چه کسی قدرتمند ترین است؟رهبر مستبد یک ابرقدرت سابق (پوتین) یا فرمانده کل قوای دست بسته قدرتمند ترین کشور جهان!(اوباما)

مجله فوربس طبق سنت همه ساله لیست قدرتمند ترین افراد جهان در سال 2013 را  منتشر کرد.

به گزارش عصر ایران در صدر این لیست نام "ولادیمیر پوتین " رییس جمهور روسیه به عنوان قدرتمند ترین فرد جهان در سال 2013 دیده می شود و پس از او باراک اوباما با یک پله سقوط نسبت به سال گذشته در جایگاه دوم قرار گرفته است.

فوربس دلیل سقوط این رتبه را چالش های دولت وی با جمهوریخواهان بر سر بحران کسری بودجه، افشای شنود مکالمات رهبران و شهروندان دیگر کشورهای جهان از سوی دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و نیز بحران سوریه دانسته است.

بدون شک یکی از دلایل صعود رتبه پوتین به جایگاه نخست این لیست در ایستادگی او در برابر آمریکا در مقابل مساله فشار یا حمله احتمالی نظامی به سوریه بوده است.

جایگاه سوم تا پنجم لیست فوربس در اختیار "شی جن پنگ" رییس جمهور چین، "پاپ فرانسیس "رهبر کاتولیک های جهان و نیز "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان قرار دارد.

مجله فوربس لیست امسال خود را با این جمله آغاز می کند:" چه کسی قدرتمند ترین است؟رهبر مستبد یک ابرقدرت سابق (پوتین) یا فرمانده کل قوای دست بسته قدرتمند ترین کشور جهان!(اوباما)

در لیست فوربس"بیل گیتس" رییس آمریکایی شرکت مایکروسافت در جایگاه ششم، "بن برنانکه" رییس بانک مرکزی آمریکا هفتم، "عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان هشتم، "ماریو دراگی" رییس بانک مرکزی اروپا در جایگاه نهم و بالاخره "مایکل دوک" مدیر شرکت آمریکایی وال مارت در جایگاه دهم قرار گرفته است.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در این لیست در رده 11 و فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه در رده هجدهم قرار دارد و این در حالی است که دو نام " سرگئی برين و لری پيج" بنیانگذاران شرکت گوگل در رده هفدهم و تیم کوک مدیر شرکت اپل در جایگاه نوزدهم قرار گرفته است.
 
 مارک زاکربرگ مدیر وب سایت فیسبوک نیز در جایگاه بیست و چهارم این لیست قرار گرفته است.

در لیست 74 نفره امسال 13 نام جدید از جمله پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان دیده می شود که تا کنون نام شان در این لیست نبوده است. فوربس در ازای هر 100 میلیون نفر جمعیت جهان یک نفر را برگزیده است و از این رو لیست این مجله به نسبت جمعیت جهان 74 نفره است.


برچسب ها : ,
سقوط ۱۶ پله ای ایران در اقتصادهای آزاد جهان
سقوط ۱۶ پله ای ایران در اقتصادهای آزاد جهان

موسسه تحقیقاتی فریزر از سقوط ۱۶ پله ای ایران در رده بندی آزادی اقتصادی جهان خبر داد و اعلام کرد ایران در میان ۱۵۲ کشور رتبه ۱۲۷ را به خود اختصاص داده است.

به گزارش تسنیم، موسسه تحقیقاتی فریزر در جدیدترین گزارش خود ۱۵۲ کشور جهان را از نظر میزان آزادی اقتصادی مورد بررسی قرار داد و اعلام کرد آزادی اقتصادی در ایران کاهش یافته است. بر اساس این گزارش که برپایه آمار مربوط به سال ۲۰۱۱(۱۳۹۰) تهیه شده است ایران از نظر آزادی اقتصادی نمره ۶.۰۵ را بدست آورده و با سقوط ۱۶ پله ای در رده بندی اقتصادهای جهان مواجه شده است.

 ایران در گزارش سال قبل این موسسه نمره ۶.۲۶ در شاخص آزادی اقتصادی را کسب کرده و در میان ۱۴۴ کشور جهان رتبه ۱۱۱ را بدست آورده بود. شاخص آزادی اقتصادی بر پایه ۵ محور حجم و اندازه دولت، ساختارهای قانونی و حقوق مالکیت، نقدینگی، آزادی تجارت بین المللی، و قوانین اعتبارات، بازار کار و تجارت تعریف شده است. نمره صفر تا ۱۰ برای هر کشور در این شاخص در نظر گرفته شده است که هر چه بیشتر باشد دلالت بر آزادی اقتصادی بیشتر آن کشور دارد.

موسسه فریزر هنگ کنگ را آزادترین اقتصاد جهان معرفی کرده است. این کشور نمره ۸.۹۷ در شاخص آزادی اقتصادی را بدست آورده است. هنگ کنگ سال پیش نیز در رتبه نخست جهان قرار گرفته بود.سنگاپور با نمره ۸.۷۳ در رتبه دوم و نیوزیلند با نمره ۸.۴۹ در رتبه سوم قرار گرفته اند. سوئیس، امارات، موریتوس، فنلاند، بحرین، کانادا و استرالیا نیز به ترتیب در رتبه های چهارم تا دهم از این نظر قرار گرفته اند. ونزوئلا نیز با کسب نمره ۳.۹۳ به عنوان بسته ترین اقتصاد جهان معرفی شده و در رتبه آخر قرار گرفته است.

برخی کشورها که آزادی اقتصادی بیشتری نسبت به ایران دارند عبارتند از: انگلیس رتبه ۱۲، آمریکا رتبه ۱۷، کویت رتبه ۵۵، ژاپن رتبه ۳۳، آلمان رتبه ۱۹، اردن رتبه ۱۳، قطر رتبه ۲۳، فرانسه رتبه ۴۰، عربستان رتبه ۶۰، اندونزی رتبه ۸۰، مکزیک رتبه ۹۴، مصر رتبه ۱۰۸، و چین رتبه ۱۲۳. برخی کشورها که آزادی اقتصادی کمتری از ایران دارند نیز عبارتند از: تاجیکستان رتبه ۱۲۸، سنگال رتبه ۱۲۹، مالی رتبه ۱۳۰، آرژانتین رتبه ۱۳۷، الجزایر رتبه ۱۴۳، و زیمبابوه ۱۴۹.

نقل از سایت الف


برچسب ها : ,
ليست صفحات
تعداد صفحات : 141